abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
AbcLinuxu hledá autory!
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×
    dnes 14:44 | Nová verze

    Byla vydána nová verze 4.6 (𝕏, Bluesky, Mastodon) multiplatformního open source herního enginu Godot (Wikipedie, GitHub). Přehled novinek i s náhledy v příspěvku na blogu.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    dnes 13:33 | Humor

    Rozsáhlá modernizace hardwarové infrastruktury Základních registrů měla zabránit výpadkům digitálních služeb státu. Dnešnímu výpadku nezabránila.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 2
    dnes 13:11 | Nová verze

    Čínský startup Kimi představil open-source model umělé inteligence Kimi K2.5. Nová verze pracuje s textem i obrázky a poskytuje 'paradigma samosměřovaného roje agentů' pro rychlejší vykonávání úkolů. Kimi zdůrazňuje vylepšenou schopnost modelu vytvářet zdrojové kódy přímo z přirozeného jazyka. Natrénovaný model je dostupný na Hugging Face, trénovací skripty však ne. Model má 1 T (bilion) parametrů, 32 B (miliard) aktivních.

    NUKE GAZA! 🎆 | Komentářů: 1
    dnes 09:00 | IT novinky

    V Raspberry Pi OS lze nově snadno povolit USB Gadget Mode a díky balíčku rpi-usb-gadget (CDC-ECM/RNDIS) mít možnost se k Raspberry Pi připojovat přes USB kabel bez nutnosti konfigurování Wi-Fi nebo Ethernetu. K podporovaným Raspberry Pi připojeným do USB portu podporujícího OTG.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    dnes 03:33 | Komunita

    Konference Installfest 2026 proběhne o víkendu 28. a 29. března v budově FELu na Karlově náměstí v Praze. Přihlásit přednášku nebo workshop týkající se Linuxu, otevřených technologií, sítí, bezpečnosti, vývoje, programování a podobně lze do 18. února 0:15.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    dnes 03:22 | Komunita

    Fedora Flock 2026, tj. konference pro přispěvatele a příznivce Fedory, bude opět v Praze. Proběhne od 14. do 16. června. Na Flock navazuje DevConf.CZ 2026, který se uskuteční 18. a 19. června v Brně. Organizátoři konferencí hledají přednášející, vyhlásili Call for Proposals (CfP).

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    dnes 03:11 | Zajímavý software

    Z80-μLM je jazykový model 'konverzační umělé inteligence' optimalizovaný pro běh na 8-bitovém 4Mhz procesoru Z80 s 64kB RAM, technologii z roku 1976. Model používá 2-bitovou kvantizaci a trigramové hashování do 128 položek, což umožňuje zpracování textu i při velmi omezené paměti. Natrénovaný model se vejde do binárního souboru velkého pouhých 40 KB. Tento jazykový model patrně neprojde Turingovým testem 😅.

    NUKE GAZA! 🎆 | Komentářů: 2
    včera 17:44 | IT novinky

    Digitální a informační agentura (DIA) na přelomu roku dokončila rozsáhlou modernizaci hardwarové infrastruktury základních registrů. Projekt za 236 milionů korun by měl zabránit výpadkům digitálních služeb státu, tak jako při loňských parlamentních volbách. Základní registry, tedy Registr práv a povinností (RPP), Informační systém základních registrů (ISZR) a Registr obyvatel (ROB), jsou jedním z pilířů veřejné správy. Denně

    … více »
    Ladislav Hagara | Komentářů: 5
    včera 17:33 | IT novinky

    Evropská komise (EK) zahájila nové vyšetřování americké internetové platformy 𝕏 miliardáře Elona Muska, a to podle unijního nařízení o digitálních službách (DSA). Vyšetřování souvisí se skandálem, kdy chatbot s umělou inteligencí (AI) Grok na žádost uživatelů na síti 𝕏 generoval sexualizované fotografie žen a dětí. Komise o tom dnes informovala ve svém sdělení. Americký podnik je podezřelý, že řádně neposoudil a nezmírnil rizika spojená se zavedením své umělé inteligence na on-line platformě.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 11
    včera 15:11 | Komunita

    Bratislava OpenCamp pokračuje vo svojej tradícii a fanúšikovia otvorených technológií sa môžu tešiť na 4. ročník, ktorý sa uskutoční 25. 4. 2026 na FIIT STU v Bratislave. V súčasnosti prebieha prihlasovanie prednášok a workshopov – ak máte nápad, projekt, myšlienku, o ktoré sa chcete podeliť s komunitou, OpenCamp je správne miesto pre vás.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    Které desktopové prostředí na Linuxu používáte?
     (18%)
     (6%)
     (0%)
     (10%)
     (22%)
     (3%)
     (5%)
     (2%)
     (11%)
     (33%)
    Celkem 638 hlasů
     Komentářů: 17, poslední 22.1. 15:24
    Rozcestník
    Štítky: není přiřazen žádný štítek


    Vložit další komentář
    10.6.2009 10:45 Zdenek
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Poznámky k Fedoře 11
    "oficiální" "Universe" repozitář je http://rpmfusion.org/ :)
    alblaho avatar 10.6.2009 11:23 alblaho | skóre: 17 | blog: alblog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Poznámky k Fedoře 11
    No to asi ano. Zásadní nedostatek je patrně v tom, že není k dispozici hned po instalaci.
    10.6.2009 11:25 Zdenek
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Poznámky k Fedoře 11
    Ale o tom jsou prave ty uvozovky :-)
    vain avatar 10.6.2009 11:31 vain | skóre: 16
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Poznámky k Fedoře 11
    Zásadní výhodou je přítomnost binárních ovladačů pro grafické karty atd....
    If the only choice you've got is to do the wrong thing, then it's not really the wrong thing, it's more like fate.
    thingie avatar 10.6.2009 17:30 thingie | skóre: 8
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Poznámky k Fedoře 11

    Tak, já anacondu neviděl už jak dlouho, ale nejde to tam během instalace přidat?

    Růžové lži.
    michich avatar 10.6.2009 17:39 michich | skóre: 51 | blog: ohrivane_parky
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Poznámky k Fedoře 11
    Jde, ale člověk musí znát URL.
    thingie avatar 10.6.2009 17:41 thingie | skóre: 8
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Poznámky k Fedoře 11

    To by neměl být problém. Případně udělat neoficiální respin či něco.

    Růžové lži.
    michich avatar 10.6.2009 17:46 michich | skóre: 51 | blog: ohrivane_parky
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Poznámky k Fedoře 11
    Jo, takový remix by se dal udělat (pro F10 existovala Omega, snad bude i pro F11). (Označení "respin" je ve Fedoře vyhrazeno pro sestavení pouze z originálních repozitářů.)
    10.6.2009 11:40 CEST
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Poznámky k Fedoře 11
    Fedora pouziva GRUB2? Koukal jsem ted do repo a tam je taky 0.97. Muzes sem dat ty odkazy, podle kterych nema GRUB0 s /boot-em na LVM problem?

    Ja nasel tohle http://grub.enbug.org/LVMandRAID - podle toho navodu je nutny delat nejakej specialni image (posledni editace 2009-01-19)

    Osobne pouzivam na gentoo GRUB0.97 a moduly mam pouze pro FS:
    /lib/grub/i386-pc/e2fs_stage1_5
    /lib/grub/i386-pc/fat_stage1_5
    /lib/grub/i386-pc/ffs_stage1_5
    /lib/grub/i386-pc/iso9660_stage1_5
    /lib/grub/i386-pc/jfs_stage1_5
    /lib/grub/i386-pc/minix_stage1_5
    /lib/grub/i386-pc/reiserfs_stage1_5
    /lib/grub/i386-pc/ufs2_stage1_5
    /lib/grub/i386-pc/vstafs_stage1_5
    /lib/grub/i386-pc/xfs_stage1_5
    
    Takze GRUB0 zrejme LVM podporovat nebude, dokud proste ten modul pro LVM mit nebude. Pak to bude muset byt ale fakt kompletni podpora pro LVM, ne nejaka obezlicka jako u RAID mirror, kde grub najde FS i na raid oddilu, protoze je struktura proste stejna. Na raid-stripe taky grub nic nenajde. A LVM je v tomhle jeste dal.
    alblaho avatar 10.6.2009 14:51 alblaho | skóre: 17 | blog: alblog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Poznámky k Fedoře 11
    Ok, přiznávám se, že jsem ten výzkum trochu odflákl: dal jsem do vyhledávače grub a LVM a viděl jsem, že to nějak jde. Tak jsem myslel, že taková pokroková distribuce to bude umět. No nic, to se mi moc nepovedlo :-).
    Jan Drábek avatar 10.6.2009 13:49 Jan Drábek | skóre: 41 | blog: Tartar | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Poznámky k Fedoře 11

    Co všichni vidí na LVM?

    Na fedoře jedu už od Beta1 - má to pár much, ale zatím to funguje ze všech dister nejlépe - především právě INTEL, který má (aspoň na mém notesu) rozhodně lepší výkon než u posledního Ubuntu. Navíc se mi nekouše (tak jako v Ubuntu) při puštění náročnějších her (Snorched, AOM přes wine apod).

    01010010 01000101 01010000 01101100 01001001 00110010 01000100 01100101 01010110
    alblaho avatar 10.6.2009 14:54 alblaho | skóre: 17 | blog: alblog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Poznámky k Fedoře 11
    LVM mi umožňuje nerozhodovat dopředu o velikosti jednotlivých oddílů, nic víc. Já mám na disku momentálně 7 oddílů (dáno historickým vývojem) trochu mi dochází místo (někde).
    Jardík avatar 10.6.2009 18:32 Jardík | skóre: 40 | blog: jarda_bloguje
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Poznámky k Fedoře 11
    Intel grafárna jede pomalu na všech distrech od doby co mám NB s intel grafárnou (3/4 roku). Compiz lenoch, kwin4 brutální lenoch, Windows Aero jede naprosto plynule. Intel ovladače pro Linux jsou prostě šmejd.
    Věřím v jednoho Boha.
    11.6.2009 16:26 repli
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Poznámky k Fedoře 11

     Mě compiz jede naprosto plynule (jen ve Fedoře). Dokonce i 3D aplikace fungují rychle - v okně i fullscreenu -> máš to rozbitý :-D

    Jardík avatar 11.6.2009 17:05 Jardík | skóre: 40 | blog: jarda_bloguje
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Poznámky k Fedoře 11
    máš to rozbitý
    Typiciká (jak se to píše ...) poznámka - když něco funguje jednomu a druhému ne, tak to má ten druhý rozbitý.
    Věřím v jednoho Boha.
    11.6.2009 20:22 M. Lox | skóre: 12
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Poznámky k Fedoře 11
    Ano, když něco nefunguje, tak je to rozbitý. To je takřka slovníková definice slova rozbitý. :-D
    make menuconfig, not war!
    10.6.2009 19:21 Václav Kramář | skóre: 31 | Nechanice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Poznámky k Fedoře 11

    Vyrobil jsem si ve VirtualBoxu testovací stroj s 1 GB RAM a 20 GB HDD a připojil obraz Fedora 11 Live x86-64. Virtuální mašina nabootovala v pohodě a relativně rychle (fyzická mašina je BE-2300 s 1984 MiB RAM). Pak jsem ale krutě narazil.

    Vybírám ruční rozdělení disku se záměrem první primární oddíl swap, druhý primární /, třetí primární /home. Ale co to: /boot nesmí být na ext4 oddílu! No dobře, měním fs pro / na ext3. Ke svému překvapení ale zjišťuju, že / musí být pro změnu ext4!

    No dobře, nechám si tedy napovědět automatickým použitím celého disku: první primární oddíl 200 MB ext3 pro /boot, druhý oddíl je rozšířený, v něm LVM rozdělené na 1984 MB SWAP a zbytek /. Proč???

    Tak dobře, zkusíme to ještě jednou ručně:
    - první primární oddíl 64 MB ext3 pro /boot ... OK
    - druhý primární oddíl 2048 MB pro swap ... OK
    - třetí primární oddíl 5192 MB ext4 pro / ... OK
    - čtvrtý primární oddíl "Fill to maximum allowable space" ... CHYBA: "Could not allocate requested partitions: not enough free space on disks." Jediný způsob jak vytvořit čtvrý oddíl je nevynucovat si aby byl primární a dovolit instalátoru vyrobit sda4 jako extended a v něm sda5.

    Nějak mi to připomíná dávné doby instalace DOSu a W95 kde nešlo udělat nic jiného, než jeden primární oddíl a jeden extended...

    michich avatar 10.6.2009 19:34 michich | skóre: 51 | blog: ohrivane_parky
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Poznámky k Fedoře 11
    Fedora 11 Live x86-64. ... Ke svému překvapení ale zjišťuju, že / musí být pro změnu ext4!
    Instalace z live média funguje trochu jinak než normální instalace. Překopíruje se na disk uložený obraz filesystému z live CD, a musí být teda stejného typu (ext4).
    200 MB ext3 pro /boot, druhý oddíl je rozšířený, v něm LVM rozdělené na 1984 MB SWAP a zbytek /. Proč???
    Proč ne? Pokud se ti zdá ten /boot příliš velký, tak to je proto, abys mohl v budoucnu používat preupgrade, který tam potřebuje přes 100 MB místa.
    10.6.2009 19:51 Václav Kramář | skóre: 31 | Nechanice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Poznámky k Fedoře 11
    Budiž. Ale proč jiné distribuce podporující instalaci z live CD uživatele takhle neomezují? A proč nemůžu mít /boot na ext4? A proč mi nedovolí vyrobit 4 primární oddíly?

    Doufám, že klasické instalační CD/DVD by takováto omezení nemají... Ale když už možnost instalace z live CD existuje, tak proč je takhle hloupě ořezaná? To raději ať řeknou, že live CD instalaci na disk prostě nepodporuje.
    michich avatar 10.6.2009 19:55 michich | skóre: 51 | blog: ohrivane_parky
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Poznámky k Fedoře 11
    A proč nemůžu mít /boot na ext4?
    Protože GRUB ext4 neumí (patche na přidání podpory ext4 do GRUBu byly maintainerem shledány za příliš riskantní).
    A proč mi nedovolí vyrobit 4 primární oddíly?
    To netuším, asi bug Anacondy.
    10.6.2009 20:05 Václav Kramář | skóre: 31 | Nechanice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Poznámky k Fedoře 11
    [vaclav@dt-vk ~]$ mount | grep sda
    /dev/sda1 on / type ext4 (rw)
    /dev/sda4 on /mnt/share type vfat (rw,umask=0111,dmask=0000,iocharset=utf8)
    /dev/sda3 on /home type ext4 (rw)
    [vaclav@dt-vk ~]$ yaourt -Q grub
    ==> List all installed packages
    core/grub 0.97-15
    
    michich avatar 10.6.2009 20:25 michich | skóre: 51 | blog: ohrivane_parky
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Poznámky k Fedoře 11
    Máš opatchovaný GRUB někým, kdo se rozhodnul opačně.
    10.6.2009 20:33 Václav Kramář | skóre: 31 | Nechanice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Poznámky k Fedoře 11
    Okay, ten patch jsem našel. Vzhledem k tomu, že Arch používá převážně vanilla verze, tak mě ani nenapadnul. Ale ty ostatní připomínky zůstávají...

    Netvrdím, že je Fedora špatná, ale narazit takovýmhle stylem hned při instalaci... To se mi ještě nestalo. ;-)
    11.6.2009 19:42 Dušan Hokův | skóre: 43 | blog: Fedora a další...
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Poznámky k Fedoře 11
    a pritom staci precist si Release Notes...
    11.6.2009 20:23 Václav Kramář | skóre: 31 | Nechanice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Poznámky k Fedoře 11
    Prošel jsem je a nic co by se týkalo mých připomínek tam nevidím... ;-) Ale nechme toho. Nechci rýpat. Dá se říct, že jsem si chtěl zavzpomínat a zjistit kam tahle větev směřuje - začínal jsem na RH 6.2cz.
    Grunt avatar 11.6.2009 21:10 Grunt | skóre: 23 | blog: Expresivní zabručení | Lanžhot
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Poznámky k Fedoře 11
    Já chápu právní příčiny, proč tomu tak je, ale jako uživatele mě to znechucuje.
    Jsem na tom stejně. Já jsem pro to aby se to vyřešilo jednou pro vždy: Buď říct, patenty jsou tfuj,tfuj a jednou pro vždy se vzdát patentovaného softu a nebo prostě bojovat za zrušení patentů. Takové polovičaté řešení se mi moc nelíbí. A zdaleka se to netýká jen Fedory.
    Na co 64-bitů když to jde i s jedním? | 80.78.148.5 | Hack (for) free or Die Hard!
    Dent avatar 11.6.2009 23:52 Dent | skóre: 21 | blog: Standovo
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Poznámky k Fedoře 11
    Taky jsem zkusil... zvuk nefunguje (jde jenom do sluchátek, intel zvukovka) a nepřišel jsem na to, jak to dát dokupy. Kmix se pro jistotu ani nespustí (ale ani si na nic nestěžuje), písma různě veliká (vypadá to na mix 96 dpi a 126 dpi... možná i něco mezi)... Nějak mi ten úvod vzal chuť to dál zkoušet, mohli to ještě chvilku testovat...
    Jardík avatar 12.6.2009 14:31 Jardík | skóre: 40 | blog: jarda_bloguje
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Poznámky k Fedoře 11
    <rejp_na_michich>Zvuk nefunguje kvůli PulseAudio ... teda blbost, vlastně za to může ovladač zvukové karty.</rejp_na_michich>
    Věřím v jednoho Boha.
    vain avatar 12.6.2009 15:02 vain | skóre: 16
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Poznámky k Fedoře 11
    Příloha:
    Ale zvuk funguje, jen je ve výchozím nastavení celkem nepochopitelně zvuk u Front ztlumený na minimum. Mimochodem výchozí nastavení? Alsa.
    If the only choice you've got is to do the wrong thing, then it's not really the wrong thing, it's more like fate.
    Dent avatar 12.6.2009 17:16 Dent | skóre: 21 | blog: Standovo
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Poznámky k Fedoře 11
    Vám asi funguje, mě ne. A to jsem vše dal naplno. Zvuk jde pouze do sluchátek a do reproduktoru nejde.

    V Archlinuxu mi pomohlo amixer cset numid=3 on, ve Fedoře bez efektu (PulseAudio). V nějakém mailing listu na osdir se to řešilo, výsledek zatím nikde.

    Založit nové vláknoNahoru

    Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

    ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
    © 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.