Příspěvek na blogu Raspberry Pi představuje novou kompletně přepracovanou verzi 2.0 aplikace Raspberry Pi Imager (YouTube) pro stažení, nakonfigurování a zapsání obrazu operačního systému pro Raspberry Pi na SD kartu. Z novinek lze vypíchnout volitelnou konfiguraci Raspberry Pi Connect.
Memtest86+ (Wikipedie), svobodný nástroj pro kontrolu operační paměti, byl vydán ve verzi 8.00. Přináší podporu nejnovějších procesorů Intel a AMD nebo také tmavý režim.
Programovací jazyk Racket (Wikipedie), tj. jazyk z rodiny jazyků Lisp a potomek jazyka Scheme, byl vydán v nové major verzi 9.0. Hlavní novinku jsou paralelní vlákna (Parallel Threads).
Před šesti týdny bylo oznámeno, že Qualcomm kupuje Arduino. Minulý týden byly na stránkách Arduina aktualizovány podmínky používání a zásady ochrany osobních údajů. Objevily se obavy, že by otevřená povaha Arduina mohla být ohrožena. Arduino ubezpečuje, že se nic nemění a například omezení reverzního inženýrství v podmínkách používání se týká pouze SaaS cloudové aplikace.
Knihovna libpng, tj. oficiální referenční knihovna grafického formátu PNG (Portable Network Graphics), byla vydána ve verzi 1.6.51. Opraveny jsou 4 bezpečnostní chyby obsaženy ve verzích 1.6.0 (vydána 14. února 2013) až 1.6.50. Nejvážnější z chyb CVE-2025-65018 může vést ke spuštění libovolného kódu.
Nové číslo časopisu Raspberry Pi zdarma ke čtení: Raspberry Pi Official Magazine 159 (pdf).
Hru Warhammer: Vermintide 2 (ProtonDB) lze na Steamu získat zdarma napořád, když aktivaci provedete do pondělí 24. listopadu.
Virtualizační software Xen (Wikipedie) byl vydán v nové verzi 4.21. Podrobnosti v poznámkách k vydání a přehledu nových vlastností.
Evropská komise schválila český plán na poskytnutí státní pomoci v objemu 450 milionů eur (téměř 11 miliard Kč) na rozšíření výroby amerického producenta polovodičů onsemi v Rožnově pod Radhoštěm. Komise o tom informovala v dnešní tiskové zprávě. Společnost onsemi by podle ní do nového závodu v Rožnově pod Radhoštěm měla investovat 1,64 miliardy eur (téměř 40 miliard Kč).
Microsoft v příspěvku na svém blogu věnovaném open source oznámil, že textové adventury Zork I, Zork II a Zork III (Wikipedie) jsou oficiálně open source pod licencí MIT.
Nechal jsem se inspirovat mimořádně užitečným článkem Petra Krčmáře, který popisoval, jak přežít s ubunťáckým Unity, a přicházím s postupem, kterým jsem si přizpůsobil GNOME Shell.
Za tímto účelem jsem si nainstaloval aktuální Fedoru 15, protože to je ta pravá distribuce na testování novinek a pro GNOME to platí dvojnásob, protože Red Hat je v jeho vývoji velmi aktivní. GNOME 3 je zde občan první kategorie, do svého oblíbeného Ubuntu bych ho musel vtlačit takřka násilím a bez záruky na úspěch.
Přicházím tedy z Ubuntu a proto první věc, co potřebuji změnit, je zavírací tlačítko v titulku okna: chci ho vlevo, protože pak se méně najezdím myší. Přestože jsem příznivce minimalistického GUI, nejsem přívrženec odstranění minimalizačního a maximalizačního tlačítka. Takže můj oblíbený tlačítkový layout se nastaví tímto příkazem:
gconftool-2 -s -t string /desktop/gnome/shell/windows/button_layout "close,minimize,maximize:"
Nevadí mi ani vzdušné a přehledné GUI, kde není využitý každý pixel, nicméně ten kravsky široký titulek okna je moc i na mě. Záchrana spočívá v editaci souboru
/usr/share/themes/Adwaita/metacity-1/metacity-theme-3.xml
a nahrazení všech řetězců title_scale="medium" řetězcem title_scale="small".
Po takovéto úpravě je potřeba restartovat Shell. Vývojáři na nás mysleli, proto stačí stlačit ALT-F2, zadat “r” (případně “restart) a odentrovat.
Další zásadní věc je absence task baru, nebo docku, jak chcete. Je sice hezké, že autoři Shellu mají ve své analýze tisíc a jeden důvod, proč je tento prvek rušivý a že jej uživatelé vlastně nechtějí, ale já jsem tento názor nakonec neakceptoval. Bez docku to v GS jde, ale s ním o něco líp.
Dock je normálně v repozitáři (což jsem ale nevěděl), nicméně instalace přímo z gitu má taky své kouzlo (viz dále). Použil jsem tuto sekvenci příkazů:
git clone git://git.gnome.org/gnome-shell-extensions git checkout 3.0.1 ./autogen.sh --prefix=$HOME/.local --enable-extensions="dock" make install
Je opravdu potřeba checkoutnout přesnou verzi (tag 3.0.1), vývojová větev měla nějakou chybku v makefile
.
Dock sice funguje (kéž by byl součástí horního panelu...), ale jeho ikony jsou velké a zabírají příliš místa. Jdou zmenšit editací souboru
$HOME/.local/share/gnome-shell/extensions/dock@gnome-shell-extensions.gnome.org/extension.js
V něm se na řádku 28 zapíše nová velikost:
const DOCKICON_SIZE = 24;
Co mě ještě štve. Jsem zvyklý spouštět aplikace přes CTRL-M (mám tuto zkratku nastavenou na spuštění GNOME-Do) a mezi českou a anglickou klávesnicí přepínat levým WIN tlačítkem. Bohužel se mi nepodařilo najít, jak změnit zkratku pro vyvolání “Aktivit”, což je právě WIN klávesa.
Tiskni
Sdílej:
.
Lze to brát i tak, že GS je prostě nová věc a ještě není dostatečná podpůrná infrastruktura (konfigurační klikátka, rozšíření...).