abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
AbcLinuxu hledá autory!
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×
    dnes 18:33 | Bezpečnostní upozornění

    Vládní CERT (GovCERT.CZ) upozorňuje (𝕏) na kritickou zranitelnost v jsPDF, CVE-2025-68428. Tato zranitelnost umožňuje neautentizovaným vzdáleným útočníkům číst libovolné soubory z lokálního souborového systému serveru při použití jsPDF v prostředí Node.js. Problém vzniká kvůli nedostatečné validaci vstupu u cest k souborům předávaných několika metodám jsPDF. Útočník může zneužít tuto chybu k exfiltraci citlivých

    … více »
    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    dnes 16:22 | Komunita

    V úterý 13. ledna 2025 se v pražské kanceláři SUSE v Karlíně uskuteční 5. Mobile Hackday, komunitní setkání zaměřené na Linux na mobilních zařízeních, kernelový vývoj a související infrastrukturu. Akci pořádá David Heidelberg.

    … více »
    lkocman | Komentářů: 0
    dnes 16:00 | Pozvánky

    Už je 14 dní zbývá do začátku osmého ročníku komunitního setkání nejen českých a slovenských správců sítí CSNOG 2026. Registrace na akci je stále otevřená, ale termín uzávěrky se blíží. I proto organizátoři doporučují, aby se zájemci přihlásili brzy, nejlépe ještě tento týden.

    Komunitní setkání CSNOG 2026 se uskuteční 21. a 22. ledna na Univerzitě Tomáše Bati ve Zlíně a jeho pořadateli jsou sdružení CESNET, CZ.NIC a NIX.CZ. Bližší informace o komunitě CSNOG (Czech a Slovak Network Operators Group) a jejich setkáních jsou k dispozici na webu csnog.eu.
    VSladek | Komentářů: 0
    dnes 02:22 | Pozvánky

    Rok 2026 sotva začal, ale už v prvním týdnu se nashromáždilo nezvykle mnoho zajímavostí, událostí a zpráv. Jedno je ale jisté - už ve středu se koná Virtuální Bastlírna - online setkání techniků, bastlířů a ajťáků, kam rozhodně doražte, ideálně s mikrofonem a kamerou a zapojte se do diskuze o zajímavých technických tématech.

    Dějí se i ne zcela šťastné věci – zdražování a nedostupnost RAM a SSD, nedostatek waferů, 3€ clo na každou položku z Číny … více »
    bkralik | Komentářů: 0
    včera 22:00 | Komunita

    Vývojáři GNOME a Firefoxu zvažují ve výchozím nastavení vypnutí funkce vkládání prostředním tlačítkem myši. Zdůvodnění: "U většiny uživatelů tento X11ism způsobuje neočekávané chování".

    Ladislav Hagara | Komentářů: 9
    včera 15:22 | Nová verze

    Nástroj pro obnovu dat GNU ddrescue (Wikipedie) byl vydán v nové verzi 1.30. Vylepšena byla automatická obnova z disků s poškozenou čtecí hlavou.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 12:55 | IT novinky

    Protokol IPv6 má již 30 let. První návrh specifikace RFC 1883 je z prosince 1995.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 12
    včera 01:55 | IT novinky

    Byli vyhlášeni vítězové ocenění Steam Awards 2025. Hrou roku a současně nejlepší hrou, která vám nejde, je Hollow Knight: Silksong.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 2
    4.1. 21:11 | Nová verze

    Byla vydána nová verze 26.0 linuxové distribuce Manjaro (Wikipedie). Její kódové jméno je Anh-Linh. Ke stažení je v edicích GNOME, KDE PLASMA a XFCE.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    3.1. 20:22 | Humor Ladislav Hagara | Komentářů: 64
    Které desktopové prostředí na Linuxu používáte?
     (0%)
     (4%)
     (0%)
     (11%)
     (25%)
     (6%)
     (7%)
     (3%)
     (11%)
     (51%)
    Celkem 213 hlasů
     Komentářů: 4, poslední dnes 12:50
    Rozcestník

    Poznámky k Fedoře 11

    10.6.2009 10:33 | Přečteno: 1473× | Ani zbla

    Tak jsem se rozhodl vyzkoušet novou Fedoru, abych okusil, co je to pravé krvácející ostří. Touhu omrknout konkurenci též zvýšily problémy s inteláckými grafickými kartami v nejnovějším Ubuntu.

    Když jsem svůj nápad prohodil v práci, kolega se jenom ušklíbl, že je zvědavý, jestli se to vůbec povede nainstalovat.

    Svou testovací partišnu jsem chtěl svěřit LVM a Fedoru nainstalovat na logický, natahovací oddíl. Nejprve jsem více méně náhodou zjistil, že fedoří GRUB neumí ext4, což mě dost překvapilo neb GRUB z Ubuntu Jaunty s tím neměl problém. Nu což, na LVM nebude nejmenší problém udělat /boot naformátovaný jako ext3. Bohužel, Anakonda mě poslala dopryč, bootovací oddíl nesmí být na LVM, podle zběžného googlení by ale pro samotný GRUB neměl být LVM problém. Rezignoval jsem a vytvořil pro boot fyzický oddíl, jako za časů krále Klacka, totiž DOSu. Root jsem nechal na LVM a no problem.

    Pak se mě Anakonda zeptala, jaké chci položky v grubím menu, pokus o zaškrtnutí možnosti bootovat Windows skončil... pádem Anakondy. Nepotěšilo mě to; napodruhé jsem na to nesahal (od čeho mám vim a /boot/grub/menu.lst, že?) a instalace proběhla v pohodě.

    V samotné Fedoře zatím vše funguje dost dobře, zdá se. Chvilku jsem tápal jak rozehrát mptrojky, ale povedlo se (možná by se RedHat mohl přestěhovat na Isle of Man a založit nějaký "oficiální" "Universe" repozitář). Flash se instaluje jedno googlení a dva příkazy do konzole (v Ubuntu jsou to tuším dvě kliknutí). Jestli něco nemám rád, tak jsou to bezmocná klikátka: Totem se pokusí najít kodek pro MP3, ale skončí neúspěchem, protože v repku nic takového není, "Install missing plugins" ve Firefoxu to stejné... Já chápu právní příčiny, proč tomu tak je, ale jako uživatele mě to znechucuje.

    Jo a ještě k těm grafárnám Intel: výkon ve Fedoře 11 je úplně stejně mizerný jako v Jakcalopovi. Myslel jsem, že novější jádro a "předvčerejší" git snapshot X.org pomůže, ale Compiz je cukačka jako blázen.

    Závěr

    Myslím, že Fedora je pro technicky znalé uživatele v pohodě. Osobně ale zůstanu o Ubuntu a to ještě pro jistotu o jedno až dvě vydání pozadu.

           

    Hodnocení: 86 %

            špatnédobré        

    Obrázky

    Poznámky k Fedoře 11, obrázek 1

    Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

    Komentáře

    Vložit další komentář

    10.6.2009 10:45 Zdenek
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Poznámky k Fedoře 11
    "oficiální" "Universe" repozitář je http://rpmfusion.org/ :)
    alblaho avatar 10.6.2009 11:23 alblaho | skóre: 17 | blog: alblog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Poznámky k Fedoře 11
    No to asi ano. Zásadní nedostatek je patrně v tom, že není k dispozici hned po instalaci.
    10.6.2009 11:25 Zdenek
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Poznámky k Fedoře 11
    Ale o tom jsou prave ty uvozovky :-)
    vain avatar 10.6.2009 11:31 vain | skóre: 16
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Poznámky k Fedoře 11
    Zásadní výhodou je přítomnost binárních ovladačů pro grafické karty atd....
    If the only choice you've got is to do the wrong thing, then it's not really the wrong thing, it's more like fate.
    thingie avatar 10.6.2009 17:30 thingie | skóre: 8
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Poznámky k Fedoře 11

    Tak, já anacondu neviděl už jak dlouho, ale nejde to tam během instalace přidat?

    Růžové lži.
    michich avatar 10.6.2009 17:39 michich | skóre: 51 | blog: ohrivane_parky
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Poznámky k Fedoře 11
    Jde, ale člověk musí znát URL.
    thingie avatar 10.6.2009 17:41 thingie | skóre: 8
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Poznámky k Fedoře 11

    To by neměl být problém. Případně udělat neoficiální respin či něco.

    Růžové lži.
    michich avatar 10.6.2009 17:46 michich | skóre: 51 | blog: ohrivane_parky
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Poznámky k Fedoře 11
    Jo, takový remix by se dal udělat (pro F10 existovala Omega, snad bude i pro F11). (Označení "respin" je ve Fedoře vyhrazeno pro sestavení pouze z originálních repozitářů.)
    10.6.2009 11:40 CEST
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Poznámky k Fedoře 11
    Fedora pouziva GRUB2? Koukal jsem ted do repo a tam je taky 0.97. Muzes sem dat ty odkazy, podle kterych nema GRUB0 s /boot-em na LVM problem?

    Ja nasel tohle http://grub.enbug.org/LVMandRAID - podle toho navodu je nutny delat nejakej specialni image (posledni editace 2009-01-19)

    Osobne pouzivam na gentoo GRUB0.97 a moduly mam pouze pro FS:
    /lib/grub/i386-pc/e2fs_stage1_5
    /lib/grub/i386-pc/fat_stage1_5
    /lib/grub/i386-pc/ffs_stage1_5
    /lib/grub/i386-pc/iso9660_stage1_5
    /lib/grub/i386-pc/jfs_stage1_5
    /lib/grub/i386-pc/minix_stage1_5
    /lib/grub/i386-pc/reiserfs_stage1_5
    /lib/grub/i386-pc/ufs2_stage1_5
    /lib/grub/i386-pc/vstafs_stage1_5
    /lib/grub/i386-pc/xfs_stage1_5
    
    Takze GRUB0 zrejme LVM podporovat nebude, dokud proste ten modul pro LVM mit nebude. Pak to bude muset byt ale fakt kompletni podpora pro LVM, ne nejaka obezlicka jako u RAID mirror, kde grub najde FS i na raid oddilu, protoze je struktura proste stejna. Na raid-stripe taky grub nic nenajde. A LVM je v tomhle jeste dal.
    alblaho avatar 10.6.2009 14:51 alblaho | skóre: 17 | blog: alblog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Poznámky k Fedoře 11
    Ok, přiznávám se, že jsem ten výzkum trochu odflákl: dal jsem do vyhledávače grub a LVM a viděl jsem, že to nějak jde. Tak jsem myslel, že taková pokroková distribuce to bude umět. No nic, to se mi moc nepovedlo :-).
    Jan Drábek avatar 10.6.2009 13:49 Jan Drábek | skóre: 41 | blog: Tartar | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Poznámky k Fedoře 11

    Co všichni vidí na LVM?

    Na fedoře jedu už od Beta1 - má to pár much, ale zatím to funguje ze všech dister nejlépe - především právě INTEL, který má (aspoň na mém notesu) rozhodně lepší výkon než u posledního Ubuntu. Navíc se mi nekouše (tak jako v Ubuntu) při puštění náročnějších her (Snorched, AOM přes wine apod).

    01010010 01000101 01010000 01101100 01001001 00110010 01000100 01100101 01010110
    alblaho avatar 10.6.2009 14:54 alblaho | skóre: 17 | blog: alblog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Poznámky k Fedoře 11
    LVM mi umožňuje nerozhodovat dopředu o velikosti jednotlivých oddílů, nic víc. Já mám na disku momentálně 7 oddílů (dáno historickým vývojem) trochu mi dochází místo (někde).
    Jardík avatar 10.6.2009 18:32 Jardík | skóre: 40 | blog: jarda_bloguje
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Poznámky k Fedoře 11
    Intel grafárna jede pomalu na všech distrech od doby co mám NB s intel grafárnou (3/4 roku). Compiz lenoch, kwin4 brutální lenoch, Windows Aero jede naprosto plynule. Intel ovladače pro Linux jsou prostě šmejd.
    Věřím v jednoho Boha.
    11.6.2009 16:26 repli
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Poznámky k Fedoře 11

     Mě compiz jede naprosto plynule (jen ve Fedoře). Dokonce i 3D aplikace fungují rychle - v okně i fullscreenu -> máš to rozbitý :-D

    Jardík avatar 11.6.2009 17:05 Jardík | skóre: 40 | blog: jarda_bloguje
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Poznámky k Fedoře 11
    máš to rozbitý
    Typiciká (jak se to píše ...) poznámka - když něco funguje jednomu a druhému ne, tak to má ten druhý rozbitý.
    Věřím v jednoho Boha.
    11.6.2009 20:22 M. Lox | skóre: 12
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Poznámky k Fedoře 11
    Ano, když něco nefunguje, tak je to rozbitý. To je takřka slovníková definice slova rozbitý. :-D
    make menuconfig, not war!
    10.6.2009 19:21 Václav Kramář | skóre: 31 | Nechanice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Poznámky k Fedoře 11

    Vyrobil jsem si ve VirtualBoxu testovací stroj s 1 GB RAM a 20 GB HDD a připojil obraz Fedora 11 Live x86-64. Virtuální mašina nabootovala v pohodě a relativně rychle (fyzická mašina je BE-2300 s 1984 MiB RAM). Pak jsem ale krutě narazil.

    Vybírám ruční rozdělení disku se záměrem první primární oddíl swap, druhý primární /, třetí primární /home. Ale co to: /boot nesmí být na ext4 oddílu! No dobře, měním fs pro / na ext3. Ke svému překvapení ale zjišťuju, že / musí být pro změnu ext4!

    No dobře, nechám si tedy napovědět automatickým použitím celého disku: první primární oddíl 200 MB ext3 pro /boot, druhý oddíl je rozšířený, v něm LVM rozdělené na 1984 MB SWAP a zbytek /. Proč???

    Tak dobře, zkusíme to ještě jednou ručně:
    - první primární oddíl 64 MB ext3 pro /boot ... OK
    - druhý primární oddíl 2048 MB pro swap ... OK
    - třetí primární oddíl 5192 MB ext4 pro / ... OK
    - čtvrtý primární oddíl "Fill to maximum allowable space" ... CHYBA: "Could not allocate requested partitions: not enough free space on disks." Jediný způsob jak vytvořit čtvrý oddíl je nevynucovat si aby byl primární a dovolit instalátoru vyrobit sda4 jako extended a v něm sda5.

    Nějak mi to připomíná dávné doby instalace DOSu a W95 kde nešlo udělat nic jiného, než jeden primární oddíl a jeden extended...

    michich avatar 10.6.2009 19:34 michich | skóre: 51 | blog: ohrivane_parky
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Poznámky k Fedoře 11
    Fedora 11 Live x86-64. ... Ke svému překvapení ale zjišťuju, že / musí být pro změnu ext4!
    Instalace z live média funguje trochu jinak než normální instalace. Překopíruje se na disk uložený obraz filesystému z live CD, a musí být teda stejného typu (ext4).
    200 MB ext3 pro /boot, druhý oddíl je rozšířený, v něm LVM rozdělené na 1984 MB SWAP a zbytek /. Proč???
    Proč ne? Pokud se ti zdá ten /boot příliš velký, tak to je proto, abys mohl v budoucnu používat preupgrade, který tam potřebuje přes 100 MB místa.
    10.6.2009 19:51 Václav Kramář | skóre: 31 | Nechanice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Poznámky k Fedoře 11
    Budiž. Ale proč jiné distribuce podporující instalaci z live CD uživatele takhle neomezují? A proč nemůžu mít /boot na ext4? A proč mi nedovolí vyrobit 4 primární oddíly?

    Doufám, že klasické instalační CD/DVD by takováto omezení nemají... Ale když už možnost instalace z live CD existuje, tak proč je takhle hloupě ořezaná? To raději ať řeknou, že live CD instalaci na disk prostě nepodporuje.
    michich avatar 10.6.2009 19:55 michich | skóre: 51 | blog: ohrivane_parky
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Poznámky k Fedoře 11
    A proč nemůžu mít /boot na ext4?
    Protože GRUB ext4 neumí (patche na přidání podpory ext4 do GRUBu byly maintainerem shledány za příliš riskantní).
    A proč mi nedovolí vyrobit 4 primární oddíly?
    To netuším, asi bug Anacondy.
    10.6.2009 20:05 Václav Kramář | skóre: 31 | Nechanice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Poznámky k Fedoře 11
    [vaclav@dt-vk ~]$ mount | grep sda
    /dev/sda1 on / type ext4 (rw)
    /dev/sda4 on /mnt/share type vfat (rw,umask=0111,dmask=0000,iocharset=utf8)
    /dev/sda3 on /home type ext4 (rw)
    [vaclav@dt-vk ~]$ yaourt -Q grub
    ==> List all installed packages
    core/grub 0.97-15
    
    michich avatar 10.6.2009 20:25 michich | skóre: 51 | blog: ohrivane_parky
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Poznámky k Fedoře 11
    Máš opatchovaný GRUB někým, kdo se rozhodnul opačně.
    10.6.2009 20:33 Václav Kramář | skóre: 31 | Nechanice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Poznámky k Fedoře 11
    Okay, ten patch jsem našel. Vzhledem k tomu, že Arch používá převážně vanilla verze, tak mě ani nenapadnul. Ale ty ostatní připomínky zůstávají...

    Netvrdím, že je Fedora špatná, ale narazit takovýmhle stylem hned při instalaci... To se mi ještě nestalo. ;-)
    11.6.2009 19:42 Dušan Hokův | skóre: 43 | blog: Fedora a další...
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Poznámky k Fedoře 11
    a pritom staci precist si Release Notes...
    11.6.2009 20:23 Václav Kramář | skóre: 31 | Nechanice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Poznámky k Fedoře 11
    Prošel jsem je a nic co by se týkalo mých připomínek tam nevidím... ;-) Ale nechme toho. Nechci rýpat. Dá se říct, že jsem si chtěl zavzpomínat a zjistit kam tahle větev směřuje - začínal jsem na RH 6.2cz.
    Grunt avatar 11.6.2009 21:10 Grunt | skóre: 23 | blog: Expresivní zabručení | Lanžhot
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Poznámky k Fedoře 11
    Já chápu právní příčiny, proč tomu tak je, ale jako uživatele mě to znechucuje.
    Jsem na tom stejně. Já jsem pro to aby se to vyřešilo jednou pro vždy: Buď říct, patenty jsou tfuj,tfuj a jednou pro vždy se vzdát patentovaného softu a nebo prostě bojovat za zrušení patentů. Takové polovičaté řešení se mi moc nelíbí. A zdaleka se to netýká jen Fedory.
    Na co 64-bitů když to jde i s jedním? | 80.78.148.5 | Hack (for) free or Die Hard!
    Dent avatar 11.6.2009 23:52 Dent | skóre: 21 | blog: Standovo
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Poznámky k Fedoře 11
    Taky jsem zkusil... zvuk nefunguje (jde jenom do sluchátek, intel zvukovka) a nepřišel jsem na to, jak to dát dokupy. Kmix se pro jistotu ani nespustí (ale ani si na nic nestěžuje), písma různě veliká (vypadá to na mix 96 dpi a 126 dpi... možná i něco mezi)... Nějak mi ten úvod vzal chuť to dál zkoušet, mohli to ještě chvilku testovat...
    Jardík avatar 12.6.2009 14:31 Jardík | skóre: 40 | blog: jarda_bloguje
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Poznámky k Fedoře 11
    <rejp_na_michich>Zvuk nefunguje kvůli PulseAudio ... teda blbost, vlastně za to může ovladač zvukové karty.</rejp_na_michich>
    Věřím v jednoho Boha.
    vain avatar 12.6.2009 15:02 vain | skóre: 16
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Poznámky k Fedoře 11
    Příloha:
    Ale zvuk funguje, jen je ve výchozím nastavení celkem nepochopitelně zvuk u Front ztlumený na minimum. Mimochodem výchozí nastavení? Alsa.
    If the only choice you've got is to do the wrong thing, then it's not really the wrong thing, it's more like fate.
    Dent avatar 12.6.2009 17:16 Dent | skóre: 21 | blog: Standovo
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Poznámky k Fedoře 11
    Vám asi funguje, mě ne. A to jsem vše dal naplno. Zvuk jde pouze do sluchátek a do reproduktoru nejde.

    V Archlinuxu mi pomohlo amixer cset numid=3 on, ve Fedoře bez efektu (PulseAudio). V nějakém mailing listu na osdir se to řešilo, výsledek zatím nikde.

    Založit nové vláknoNahoru

    ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
    © 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.