Máirín Duffy a Brian Smith v článku pro Fedora Magazine ukazují použití LLM pro diagnostiku systému (Fedora Linuxu) přes Model Context Protocol od firmy Anthropic. I ukázkové výstupy v samotném článku obsahují AI vygenerované nesmysly, např. doporučení přeinstalovat balíček pomocí správce balíčků APT z Debianu místo DNF nativního na Fedoře.
Projekt D7VK dospěl do verze 1.0. Jedná se o fork DXVK implementující překlad volání Direct3D 7 na Vulkan. DXVK zvládá Direct3D 8, 9, 10 a 11.
Byla vydána nová verze 2025.4 linuxové distribuce navržené pro digitální forenzní analýzu a penetrační testování Kali Linux (Wikipedie). Přehled novinek se seznamem nových nástrojů v oficiálním oznámení na blogu.
Národní úřad pro kybernetickou a informační bezpečnost (NÚKIB) zveřejnil Národní politiku koordinovaného zveřejňování zranitelností (pdf), jejímž cílem je nejen zvyšování bezpečnosti produktů informačních a komunikačních technologií (ICT), ale také ochrana objevitelů zranitelností před negativními právními dopady. Součástí je rovněž vytvoření „koordinátora pro účely CVD“, jímž je podle nového zákona o kybernetické … více »
Vývojáři KDE oznámili vydání balíku aplikací KDE Gear 25.12. Přehled novinek i s náhledy a videi v oficiálním oznámení.
Společnost System76 vydala Pop!_OS 24.04 LTS s desktopovým prostředím COSMIC. Videoukázky na YouTube.
Byla vydána verze 1.92.0 programovacího jazyka Rust (Wikipedie). Podrobnosti v poznámkách k vydání. Vyzkoušet Rust lze například na stránce Rust by Example.
Free Software Foundation zveřejnila ocenění Free Software Awards za rok 2024. Oceněni byli Andy Wingo, jeden ze správců GNU Guile, Alx Sa za příspěvky do Gimpu a Govdirectory jako společensky prospěšný projekt.
Bylo vydáno Eclipse IDE 2025-12 aneb Eclipse 4.38. Představení novinek tohoto integrovaného vývojového prostředí také na YouTube.
U příležitosti oslav osmi let prací na debianím balíčku vyšlo GPXSee 15.6. Nová verze přináší především podporu pro geotagované MP4 soubory, včetně GoPro videí. Kdo nechce čekat, až nová verze dorazí do jeho distribuce, nalezne zdrojové kódy na GitHubu.
Nechal jsem se inspirovat mimořádně užitečným článkem Petra Krčmáře, který popisoval, jak přežít s ubunťáckým Unity, a přicházím s postupem, kterým jsem si přizpůsobil GNOME Shell.
Za tímto účelem jsem si nainstaloval aktuální Fedoru 15, protože to je ta pravá distribuce na testování novinek a pro GNOME to platí dvojnásob, protože Red Hat je v jeho vývoji velmi aktivní. GNOME 3 je zde občan první kategorie, do svého oblíbeného Ubuntu bych ho musel vtlačit takřka násilím a bez záruky na úspěch.
Přicházím tedy z Ubuntu a proto první věc, co potřebuji změnit, je zavírací tlačítko v titulku okna: chci ho vlevo, protože pak se méně najezdím myší. Přestože jsem příznivce minimalistického GUI, nejsem přívrženec odstranění minimalizačního a maximalizačního tlačítka. Takže můj oblíbený tlačítkový layout se nastaví tímto příkazem:
gconftool-2 -s -t string /desktop/gnome/shell/windows/button_layout "close,minimize,maximize:"
Nevadí mi ani vzdušné a přehledné GUI, kde není využitý každý pixel, nicméně ten kravsky široký titulek okna je moc i na mě. Záchrana spočívá v editaci souboru
/usr/share/themes/Adwaita/metacity-1/metacity-theme-3.xml
a nahrazení všech řetězců title_scale="medium" řetězcem title_scale="small".
Po takovéto úpravě je potřeba restartovat Shell. Vývojáři na nás mysleli, proto stačí stlačit ALT-F2, zadat “r” (případně “restart) a odentrovat.
Další zásadní věc je absence task baru, nebo docku, jak chcete. Je sice hezké, že autoři Shellu mají ve své analýze tisíc a jeden důvod, proč je tento prvek rušivý a že jej uživatelé vlastně nechtějí, ale já jsem tento názor nakonec neakceptoval. Bez docku to v GS jde, ale s ním o něco líp.
Dock je normálně v repozitáři (což jsem ale nevěděl), nicméně instalace přímo z gitu má taky své kouzlo (viz dále). Použil jsem tuto sekvenci příkazů:
git clone git://git.gnome.org/gnome-shell-extensions git checkout 3.0.1 ./autogen.sh --prefix=$HOME/.local --enable-extensions="dock" make install
Je opravdu potřeba checkoutnout přesnou verzi (tag 3.0.1), vývojová větev měla nějakou chybku v makefile
.
Dock sice funguje (kéž by byl součástí horního panelu...), ale jeho ikony jsou velké a zabírají příliš místa. Jdou zmenšit editací souboru
$HOME/.local/share/gnome-shell/extensions/dock@gnome-shell-extensions.gnome.org/extension.js
V něm se na řádku 28 zapíše nová velikost:
const DOCKICON_SIZE = 24;
Co mě ještě štve. Jsem zvyklý spouštět aplikace přes CTRL-M (mám tuto zkratku nastavenou na spuštění GNOME-Do) a mezi českou a anglickou klávesnicí přepínat levým WIN tlačítkem. Bohužel se mi nepodařilo najít, jak změnit zkratku pro vyvolání “Aktivit”, což je právě WIN klávesa.
Tiskni
Sdílej:
.
Lze to brát i tak, že GS je prostě nová věc a ještě není dostatečná podpůrná infrastruktura (konfigurační klikátka, rozšíření...).