Byla vydána nová major verze 5.0.0 svobodného multiplatformního nástroje BleachBit (GitHub, Wikipedie) určeného především k efektivnímu čištění disku od nepotřebných souborů.
Na čem pracují vývojáři webového prohlížeče Ladybird (GitHub)? Byl publikován přehled vývoje za duben (YouTube).
Provozovatel čínské sociální sítě TikTok dostal v Evropské unii pokutu 530 milionů eur (13,2 miliardy Kč) za nedostatky při ochraně osobních údajů. Ve svém oznámení to dnes uvedla irská Komise pro ochranu údajů (DPC), která jedná jménem EU. Zároveň TikToku nařídila, že pokud správu dat neuvede do šesti měsíců do souladu s požadavky, musí přestat posílat data o unijních uživatelích do Číny. TikTok uvedl, že se proti rozhodnutí odvolá.
Společnost JetBrains uvolnila Mellum, tj. svůj velký jazykový model (LLM) pro vývojáře, jako open source. Mellum podporuje programovací jazyky Java, Kotlin, Python, Go, PHP, C, C++, C#, JavaScript, TypeScript, CSS, HTML, Rust a Ruby.
Vývojáři Kali Linuxu upozorňují na nový klíč pro podepisování balíčků. K původnímu klíči ztratili přístup.
V březnu loňského roku přestal být Redis svobodný. Společnost Redis Labs jej přelicencovala z licence BSD na nesvobodné licence Redis Source Available License (RSALv2) a Server Side Public License (SSPLv1). Hned o pár dní později vznikly svobodné forky Redisu s názvy Valkey a Redict. Dnes bylo oznámeno, že Redis je opět svobodný. S nejnovější verzí 8 je k dispozici také pod licencí AGPLv3.
Oficiální ceny Raspberry Pi Compute Modulů 4 klesly o 5 dolarů (4 GB varianty), respektive o 10 dolarů (8 GB varianty).
Byla vydána beta verze openSUSE Leap 16. Ve výchozím nastavení s novým instalátorem Agama.
Devadesátková hra Brány Skeldalu prošla portací a je dostupná na platformě Steam. Vyšel i parádní blog autora o portaci na moderní systémy a platformy včetně Linuxu.
Lidi dělají divné věci. Například spouští Linux v Excelu. Využít je emulátor RISC-V mini-rv32ima sestavený jako knihovna DLL, která je volaná z makra VBA (Visual Basic for Applications).
Háček je v tom, že neexistuje žádná zjevná hranice, kdy je člověk to, či ono. Proto máme také kategorii intersex.Samozřejmě, že existuje, intersex na tom nic nemění.
podstatná je dohoda na férových pravidlech, jako třeba zmíněná váhová kategorieTo je celkem dobrý příklad - někdo vážící např. 80kg by mohl říct, že se "cítí / identifikuje jako 60-kilový" a získat tak v soutěži výhodu. To by bylo zhruba podobné.
Samozřejmě, že existuje, intersex na tom nic nemění.
A sice?
(Pak by mě ještě zajímalo, k čemu je mimo lékařské prostředí užitečná.)
reference: např. Beyond XX and XY: The Extraordinary Complexity of Sex Determination
To je celkem dobrý příklad - někdo vážící např. 80kg by mohl říct, že se "cítí / identifikuje jako 60-kilový" a získat tak v soutěži výhodu. To by bylo zhruba podobné.
Podobné v čem?
Protože předřečníci vytáhli gender (Gender reality is performative which means, quite simply, that it is real only to the extent that it is performed. Judith Butler) a pokud někdo dokáže performativně snížit svoji hmotnost o 20 kg, nepochybně se mu dostane značné pozornosti ve vědecké komunitě.
Pokud gender nemysleli, mají rizoto v termitech a mysleli fyziologické rysy, pak o žádném cítění se nelze hovořit a spíš by se měli zaobírat např. dopingem diskutovaným v odkazovaném článku.
A sice?A sice co? Definici pohlaví znáš, ne? Jinak bys logicky nemluvil o rozdílu nezi pohlavím a genderem a stejnětak bys nemluvil o intersexu.
(Pak by mě ještě zajímalo, k čemu je mimo lékařské prostředí užitečná.)To neřešim.
reference: např. Beyond XX and XY: The Extraordinary Complexity of Sex DeterminationAno, intersex diagnóza může být poměrně složitá, ale na věci to nic nemění.
Pokud gender nemysleli, mají rizoto v termitech a mysleli fyziologické rysy, pak o žádném cítění se nelze hovořit a spíš by se měli zaobírat např. dopingem diskutovaným v odkazovaném článku.Gender jsi vytáhl až ty, předřečníci mají zřejmě na mysli fyziologii (o tu jde ve sportu) a je celkem oprávněné se ptát, proč se transgender sportovci cpou do odlišné fyziologické kategorie. Možná byste se měli dohodnout, jestli gender a fyziologie teda souvisí nebo nesouvisí. Jestliže, jak říkáš, nesouvisí, pak nevidim, proč by měl být problém pro ženu (gender) soutěžit v kategorii muž (fyziologie) ve sportu? Vždyť to přece nesouvisí. Poznámka o dopingu je red herring.
Definici biologickeho muze a zeny chape kazdy normalni clovek od utleho detstvi.Dobrá, berme tedy jako určující vnější pohlavní znaky. Je tedy, podle tebe, v pořádku, když člověk s ženskými vnějšími pohlavními znaky souěží se ženami?
je "ženský mozek" a "mužský mozek"[citation needed] Nebo jinak: když dostaneš v lahvi mozek, podíváš se na něj a s jistotou řekneš, zda patřil muži, nebo ženě? nebo budeš chodit mezi lidmi a rozlišovat jejich pohlaví podle skenů mozku? skenů technologií, která nepozná mrtvého lososa?
Proč muži neposlouchají a ženy neumí číst v mapáchTahle populárně humorná kniha má dokazovat co? Že v určité kultuře existuje poptávka po takové knize?
Proč vyžaduješ 100% spolehlivou zjistitelnost biologického pohlaví lidí kolem sebe?Já to nevyžaduju, mně do jejich biologického pohlaví nic není a na gender, což je to, co hraje roli v mezilidském styku, se můžu zeptat. Jsou tu jiní, kteří se tváří, že v tom mají jasno, tak na ně aplikuji sokratovskou metodu.
Pokud vim, tak je to relevantní v medicíně nebo třeba ve sportu, kde na to jsou mechanismy a instituce.Nepochybně. Copak je to za mechanismy? I ty mohou a musejí být předmětem diskuze. Tak jsme se ostatně zbavili např. frenologie.
a na gender, což je to, co hraje roli v mezilidském styku, se můžu zeptatCo to? Gender hraje nějakou roli v mezilidském styku? To mi přijde pravdivý jen pro společnosti s nějakým striktnějším oddělením rolí. V liberální společnosti mi přijde, že roli až tak moc nemá, resp. když už, tak pouze v partnerských vztazích, kde ale typicky to je součástí celýho balíku dalších věcí včetně i té biologie. Přijde mi, že jedinou reálně zaznamenatelnou roli, kterou se lidem na západě podařilo z genderu vytřískat, jsou zájmena. Což mi přijde poněkud tristní...
Slovo „matka“ se v běžné mezilidské komunikaci používá i v případě adopce. Jde totiž o vztah či roli.Jo, ale ty nevíš, jestli ten člověk je pořád ještě ta matka (ať už biologická nebo jiná) se kterou máš ten vztah, tj. jestli ji nenahradil šikovně vytvořený impostor hodinu před tím, než jsi dorazil... Jak si to budeš ověřovat? Skenem mozku? Vidíš sám, že pojem matka je nepoužitelný.
Nápodobně gender – nevíš, co má kdo mezi nohama, natož uvnitř (nebo odpověď na „dost thou bleed?“) – mezi lidmi je rozhodující ta performance: oděv, stylizace, prvky řeči, činnosti… a pak tedy role ve společnosti. Když komentující na Novinkách posílají „ženy k plotně“, je to právě věc genderu ve společnosti. Nápodobně když ženu s odhalenými kotníky nepustí do kostela (nebo taky do školy, popř. k volbám). Nebo taková četnost násilí, tím spíš sexuálního, jež je nejen u žen, ale zvlášť trans* disproporční.No to mi přijde, že je +- to, co jsem psal, tj. že gender má roli ne ve svobnější, ale naopak v méně svobodné společnosti, která vymezuje pro různé pohlaví/gender různé přijatelné role...
Jo, ale ty nevíš, jestli ten člověk je pořád ještě ta matka (ať už biologická nebo jiná) se kterou máš ten vztah, tj. jestli ji nenahradil šikovně vytvořený impostor hodinu před tím, než jsi dorazil... Jak si to budeš ověřovat? Skenem mozku? Vidíš sám, že pojem matka je nepoužitelný.Vidíš, sám sis vlastně odpověděl. Když vystupuje konzistentně s tím, co očekáváš od „matky“, použiješ příslušné označení. Když vystupuje výrazně jinak, označení použiješ jiné. Jak přímočaré. Nebo, chceš-li jiný příklad, zdejší „Max Devaine“ zřejmě při narození nedostal jméno Max Devaine.
No to mi přijde, že je +- to, co jsem psal, tj. že gender má roli ne ve svobnější, ale naopak v méně svobodné společnosti, která vymezuje pro různé pohlaví/gender různé přijatelné role...Gender je popis projevu člověka, zvlášť mezi dalšími lidmi. Už jen to je pozoruhodné např. z pohledu antropologie. Můžeme vidět, že lidé tíhnou určité k sebeprezentaci a roli ve společnosti. Například tady macho Odin. Z druhé strany je také může společnost do určitých rolí tlačit a klást na ně určitá očekávání (jako v hierarchické společnosti řízené takovými Odiny), pak z toho plyne genderová nerovnost/distriminace. Na příkladu transgenderu vidíme, že lidé mohou sami od sebe tíhnout k jinému genderu a společnost jim pod nohy hází větší či menší klacky. Nebo se můžeme podívat na příklady zmiňovaného třetího genderu v různých společnostech. Nebo rozličné projevy obecně genderqueer (non-binary)… jako, když to okrajově zmínil JS, např. Baltimore Maryland.
Vidíš, sám sis vlastně odpověděl. Když vystupuje konzistentně s tím, co očekáváš od „matky“, použiješ příslušné označení. Když vystupuje výrazně jinak, označení použiješ jiné. Jak přímočaré.Takže když tvou matku nahradí nějaká jiná ženská, tak ti to nevadí, dokud se bude chovat dostatečně jako matka? Nicméně asi jsi nepochopil pointu toho přirovnání, nebyla vůbec o nějaké roli matky, ale o tom, že se běžně spoléháš na nějakou rozumnou pravděpodobnost, např. že ti někdo nezaměnil matku apod., nebo např. ohledně tvého pohlaví při narození.
Gender je popis projevu člověka, zvlášť mezi dalšími lidmi. Už jen to je pozoruhodné např. z pohledu antropologie. Můžeme vidět, že lidé tíhnou určité k sebeprezentaci a roli ve společnosti. Například tady macho Odin. Z druhé strany je také může společnost do určitých rolí tlačit a klást na ně určitá očekávání (jako v hierarchické společnosti řízené takovými Odiny), pak z toho plyne genderová nerovnost/distriminace. Na příkladu transgenderu vidíme, že lidé mohou sami od sebe tíhnout k jinému genderu a společnost jim pod nohy hází větší či menší klacky. Nebo se můžeme podívat na příklady zmiňovaného třetího genderu v různých společnostech. Nebo rozličné projevy obecně genderqueer (non-binary)… jako, když to okrajově zmínil JS, např. Baltimore Maryland.To je všechno cool, ale jaksi chybí pointa...
Takže když tvou matku nahradí nějaká jiná ženská, tak ti to nevadí, dokud se bude chovat dostatečně jako matka?
Změna pěstounů v dětství, zmiňovaná adopce… vůbec, nevím, nakolik se užívá označení „macecha“… rodiny se mohou zcela rozpadnout, lidem se může rázem diametrálně změnit osobnost (např. při úrazu/nemoci nebo členství v kultu)… koneckonců, rodič může být trans* a v případě FtM se už asi nebude nazývat „matkou“.
Takže dovedu si to představit.
Změna pěstounů v dětství, zmiňovaná adopce… vůbec, nevím, nakolik se užívá označení „macecha“… rodiny se mohou zcela rozpadnout, lidem se může rázem diametrálně změnit osobnost (např. při úrazu/nemoci nebo členství v kultu)… koneckonců, rodič může být trans* a v případě FtM se už asi nebude nazývat „matkou“.Jistě. Nicméně to všechno až na ten poslední příklad nejsou tak úplně pozitivní případy...
Když vnímám, že někdo vystupuje jako [gender] (...), zařídím se podle toho.[Shrug] ... IMO pokud jsi liberál, tak nevidim, co bys zařizoval. (Vyjma specielního případu kdy člověk hledá partnera.)
Jako nekuchám okolní ptactvo, nehledím lidem pod oděv, netahám z nich rodný list ani genetické testy…No ty jsi byl v diskusi jediný, kdo tohle řešil, iirc nikdo další nikomu pod oděv koukat nechtěl*. Je fajn, že sis v tom teda udělal jasno
Odkazy na férovost profesionálního sportu kvůli trans* osobám typicky nepadají kvůli zájmu o věcnou diskuzi, nýbrž sdílení hněvu [latentních] bigotů v kulturní válce: někdo jim sahá na zavedené pořádkyU primitivů jako Odin to asi platí, nicméně IMO ta diskuse o férovosti vůči ženám je na místě. Osobně nemám vůbec žádný problém, když osoba pohlaví X bude soutěžit v kategorii Y, pokud to bude fér vůči dalším lidem v kategorii Y. (A gender už vůbec neřešim, ten mi je šumák ve sportu i obecně.)
IMO pokud jsi liberálAsi nejsem úplně liberál, pokud to doposud nevyplynulo.
tak nevidim, co bys zařizovalCo bych zařizoval? Třeba volbu oslovení a jiných vzorců chování (např. zda má na záchodě prkénko zůstávat nahoře, nebo dole).
nicméně IMO ta diskuse o férovosti vůči ženám je na místěTo je takové liberální téma. 99,̅9 % žen trápí úplně jiné věci.
Co bych zařizoval? Třeba volbu oslovení a jiných vzorců chování (např. zda má na záchodě prkénko zůstávat nahoře, nebo dole).Yup. Tolik asi k praktickému významu genderu. Je to relevantní pro záchodové prkénko
Tolik asi k praktickému významu genderu.K tomu jen sarkasticky, že právě uvedený výrok je projevem tvého genderu. Přestože se pravděpodobně nesetkáš se systémovými dopady jako nižší mzda/důchod (i ta rodičovská doposud doposud představuje hrubou třecí plochu), vyšší riziko napadení nebo četnost oplzlých poznámek (ačkoliv ty zdejší Odinovy by se tak klasifikovat daly), můžeš si alespoň zkusit experimentálně vybočit ze zavedených norem a pozorovat reakce. Vlastně mi to připomíná, že zatímco zde si dnes lidé barví vlasy na barvu takřka libovolnou, není to tak dávno, co lidé typicky se zrzavými vlasy a ochlupením byli považování za ďábly/židy/degeneráty/…
K tomu jen sarkasticky, že právě uvedený výrok je projevem tvého genderu. Přestože se pravděpodobně nesetkáš se systémovými dopady jako nižší mzda/důchod (i ta rodičovská doposud doposud představuje hrubou třecí plochu), vyšší riziko napadení nebo četnost oplzlých poznámek (ačkoliv ty zdejší Odinovy by se tak klasifikovat daly), můžeš si alespoň zkusit experimentálně vybočit ze zavedených norem a pozorovat reakce.No to je v zásadě to, co píšu. Možná jsem to napsal moc krypticky, ale v zásadě: gender je relevantní pro problematiku diskriminace, jinak moc ne. A to ani není moc názor, jako spíš pozorování. Sám to můžeš vidět na příkladech, které uvádíš... Ironie je, že jsem před lety měl tady flejm s Jirsákem na téma barvy kůže a zastával jsem opačou pozici
Ptal jsem se tě na tvůj gender? Ne. Proč? Protože svůj gender zde dáváš najevo – např. použitým jazykem („napsal“), což je součást oné performance.No jo no ale to jsme zase zpátky u těch zájmen a záchodovejch prknýnek. Marně přemejšlim, čím jiným bych ti mohl performovat svůj gender. Tím, že mám krátký vlasy? Nope, protože kdokoli může mít jakýkoli vlasy. Růžovej kabát s třásněma? Ditto. Tím, že dělám "mužké/ženské práce"? To taky nebude ono, protože žádné takové práce nejsou a pokud si někdo myslí, že ano, tak je mysogin... Jinými slovy, přijde mi, že ten koncept genderu jako sociálního konstruktu je závislý na tom, že lidi (stále ještě) v dostatečné míře dodržují tradiční rozdělení rolí. Tzn. mi přijde jako doublethink když někdo prosazuje koncept generu jako společenského konstruktu a zároveň je pro zbourání společenských rolí. Ledaže by ta pozice byla, že zbourat je potřeba oboje.
A ještě si neodpustím zmíněné ContraPoints: agender segmentNezaznamenal jsem tam nic zajímavého, kromě toho, že podporuje nahrazení výrazu pregnant women výrazem pregnant people, což mi přijde, že je podobné zmatení mysli jako ty kategorie ve sportu: Je to především biologická kategorie (jde o medicínu), takže proč někoho v té souvislosti tankuje gender? Není pak jasné, jestli teda biologie implikuje gender, nebo ne. Tito lidé jednou tvrdí, že ne (člověk s biologií A si může vybrat gender B atd.), pak zase, že ano (označení biologie v lékařské škatulce implikuje gender škatulkovaného, to samé ve sportovní kategorii).
záchodovejch prknýnekDivil by ses, jaké mezilidské spory se vedou o tom, v jaké poloze má být prkénko. (A pak, je tu spor o oddělené toalety (kdo má navštěvovat které) v kulturní válce – mně by unisexové v principu nevadily, stejně se tam chodí primárně vylučovat, ale s takovým praktickým přístupem jsem zjevně v menšině.)
Marně přemejšlim, čím jiným bych ti mohl performovat svůj gender.Na internetu, kde nikdo neví, že ve skutečnosti jsi pes? Jazykovými prostředky, potažmo explicitním sdělením (proto je tu políčko „přezdívka“ a v profilu si můžeš příp. i vybrat muž/žena). Stačí se zamyslet, koho tu jak oslovuješ a proč.
Tím, že mám krátký vlasy? Nope, protože kdokoli může mít jakýkoli vlasy.Ve zdejší kultuře (viz odkazované knihy) – v kombinaci s dalšími vnímatelnými znaky. A když si nebudu jistý, prostě se zeptám. Což se v praxi děje: vzpomínám si, jak mi někdo vyprávěl, že při návštěvě Japonska nedokázal rozpoznat, co byla zač tamní mládež. Netřeba ani chodit do Japonska, blbé kecy o genderově neurčitých „účesech na skrillexe“ jsem si vyslechnul i tady (ten, kdo si stěžoval, nepřekvapivě slova jako „gender“ nebo „skrillex“ neznal). Ostatně také viz odkazovaný segment (ten přesně v odkazovaném čase), který se na „absenci“ genderu odkazuje.
To taky nebude ono, protože žádné takové práce nejsou a pokud si někdo myslí, že ano, tak je mysogin...Misogynů je fůra, stačí se rozhlédnout okolo. Kromě toho jsou tu nevyřčené předpoklady (viditelné např. v Odinových reakcích, ale zdaleka nemusejí být explicitní: viz např. Yer Dad tady).
dodržují tradiční rozdělení rolíKde myslíš, že se ty tradiční role vzaly? Můžeš se podívat k tradičním společenstvím mj. lovců a sběračů. Je u nich gender? Je. Kde se vzal?
Nezaznamenal jsem tam nic zajímavého, kromě toho, že podporuje nahrazení výrazu pregnant women výrazem pregnant people, což mi přijde, že je podobné zmatení mysli jako ty kategorie ve sportu: Je to především biologická kategorie (jde o medicínu), takže proč někoho v té souvislosti tankuje gender? Není pak jasné, jestli teda biologie implikuje gender, nebo ne. Tito lidé jednou tvrdí, že ne (člověk s biologií A si může vybrat gender B atd.), pak zase, že ano (označení biologie v lékařské škatulce implikuje gender škatulkovaného, to samé ve sportovní kategorii).V jádru je ten pozdní Wittgenstein. Při mezilidské komunikaci obvykle uvažujeme gender (pokud nejsi incel a nevidíš jenom fEmAlEs – samice – nebo rovnou „femoidy“) a gender není jen binární muž/žena, viz nebinární (non-binary) nebo zmiňované příklady třetího genderu. Jako, představ si, že někde je/bylo nemyslitelné, že by byla těhotná neprovdaná žena – přitom provdání má s fyziologií pramálo společného, pokud vůbec něco. A kdyby někdo chtěl jó mávat biologií: mořští koníci
Divil by ses, jaké mezilidské spory se vedou o tom, v jaké poloze má být prkénko.Nedivil, lidi jsou schopni se pohádat o naprosto cokoli...
Jazykovými prostředky, potažmo explicitním sdělením (proto je tu políčko „přezdívka“ a v profilu si můžeš příp. i vybrat muž/žena). Stačí se zamyslet, koho tu jak oslovuješ a proč. (...) Kde myslíš, že se ty tradiční role vzaly? Můžeš se podívat k tradičním společenstvím mj. lovců a sběračů. Je u nich gender? Je. Kde se vzal?Zkusim to jinak: Dejme tomu, že uvidim někoho v kalhotách s krátkými vlasy jak opravuje auto. Je správné usoudit, že to je chlap? Pokud řenku, že ano, protože přece vidím, že ten člověk performuje roli chlapa, tak naseru feministky, protože Did you just assume my gender?!?!? a co si to dovoluju (!), že krátký vlasy, kalhoty a opravy aut přece nejsou jen pro chlapy (!) atd. Když si naopak řeknu, že nic předpokládat nebudu, protože to může být chlap, žena, 3rd gender, non-binary, non-ternary atd. atd., tak to je ok, akorát pak jaksi ten člověk nemá jak performovat gender, protože to by važadovalo, aby společnost rezervovala (aspoň do nějaký míry) nějaké znaky/role pro nějaké gendery. Zeptat se samozřejmě můžu, o tom žádná, ale to neuvažuju, protože to není peformance. (A taky popravdě moc nevim, proč bych se na to ptal.) TL;DR opravdu nevidim, jak jsou tyhle koncepty navzájem slučitelné...
V jádru je ten pozdní Wittgenstein. Při mezilidské komunikaci obvykle uvažujeme gender ( – nebo rovnou „femoidy“) a gender není jen binární muž/žena, viz nebinární (non-binary) nebo zmiňované příklady třetího genderu.Nope, nedává mi to smysl, ani optikou Wittgensteina. Při komunikaci v těch situacích, o kterých se tu bavíme (sport, medicína a vyměšování), naopak spíš o gender nejde nebo přinejlepším jde o oboje. Všimni si, že v lékařství jsou porodnictví a gynekologie skoro vždy dohromady (viz termín OB-GYN apod.).
pokud nejsi incel a nevidíš jenom fEmAlEs – samiceZrovna tímhle se incelové neliší, ostatní lidé IMO taky typicky vybírají (mj.) podle biologie...
Zkusim to jinak: Dejme tomu, že uvidim někoho v kalhotách s krátkými vlasy jak opravuje auto. Je správné usoudit, že to je chlap? Pokud řenku, že ano, protože přece vidím, že ten člověk performuje roli chlapa, tak naseru feministky, protože Did you just assume my gender?!?!? a co si to dovoluju (!), že krátký vlasy, kalhoty a opravy aut přece nejsou jen pro chlapy (!) atd.
Můžeš použít genderově neutrální jazyk. 😉
Nebo si prostě tipneš a příp. se necháš opravit – nebo se rovnou zeptáš. V čem je problém?
A taky popravdě moc nevim, proč bych se na to ptal.
Třeba jaké oslovení preferuje? Vezmi si jenom (dnes již historické) rozlišování „slečny“ a „paní“.
Při komunikaci v těch situacích, o kterých se tu bavíme (sport, medicína a vyměšování), naopak spíš o gender nejde nebo přinejlepším jde o oboje.
Vůbec to, že jsou oddělené sportovní kategorie – nebo toalety – je funkce genderu.
Zrovna u těch toalet jsem se tuhle setkal s argumentem, že oddělené toalety mají fyziologický základ, protože muži potřebují pisoár, do nějž je snazší se trefit – na což jsem odvětil, že mísa, na které se trůní při velké potřebě, je fyziologicky značně nevhodná, zvláště pro takové jedince s hemeroidy… zbytek světa nemá ani pisoáry, ani trůn (a často ani hemeroidy).
Zrovna tímhle se incelové neliší, ostatní lidé IMO taky typicky vybírají (mj.) podle biologie...
[šokované tváře, když narazí na trans*]
Ale tady Františkovy představy o pojetí manželství mě inspirovaly k uvedení ještě jednoho systémového příkladu role genderu. Muž měl vůdčí roli v manželství a vůbec byl chlebodárcem, ano? To je docela zakořeněné v jistých kulturách, tj. vtlouká se to chlapcům do hlavy přímo i nepřímo (co se propaguje jako vzory) – a když pak v tom selžou, typicky za ekonomické krize, jsou z toho sebevraždy. Víc feminismu – míň mužských sebevražd.
Můžeš použít genderově neutrální jazyk. Nebo si prostě tipneš a příp. se necháš opravit – nebo se rovnou zeptáš. V čem je problém?Problém není v ničem, alespoň pro mě ne, pointa byla v tom, pokud jsi teda tu první polovinu mýho komentáře dočetl celou, že feminismus a gender jsou nekompatibilní, protože feminismus v podstatě odstaňuje možnosti jak performovat gender.
Vůbec to, že jsou oddělené sportovní kategorie – nebo toalety – je funkce genderu.IMO to oddělení je primárně dané fyziologií, byť třeba v některých ohledech na základě zastaralého chápání fyziologie (viz ty hemeroidy). Kolem toho se nabalily nějaký kulturní zvyklosti, což je asi to, co myslíš tím genderem. Když na tohle celý aplikuješ feminismus, tak z toho nejspíš vypadnou nějaký unisex záchody nebo podobně a gender s tím už nebude mít vůbec nic společného...
Víc feminismu – míň mužských sebevražd.A také méně genderu
Nebo ještě jiný příklad: vyskytuje se tu jistá, typicky s liberalismem svázaná, představa, že když máš ve vedení firmy ženu, cíle feminismu byly naplněny. Co na tom, že ta žena se v té funkci chová jako chlap a situace řadových pracujících se neřeší.Dva problémy: Zaprvé, tohle je sexisumus. Ta ženská se nechová "jako chlap", ale jako někdo, kdo optimalizuje svou pozici v rámci hierarchické firmy fungující v tržním prostředí. Zadruhé, když zkritizuješ takovéhle chování žen, zároveň bys tím v podstatě odsoudil např. tomboys jako něco špatného. Podle tvé teorie by pak tomboys musely být považovány za chlapy, protože performují chlapský gender. S čímž by patrně dost nesouhlasily.
Vlastně, možná rozumím tomu, kam míříš. V tom příkladu s člověkem opravujícím auto a priori předpokládáš, že právě oprava auta ve vhodném oděvu přísluší genderové klasifikaci „muž“ – jako… tudy fakt ne.Ano, v tom je celá pointa, že tudy ne. Z toho následně plyne, že není možné dívat se na tu performance a podle toho určovat něčí gender. A z toho následně plyne, že gender není o performance, qed.
Kontrolní otázka: o čem si to píšete? Že lidi soudí ostatní podle toho, co o nich ví, co vidí, co si myslí?Tohle v diskusi vůbec neřešim, řešim pouze to, že pojem gender je blbě definovanej a/nebo významově prázdnej... Někteří LQBTatd progresivisti se pak dostávají do podivného doublethinku, kdy tradiční role zároveň odmítají, ale zároven chtějí v jejich rámci performovat gender...
Neni to o tom, že člověk potřebuje mít jasno, vědět, co odkud může přiletět a co může chtít a čekat?
A třeba i o tom, že zřejmě většina lidí nerada překvapení nebo zásadní obraty?
A tak nějak se snažit dělat něco s tim, aby opravdu nevznikl nějaký faktický 3. či další paskvil v pohlaví.Tak to máš dost zpoždění, vzhledem k tomu, že něco jako 3. pohlaví existuje po víceméně celou zaznamenanou historii... Ale můžeš se snažit dělat něco s tím, aby kolem toho pokudmožno nebylo moc histerie
optimalizuje svou pozici v rámci hierarchické firmy fungující v tržním prostředíPřesně o tom to je – že „hierarchická firma v tržním prostředí“ je „patriarchát“ nebo jakkoliv to chceš nazývat… prostě systém „chlapi sobě“, který strukturálně znevýhodňuje ty, kdo se nechovají vysloveně maskulinně (když se to vezme podle genderu), potažmo ty, kdo využívají dělohu k plození dětí (když se to vezme podle té nejužší fyziologické klasifikace). Tedy jako třeba jestli ta hierarchická firma v tržním prostředí má dětský koutek apod. (Mimochodem, dítě může v dětském koutku upustit i muž.) A to je ten problém s předpokladem, že muž spravuje auto nebo dělá ředitel, zatímco žena vaří. Jednak je to opruz pro jedince, kteří chtějí dělat něco, co by jim podle toho předpokladu nemělo příslušet, jednak to systémově omezuje diverzitu perspektiv a tedy rozhodování (což se pak s tou perspektivou jedinců zacyklí). Jestli se chceš dohadovat o performanci, je fakt asi nejlepší si pročíst odkazovanou Judith Butler, je to snazší než tady se pokoušet reprodukovat nuance – koneckonců ani zdejší diskuze nepřekročila základní aplikace genderu (odtud narážka na to, že nevím, co myslíš feminismem, protože to může znamenat hodně různých věcí).
Přesně o tom to je – že „hierarchická firma v tržním prostředí“ je „patriarchát“ nebo jakkoliv to chceš nazývat… prostě systém „chlapi sobě“, který strukturálně znevýhodňuje ty, kdo se nechovají vysloveně maskulinně (když se to vezme podle genderu)Tohle je úplně normální sexismus. Kolik % chlapů, které znáš, jsou velkými zvířaty ve firmách? Tohle je klasické nepochopení pravděpodobnosti, kdy lidi (zřejmě včetně tebe) libovolně zaměňují
P(zvířeVeFirmě|chlap)
s P(chlap|zvířeVeFirmě)
, což ale není vůbec to samé.
Fascinuje mě tenhle přístup levicových progresivistů k sexismu, diskrminaci a intoleranci, který se dá shrnout rčením It's OK when I do it.
Jestli se chceš dohadovat o performanci, je fakt asi nejlepší si pročíst odkazovanou Judith Butler, je to snazší než tady se pokoušet reprodukovat nuanceNemam pocit, že by si v diskusi demonstroval, že má cenu tohle nějak dále studovat. Přijde mi, že máš spíš naopak ty problém se vstřebáním mé myšlenky než obráceně...
Snad radši ani nebudou zkoumat, co jsou to „velké zvíře“ či „levicový progresivista“.
Polopaticky:
Levicový anarchista, komunista či jiný socialista bude mít problém už s hierarchickou organizací firem. Šach-mat.
Feminist(k)a narazí na to, že když rodíš nebo měníš pleny, blbě se kariérně postupuje ve firemní hierarchii. Je méně pravděpodobné, že kdo v ní postupuje a nerodí, ani nemění pleny, změní podmínky tak, aby usnadnila rodit nebo měnit pleny.
pozorování č. 2: pro vzestup v hierarchii je žádoucí maskulinní chováníTohle je jednak sexismus a jednak jsi znova naběhl do toho doublethinku, na který se tady snažim od začátku upozornit: Řečnická otázka: Je maskulinní chování starat se o domácnost, měnit pleny a vařit? Pokud řekneš, že ano, tak je to v rozporu s tím pozorováním pro vzestup v hierarchii je žádoucí maskulinní chování. Pokud řekneš že ne, tak, gratulki, můžeš se připojit po bok Odina apod. s tím postojem, že měnit pleny a vařit není práce vhodná pro chlapa. (Po předchozích reakcích tentokrát radši explicitně uvádím, že to je řečnická otázka.) Případně můžeš zkusit uvést příklad performance genderu, který nebude záviset ani na tradičním rozdělení rolí (např. "chlap ma kalhoty, krátké vlasy, používáme pro něj zájmeno 'on' a hrabe se v technických věcech") ani na fyziologii. Já jsem zatím takový příklad nezaznamenal.
Je méně pravděpodobné, že kdo v ní postupuje a nerodí, ani nemění pleny, změní podmínky tak, aby usnadnila rodit nebo měnit pleny.Ano, to souhlas.
Levicový anarchista, komunista či jiný socialista bude mít problém už s hierarchickou organizací firem. Šach-mat.
Ano – a hloupý člověk zase bude mít problém absolvovat nějakou (náročnější) VŠ. Ale to je snad v pořádku, ne?
Feminist(k)a narazí na to, že když rodíš nebo měníš pleny, blbě se kariérně postupuje ve firemní hierarchii. Je méně pravděpodobné, že kdo v ní postupuje a nerodí, ani nemění pleny, změní podmínky tak, aby usnadnila rodit nebo měnit pleny.
Stejně tak velkou kariéru neudělá např. člověk, kterému jeho čas, energii a soustředění ubírají jeho noční tahy po barech, shánění drog nebo chorobné hraní her. Firma potřebuje lidi, kteří v čase, za který jsou placeni, odvádějí 100% výkony – ne takové, kteří si v tom čase řeší svoje soukromé záležitosti (ať už jimi je cokoli).
Pokud si to manželé dohodnou tak, že v domácnosti s dětmi bude muž, zatímco žena bude chodit do práce a bude tam odvádět stejné výkony, jako by odváděl muž, tak souhlasím, že by za to měla dostávat stejné peníze.
Pokud (daná osoba – je jedno, zda muž nebo žena) ale bude každou chvíli běhat s dětmi k doktorovi, někde je vyzvedávat a někam soukromě telefonovat nebo řešit na počítači věci, které souvisí víc s rodinou než s prací, bude myšlenkami mimo atd., tak jsou v zásadě tři možnosti:
Jinak to není fér vůči těm, kdo v práci pracují naplno.
1) Co znamená „jako společnost“? Kdo rozhodne o tom, zda by měl počet obyvatel růst, klesat nebo zůstávat konstantní? Jaká hustota obyvatel je optimální? Kdo a podle čeho by ji měl určovat?
2) Mít děti tak jako tak znamená, že něco musíš obětovat – bez ohledu na to (a řádově víc), zda ti v práci zřídili dětský koutek nebo zda osoba starající se o dítě dostane stejné peníze, i když se v pracovní době práci nevěnuje na 100 %. A na druhé straně to znamená nějakou radost, budoucnost, splnění si cílů, různé nehmotné i hmotné hodnoty atd. (jinak by lidi neměli děti vůbec – ostatně sex můžou mít i bez dětí).
Kdo rozhodne o tom, zda by měl počet obyvatel růst, klesat nebo zůstávat konstantní?Co to je za otázku, to je jako kdyby ses mě ptal, kdo rozhodne o politickém uspořádání. Např. hlasováním pro systém, ve kterém je nevýhodné mít děti, spolurozhoduješ (pravděpodobnostně vzato) o snížení počtů dětí (a důsledcích jako stárnutí populace apod.). Nehodnotim, jestli to je dobře, nebo špatně, pouze upozorňuju na ten důsledek. Zhodnoť si sám pro sebe, jestli to je dobře/špatně.
Mít děti tak jako tak znamená, že něco musíš obětovat – bez ohledu na to (a řádově víc), zda ti v práci zřídili dětský koutek nebo zda osoba starající se o dítě dostane stejné peníze, i když se v pracovní době práci nevěnuje na 100 %. A na druhé straně to znamená nějakou radost, budoucnost, splnění si cílů, různé nehmotné i hmotné hodnoty atd. (jinak by lidi neměli děti vůbec – ostatně sex můžou mít i bez dětí).To mi všechno přijde jako ne moc podstatný detail, jde v podstatě akorát o to, že děti jsou nějaká externalita, o který se můžem rozhodnout, jestli ji chceme nebo ne...
Co to je za otázku, to je jako kdyby ses mě ptal, kdo rozhodne o politickém uspořádání.
Např. hlasováním pro systém, ve kterém je nevýhodné mít děti, spolurozhoduješ (pravděpodobnostně vzato) o snížení počtů dětí (a důsledcích jako stárnutí populace apod.). Nehodnotim, jestli to je dobře, nebo špatně, pouze upozorňuju na ten důsledek. Zhodnoť si sám pro sebe, jestli to je dobře/špatně.
Tak z nějakého konzervativně/nacionálního úhlu pohledu je samozřejmě žádoucí, aby naše populace rostla nebo alespoň neklesala. Ale z liberálního pohledu je to věc každého jednotlivce/páru, kolik bude mít dětí a kdy. Pokud se ptáš na můj názor, tak si myslím, že bychom naši populaci měli zachovat na +/- současné úrovni, ale nemyslím si, že by se v tom měl nějak zásadně angažovat stát – musí k tomu dojít lidi sami a sami ty děti chtít mít, jinak to nadělá víc škody než užitku.
To mi všechno přijde jako ne moc podstatný detail, jde v podstatě akorát o to, že děti jsou nějaká externalita, o který se můžem rozhodnout, jestli ji chceme nebo ne...
Všimni si, že lidé z nejchudších vrstev a často s existenčními problémy mají více dětí a moc si s tím hlavu nelámou, prostě to nějak dopadne, zatímco bohatší a vzdělanější lidi o tom asi moc přemýšlí a hledají problémy, kde nejsou.
Pokud je systém nastaven tak, že k pořízení si dětí motivuje spíše ty „chudé a nevzdělané“ tak je to samozřejmě špatně a vede to k úpadku celé společnosti. Ale tuhle deviaci bych řešil spíš odstraněním té selektivní motivace než zaváděním nějaké nové.
Ještě k těm konkrétním opatřením v práci. Představ si několik modelových situací:
Osoba A: má děti, v pracovní době si řeší i soukromé záležitosti, často se omlouvá kvůli doktorům, vyzvedávání dětí atd. nesoustředí se plně na práci.
Osoba B: má děti a protože je pro ni důležitější rodina než kariéra, pracuje jen na poloviční úvazek, takže v pracovní době se věnuje plně práci, zatímco soukromé záležitosti zvládá vyřídit mimo pracovní dobu a ještě má víc času a energie na rodinu.
Osoba C: děti zatím nemá, ale plánuje je během pár let, zatím pracuje naplno, v pracovní době se 100% věnuje práci, později plánuje částečný pracovní úvazek nebo se pár let věnovat jen rodině.
Z pohledu „jako společnost chceme děti“ jsou všechny tyto osoby stejně hodnotné. Proč by společnost měla upřednostňovat např. scénář A? Proč by osoby B a C měly být znevýhodněny? (což by se dělo, pokud by se rodičům/rodičkám tolerovaly mimopracovní aktivity v pracovní době a zároveň jim příslušela stejná mzda jako těm, kteří se v pracovní době věnují jen práci)
A jak k tomu přijde osoba, která děti mít nechce nebo nemůže, ale má třeba nějaké koníčky nebo jiné aktivity, kterým by se chtěla věnovat v pracovní době a ukusovat z ní stejným způsobem jako někdo, kdo jde s dítětem k doktorovi nebo pro něj něco nakupuje po internetu v pracovní době či se vykecává o dětech v kuchyňce? Co když ty koníčky nebo další aktivity můžou být společensky srovnatelně nebo i více přínosné, než kdyby si daná osoba pořídila dítě? (tenhle odstavec je trochu navíc a klidně ho z další diskuse můžeme vynechat)
Z pohledu „jako společnost chceme děti“ jsou všechny tyto osoby stejně hodnotné. Proč by společnost měla upřednostňovat např. scénář A?Neprosazuju žádný kokrétní opatření, pouze tě upozorňuju na důsledky toho, co jsi navrhnul... Jestliže chceš vyrovnaný (nebo i kladný) vývoj množství populace a zároveň odmítáš nějaké výhody pro lidi s dětmi, tak pak ten systém IMO neférově zvýhodňuje bezdětné, protože jsou na tom ekonomicky lépe než lidé s dětmi, ale přitom narozdíl od nich nepřispívají k vyrovnanému populačnímu vývoji. Samozřejmě, když řekneš, že populační vývoj tě až tak netankuje a může, nebo dokonce měli by být sestupný, tak pak je to ok. Je to o tom, kde máš ty priority.
It's OK when I do it.
Tohle je u Davida běžná věc. Když diskuse dojde do tohoto bodu, tak většinou už nemá smysl v ní pokračovat.
Ta tvoje snaha o „rovnost“ či snad „spravedlnost“ je až chorobná.
Možná se snažíš bojovat s předsudky a chceš, aby se nikomu nekřivdilo kvůli tomu, že se narodil tak či onak. Ale vážně je nutné kvůli tomu popírat objektivní fakta? Průměrný muž prostě je jiný (fyzicky i duševně) než průměrná žena. To samozřejmě neznamená např. zakázat všem příslušníkům daného pohlaví nějakou profesi nebo činnost, protože se na ni dle statistiky nehodí (zrovna ten jeden jednotlivec může vyčnívat z průměru a může se na ni hodit). Ale opravdu nevidím jediný smysl v tom, že budeš popírat statistické rozdíly mezi pohlavími.
Ale opravdu nevidím jediný smysl v tom, že budeš popírat statistické rozdíly mezi pohlavími.Mas to obracene. Co opravdu nedava smysl je ty rozdily resit, protoze, jak sam pises, jsou jen statisticke. Jinak snahou LGBT hnuti neni primarne boj s predsudky a krivdami, ale s realnou diskriminaci. To plati i pro transsexualy, a proto se v progresivnich spolecnostech ustalil uzus, ze si lide proste pohlavi mohou vesmes sami zvolit na zaklade sveho subjektivniho zhodnoceni situace. Je to takova, dalo by se rict, nejsvobodnejsi moznost. Jinak vrele doporucuji, pokud te to tema zajima, videa od Contrapoints.
Mas to obracene. Co opravdu nedava smysl je ty rozdily resit, protoze, jak sam pises, jsou jen statisticke.Otázka je, proč tedy někteří transgender lidi ten rozdíl řeší a požadují zařazení do jimi preferované kategorie ve sportu, do které ale fyzicky moc nesedí... To mi právě přijde paradoxní (a pokrytecké), že v té chvíli vlastně požadují tradiční zařezení svého netradičního pohlaví... Jestliže pohlaví jsou rovnocenná atd., proč nemůže M2F žena soutěžit s chlapama? Má pocit, že by to byla snda nějaká potupa nebo co?
Jestliže pohlaví jsou rovnocenná atd., proč nemůže M2F žena soutěžit s chlapama? Má pocit, že by to byla snda nějaká potupa nebo co?Pravdepodobne klidne muze. Treba Polgarovy sestry byly tusim zname tim, ze odmitaly zenskou ligu, a hraly sachy v te muzske (a natolik dobre, ze to nekteri muzi dost tezko snaseli), prave z techto duvodu. Ale holt sportovci jsou casto ambiciozni a nekdy ty ambice jsou divne. To, ze existuji takovi lide, kterym tohle nevyhovuje, jeste neznamena, ze je zde nejake radikalni socialni hnuti, jak se snazi implikovat konzervativni pravice - coz je videt i zde v diskusi. Z hlediska problemu trans komunity je to IMHO extremne okrajove tema. Muj nazor asi je, ze by to melo byt ciste na volbe poradatelu turnaje, kdo je kvalifikovan soutezit v ktere kategorii, a pak bych to nechal na volne soutezi turnaju. Coz ovsem je, uznavam, takova odpoved-neodpoved.
Muj nazor asi je, ze by to melo byt ciste na volbe poradatelu turnaje, kdo je kvalifikovan soutezit v ktere kategorii, a pak bych to nechal na volne soutezi turnaju. Coz ovsem je, uznavam, takova odpoved-neodpoved.
To je správný přístup. Ty turnaje mezi sebou soutěží a diváci na trhu turnajů rozhodují, čemu dají přednost. Totéž se týká celých sportů – třeba lidi přestane bavit fotbal a začnou víc koukat na baseball. Nebo přijdou na to, že mlátit se do hlavy při boxu není zase tak bezva, a budou spíš sledovat zápasy nebo šerm. Prostě trh rozhodne.
Ty víš, s jakými pohlavními znaky ses narodil? Za sebe můžu prohlásit asi tolik, že nevím. Můžu leda věřit svědectví jiných.What the fuck. Pravděpodobnost, že bys byl F2M nebo něco podobnýho a nevěděl o tom je strašně nízká. Nehledě k etickým pochybnostem ohledně nečeho takového.
je strašně nízkáNení nulová.
Nehledě k etickým pochybnostem ohledně nečeho takového.Československý stát prováděl nucené sterilizace romských žen… a dodnes legislativně vyžaduje transmedikalismus. Nicméně, tvoje heuristika:
tady šlo o segregaci sportujících podle nějakých biologických rysů.
Běžně se sportovci rozdělují i do váhových kategorií. Pokud by měl někdo mentální, sociální či jiný problém vlézt na váhu a prokázat, kolik váží, tak má smůlu a soutěže se účastnit nebude (nebo ho pustí maximálně do té nejtěžší kategorie, kde není pochyb, že ji splňuje). A pokud bude mít někdo problém si nechat vzít krev nebo moč, aby prokázal, že nebere drogy/doping, tak má taky smůlu. Proč by tedy kontrola pohlaví (ve sporných případech) sportovním lékařem měla být nějakou výjimkou?
Naopak ty ostatní rysy jsou citlivější – jestli jsem muž nebo žena, to každý vidí, nebo to klidně každému řeknu, ale kolik vážím nebo co mám v krvi, to každému na potkání říkat/prokazovat nebudu.
Proč by tedy kontrola pohlaví (ve sporných případech) sportovním lékařem měla být nějakou výjimkou?Pokud sis nevšiml, řeč je o tom, v čem má ta „kontrola pohlaví“ spočívat. Třeba podle Odina by to mělo být dodání asi rodného listu.
Naopak ty ostatní rysy jsou citlivější – jestli jsem muž nebo žena, to každý vidí, nebo to klidně každému řeknu, ale kolik vážím nebo co mám v krvi, to každému na potkání říkat/prokazovat nebudu.Nenapadlo tě, že někdo to třeba může mít jinak?
Definujme pohlavi vnejsimi znaky, se kterymi se clovek narodi. Oboupohlavni a neurcitelne jedince nechme jako patoloticke.Souhlasim s tím určením biologického pohlaví podle fyziologických parametrů po narození. Nesouhlasim s tím označením za patologické v těch případech, kdy to je neurčité. Přijde mi zbytečné někoho označovat za nemocného pouze proto, že má nějakou neobvyklou konfiguraci, ale jinak je v pořádku a může tžít normální život (pokud nebude kvůli své neobvyklosti buzerován). Pokud je ten člověk neplodný, tak to pak patologické z hlediska medicíny asi je, nicméně neplodnost se obecně může týká kohokoli - není to specifické pro neurčitá pohlaví...
neumíme rozhodnout
Kdo my? Mě profesionální sport nezajímá a nestojím o to, aby ho stát z mých daní podporoval.
Když si někdo (jako svou soukromou aktivitu) vyhlásí vlastní sportovní soutěž, tak ať si tam nastaví pravidla dle svého uvážení.
Pokud budu v roli sportovního fanouška, tak budu normálně hlasovat peněženkou a budu si vybírat, jakou soutěž podpořím (nákupem vstupenky či sledováním pořadů a reklam v televizi atd.). A když se mi pravidla nějaké soutěže nebudou líbit, tak ji podporovat nebudu.
Kdo my?To není podstatné. Neřeším, kdo ten sport financuje, kdo rozhoduje o pravidlech a tak (v tom bych se s tebou, alespoň v hrubých rysech, předpokládám shodl), ale jaká jsou kritéria pro to, aby někdo soutěžil v té či oné kategorii. Odin a další tvrdí, že je to jednoduché, já si to nemyslím. Navíc mě přijde ten pocit rozhořčení, nebo snad u některých i ohrožení, z toho, že existují lidé, jejichž pohlaví se nedá určit metodou používanou v útlém dětství.
To není podstatné. Neřeším, kdo ten sport financuje, kdo rozhoduje o pravidlech a tak (v tom bych se s tebou, alespoň v hrubých rysech, předpokládám shodl), ale jaká jsou kritéria pro to, aby někdo soutěžil v té či oné kategorii.
Rozhodovat o tom má ten, kdo to platí. Mě profesionální sport ani moc nezajímá, takže je mi to celkem jedno – klidně tohle rozhodování nechám na organizátorech a fanoušcích daného sportu. Pokud do toho budu mluvit, tak do té míry, do které sport platí stát z mých daní. Ale když si někdo pořádá vlastní soutěž bez toho, aby chtěl moje peníze, tak ať si nastaví pravidla dle svého.
Odin a další tvrdí, že je to jednoduché, já si to nemyslím.
Sport je soutěž a boj (kromě toho, že profesionální sport je jen byznys). Z principu je sport pro hrdiny – ne pro nějaké znevýhodněné chudáky, kteří by se doprošovali pozitivní diskriminace. A od hrdinů čekám, že ve sporných případech sami dobrovolně přijmou náročnější podmínky (třeba půjdou do těžší kategorie) a všem to natřou, místo toho, aby se vtírali mezi slabší protivníky.
Svým jednáním ovšem šíří strach, štěpí společnost a vyvolává antagonismy. Tak vnitro popsalo osobu projevující předsudečnou nenávist
Takže tzv. pražská kavárna, ekologisté a různé samozvané elity?
The price of freedom is eternal vigilance.A bdělí tedy moc nejsme, jak to tak pozoruju... demonstrujeme tady kvůli Burešově střetu zájmů, ale tyhle podvratné tendence necháváme nerušeně probíhat. Je čas to změnit.
bo to ochraňuje a rozšiřuje svobody jedinceMožnost kohokoliv postihnout pro téměř libovolný výrok vlivem příliš vágní definice, kterou hejt spíč zákonodárství z principu má a mít musí, není ochraňováním ani rozšiřováním svobody jedince, právě naopak.
kecat lidem do toho jak se majijou cítit ve svym vlastnim těleMně je úplně jedno, jak se lidi cítí ve vlastním těle, dokud mě přímo neohrožují nebo mi nechtějí diktovat, co smím říkat a co nesmím říkat nebo co si mám nebo nemám myslet.
každej pravičák musí být nesnášenlivej zmrdKrásná ukázka hejt spíč. Ztrestej se domácím vězením bez počítače a komunikačních prostředků po dobu nejméně jednoho roku.
Nařízení z EU jsou přece svatá ...opravdu si myslíš, že takle někdo uvažuje? Lidi by nepřišli z mnohem jednodušších důvodů.
Nicméně ospamoval jsem pár poslanců, zda mají bližší info o tom, kdy a v jakých výborech se to bude projednávat.Tak to seš dobrej, i když docela pochybuji, že je možné tento zákon nějak zvrátit.
jestli ti to prijde absurdni, tak se podivej na ty lidi, co byli odejiti z prace kvuli jejich osobnim nazorum... neni to trestne, jen se to "nesmi"Kousek níže se zase Odin a další "pravičáci" pohoršují, že totalita je, když si člověk nemůže mírnix týrnix vybírat, koho zaměstná a koho vyhodí. Což je přesný opak toho, co píšeš ty. Děláte mi v tom, hoši, pěkný guláš, nevím teď, v čem teda spočívá ten správný pravicový postup...
viz různé soudy o psy v mikrovlnce a podobné absurdity
[citation needed]
The legend about the microwaved pet has been with us since 1976, but its antecedents were around long before that. If lore is to be believed, foolhardy old ladies have been attempting to dry wet pets in clothes dryers and conventional ovens long before the invention of the microwave oven.
A 1942 tale in which a roasted cat is discovered in a wood-burning oven has been pointed to as a predecessor to this more modern tale about current domestic technology. In it, however, the cat gets into the oven under its own power; its mistress has no idea it is in there until she later discovered the crisped kitty.
A related Russian legend tells of a mother whose custom was to bathe her child in a tub of warm water. She places the tub (with Junior in it) on top of the unlit wood stove, and goes to speak to a neighbor. The gossip session stretches out longer than anticipated. Upon return to her kitchen, she discovers a draft through the open back door has caused the fire to rekindle under the child and her baby now lies dead in the tub.
…
Although there have been a few verifiable cases of pets subjected to microwaving, each of them were deliberate acts of cruelty, perpetrated by twisted souls who knew all too well what they were doing. Micropoochings arising from a lack of understanding of the technology, however, are still incidents of lore only.
Nějaké novinky od roku 2006?
Such cases share a defining feature: the media commonly portrays the lawsuit as a perversion of the justice system resulting from juries that run amok and award exorbitant damages to opportunistic plaintiffs who lack a legitimate case. In 2011, HBO presented a documentary called Hot Coffee, which detailed the Liebeck case and three other tort lawsuits, focusing on the fact that corporations have spent millions distorting these cases to promote tort reform. The documentary suggests that this money is apparently well spent, as the American public has proven time and again its inherent susceptibility to media influence in the face of significant countervailing facts.Frivolous Lawsuits and How We Perceive Them To zní jako Manufacturing Consent.
In 1994, a spokesman for the National Coffee Association said that the temperature of McDonald's coffee conformed to industry standards.No shit.
Liebeck's attorney argued that coffee should never be served hotter than 140 °F (60 °C), and that a number of other establishments served coffee at a substantially lower temperature than McDonald's. They presented evidence that coffee they had tested all over the city was all served at a temperature at least 20°F (11°C) lower than what McDonald's served. Liebeck's lawyers also presented the jury with expert testimony that 190 °F (88 °C) coffee may produce third-degree burns (where skin grafting is necessary) in about 3 seconds and 180 °F (82 °C) coffee may produce such burns in about 12 to 15 seconds. Lowering the temperature to 160 °F (71 °C) would increase the time for the coffee to produce such a burn to 20 seconds.Že to nestačilo na změnu chování McDonald's?
We know now that Government by organized money is just as dangerous as Government by organized mob.
Ale to už nemusí moc dlouho trvat.
Perhaps the greatest immediate threat to China’s rise to economic supremacy, however, is the same phenomenon that felled the US economy in 2008—financialization, the channeling of resources to the financial economy over the real economy. Indeed, there are three troubling signs that China is a prime candidate to be the site of the next financial crisis: overheating in its real-estate sector, a roller-coaster stock market, and a rapidly growing shadow-banking sector.Ale obecně stfw „china financial crisis“. Jinou perspektivu budou mít např. dengisti.
Cože?pro zacatek v tom, ze se tyhlety levicove ideologie nebudou smet oznacovat za totalitu, protoze kdo je kritizuje, ten kritizuje i "lidska prava" a "nesmet mit predsudky" a kdo to kritizuje, ten to nejspis i dela, proto ho poslou lestit mrize zevnitr a kdo se ozve proti tomu a rekne, ze je to opravdu ale totalita, tak toho taky znici, protoze to neni demokracie, to je svoboda, spravedlnost a LGBT friendly swingers partydelas hlupaka schvalne nebo te fakt prevapuje, ze jak krajni levice tak krajni pravice se moc nelisi?
pro zacatek v tom, ze se tyhlety levicove ideologie nebudou smet oznacovat za totalitu ...Na to je někde nějaký zákon? Nebo aspoň návrh?
Pokud reknes neco, co se lidem nebude libit, tak budes ostrakizovan v kazde spolecnosti.
Kontroverzní politické názory tu má třeba David Kolibáč nebo ty. Mají se s ním ale lidi kvůli tomu přestat bavit o klávesnicích a s tebou o programování? Nebo jen o politice? Tohle vede ke vzniku sociálních bublin1, kde lidi ztrácejí kontakt s realitou2. Tohle se běžně stává pražské kavárně3, jejíž členové odmítají kontakt s jinak zaměřenými lidmi, vytěsní je ze svého života – a pak jsou najednou hrozně zaskočení, kdy se střetnou s někým, kdo s nimi nesouhlasí.
Neni to neco, s cim bych souhlasil, ale podstatne je, ze nejde o zmenu k horsimu. Muzes si stale vybrat, ze si svoje, ehm, kontroverzni nazory nechas jen pro hospodu a Twitter z toho vynechas.
Rozdíl vidím v tom, že na internetu (tím, že umožňuje kontakt na dálku) je mnohem snadnější najít lidi se stejnými názory a uspokojit svoje potřeby sociálního kontaktu takto selektivně. Zatímco v té hospodě se schází nějaká místně4 omezená skupina sousedů a to pivo tam spolu pijí, i když mají různé názory – prostě se scházejí s tím, kdo je v daný čas na daném místě k dispozici a musí spolu nějak vyjít.
AbcLinuxu je svým způsobem taky taková hospoda – schází se tu lidi, které zajímá GNU/Linux, svobodný software a technologie, ale když přijde řeč na politiku, tak tu jsou i dost odlišné názory.
[1] a tomu, čemu Davkol, myslím, říká „honikruh“
[2] vnější okolí jejich bubliny tvoří podstatnější část reality
[3] v širším slova smyslu, myslím tím třeba i americkou krajní levici, část tzv. Demokratické strany
[4] jasně, i tohle může být nějaká sociální bublina
Je důsledek tlaku lidí, společnosti.
Jde právě o to, jakých lidí. Když na nějaké sociální síti (např. ten Twitter) převládne (ať už početně nebo jen nejvíc křičí) určitá názorová skupina, tak může vytvářet iluzi, že jde o většinový názor veřejnosti. Přitom veřejnost si může klidně myslet pravý opak. Je to asi jako kdybys nechal hlasovat členy komunistické strany nebo nějaké její centrální části a prohlašoval to pak za názor všech občanů.
S tím souhlasím, o totalitě by se mělo mluvit, až když je to na státní úrovni a stát zasahuje do (skoro) všech oblastí života.
tak by to mozna cca odpovidalo tomu co se obcas dejeJeště jednou: Byl by příklad? (Není, to o tom, že bych ti to nutně nevěřil / rozporoval.) Vím o případnu Brendana Eicha, nicméně tam to nebylo o tom, že někde něco tweetnul na twitteru, ale přispěl $1000 na legislativu proti homosňatkům. Bez ohledu na to, jestli s tím kdo souhlasí nebo ne, to je prostě něco jinýho než jenom svoboda slova.
Bez ohledu na to, jestli s tím kdo souhlasí nebo ne, to je prostě něco jinýho než jenom svoboda slova.
Myslíš, že by to bylo jiné, kdyby místo peněžního příspěvku třeba vyjádřil svůj názor na svém osobním blogu?
Může to být šikmá plocha, ale… Je to trend, který někde začne ale nakonec postihne mnohem víc lidí, postupně třeba všechny, když se to bude tolerovat.
Vyjádřit někde svůj názor nebo něco podpořit je podle mého OK, i když je to CEO. Problém by byl, kdyby třeba vyhazoval lidi na základě věcí, které nesouvisí s jejich prací. Tzn. kdyby vyhodil někoho za XY, i když dotyčný jinak odváděl pro Mozillu dobrou práci.
Když se např. podíváš na AbcLinuxu, tak takový Davkol tu sice prezentuje extrémně levicové názory a někdy asi i trollí, ale přesto je zdejším administrátorem. Má o tuhle funkci kvůli svým názorům přijít? Já si myslím, že ne, protože AFAIK dělá tuhle práci dobře, maže spamy a občas skryje nebo přesune nějaký vyloženě nevhodný příspěvek. Vím asi jen o jednom sporném případu, kdy moderoval v diskusi, které se sám aktivně účastnil, což není zrovna košer (zvlášť když šlo o příspěvek jeho protivníka), ale i když to bylo na hraně, tak si nemyslím, že šlo vyloženě o zneužití pravomoci (pravděpodobně by se s ním shodli i ostatní moderátoři – nicméně já bych v takové situaci nemoderoval a nechal bych to udělat někoho jiného, ať nejsou pochybnosti).
když se to bude tolerovatNechápu. Ty to nechceš tolerovat, ale zároveň chceš zachovat svobodu institucí tohle dělat. Jakým způsobem to tedy chceš "netolerovat"? Masivní letákovou kampaní?
Když se např. podíváš na AbcLinuxu, tak takový Davkol tu sice prezentuje extrémně levicové názory a někdy asi i trollí, ale přesto je zdejším administrátorem.[Pokrčení ramen]. To je na majiteli/provozovateli AbcL. Jinak z mého pohledu tady davkol neprezentuje o moc extrémnější názory než ty
Nechápu. Ty to nechceš tolerovat, ale zároveň chceš zachovat svobodu institucí tohle dělat. Jakým způsobem to tedy chceš "netolerovat"? Masivní letákovou kampaní?
Jakkoli se proti tomu postavit a dát najevo, že jsou tu i lidé s odlišným názorem.
Ano, právně je to asi (detaily jsem nezkoumal) v pořádku. Ale morálně IMHO ne (nicméně na to můžou mít různí lidé různý názor).
Mimochodem, rozdíl mezi právem a morálkou je důležitý a přijde mi, že to spousta lidí plete dohromady. Já tu často říkám, že by stát neměl do něčeho zasahovat a že by lidé měli mít možnost takovou činnost dělat… ale to rozhodně neznamená, že bych takovou činnost schvaloval nebo doporučoval – viz třeba ty drogy nebo cigarety. Stejně tak mi přijde vyloženě hloupé provozovat sport, ve kterém si lidé cíleně způsobují otřes mozku… ale taky nebudu nikomu bránit v tom, aby se takovému sportu věnoval nebo se na něj díval. Stát by měl dělat leda nějakou osvětu (ve školách), ale jinak nechat lidem svobodu.
Já tu často říkám, že by stát neměl do něčeho zasahovat a že by lidé měli mít možnost takovou činnost dělat…Smůla, že Brendan Eich by s tebou nesouhlasil, když podporoval státní regulaci sňatků, tedy zákaz uzavírání „smluv“ mezi určitými lidmi.
To už jsme tu někdy diskutovali. Nemám nic proti uzavírání smluv mezi libovolnými občany. Navrhoval jsem tu obecný framework, ve kterém by sis mohl ty vztahy a práva upravit dle libosti. Klidně bys mohl mít vztah X lidí libovolného pohlaví a domluvit si mezi nimi dědění, plné moci, zastupování na úřadech, návštěvy v nemocnici atd. Ale manželství je tradiční instituce, svazek jednoho muže a jedné ženy. Takže je nesmysl manželstvím nazývat něco, co manželstvím není.
Po únorové revoluci v roce 1948 se nový režim přihlásil k rovnosti pohlaví, a to prostřednictvím § 1 odst. 2 Ústavy 9. května: „Muži a ženy mají stejné postavení v rodině i ve společnosti a stejný přístup ke vzdělání i ke všem povoláním, úřadům a hodnostem. Stejný princip, i když vtělený do jiné formulace, obsahovala poté i Ústava 1960 v čl. 20 odst. 3: „Muži a ženy mají stejné postavení v rodině, v práci a ve veřejné činnosti.“ … Komunistická strana měla ambice potlačit patriarchální model rodiny. Do roku 1949 byl v rodinně právních vztazích účinný Všeobecný občanský zákoník rakouský z roku 1811, který obsahoval ustanovení, dle něhož bylo muži svěřeno postavení hlavy rodiny. Toto bylo změněno Zákonem o právu rodinném z roku 1949, ten totiž naopak přiznával muži i ženě v manželství stejná práva a povinnosti, přičemž o důležitých věcech rodiny měli rozhodovat vzájemnou dohodou. Zákon o právu rodinném č. 265/1949 Sb. zrušil ustanovení, podle něhož měli muži výsadní postavení i vůči dětem.
Mícháš dohromady dvě věci: a) rovnost mužů a žen před zákonem a b) definici manželství jako svazku muže a ženy.
Co jebto vlastně ten neomarxisnus?Když jsem se po tom trochu pídil a udělal si takový "clustering" tak mi vyšlo, že charaktericstickým znakem neomarxismu je kladný vztah ke kapitalismu a odmítnutí všeho co filozoficky vychází z díla Karla Marxe (především marxismus a neoliberalismus). Tak nevím, asi se někde stala chyba.
Však kdy bylo něco velkého naposled vynalezeno v Evropě? Všechny technologické firmy sídlí buď v USA, nebo v Asii.Treba technologie, ktera doslova i obrazne zmenila pojeti dnesniho sveta a bez ktere bys nebyl schopen napsat svuj nenavistny prispevek, vznikla v roce 1990 v ramci spolecneho evropskeho vyzkumu.
Však kdy bylo něco velkého naposled vynalezeno v Evropě?odpovidas hrde, ze pred 29 lety? To je tak trochu na soucitny usmev...
nebudu polemizovat o "zmenila pojeti dnesniho sveta" a zamerim se na fakta...chces tedy pysne rict, ze na otazku zda Evropa pro samou regulaci malicko nezaostava:Bylo by dobre, kdybys polemizoval s tim, co rikam, a ne s tim, co nerikam.
na otazku zda Evropa pro samou regulaci malicko nezaostavaPoznamka na okraj. Musime si na rovinu priznat, ze cela zapadni civilizace (ve srovnani treba s cinou) kvuli regulacim napriklad zaostava ve schopnosti identifikovat lidi v realnem case a schopnosti pomoci strojoveho uceni stabilizovat spolecnost.
odpovidas hrde, ze pred 29 lety? To je tak trochu na soucitny usmev...Ja ti to vysvetlim. Chces? Puvodni prispevatel psal:
Však kdy bylo něco velkého naposled vynalezeno v Evropě? Všechny technologické firmy sídlí buď v USA, nebo v Asii.Vsimni si, ze WWW je sakra velka vec (predstav si, ze vsechny webove aplikace najednou zmizi) a bez ni by paradoxne velka cast tech technologickych firem sidlicich v USA nebo v Asii nemela co delat. Stejne jako by spousta lidi nemela jak sirit sve rasisticke a nesnasenlive komentare, vcetne puvodniho prispevatele. Cilem komentare bylo poukazat na tuto paradoxni situaci a ne se hadat o to, kdo ma ve vynalezani vetsiho pindika. Pokud chces vest takove diskuze, jak je libo, ale laskave beze me.
Ono ani nemusite byt zadny extremista - treba jen si chcete vybrat, komu pronajmete svuj byt, ci pripadne koho zamestnare ve sve firma.Tohle ovšem se svobodou slova nikterak nesouvisí.
Ne, to souvisí s vlastnickým právem a svobodě rozhodovat o svém vlastním majetku.
Co se stane zde, když napíši, třeba jenom, že Greta lže ve službách bůhvíkoho.To ti řeknu naprosto přesně: Nestane se vůbec nic. Ty si tady napíšeš tvůj osobní názor, na který máš právo. Pár lidí ti na to taky napíše osobní názor, na který mají taky právo. A tím to skončí.
Co to vlastne Sad chtel rict tak kontroverzniho?
Někdy stačí říct jen pravdu. Viz třeba nedávná aféra kolem RMS.
nikdo ti nic nezakazuje a psat si muzes co chces.Proč lžeš?
Pěkné. Autor je nejspíš idiot, ale právník, který jeho zprávu interpretuje jako xenofobní výrok proti „bezbranným sirotkům“ je na tom ještě hůře – zjevně nerozumí česky psanému textu a je fakticky negramotný. Alarmující tedy spíš je, že takoví lidé mohou o něčem rozhodovat a mají často moc nad ostatními.
Očima libertariánaInstead of saying “as a libertarian” just make your point without the preamble. People will know you’re libertarian by noticing that what you say is wrong
Svědci podle týdeníku popsali, že útočníci například nalákali spolupracovníka k bedně s materiálem, chytli ho za nohy i ruce a hodili ho dovnitř, zavřeli nad ním víko a sedli si na něj, aby nemohl vylézt. Pak do bedny otvorem nastříkali sprej imitující exkrementy. Takto tam svou oběť drželi dlouhé minuty.
Tímto ale nekončilo. Jednomu kolegovi tajně vzali svačinu, chleba se salámem, který měl v batohu, ten namazali vazelínou a vrátili zpět do batohu, aby ji snědl. Vazelínou mazali také spolupracovníkům momentové utahovačky, aby se prosmekávaly v rukou při utahování. Stejně tak mazali dveře karoserie, aby dotyčnému upadly na zem a měl tak škodní událost
Kromě toho podle listu šikanovaným kolegům zalepovali vteřinovým lepidlem úchyty na šrouby, do kterých pak nešlo nic namontovat. Do hrníčků s kávou nalévali projímadlo a pozorovali, co se zaměstnancům stane.
místo aby převzali výrobní prostředkyNevím, jestli člověk, který zavírá své kolegy do bedny na materiál a pouští jim dovnitř plyny nebo jim maže vazelínu na chleba, je mentálně způsobilý k tomu, aby vedl firmu. Nepřijde mi to jako úplně dobrý nápad...
Ale k volbám může, dokonce může být i volen, že? Tam to nevadí? Je to něčí – možná i tvůj – soused…Ve volbách pak vyhrávají politici jako Donal Trump, Vladimír Putin, Boris Johnson, Miloš Zeman, Andrej Babiš... a ani jeden z nich asi není tvůj šálek kávy, ne? To je na levičácích tvého typu dost zvláštní, že se sice oháníte demokracií, ale přitom se s výsledky demokratických voleb chronicky rozcházíte. Jak tuto záhadu vysvětluješ? Napadají mě možnosti: a) nepřemýšlíš nad tím, neuvědomuješ si to b) jsi pro demokracii, i když víš, že prohraješ c) věříš, že voliči jednou změní názor a budou volit tvoji levicovou alternativu d) ve skutečnosti ti o demokracii nejde, identifikuješ se s ní jen naoko a chceš se chopit moci a udržet si ji jiným (nedemokratickým) způsobem nebo manipulacemi a lží A mimochodem, dělníci volí konzervativního politika Borise Johnsona.
Nebylo řečeno, že by měl vést firmu. O to jde v demokracii: že se rozhoduje kolektivně a hledá konsenzus.I na tom úplně pitomém příkladu zavírání do bedny a prznění svačiny je vidět, jak by to dopadlo. Proč se "ti slušní" nezastali svých kolegů a nezabránili těm "pár grázlům" dělat to, co dělali? Stačilo jim něco říct nebo si dát pár facek, zastavit to v počátku. Ale nikdo to neudělal a dospělo to do stádia, že se to probírá v celonárodním deníku. Přitom taková blbost. Když nejsou schopní si v tom kolektivu udělat pořádek ani v takto banálních věcech, tak jak chceš takovému kolektivu svěřit vedení firmy? Jak by to asi dopadlo?
Nějak tě nenapadla možnost, že na zvolení typově odpovídajících zastupitelů mají zájem další mocenské skupiny, které neváhají vložit nemalé prostředky do [lživé] propagace – nebo aspoň odrazení konkurence – potažmo manipulace samotného volebního procesu.Asi tak. Zrovna v tomhle se IMO dá s davkolem celkem dost souhlasit a nejedná se o nějakej marxistickej názor nebo něco. Stačí se podívat, jak dlouhodobě zisk hlasů různých politiků/stran poměrně hodně koreluje s množstvím peněz, který vrazili do kampaně.
Dnes je snazší představit si konec světa než konec kapitalismu.
—Mark Fisher
Pod vládní mašinérií, ve stínu politických institucí, mimo zraky státníků a kněží, společnost tvoří svůj vlastní organismus, pomalu a tiše, buduje nový řád, výraz vlastní živosti a autonomie.
—Pierre-Joseph Proudhon
Tak to jste pak chlapci dost v prdeli, protoze tezko lze ocekavat, ze nekdy ve volbach zvitezi nekdo, kdo tomu nebude venovat dostatek usili nebo penez.To je jen argument opačným extrémem. Nějaké prostředky asi kandidát vynaložit potřebuje určitě, otázka je na co a jak. Např. bych ocenil nějaké analýzy, např. ekonomické nebo sociologické, studie třeba existujících politik jindy/jinde apod., nebo dokonce v některých případech (typicky ekonomika) by mohly být užitečné i experimenty (myšleno ve vědeckém smyslu, samozřejmě v mezích etické přijatelnosti). Takový ozdrojovaný program, to by byla věc
Tahle úvaha mi přijde zcestná. Jestliže jsi pro demokracii a považuješ občany za dostatečně kompetentní k tomu, aby rozhodovali o politice státu, tak bys jim měl věřit a nechat to rozhodování na nich. Pokud se nechají ovlivnit placenou reklamou, je to jejich věc a jejich odpovědnost. Stejně tak se můžou nechat ovlivnit tím, že někdo dobře mluví nebo dobře vypadá, že jim slibuje, co se jim líbí atd. Tohle je nedílná součást demokracie.
Když k tomu přistupuješ takto, tak můžeš volby úplně odbourat, protože masa voličů je v tomto pojení jen deterministický stroj, který na základě vstupů (volební kampaně, články v novinách, výroky osobností atd.) vygeneruje nějaký výstup (výsledek voleb). Pak je ale potřeba říct, kdo by měl rozhodovat o těch vstupech (potažmo rovnou o výsledku voleb), zda nějaké samozvané elity, oligarchie, meritokracie, aristokracie, bohatí, vzdělaní atd. nebo všichni občané (a tím se začínáš točit v kruhu…).
Tahle úvaha mi přijde zcestná. Jestliže jsi pro demokracii a považuješ občany za dostatečně kompetentní k tomu, aby rozhodovali o politice státu, tak bys jim měl věřit a nechat to rozhodování na nich. Pokud se nechají ovlivnit placenou reklamou, je to jejich věc a jejich odpovědnost. Stejně tak se můžou nechat ovlivnit tím, že někdo dobře mluví nebo dobře vypadá, že jim slibuje, co se jim líbí atd. Tohle je nedílná součást demokracie.Marně v tomhle příspěvku hledám nějakou informaci. Přijde mi, žes v podstatě jenom popsal aktuální stav a vyjádřil postoj, že tak je to správně. Všimni si, že tvůj příspěvek by fungoval úplně stejně, pokud by političtí kandidáti mezi sebou sváděli pěstní souboje (jak už jsem poznamenal níže xxxovi).
Marně v tomhle příspěvku hledám nějakou informaci. Přijde mi, žes v podstatě jenom popsal aktuální stav a vyjádřil postoj, že tak je to správně.
Snažím se to v tom komentáři nehodnotit, jen konstatuji – a ten komentář začíná „Jestliže jsi pro demokracii a považuješ občany za dostatečně kompetentní…“
Zda mít nějaký jiný politický systém je na jinou diskusi – tady se snažím držet toho, co máme a píši komentář k nějakým předpokladům (které jsou v tom komentáři explicitně uvedené).
Všimni si, že tvůj příspěvek by fungoval úplně stejně, pokud by političtí kandidáti mezi sebou sváděli pěstní souboje
To by klidně mohli. A je otázka, zda by voliči takové jejich výkony ocenili hlasem ve volbách – patrně ne, když se do toho politici většinou nepouštějí (u nás prakticky nikdy). Je to odpovědnost voličů, které kvality a hodnoty ocení a kterým dají váhu – jestli to bude vítězství v pěstním souboji, smysluplný volební program, kandidáti se zásluhami (jsou za nimi vidět výsledky z minulosti), líbivé plakáty, sympatické tváře, projevy, které se dobře poslouchají…
Ty bys tedy chtěl nějak vymezit, jaké kvality mohou voliči hodnotit, jakým mohou dávat váhu při svém rozhodování? Které by to měly být? Kdo je vybere? Co bude cílem? Nebude to diskriminovat zase část kandidátů a voličů?
Jak už jsem tu psal někdy JS1 a Davidovi – voliči se často řídí sympatiemi (vzhled, vystupování, charisma…) a rétorickými schopnostmi politiků. To vytváří nerovnost mezi lidmi – kdo se narodil s tím, že dobře vypadá nebo umí dobře mluvit na veřejnosti, ten má výhodu oproti ostatním, bez ohledu na to, zda dělá dobré věci, zda je dobrým politikem a zda zastupuje zájmy občanů. Pokud někdo usiluje o „spravedlnost“ co se týče bohatství a snaží se ho nějak přerozdělovat, tak proč se nesnaží i o „spravedlnost“ v těch jiných věcech? Ten, kdo moc dobře vypadá nebo je silný v rétorice, by měl v rámci „spravedlnosti“ vyfasovat pár ran do obličeje nebo zlámanou končetinu, aby už tak dobře nevypadal a neměl výhodu oproti ostatním, a taky nějaké to poškození mozku, aby mu to tak dobře nemluvilo, protože to je „neoprávněná“ výhoda oproti těm, kteří by byli „lepšími“ politiky, akorát nemají takové řečnické schopnosti.
Pokud někdo usiluje o „spravedlnost“ co se týče bohatství a snaží se ho nějak přerozdělovat, tak proč se nesnaží i o „spravedlnost“ v těch jiných věcech? Ten, kdo moc dobře vypadá nebo je silný v rétorice, by měl v rámci „spravedlnosti“ vyfasovat pár ran do obličeje nebo zlámanou končetinu, aby už tak dobře nevypadal a neměl výhodu oproti ostatním, a taky nějaké to poškození mozku, aby mu to tak dobře nemluvilo, protože to je „neoprávněná“ výhoda oproti těm, kteří by byli „lepšími“ politiky, akorát nemají takové řečnické schopnosti.Jako vystřižené z Vonnegutovy povídky Harrison Bergeron. Rozdíl je v tom, že ona povídka je satirická.
Rozdíl? Nepochopil jsi doufám ten můj komentář tak, že navrhuji, aby se takové přerozdělování dělo, že ne?
Pokud někdo usiluje o „spravedlnost“ co se týče bohatství a snaží se ho nějak přerozdělovat, tak proč se nesnaží i o „spravedlnost“ v těch jiných věcech?
Nikoli. Přečti si to znovu a pokus se odpovědět na tuto otázku.
Ty bys tedy chtěl nějak vymezit, jaké kvality mohou voliči hodnotit, jakým mohou dávat váhu při svém rozhodování?WTF? Chtěl bych, abychom se jakožto voliči dohodli, že (např.) politické billboardy pro nás nejsou užitečné pro výběr dobrého kandidáta, naopak, jsou spíše škodlivé, a následně to reflektovali přijetím příslušného zákona v rámci standardního demokratikého procesu (stejně, jako se přijímá jakýkoli jiný zákon). S kvalitami, podle jakých se volič rozhoduje, to nemá mnoho společného - pokud někoho opravdu zajímá vzhled politika, jeho rétorické schopnosti nebo jeho bankovní konto, jistě bude mít možnost si tyhle věci zjistit, pokud je daný politik zveřejní. Běžně např. politici zveřejňují svoje profily na svých stránkách atd.
Chtěl bych, abychom se jakožto voliči dohodli, že (např.) politické billboardy pro nás nejsou užitečné pro výběr dobrého kandidáta, naopak, jsou spíše škodlivé, a následně to reflektovali přijetím příslušného zákona
Taková dohoda a zákon jsou zbytečné. Pokud jsi schopný dosáhnout takové dohody, znamená to, že většina voličů se nechce řídit informacemi z billboardů – a pokud se jimi řídit nechce, tak se jimi nemusí řídit už teď – každý volič (který by takový zákon podpořil) může sám za sebe ty billboardy ignorovat a svoje rozhodování založit na něčem jiném.
To, že jsou někde venku nějaké billboardy, tě nemusí vůbec trápit. Ty si můžeš v klidu doma prostudovat volební programy a projít si životopisy kandidátů, dopisovat si s nimi nebo se s nimi setkávat osobně… a pak se rozhodnout – zcela bez ohledu na nějaké billboardy.
Stejně tak tě nikdo nenutí kupovat noviny nebo sledovat televizi. Informace si můžeš získávat z nezávislých zdrojů. Pro mne je tedy zásadní to, abychom měli svobodu slova, aby lidé nebyli postihováni za svoje názory a aby nebylo narušováno naše soukromí. Tyhle svobody jsou zásadní a o ně je potřeba v první řadě pečovat. Díky nim si pak občané mohou mezi sebou vyměňovat informace, organizovat se a vytvářet si vlastní názory a rozhodnutí.
To je dobrá poznámka. Takové „sociální sítě“ dokázaly nabourat hegemonii mainstreamových médií. Při bližším pohledu si však všimneme dvou praktických problémů:
Pokud jsi schopný dosáhnout takové dohody, znamená to, že většina voličů se nechce řídit informacemi z billboardů – a pokud se jimi řídit nechce, tak se jimi nemusí řídit už teďTakhle to obecně nefunguje. Např. ad-block používám nejen z důvodů ochrany soukromí a úspory dat, ale např. i právě proto, aby mě reklamy neovlivňovaly (což samozřejmě obecně nezajistim, ale můžu tomu trochu pomoct).
Taková reklama (i když tě přímo nepřesvědčí) vytváří povědomí o značce. Když pak firmu/výrobek někde uvidíš, můžeš k němu mít větší důvěru, protože ti bude připadat známý (ideálně ho budeš vnímat jako něco, co je tu odjakživa). Tohle může fungovat podvědomě.
U politiky je to celkem irelevantní, protože ty politiky stejně vídáš v médiích, na hlasovacích lístcích v minulých letech atd. Takže jestli je tu někdo dlouho (ODS, ČSSD, KSČM) nebo aspoň relativně dlouho (ANO), tak jsi o tom dobře informovaný i bez ohledu na nějaké billboardy.
A proč ti vlastně jde tolik zrovna o billboardy? Co taková reklama na sociálních sítích? Troufal bych si tvrdit, že na řadu voličů bude působit mnohem víc než fyzická reklama v ulicích.
A proč ti vlastně jde tolik zrovna o billboardy? Co taková reklama na sociálních sítích? Troufal bych si tvrdit, že na řadu voličů bude působit mnohem víc než fyzická reklama v ulicích.Billboardy jsou jen příklad a ano kampaně na webu a sociálních sítích jsou hodně podobná záležitost. Mně osobně přijde absurdní, že vůbec něco takového ještě existuje. Přijde mi, že to je dost zjevně výhodné pro majetné strany, aniž by to přinášelo cokoli voličům. Trochu spornější jsou osobní kampaně, ty by teoreticky i mohly mít nějaký reálný smysl, ale to se bude špatně posuzovat a osobně jsem k tomu skeptický. To jsme ale zpátky na začátku. Proč vedem tohle podvlákno?
Proč vedem tohle podvlákno?
Přišel jsi s návrhem na změnu:
Chtěl bych, abychom se jakožto voliči dohodli, že (např.) politické billboardy pro nás nejsou užitečné pro výběr dobrého kandidáta, naopak, jsou spíše škodlivé, a následně to reflektovali přijetím příslušného zákona
Pokud s tim mas problem, pak muzes nejake ty strany nebo porstredky zakazat. Ale mel by jsi si pak byt vedom toho, ze ten kdo takove veci zakazuje, je vetsinou i ten, ktery jinak v tech hlasovani vitezi. Ne ta sama osoba, ale charakterove ta sama osoba.Wat? Například nejsem pro to, aby spolu kandidáti vedli pěstní souboje. Podle tvé logiky jsem tedy charakterově ta samá osoba jako někdo, kdo by rád seřezal svého protikandidáta.
Donal Trump, Vladimír Putin, Boris Johnson, Miloš Zeman, Andrej Babiš...Jen v případě posledních dvou jmenovaných se dá s přimhouřením obou očí říci, že byli zvoleni v procesu, který alespoň trochu připomíná demokracii (ale pořád je to z většiny výsledek propagandistického tlaku někoho, kdo na to má prachy).
Tiskni
Sdílej: