abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
AbcLinuxu hledá autory!
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×
    dnes 17:00 | IT novinky

    Podvodné reklamy na sociálních internetových platformách, jako je Facebook, Instagram nebo X, vytvořily loni v Česku jejich provozovatelům příjmy 139 milionů eur, tedy zhruba 3,4 miliardy korun. Proti roku 2022 je to nárůst o 51 procent. Vyplývá to z analýzy Juniper Research pro společnost Revolut. Podle výzkumu je v Česku zhruba jedna ze sedmi zobrazených reklam podvodná. Je to o 14,5 procenta více, než je evropský průměr, kde je podvodná každá desátá reklama.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    dnes 15:44 | Nová verze

    Desktopové prostředí KDE Plasma bylo vydáno ve verzi 6.6 (Mastodon). Přehled novinek i s videi a se snímky obrazovek v oficiálním oznámení. Podrobný přehled v seznamu změn.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    dnes 03:22 | Nová verze

    Czkawka a Krokiet, grafické aplikace pro hledání duplicitních a zbytečných souborů, byly vydány ve verzi 11.0. Podrobný přehled novinek v příspěvku na Medium. Od verze 7.0 je vedle frontendu Czkawka postaveného nad frameworkem GTK 4 vyvíjen nový frontend Krokiet postavený nad frameworkem Slint. Frontend Czkawka je už pouze v udržovacím módu. Novinky jsou implementovány ve frontendu Krokiet.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 14
    dnes 02:00 | Zajímavý článek

    Jiří Eischmann na svém blogu publikoval článek Úvod do MeshCore: "Doteď mě radioamatérské vysílání úplně míjelo. Když jsem se ale dozvěděl, že existují komunity, které svépomocí budují bezdrátové sítě, které jsou nezávislé na Internetu a do značné míry taky elektrické síti a přes které můžete komunikovat s lidmi i na druhé straně republiky, zaujalo mě to. Když o tom přede mnou pořád básnili kolegové v práci, rozhodl jsem se, že to zkusím taky.

    … více »
    Ladislav Hagara | Komentářů: 2
    včera 22:55 | Nová verze

    Byla vydána verze 0.5.20 open source správce počítačových her na Linuxu Lutris (Wikipedie). Přehled novinek v oznámení na GitHubu. Instalovat lze také z Flathubu.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 12:44 | IT novinky

    Peter Steinberger, autor open source AI asistenta OpenClaw, nastupuje do OpenAI. OpenClaw bude převeden pod nadaci a zůstane otevřený a nezávislý.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 03:11 | Zajímavý článek

    Společnost Backblaze zveřejnila statistiky spolehlivosti pevných disků používaných ve svých datových centrech za rok 2025. Ke konci roku 2025 vlastnila 349 462 pevných disků. Průměrná AFR (Annualized Failure Rate), tj. pravděpodobnost, že disk během roku selže, byla 1,36 %. V roce 2024 to bylo 1,57 %. V roce 2023 to bylo 1,70 %. V roce 2022 to bylo 1,37 %.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 13
    15.2. 21:55 | Zajímavý software

    Nástroj sql-tap je proxy mezi aplikací a databází, které zachytává všechny SQL dotazy a zobrazuje je v terminálovém rozhraní. Zde lze téměř v reálném čase zkoumat dotazy, sledovat transakce a spouštět SQL příkaz EXPLAIN. Podporované databázové systémy jsou pouze PostgreSQL a MySQL. Zdrojový kód je dostupný na GitHubu, pod licencí MIT.

    NUKE GAZA! 🎆 | Komentářů: 0
    15.2. 13:55 | Nová verze

    Byla vydána nová verze 9.2 textového editoru Vim (Vi IMproved). Přináší vylepšené doplňování, podporu schránky ve Waylandu, podporu XDG Base Directory (konfigurace v $HOME/.config/vim), vylepšené Vim9 skriptování nebo lepší zvýrazňování změn. Vim zůstává charityware. Nadále vybízí k podpoře dětí v Ugandě. Z důvodu úmrtí autora Vimu Brama Moolenaara a ukončení činnosti jím založené charitativní organizace ICCF Holland projekt Vim navázal spolupráci s charitativní organizaci Kuwasha.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 4
    14.2. 12:33 | Zajímavý projekt

    Byl představen editor MonoSketch, webová aplikace pro tvorbu diagramů, technických nákresů, flowchartů a různých dalších vizualizací, to vše jenom z ASCII znaků. Všechny operace běží pouze v prohlížeči uživatele a neprobíhá tedy žádné nahrávání dat na server. Zdrojový kód aplikace (drtivá většina Kotlin, žádné C#) je dostupný na GitHubu pod licencí Apache 2.0.

    NUKE GAZA! 🎆 | Komentářů: 5
    Které desktopové prostředí na Linuxu používáte?
     (19%)
     (6%)
     (0%)
     (11%)
     (27%)
     (3%)
     (4%)
     (2%)
     (12%)
     (27%)
    Celkem 891 hlasů
     Komentářů: 25, poslední 3.2. 19:50
    Rozcestník


    Vložit další komentář
    Luk avatar 28.2.2006 14:51 Luk | skóre: 47 | blog: Kacířské myšlenky | Kutná Hora
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Real-Time Linux - Bakalarska prace
    S časovači v RTLinuxu ani RTAI bohužel nemám zkušenosti, ale v "normálním" Linuxu se to dělá tak, že se nastaví časovač např. funkcí setitimer(). Předtím se ale musí nastavit reakce na signál (pro časovač reálného času) SIGALRM, který časovač generuje. Bližší informace - viz "man setitimer".

    Není to ale v žádném případě "realtime". Při nezatíženém systému závisí zpoždění na hodnotě HZ nastavené při kompilaci jádra, u současných jader (HZ=250) to dělá přes 4 ms (může to být i méně - pokud zrovna běží stejný proces -, ale počítat se musí s touto hodnotou). Při velké zátěži to ale může být i mnohem víc.
    Šifrování je absolutní nutnost a pomáhá chránit před nekalými živly
    belisarivs avatar 28.2.2006 15:39 belisarivs | skóre: 22 | blog: Psychobláboly
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Real-Time Linux - Bakalarska prace
    No, ja budu pouzivat patch Realtime preempt na jadro. To se pak programuje stejne jako normalni jadro.
    IRC is just multiplayer notepad.
    1.3.2006 15:36 zde | skóre: 9 | blog: Linuch | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Real-Time Linux - Bakalarska prace
    Pro presne casovani vysilani na seriovem portu je preempot patch dosti zbytecny. Ten pomuze pouze tehdy, kdyz mas moc velke latence na interrupty (cili i na casovac) z duvodu ze jiny proces moc dlouho tvrdne v nejakem pomalem syscallu.
    Táto, ty de byl? V práci, já debil.
    belisarivs avatar 28.2.2006 18:48 belisarivs | skóre: 22 | blog: Psychobláboly
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Real-Time Linux - Bakalarska prace
    Jo, diky za radu. Aspon nekdo.
    IRC is just multiplayer notepad.
    1.3.2006 15:30 zde | skóre: 9 | blog: Linuch | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Real-Time Linux - Bakalarska prace
    Přesnost časování jádra nemá s HZ nic společného. HZ je interval kdy se (potenciálně) střídají procesy, které jsou READY a perou se vzájemně o CPU. Linux umí naplánovat probuzení procesu podstatně přesněji (na jeden tick systémového časovače), a pokud má proces po probuzení vyšší prioritu než proces který je v tom okamžiku na CPU, tak ho preemptne.
    Táto, ty de byl? V práci, já debil.
    Luk avatar 1.3.2006 15:56 Luk | skóre: 47 | blog: Kacířské myšlenky | Kutná Hora
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Real-Time Linux - Bakalarska prace
    Je to možné. Vycházel jsem z toho, co jsem se dočetl o časovačích z dokumentace ke GNU LIBC. Jen potom nerozumím tomu, že když jsem měl hodnotu HZ=1000, bylo zpoždění cca 1,7 ms, kdežto později při HZ=250 bylo okolo 4,7 ms. I když možná je to jen shoda okolností, způsobená tím, že se jednalo o různé verze jádra.

    Až budu mít čas, musí se holt podívat do zdrojáků, jak je to tam udělané.
    Šifrování je absolutní nutnost a pomáhá chránit před nekalými živly
    2.3.2006 12:26 zde | skóre: 9 | blog: Linuch | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Real-Time Linux - Bakalarska prace
    Hergot, tak jsi mne znejistěl a zjevně máš pravdu.
    BUGS
           The current implementation of nanosleep() is based on the normal kernel
           timer  mechanism,  which  has  a  resolution  of  1/HZ s (i.e, 10 ms on
           Linux/i386 and 1 ms on  Linux/Alpha).   Therefore,  nanosleep()  pauses
           always for at least the specified time, however it can take up to 10 ms
           longer than specified until the process becomes runnable again. For the
           same  reason,  the value returned in case of a delivered signal in *rem
           is usually rounded to the next larger multiple of 1/HZ s.
    
    Přitom by nebyl problém nemít systémový časovač s pevnou periodou, ale vždy se v irq handleru podívat kdy je potřeba probudit další proces, a případně přeprogramovat časovač na kratší než obvyklou hodnotu. Linux saje :(
    Táto, ty de byl? V práci, já debil.
    belisarivs avatar 1.3.2006 16:35 belisarivs | skóre: 22 | blog: Psychobláboly
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Real-Time Linux - Bakalarska prace
    Jo, chapu, ja to tak proste mam zadane, takze proto ten Realtime preempt. Ale diky za info.
    IRC is just multiplayer notepad.
    28.2.2006 15:46 mivrap | blog: Mirkovo
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Real-Time Linux - Bakalarska prace
    No jo, to je hezký že se ti nechce hledat ani přemýšlet, ale těžko za tebe bude někdo dělat tvoje úkoly celý život. "zdrojáky prohledávat se mi nechce" boha jeho.

    Tak se snaž, ne?

    Děti, děti, takhle se naučíte h*vno!
    belisarivs avatar 28.2.2006 16:10 belisarivs | skóre: 22 | blog: Psychobláboly
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Real-Time Linux - Bakalarska prace
    Dekuju ti pekne za pomoc. Priste si takove rady radsi nech od cesty, prosim. Nevim jak pro tebe, ale pro me je tech 200-250 MB textu celkem dost. Zvlast, kdyz to neni jedina vec kterou mam na starosti.
    Ja po nikom nechci, aby vse udelal za me, jenom jsem chtel pomoci.
    Muj semestralni projekt jsem zmaknul sam. Taky se tu na me vsichni vybodli a nic mi neporadili.
    IRC is just multiplayer notepad.
    Josef Kufner avatar 28.2.2006 17:38 Josef Kufner | skóre: 70
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Real-Time Linux - Bakalarska prace
    Na velikosti zdrojáků nezáleží. Doba hledání a zkoumání je prakticky nezávislá na jejich velikosti. Zavisí to spíš na kvalitě návrhu toho programu a schopnosti ovládat grep (a vim).
    Hello world ! Segmentation fault (core dumped)
    belisarivs avatar 28.2.2006 18:47 belisarivs | skóre: 22 | blog: Psychobláboly
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Real-Time Linux - Bakalarska prace
    Vy jste me nepochopil. Ja se ptam pro pripad, ze nekdo vi jak na to abych neztracel cas znovuobjevovanim ameriky. Pokud se nikdo takovy nenajde, tak to proste budu resit sam stejne jako muj sem. projekt.

    Ja chapu, ze je super nekomu rict RTFM BFU a pripadat si jako king, ale to mi nepomuze.

    Pokud nekdo vi jak na to, odpovi, pokud ne, tak at neztraci cas psanim prispevku jak je skvele si na vse prijit sam.

    Dekuji za pochopeni.
    IRC is just multiplayer notepad.
    1.3.2006 15:07 zde | skóre: 9 | blog: Linuch | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Real-Time Linux - Bakalarska prace
    Moje důvěra v realtime schopnosti Linuxu byla poněkud otřesená, když jsem před týdněm zjistil že dokonale vyladěný (tj s minimem transmit a receive timeoutů) plip link má na TCP úrovni propustnost cca 800kB (tj link běží na nějakých 110kbps), to za vytížení cpu na 98% (v softirq, samozřejmě). Aktuální vanilla kernel, UP, preempt apod vše N.

    Naproti tomu když jsem na identickém železe nabootoval Windows 95 na jedné a Windows 2000 na druhé straně, tak přenost dat (navíc ještě s overheadem SMB protokolu) běžel téměř 2x rychleji (nějakých 1.5MB za minutu), navíc za podstatně menší zátěže- nevím kolik ale okna se normálně překreslovaly, zatímco na Linuxu jsem na výpis 'ls' čekal i deset vteřin.

    Kdybych to neviděl tak nevěřím.
    Táto, ty de byl? V práci, já debil.
    Luk avatar 1.3.2006 15:47 Luk | skóre: 47 | blog: Kacířské myšlenky | Kutná Hora
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Real-Time Linux - Bakalarska prace
    Podle mě bude nějaká chyba v modulu PLIP. Tohle není normální, a chybu v ovladači paralelního portu, nebo dokonce v jádře, bych určitě nehledal.

    Jinak jako příklad je to docela mimo mísu. Mohu argumentovat úplně stejně, proč nepoužívat WinXP s RT8139 - oproti Linuxu (zvlášť tehdy, když se 8139too zkompiluje pro použití mmio) drasticky pomalejší a náročnější na procesor.
    Šifrování je absolutní nutnost a pomáhá chránit před nekalými živly
    1.3.2006 15:22 zde | skóre: 9 | blog: Linuch | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Real-Time Linux - Bakalarska prace
    Ad dotaz:

    Asi bych to dělal takto:

    - proces spustit v userspace, pod rootem, pomocí iopl() si zvýšit ptivilege level, a chodit na status port uartu přímo.

    - popis toho který bit odpovídá rts/cts, dtr apod najdeš všude.

    - Adresu uartu zjistíš třeba z /proc/tty/driver/serial, nebo zadáš ručně.

    - pro časování by měl stačit usleep() (???)

    - Jak zajistit aby na porty UARTu nelezl i někdo jiný (např. ovladač v kernelu) nevím.

    Mozná by šlo se status line cvičit i pomocí tcsetattr(), ale nedoporučuju to- UNIX nahromadil kolem terminálového rozharní neuvěřitelné množství balastu.
    Táto, ty de byl? V práci, já debil.

    Založit nové vláknoNahoru

    Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

    ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
    © 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.