Je třetí sobota v září a proto vše nejlepší k dnešnímu Software Freedom Day (SFD, Wikipedie).
Bogdan Ionescu rozběhl webový server na jednorázové elektronické cigaretě.
Byla vydána beta verze Ubuntu 25.10 s kódovým názvem Questing Quokka. Přehled novinek v poznámkách k vydání. Dle plánu by Ubuntu 25.10 mělo vyjít 9. října 2025.
Bola vydaná nová verzia 4.13 security platformy Wazuh. Prináša nový IT hygiene dashboard, hot reload dekodérov a pravidiel. Podrobnosti v poznámkách k vydaniu.
Americký výrobce čipů Nvidia investuje pět miliard dolarů (přes 100 miliard Kč) do konkurenta Intel, který se v poslední době potýká s vážnými problémy. Firmy to včera oznámily ve společné tiskové zprávě. Dohoda o investici zahrnuje spolupráci při vývoji čipů pro osobní počítače a datová centra. Akcie společnosti Intel na zprávu reagovaly výrazným růstem.
Dlouholetý balíčkář KDE Jonathan Riddell končí. Jeho práci na KDE neon financovala firma Blue Systems, která ale končí (Clemens Tönnies, Jr., dědic jatek Tönnies Holding, ji už nebude sponzorovat), někteří vývojáři KDE se přesunuli k nově založené firmě Techpaladin. Pro Riddella se již nenašlo místo. Následovala debata o organizaci těchto firem, které zahraniční vývojáře nezaměstnávají, nýbrž najímají jako kontraktory (s příslušnými důsledky z pohledu pracovního práva).
V Amsterdamu probíhá Blender Conference 2025. Videozáznamy přednášek lze zhlédnout na YouTube. V úvodní keynote Ton Roosendaal oznámil, že k 1. lednu 2026 skončí jako chairman a CEO Blender Foundation. Tyto role převezme současný COO Blender Foundation Francesco Siddi.
The Document Foundation, organizace zastřešující projekt LibreOffice a další aktivity, zveřejnila výroční zprávu za rok 2024.
Byla vydána nová stabilní verze 7.6 webového prohlížeče Vivaldi (Wikipedie). Postavena je na Chromiu 140. Přehled novinek i s náhledy v příspěvku na blogu.
Byla vydána verze 1.90.0 programovacího jazyka Rust (Wikipedie). Podrobnosti v poznámkách k vydání. Vyzkoušet Rust lze například na stránce Rust by Example.
Na co si dávat pozor
Na základě svých zkušeností bych doporučil zejména:
servisní smlouvy bez paušálu jsou sebevraždana tom neco je, i kdyz my to delame uz 30 let, tedy zadny pausal ale zapocitame kazdou ctvrthodinu. Zjistil jsem, ze u zakazniku mame tim vyhodu (dost znacnou), kdyz jim nabizime, ze kdyz nase software bude fungovat bez problemu , tak se po instalaci a zkusebnim provozu uz eventulne nikdy neuvidime (a zakaznik od nas zadnou fakturu).
nevim u ktere firmy pracujes, ale v zasade bych to resil:
1. neni problem, podas vypoved, normalne chodis do prace pocas vypovedni lhuty pokud se se zamestnavatelem nedomluvite na jinem. Treba u me mi jeden zamestnavatel rekl ze uz nemusim do prace v ramci vypovedni lhuty (v pisemne forme), u dalsiho zamestnavatele jsem sice do prace chodil ale krome internetu a imaginarni prace na projektech jsem nic nedelal (fakt spatna firma)
2. konkurencni dolozka - pokud jsi zamestnany v CR, plati pro tebe ceske zakony, tudiz pokud chteji aplikovat konkurencni dolozku, museji ti platit mesicne prachy. Ze zkusenosti - zajit za sefem, rict mu ze az odejdes tak dle pracovni smlouvy ocekavas pristich 10 let mesicne 160tisic a ver tomu ze se budou chtit domluvit na zruseni tehle formulky z pracovni smlouvy jeste pred tvym odchodem. Jestli to podepises je na tobe, doporucuji neprozrazovat zamestnavateli sve budouci plany. Jsou to v zasade prachy zdarma, da se to obejit milionem ruznych zpusobu.
Ja to uprimne nechapu.Co přesně nechápeš?
Co přesně nechápeš?Je rozumne mit financni rezervu na pokryti vydaju v rozsahu 3-6 mesicu, pro pripad nenadalych vydaju, vypadku prijmu kvuli nemoci nebo problemum v praci. Je pochopitelne, ze lide s nizkymi prijmy maji problem si vytvorit takovou rezervu, ale u cloveka pracujiciho v ICT sektoru v nadnarodni korporaci je to docela prekvapive.
Je rozumne mit financni rezervu na pokryti vydaju v rozsahu 3-6 mesicuVím o tom.
Je pochopitelne, ze lide s nizkymi prijmy maji problem si vytvorit takovou rezervu, ale u cloveka pracujiciho v ICT sektoru v nadnarodni korporaci je to docela prekvapive.Taková je holt realita, moje výdale jsou momentálně docela vysoké a tak i ta půlroční rezerva vychází poměrně vysoko. Udělal jsem pár rozhodnutí, které mě stály a ještě asi budou stát peníze, a popravdě řečeno i kdybych měl teď k dispozici půlroční rezervu, tak by moc dlouho nezůstala celá. :)
Je patrné, že zákazníci reagují na firmu o cosi lépe.
Tohle mne celou dobu strašně lezlo na nervy. Jako živnostník jsem byl braný vždycky jako něco méně důvěryhodného než s.r.o., protože "to je firma", i když šlo o "jednomužné s.r.o." založené právě proto, aby to působilo jako něco víc. A to přesto, že s tou důvěryhodností to bylo ve skutečnosti přesně naopak.
Znám lidi, kterým to fungovalo a funguje velmi dobře, ale já na to prostě nemám tu správnou náturu. Kdyby mi většinu příjmů nezajišťovala školení pro Soft-tronik (později přejmenováno na Arrow ECS), musel bych to vzdát mnohem dřív.
V každém případě to byla cenná životní zkušenost a jsem rád, že jsem si tím prošel. Kdyby nic jiného, pomohlo mi to pochopit, že tahle cesta není pro mne, i když má své nesporné výhody.
Ale shánět zakázky a ještě k tomu něco kloudného dělat… to opravdu nešlo.Ja si myslim, ze to ze zasady nejde. A to nejen v IT. Znam za ta leta mnozstvi mensich firem z oblasti strojirenske vyroby, elektrotechniky, stavebnictvi. Sef, ktery firmu zakladal mel technicky background a zarizeni i sam konstruoval, ale bylo samozrejme potreba shanet zakazky a to zbylo na nem. Takze zpocatku delel 1/2 casu techniku a druhou polovinu jezdil po zakaznicich a nejpozdeji po roce najmul technika nebo inzenyra a delal prodej na 100%.
Problém je obchodník, který prodá něco co neexistuje!Jsou firmy, které na tom vysvtavěly byznys.
fakt je nezivi prodavani neceho, co zatim neexistuje
Jak se to vezme… Red Hat neprodává RHEL jako takový, ale prodává smlouvy na jeho support, tj. příslib, že když zákazník bude mít problémy, RH je bude řešit (a některé bude řešit proaktivně). Takže z určitého úhlu pohledu opravdu prodávají něco, co ještě neexistuje (jako ostatně u téměř každého supportu).
To není myšleno jako nějaké plivání na RH, ostatně u SLESu to funguje stejně. Spíš jako připomenutí něčeho, na co se často zapomíná a co je dobré mít na paměti. Navíc dnes AFAIK i většina velkých firem prodávajících klasický komerční software s placenými licencemi má víc příjmů ze supportu než ze samotného prodeje licencí.
Z nějakého důvodu mě máš za IT konzultanta.+1
To máš stejné, jako když máš magisterský titul z FI MUNI a lidi z rodiny ti začnou nosit k opravě počítače se zaseklýma Widlema, že "jsi na to přece študovaný".Co lidi z rodiny a zaseklé Windows. Lidi z širokého okolí ti začnou nosit šrot a chtít, abys jim to opravil. A pak těžce nechápou odpověď: „Nedávám si přece vlastní laptop do servisu proto, abych pak opravoval cizí.“
Tiskni
Sdílej: