abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
AbcLinuxu hledá autory!
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×
    dnes 19:33 | Zajímavý projekt

    Na Kickstarteru běží kampaň na podporu modulárního otevřeného handheldu Mecha Comet s Linuxem.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 1
    dnes 14:00 | Humor

    V nedávno zveřejněné kolekci dokumentů souvisejících s kontroverzním finančníkem a kuplířem Jeffrey Epsteinem se překvapivě objevil i referenční manuál unixového shellu Bash, jedná se o verzi manuálu z roku 2005. Aktuální vydání si lze stáhnout ze stránek GNU.

    NUKE GAZA! 🎆 | Komentářů: 13
    dnes 13:55 | Nová verze

    The Document Foundation oznámila vydání nové verze 26.2 svobodného kancelářského balíku LibreOffice. Podrobný přehled nových vlastností i s náhledy v poznámkách k vydání (cs). Vypíchnout lze podporu formátu Markdown.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    dnes 12:22 | Pozvánky

    Co se děje ve zprávách, ví asi každý - válka sem, clo tam, demonstrace na jednu i druhou stranu a bastlíř už má pocit, že se snad ani nic jiného neděje. To by však byl velký omyl a Virtuální Bastlírna je zde jako každý měsíc, aby vytáhla na světlo světa události ze světa vědy a techniky. Připojte se tedy nezávaznému povídání Strahovského MacGyvera! Co se tam bude probírat? PCBWay začalo dělat průhledné plošňáky, MARS končí s výrobou skříněk, FEL

    … více »
    bkralik | Komentářů: 1
    dnes 12:11 | IT novinky

    Guvernérka státu New York Kathy Hochul (Demokraté) plánuje novou legislativu, která by měla omezit výrobu 3D tištěných zbraní. Tento návrh zákona zavádí povinnost pro všechny 3D tiskárny prodávané ve státě New York obsahovat 'software' bránící ve výrobě zbraní. Návrh zákona rovněž zakazuje lidem sdílet 'digitální plány zbraní' (blueprinty) bez povolení. Existují důvodné obavy, že se tento nešťastný nápad může šířit do dalších zemí a ovlivnit celý 3D tisk jako takový. Ostatně, s podobnou regulací nedávno přišel i stát Washington.

    NUKE GAZA! 🎆 | Komentářů: 13
    dnes 05:11 | Komunita

    Na čem pracují vývojáři webového prohlížeče Ladybird (GitHub)? Byl publikován přehled vývoje za prosinec 2025 a leden 2026 (YouTube). Zajímavé, že i v roce 2026 celou řadu problémů vyřeší falšování řetězce User-Agent.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 2
    včera 20:11 | Komunita

    Bylo rozhodnuto, že Linux From Scratch (LFS) končí s podporou System V init. Nové verze knih s návody na instalaci vlastního linuxového systému ze zdrojových kódů už budou pouze se systemd.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 8
    včera 17:00 | Nová verze

    Byla vydána nová verze 2026.1.0 "Like a Version" svobodného softwaru ScummVM (Wikipedie) umožňujícího bezproblémový běh mnoha klasických adventur na zařízeních, pro které nebyly nikdy určeny. Přehled novinek v poznámkách k vydání a na GitHubu. Změněno bylo číslování verzí. Předchozí verze byla 2.9.1.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 2
    včera 14:55 | IT novinky

    Internetový prohlížeč Firefox bude mít nové ovládací prvky pro umělou inteligenci, které umožní uživatelům vypnout vestavěné AI funkce přímo v nastavení prohlížeče. Jednotlivě půjde vypnout nebo zapnout automatické překlady stránek, generovaní popisného textu k obrázkům v otevřených PDF dokumentech, samoorganizaci tabů do skupin, náhledy odkazů s krátkým shrnutím a boční panel s chatbotem. Tyto možnosti v nastavení prohlížeče

    … více »
    NUKE GAZA! 🎆 | Komentářů: 12
    včera 14:44 | IT novinky

    Desktopové prostředí KDE Plasma 6.6, která je právě ve fázi beta, nahrazuje stávající SDDM novým Plasma Login Managerem, který je ale pevně navázán na systemd. Plasma Login Manager využívá systemd-logind a další součásti systemd, které nejsou dostupné v operačních systémech bez systemd, jako je například FreeBSD, případně jsou linuxové distribuce Gentoo, Void Linux anebo Alpine Linux. Pro uživatele zatím stále ještě existuje možnost používat SDDM.

    NUKE GAZA! 🎆 | Komentářů: 6
    Které desktopové prostředí na Linuxu používáte?
     (18%)
     (6%)
     (0%)
     (10%)
     (25%)
     (3%)
     (5%)
     (2%)
     (12%)
     (30%)
    Celkem 755 hlasů
     Komentářů: 25, poslední včera 19:50
    Rozcestník

    Real-Time Linux - Bakalarska prace

    28.2.2006 13:48 | Linux

    Nazdar. Na muj, zde prezentovany (RTLinux a RTAI a Realtime preempt), Semestralni projekt tykajici se Real-Time Linuxu navazuje Bakalarska prace.
    V ni bych mel dale rozvinout nabyte znalosti ze Semestralniho projektu. Mam za ukol vytvorit jednoduchy programek, ktery bude v pravidelnich intervalech na seriovem portu generovat jednicky a nuly.
    Koukal jsem se na Serial programming HOWTO a neco jsem tam nasel, ale o programovani casovace v Linuxu toho google moc nevi a ja taky ne. Procitat drojaky se mi moc nechce, tak bych chtel nekoho, kdo v tom umi chodit, poprosit o pomoc.
    Diky.

           

    Hodnocení: 22 %

            špatnédobré        

    Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

    Komentáře

    Vložit další komentář

    Luk avatar 28.2.2006 14:51 Luk | skóre: 47 | blog: Kacířské myšlenky | Kutná Hora
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Real-Time Linux - Bakalarska prace
    S časovači v RTLinuxu ani RTAI bohužel nemám zkušenosti, ale v "normálním" Linuxu se to dělá tak, že se nastaví časovač např. funkcí setitimer(). Předtím se ale musí nastavit reakce na signál (pro časovač reálného času) SIGALRM, který časovač generuje. Bližší informace - viz "man setitimer".

    Není to ale v žádném případě "realtime". Při nezatíženém systému závisí zpoždění na hodnotě HZ nastavené při kompilaci jádra, u současných jader (HZ=250) to dělá přes 4 ms (může to být i méně - pokud zrovna běží stejný proces -, ale počítat se musí s touto hodnotou). Při velké zátěži to ale může být i mnohem víc.
    Šifrování je absolutní nutnost a pomáhá chránit před nekalými živly
    belisarivs avatar 28.2.2006 15:39 belisarivs | skóre: 22 | blog: Psychobláboly
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Real-Time Linux - Bakalarska prace
    No, ja budu pouzivat patch Realtime preempt na jadro. To se pak programuje stejne jako normalni jadro.
    IRC is just multiplayer notepad.
    1.3.2006 15:36 zde | skóre: 9 | blog: Linuch | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Real-Time Linux - Bakalarska prace
    Pro presne casovani vysilani na seriovem portu je preempot patch dosti zbytecny. Ten pomuze pouze tehdy, kdyz mas moc velke latence na interrupty (cili i na casovac) z duvodu ze jiny proces moc dlouho tvrdne v nejakem pomalem syscallu.
    Táto, ty de byl? V práci, já debil.
    belisarivs avatar 28.2.2006 18:48 belisarivs | skóre: 22 | blog: Psychobláboly
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Real-Time Linux - Bakalarska prace
    Jo, diky za radu. Aspon nekdo.
    IRC is just multiplayer notepad.
    1.3.2006 15:30 zde | skóre: 9 | blog: Linuch | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Real-Time Linux - Bakalarska prace
    Přesnost časování jádra nemá s HZ nic společného. HZ je interval kdy se (potenciálně) střídají procesy, které jsou READY a perou se vzájemně o CPU. Linux umí naplánovat probuzení procesu podstatně přesněji (na jeden tick systémového časovače), a pokud má proces po probuzení vyšší prioritu než proces který je v tom okamžiku na CPU, tak ho preemptne.
    Táto, ty de byl? V práci, já debil.
    Luk avatar 1.3.2006 15:56 Luk | skóre: 47 | blog: Kacířské myšlenky | Kutná Hora
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Real-Time Linux - Bakalarska prace
    Je to možné. Vycházel jsem z toho, co jsem se dočetl o časovačích z dokumentace ke GNU LIBC. Jen potom nerozumím tomu, že když jsem měl hodnotu HZ=1000, bylo zpoždění cca 1,7 ms, kdežto později při HZ=250 bylo okolo 4,7 ms. I když možná je to jen shoda okolností, způsobená tím, že se jednalo o různé verze jádra.

    Až budu mít čas, musí se holt podívat do zdrojáků, jak je to tam udělané.
    Šifrování je absolutní nutnost a pomáhá chránit před nekalými živly
    2.3.2006 12:26 zde | skóre: 9 | blog: Linuch | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Real-Time Linux - Bakalarska prace
    Hergot, tak jsi mne znejistěl a zjevně máš pravdu.
    BUGS
           The current implementation of nanosleep() is based on the normal kernel
           timer  mechanism,  which  has  a  resolution  of  1/HZ s (i.e, 10 ms on
           Linux/i386 and 1 ms on  Linux/Alpha).   Therefore,  nanosleep()  pauses
           always for at least the specified time, however it can take up to 10 ms
           longer than specified until the process becomes runnable again. For the
           same  reason,  the value returned in case of a delivered signal in *rem
           is usually rounded to the next larger multiple of 1/HZ s.
    
    Přitom by nebyl problém nemít systémový časovač s pevnou periodou, ale vždy se v irq handleru podívat kdy je potřeba probudit další proces, a případně přeprogramovat časovač na kratší než obvyklou hodnotu. Linux saje :(
    Táto, ty de byl? V práci, já debil.
    belisarivs avatar 1.3.2006 16:35 belisarivs | skóre: 22 | blog: Psychobláboly
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Real-Time Linux - Bakalarska prace
    Jo, chapu, ja to tak proste mam zadane, takze proto ten Realtime preempt. Ale diky za info.
    IRC is just multiplayer notepad.
    28.2.2006 15:46 mivrap | blog: Mirkovo
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Real-Time Linux - Bakalarska prace
    No jo, to je hezký že se ti nechce hledat ani přemýšlet, ale těžko za tebe bude někdo dělat tvoje úkoly celý život. "zdrojáky prohledávat se mi nechce" boha jeho.

    Tak se snaž, ne?

    Děti, děti, takhle se naučíte h*vno!
    belisarivs avatar 28.2.2006 16:10 belisarivs | skóre: 22 | blog: Psychobláboly
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Real-Time Linux - Bakalarska prace
    Dekuju ti pekne za pomoc. Priste si takove rady radsi nech od cesty, prosim. Nevim jak pro tebe, ale pro me je tech 200-250 MB textu celkem dost. Zvlast, kdyz to neni jedina vec kterou mam na starosti.
    Ja po nikom nechci, aby vse udelal za me, jenom jsem chtel pomoci.
    Muj semestralni projekt jsem zmaknul sam. Taky se tu na me vsichni vybodli a nic mi neporadili.
    IRC is just multiplayer notepad.
    Josef Kufner avatar 28.2.2006 17:38 Josef Kufner | skóre: 70
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Real-Time Linux - Bakalarska prace
    Na velikosti zdrojáků nezáleží. Doba hledání a zkoumání je prakticky nezávislá na jejich velikosti. Zavisí to spíš na kvalitě návrhu toho programu a schopnosti ovládat grep (a vim).
    Hello world ! Segmentation fault (core dumped)
    belisarivs avatar 28.2.2006 18:47 belisarivs | skóre: 22 | blog: Psychobláboly
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Real-Time Linux - Bakalarska prace
    Vy jste me nepochopil. Ja se ptam pro pripad, ze nekdo vi jak na to abych neztracel cas znovuobjevovanim ameriky. Pokud se nikdo takovy nenajde, tak to proste budu resit sam stejne jako muj sem. projekt.

    Ja chapu, ze je super nekomu rict RTFM BFU a pripadat si jako king, ale to mi nepomuze.

    Pokud nekdo vi jak na to, odpovi, pokud ne, tak at neztraci cas psanim prispevku jak je skvele si na vse prijit sam.

    Dekuji za pochopeni.
    IRC is just multiplayer notepad.
    1.3.2006 15:07 zde | skóre: 9 | blog: Linuch | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Real-Time Linux - Bakalarska prace
    Moje důvěra v realtime schopnosti Linuxu byla poněkud otřesená, když jsem před týdněm zjistil že dokonale vyladěný (tj s minimem transmit a receive timeoutů) plip link má na TCP úrovni propustnost cca 800kB (tj link běží na nějakých 110kbps), to za vytížení cpu na 98% (v softirq, samozřejmě). Aktuální vanilla kernel, UP, preempt apod vše N.

    Naproti tomu když jsem na identickém železe nabootoval Windows 95 na jedné a Windows 2000 na druhé straně, tak přenost dat (navíc ještě s overheadem SMB protokolu) běžel téměř 2x rychleji (nějakých 1.5MB za minutu), navíc za podstatně menší zátěže- nevím kolik ale okna se normálně překreslovaly, zatímco na Linuxu jsem na výpis 'ls' čekal i deset vteřin.

    Kdybych to neviděl tak nevěřím.
    Táto, ty de byl? V práci, já debil.
    Luk avatar 1.3.2006 15:47 Luk | skóre: 47 | blog: Kacířské myšlenky | Kutná Hora
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Real-Time Linux - Bakalarska prace
    Podle mě bude nějaká chyba v modulu PLIP. Tohle není normální, a chybu v ovladači paralelního portu, nebo dokonce v jádře, bych určitě nehledal.

    Jinak jako příklad je to docela mimo mísu. Mohu argumentovat úplně stejně, proč nepoužívat WinXP s RT8139 - oproti Linuxu (zvlášť tehdy, když se 8139too zkompiluje pro použití mmio) drasticky pomalejší a náročnější na procesor.
    Šifrování je absolutní nutnost a pomáhá chránit před nekalými živly
    1.3.2006 15:22 zde | skóre: 9 | blog: Linuch | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Real-Time Linux - Bakalarska prace
    Ad dotaz:

    Asi bych to dělal takto:

    - proces spustit v userspace, pod rootem, pomocí iopl() si zvýšit ptivilege level, a chodit na status port uartu přímo.

    - popis toho který bit odpovídá rts/cts, dtr apod najdeš všude.

    - Adresu uartu zjistíš třeba z /proc/tty/driver/serial, nebo zadáš ručně.

    - pro časování by měl stačit usleep() (???)

    - Jak zajistit aby na porty UARTu nelezl i někdo jiný (např. ovladač v kernelu) nevím.

    Mozná by šlo se status line cvičit i pomocí tcsetattr(), ale nedoporučuju to- UNIX nahromadil kolem terminálového rozharní neuvěřitelné množství balastu.
    Táto, ty de byl? V práci, já debil.

    Založit nové vláknoNahoru

    ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
    © 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.