V březnu loňského roku přestal být Redis svobodný. Společnost Redis Labs jej přelicencovala z licence BSD na nesvobodné licence Redis Source Available License (RSALv2) a Server Side Public License (SSPLv1). Hned o pár dní později vznikly svobodné forky Redisu s názvy Valkey a Redict. Dnes bylo oznámeno, že Redis je opět svobodný. S nejnovější verzí 8 je k dispozici také pod licencí AGPLv3.
Oficiální ceny Raspberry Pi Compute Modulů 4 klesly o 5 dolarů (4 GB varianty), respektive o 10 dolarů (8 GB varianty).
Byla vydána beta verze openSUSE Leap 16. Ve výchozím nastavení s novým instalátorem Agama.
Devadesátková hra Brány Skeldalu prošla portací a je dostupná na platformě Steam. Vyšel i parádní blog autora o portaci na moderní systémy a platformy včetně Linuxu.
Lidi dělají divné věci. Například spouští Linux v Excelu. Využít je emulátor RISC-V mini-rv32ima sestavený jako knihovna DLL, která je volaná z makra VBA (Visual Basic for Applications).
Revolut nabídne neomezený mobilní tarif za 12,50 eur (312 Kč). Aktuálně startuje ve Velké Británii a Německu.
Společnost Amazon miliardáře Jeffa Bezose vypustila na oběžnou dráhu první várku družic svého projektu Kuiper, který má z vesmíru poskytovat vysokorychlostní internetové připojení po celém světě a snažit se konkurovat nyní dominantnímu Starlinku nejbohatšího muže planety Elona Muska.
Poslední aktualizací začal model GPT-4o uživatelům příliš podlézat. OpenAI jej tak vrátila k předchozí verzi.
Google Chrome 136 byl prohlášen za stabilní. Nejnovější stabilní verze 136.0.7103.59 přináší řadu novinek z hlediska uživatelů i vývojářů. Podrobný přehled v poznámkách k vydání. Opraveno bylo 8 bezpečnostních chyb. Vylepšeny byly také nástroje pro vývojáře.
Homebrew (Wikipedie), správce balíčků pro macOS a od verze 2.0.0 také pro Linux, byl vydán ve verzi 4.5.0. Na stránce Homebrew Formulae lze procházet seznamem balíčků. K dispozici jsou také různé statistiky.
Tohle mě tak hrozně bavilo, že jsem školu začal mít po dlouhé době zase vcelku rád. Zpětně musím říct, že kdyby nebylo Waldorfské školy, tak bych nejspíš skončil jako totální odpad společnosti, frustrovaný mladý kretén nejspíš někde v kriminále. Tohle mě donutilo přemýšlet a začít si vážit sám sebe.Sold... jestli to takhle pujde dal, jak se to okolo mne rozjizdi (az se mi toci hlava), nez bychom meli mit decka skolou povinna, ucitele si povybirame sami a skolu jim postavime, jakou si namysli... Akorat bych to videl, ze postavme si hackersky mestecko nekde v kusu prirody, na co se cpat do klasickych lowtech mest...
Teď Prahu z celého srdce nenávidím.Tak navštiv nějaký velký město, to by mohlo pomoct
Príde mi to tak, že ja viem čo chcem vedieť.
Nezamýšlal si sa prečo napríklad v USA dochádza k absurdným prípadom ? Príčina bude asi v tomto : "Načo mi to bude a kedy to vôbec použijem." Odpoveď je jednocuchá : "Načo ti to bude je len na tebe." Týmto chcem povedať, že ľubovolná informácia je užitočná, len nájsť využitie tejto informácie.
Nezamýšlal si sa prečo napríklad v USA dochádza k absurdným prípadom ?K jakým případům? Co je na nich absurdního. Mluvíš tu o nějakém kontextu, který jsi vůbec neustanovil, máš ho jen ve své hlavě a já nejsem telepat.
Príčina bude asi v tomto : "Načo mi to bude a kedy to vôbec použijem."Příčina čeho? Těch absurdních případů? Přijde ti, že k absurdním případům v ČR / EU nedochází? Jak to vůbec souvisí s tématem blogu? Nikde jsem nepsal o tom že se chci něco učit selektivně, jen že jsem se u toho nudil a bylo to na mě z velké míry moc pomalé (když vynechám češtinu / gramatiku, která zase byla moc rychlá).
Odpoveď je jednocuchá : "Načo ti to bude je len na tebe."No, tak samozřejmě. To je ale prázdné konstatování obecného faktu.
Týmto chcem povedať, že ľubovolná informácia je užitočná, len nájsť využitie tejto informácie.To je blbost. Kdysi jsem si myslel něco podobného (měl jsem doslova přísloví "nikdy neodmítej informace"), časem jsem však dospěl k názoru, že je třeba silně prioritizovat. Informací je dneska přetlak. Takový masivní přetlak, že například do konce života nepřečteš jen počet knih, které vyjdou v ČR za rok (15 500 za rok 2016). A to myslím unikátní tituly. Já se třeba snažím číst docela dost, přesto jsem dal za minulý rok jen 49 knih, tenhle rok zatím jen 37. To za předpokladu, že se dožiju 90 (což je silně optimistický předpoklad) a nezlepším nějak rychlost čtení dává ani ne 3000 knih. Pětkrát méně, než vyšlo před dvěma lety jen v ČR. Co se týče informací na internetu, tam je ten problém 100x absurdnější. I když bych četl jen 1% fakt kvalitních článků na témata co mě zajímají, tak články přibývají rychleji než je stíhám číst. Možná kdybych to sjížděl fulltime, tak bych zvládal číst 1% na pět témat co mě nejvíc zajímají z textů, co vyjdou v angličtině. Ty čísla si necucám z prstů, víc než dest let odebírám RSS ze stovek zdrojů a například /r/programming přestávám stíhat i s dlouhým blacklistem a filtrem duplicit. Chci na to aplikovat filtrování jako u spamu, ale hraju si s myšlenkou, že to prostě vyhodím celé. A to se pořád bavíme jen o čtení informací, vůbec ne jejich vstřebávání, internalizaci, začleňování do svého interního modelu světa a jejich aktivním využívání. Jeden z největších "objevů" tohohle roku pro mě bylo, že když masivně ořežu všechny možné zdroje informací, vyprioritizuji témata, o která se chci zajímat, tak toho udělám víc, než naopak. Minulý týden jsem smazal několik gigabajtů ebooků, protože mi došlo, že si prostě nemůžu dovolit se zajímat o všechny tyhle témata, že musím prioritizovat. Chápu, že u dětí je to do jisté míry jinak, a určitě nemám nic proti obecnému setu znalostí, od přírodovědy po jazyky. Ale naprosto nemůžu souhlasit s tvrzením, že každá informace dobrá.
Chcem tým povedať, že si myslím, že v USA sa stávaju veci nad ktorými rozum stojí pretože, študentov zaujímaju veci iné ako škola. Považujú školu ako niečo zbyočné a učia sa tam veci nepotrebné pre život.
Ďalšia vec je, že aj do EU sa pomaly ale iste tlačia rôzne nové vyučovacie systémy. Ja vidím riziko v týchto systémoch to, že ak by sa vyučovalo individuálne tak je tu reálne, že každí študent bude vedieť len to čo bude považovať za dôležité.
S interneom je to zlé, pretože dnes si môže v podstate ktokoľvek zriadiť web a začať na ňom deklarovať svoje vedomosti alebo zistenia. Viem už aj mne sa stalo niekoľko krát, že som čital to isté na viacerích stránkach. A týmto sa môže ľahko stať, že študent si môže začať myslieť, že je daná informácia správna. Tu naražam na fakt, že do školských učebníc sa väčšinou dostanú veci, ktoré sú overené.
Čo sa týka veci čo sa deti učia neviem presne povedať, čo tam má byť a čo nie. napríklad by mohli pridať veci okolo E kodu pre potravinársky priemysel. Tým chcem povedať, že čo je označené ako E nie je nutné škodlivá chemikália. ale zrejme výrobca ušetri pár znakov pre ďalšie dôležité informácie.
Chcem tým povedať, že si myslím, že v USA sa stávaju veci nad ktorými rozum stojí pretože, študentov zaujímaju veci iné ako škola.Vidíš. Já jsem možná moc poznamenaný výrokovou logikou, ale v USA se stávají věci nad kterými rozum stojí z mnoha různých důvodů a tohle určitě nebude ten hlavní. Navíc věci, nad kterými zůstává rozum stát se stávají i u nás a čím dál víc na východ, tím víc nad tím zůstává rozum stát, takže podle mě korelace se školstvím je úplně nulová.
Považujú školu ako niečo zbyočné a učia sa tam veci nepotrebné pre život.Prosímtě, tohle byl názor většiny studentů co jsem kdy potkal, bez ohledu na školu a obor.
Ďalšia vec je, že aj do EU sa pomaly ale iste tlačia rôzne nové vyučovacie systémy. Ja vidím riziko v týchto systémoch to, že ak by sa vyučovalo individuálne tak je tu reálne, že každí študent bude vedieť len to čo bude považovať za dôležité.Tak to ale přece přesně funguje. Říká se tomu odbornost a je to jeden ze základů naší civilizace.
S interneom je to zlé, pretože dnes si môže v podstate ktokoľvek zriadiť web a začať na ňom deklarovať svoje vedomosti alebo zistenia. Viem už aj mne sa stalo niekoľko krát, že som čital to isté na viacerích stránkach. A týmto sa môže ľahko stať, že študent si môže začať myslieť, že je daná informácia správna. Tu naražam na fakt, že do školských učebníc sa väčšinou dostanú veci, ktoré sú overené.Eh. To co bys ideálně chtěl je naučit studenty si informace ověřovat z vícero zdrojů, posuzovat jejich věrohodnost, kriticky se dívat na prezentovaná fakta a tak podobně. Chceš jim dát rezistenci vůči dezinformacím, imunitní systém, ne se je snažit držet v karanténě.
Background for non-Americans: the US school system is a disaster, with very uneven quality. You have some good school districts, and you have some really bad ones, and it's all just pretty crazy. Very different from back in Finland, where education isn't just good, it's fairly reliably good. You don't have to worry too much about which school you go to, because while there are certainly differences, they simply don't tend to be all that marked. In the US, if you care about education, you end up having to make sure you live in a good school district. Or you do the whole private school thing, or try to make sure you can transfer, or whatever. The one thing you do not do is to just take it for granted. You work at it.
Vo Finsku su vsetky skoly priemerne (statne, unifikovane), neskoncis v zlej ale ani v spickovej.Proč lžeš?
Ja myslim, ze byt v nejakem oboru dobry (aspon trochu) bez nejakeho drceni nejde. A konkretne v tomto pripade slo o praci s vyrazy (znate to, dostanete zbytecne slozity vyraz se zlomky a nakonec se to vsechno vykrati a tak). Ono je hezke teoretizovat o tom, ze budeme vsichni dokazovat, protoze o tom matematika je (to nerozporuji), ale pokud se nektere veci nenacvici, tak to (z moji zkusenosti) ani poradne nejde. Tim nacvikem se totiz uvolni mozek na to, aby mohl delat jine, slozitejsi veci (jako treba premyslet nad tim, jak vyjadrit samotnou ulohu, co znamena ktera velicina a tak).S tím já mimochodem souhlasím a nic proti tomu jsem nepsal. Problém je, když je to to jediné, čeho se ti dostane. U matematiky je imho důležité obojí, jak to nadrcení se základních úprav, abys je mohl dělat i ve spánku, tak to pochopení souvislostí. Co mě třeba hrozně sralo je, že matematiku nikdo, ani na VŠ neučil historicky. Pro mě osobně je to o hodně lepší způsob výuky, protože prostě nedokážu přijmout něco jen tak (dokážu, ale má to poločas asi tak měsíc), potřebuju vidět souvislosti. Vem si třeba takové integrály. Ve škole to na tebe prostě jen tak vybalí a koukej se sám nějak učit. Přitom největším mozkům naší civilizace to trvalo tisíce let, než na to přišly. A od studentů na VŠ se čeká, že to jen tak sežerou za pár dvouhodinovek. V tomhle pro mě bylo třeba hodně dobré si počíst ve Rtuti a později v různých jiných knihách, jak na to Newton / Leibnitz přišli, získat prostě nějaké souvislosti a najednou moje nechuť opadla a začalo mě to velmi zajímat a sám jsem byl motivovaný se to dál učit.
S tím já mimochodem souhlasím a nic proti tomu jsem nepsal. Problém je, když je to to jediné, čeho se ti dostane. U matematiky je imho důležité obojí, jak to nadrcení se základních úprav, abys je mohl dělat i ve spánku, tak to pochopení souvislostí.OK. Tak to je pak v poradku.
Co mě třeba hrozně sralo je, že matematiku nikdo, ani na VŠ neučil historicky. [..] A od studentů na VŠ se čeká, že to jen tak sežerou za pár dvouhodinovek. V tomhle pro mě bylo třeba hodně dobré si počíst ve Rtuti a později v různých jiných knihách, jak na to Newton / Leibnitz přišli, získat prostě nějaké souvislosti a najednou moje nechuť opadla a začalo mě to velmi zajímat a sám jsem byl motivovaný se to dál učit.Tak nevim jakou jsi delal VS - ja matematiku na FJFI CVUT (a tak jsem si to tam oblibil, ze nadvakrat
Tak nevim jakou jsi delal VS - ja matematiku na FJFI CVUT (a tak jsem si to tam oblibil, ze nadvakratTUL pod Fiňkem.) - a tam ten historicky kontext integralu a tak se dal pomerne dobre domyslet (a zvlast Vrana to i dost zminuje ve svych skriptech). A Stollova historie fyziky byla taky paradni.
Na druhou stranu, nejake dokazovani jsme na stredni brali.My ne. Tohle je taky docela problém, že se tam míchají gymplisti s lidma z technických středních, kde je tempo výuky matematiky úplně jiné. A od obou dvou skupin se čeká, že to všechno bez potíží zvládnou, takže lidi ze středních vylítaj na matice a lidi z gymplu vylítaj na číslicovce.
A od obou dvou skupin se čeká, že to všechno bez potíží zvládnou, takže lidi ze středních vylítaj na matice a lidi z gymplu vylítaj na číslicovce.Neni to ale cena za tu moznost volby (zde myslim spis rodicu nez deti)? Ostatne v IT (na FJFI) aspon za me (druha polovina 90. let) bylo celkem bezne, ze v rocniku bylo par lidi, co nikdy nevideli PC (jelikoz ho nemeli doma). A pak lidi jako ja, kteri treba programovali nekdy od sedme tridy. Mne prijde, ze proste s tim se clovek musi na VS vyrovnat. Ta prvni skupina to mela tezsi, ale dalo se to zvladnout.
TUL pod Fiňkem.Heh já měl Segetha a Kouckýho (ten dokázal mluvit tak na rychlosti 2x, ale pořád zajímavě).
To je zrovna jeden z těch učitelů matematiky, u kterých si myslím, že takových by mělo být víc.Jj nadstandard.
V kombinaci s tím, že ty hodiny byly od 7:20 ráno to bylo fakt vražedné.:-O
Co mě třeba hrozně sralo je, že matematiku nikdo, ani na VŠ neučil historicky. Pro mě osobně je to o hodně lepší způsob výuky, protože prostě nedokážu přijmout něco jen tak (dokážu, ale má to poločas asi tak měsíc), potřebuju vidět souvislosti. Vem si třeba takové integrály. Ve škole to na tebe prostě jen tak vybalí a koukej se sám nějak učit. Přitom největším mozkům naší civilizace to trvalo tisíce let, než na to přišly.+1 problém je, že bude asi málo hodin. Ale pokud je času dost, tak to samotné "vyzkoumání" problému je velmi cenné.
Jenze, jednak se Amerika za tu dobu (co vsichni ti nobeliste a tak vychodili skolu) dost zmenila - prisel neoliberalismus, a za druhe, jak sam pises, Chomsky chodil na Deweyovu skolu coz je opravdu dost netradicni system.A v tom je prave ta vyspelost americkeho skolstva...ty vole oni tam uz pred 80 rokmi (podla Chomskeho veku) mali moznost dat dieta na nejaku alternativnu skolu! Kedy prisli tie Waldorfské blbosti k nam?! Je to par rokov. Pred 80 rokmi tam mali obrovsky vyber roznych skol podla pristupu k ziakom, podla vierovyznania, podla narocnosti, podla zamerania skoly,..Bystroushaak by si z takeho vyberu krochkal blahom, hlavne ked on si uvedomuje dolezitost vzdelania a chce do vzdelania pre svoju dceru investovat nejake peniaze (spominal ze by platil sukromnych ucitelov).
ty vole oni tam uz pred 80 rokmi (podla Chomskeho veku) mali moznost dat dieta na nejaku alternativnu skolu! Kedy prisli tie Waldorfské blbosti k nam?! Je to par rokov.Nebylo by víc fér porovnávat USA s celou Evropou? V takovém případě totiž zjistíš, že už v 30. letech bylo po Evropě těch škol celkom dost...
Kedy prisli tie Waldorfské blbosti k nam?! Je to par rokov.Po pádu komunismu. Jinak nejde jen o Waldorfské školy, těch alternativních přístupů je mnohem víc, včetně například domácí školy.
Bystroushaak by si z takeho vyberu krochkal blahom, hlavne ked on si uvedomuje dolezitost vzdelania a chce do vzdelania pre svoju dceru investovat nejake peniaze (spominal ze by platil sukromnych ucitelov).Ano. Jen pro pořádek, bavíme se tu o základních školách. Proti středním / vysokým toho tolik nemám. Zároveň s tím souhlasím s tím, že její vzdělání by mělo být minimálně ekvivalentní tomu, co dostávají ostatní, tedy nebráním se například rozdílovým zkouškám a tak podobně. Ideálně by však samozřejmě mělo být lepší, jak co do stylu, tak co do dosahu a obsahu. Jinak není bez zajímavosti, že například Elon Musk pro svoje děti založil vlastní školu, pokud někdo potřebuje jako argument někoho z populární kultury: Elitní soukromá škola Elona Muska má již přes 30 studentů, First space, then auto—now Elon Musk quietly tinkers with education. Jinak lehce offtopic, ale pro mě bylo kdysi velmi poučné toto: Kdo je Martin Dulski?
jj pystroušák by moh ňákou knížku napsat misto čtení furt ;D ;D
.........................bystroušák :/ :D :D ;D
Vcelku záhy se přišlo na to, že jsem dysgrafik a že nestíhám psát tak rychle, jak učitelka diktuje. Hodiny češtiny se pro mě staly naprostým utrpením a hrůzou. Nechat se celé roky nutit do něčeho, co naprosto nestíhám, kdy dělám spoustu chyb, pravidelně si odnáším pětky a sklízím za to posměch jak od učitelů, tak od ostatních dětí dodneška patří k jedněm z nejvíc stresujících záležitostí, co jsem kdy zažil.Hele píšou tu cosi o souvislostech dysgrafie a poškození mozku (LMD). Mám pro tebe velice špatnou zprávu…
Zkoušel sis někdy nechat vyšetřit mozek odborníkem?
... takže jsem si hned druhý den spočítal, že je mi šest let, že škola trvá minimálně devět (to nám řekla učitelka první hodinu), což je víc, než jsem naživu a dostal jsem z toho závrať. Psal se rok 1995 ...No jo, právě v roce 1995 se změnila délka základní školy z 8 na 9 let. Já jsem chodit do školy začal o pár let dříve, kdy osnovy byly ještě navržené pro 4 roky na prvním + 4 roky na druhém stupni. Pro náš ročník pak tato změna znamenala, že se mezi první a druhý stupeň přidala 5. třída, která byla něco mezi. Což mě zpětně vždycky trochu štvalo, protože mi z méno pohledu přišlo, že by ta základní škola mohla klidně trvat jen 8 let a nic moc by se nedělo (a jako bonus by se opět sesynchronizovala maturita s dosažením plnoletosti). Ale co jsem to teď dohledával, tak to bylo ještě mnohem zamotanější:
V roce 1953 byla povinná školní docházka zkrácena na osm let. Zákon z roku 1960 ji ale opět prodloužil na 9 let a zakotvil současnou strukturu škol i její terminologii: základní škola (v letech 1960-1978 základní devítiletá škola) se člení na 1. a 2. stupeň. Délka stupňů se v průběhu doby měnila z 5 + 4 (v čase devítileté školy) na 4 + 4 (v době osmileté základní školy v letech 1979-1989), pak na 4 + 5 (v letech 1990-1995, kdy poslední rok povinné devítileté školní docházky bylo možno absolvovat na střední škole, což prakticky znamenalo 4 + 4 + 1) a počínaje školním rokem 1995/96 zpět na 5 + 4.Každopádně díky za výborný zápisek.
Pomohlo to tomu být sám sebou, nemám pravdu?To je docela divná věc, říct tohle. Dá se to říct úplně o všem a postrádá to smysl.
Pokud něčeho lehce lituji, tak že to bylo neefektivní.Ano, presne, toto. Trikrat, this, this, this. Fscking waste of time. Jediny, co nebyla ztrata casu, byla pro mne stredni ve Skoda Auto, kde jsem dopochopil zbytek elektroniky, co mi nedaval smysl (takovy to, chapu, ze je to z pisku, ale jakto ze to kua takhle pocita). Plus jsem se mohl projit svarovnou za provozu, to pak tezko nepohrdat praci beznych nadeniku od mlada, kdyz vidim, jak nebudou potreba nikde... A ja se ptam: na co *KUA* system vychovava primarne nadeniky? Problem celyho sveta je, ze megawatthodina je v tisicich korun, ne nejaky globalni oteplovani, ne nejaky ostatni podruzny problemy. Energeticka krize je jmeno naseho problemu, ale jak s tim mam neco udelat, kdyz jsem byl fakt uzasne motivovany projit si celou poradnou matematiku, dokud to mozek pobiral nativne v obrazkach primo, nezastren slovy s vicero vyznamy? Kdybychom vymysleli, jak zlevnit MWh z 5ti tisic na 5 haliru a vyrobit jich tolikrat vic, nemyslite, ze bychom se divali napr. na tak smesny problem, jako globalni oteplovani, trochu jinak? Kdyz posunem energetickej problem o dostatek radu do irelevantnosti, muzem preskladavat atom z atomu na atom trikrat tam a zpatky za den. Na co vychovavame prinejlepsim kvalifikovanejsi obsluhu CNCcek a pokladni do Kauflandu, prosim? Proc systemem prolezou jenom ti, co maji nejnudnejsi nejkonvencnejsi mysleni? Proc je to papir na "umim poslouchat", misto toho, aby to byl papir na "umim premyslet"? ...
Pokud bych chodil někam do školy s individuální přístupem, tak jsem si naprosto jistý, že bych úplně celou základní školu byl schopný „vystudovat“ během čtyř, nebo pěti let a o nic bych nepřišel.Pomalé tempo ve školách je problém, ale na druhou stranu není vstřebávání znalostí jediným úkolem základky. Jde taky o to se naučit žít ve společnosti, kde jsou lidé různí. Protože v práci taky narazíš na lidi s kterými musíš spolupracovat a rozhodně nebudou mít všichni stejné tempo. Utíkat odevšud a zavírat se do sebe není řešení pro každého. Problém je spíš v tom, že když nemáš dobrého učitele, tak máš smůlu a prostě se nudíš. Dál schopnost učit se není u lidí lineární, takže pokud trochu ztratíš v nižším věku, není problém to později dohnat.
Jde taky o to se naučit žít ve společnosti, kde jsou lidé různí.To je vymluva, znouzectnost, collateral damage, nebo to je skutecny cil?
Jde taky o to se naučit žít ve společnosti, kde jsou lidé různí.A to tedy základní školy umějí naplňovat? A je na to potřeba devět let?
Dál schopnost učit se není u lidí lineární, takže pokud trochu ztratíš v nižším věku, není problém to později dohnat.Problém to je, pokud ve škole ztratíš přirozenou vnitřní motivaci a naopak si v rámci adaptace na dané prostředí osvojíš zlozvyky a lenost.
A to tedy základní školy umějí naplňovat? A je na to potřeba devět let?Systémově to naplňovat neumějí, jen pokud máš štěstí na učitele (jako v podstatě jakýkoliv aspekt vzdělávání u nás). Netuším kolik je na to potřeba času.
Problém to je, pokud ve škole ztratíš přirozenou vnitřní motivaci a naopak si v rámci adaptace na dané prostředí osvojíš zlozvyky a lenost.Souhlas, ale já jsem to spíš myslel tak, aby se do dětí nehustilo maximum co zvládnou, ale nechal se jim právě prostor se projevit nějak samostatně. To asi naše školy nezvládnou, vzhledem k tomu, že děti musí sedět a poslouchat.
Jde taky o to se naučit žít ve společnosti, kde jsou lidé různí.Vážně ti přijde, že tohle ospravedlňuje devět let nudy? Pokud se něco takového v životě budeš muset fakt učit (tedy předpoklad, že se tomu prostě jednoduše nepřizpůsobíš a musíš na tom pracovat), tak jak dlouho ti to bude trvat? Za život jsem vystřídal už relativně dost prací, abych se nebál říct, že dýl jak týden asi těžko. Možná kdybys přešel z nějaké práce ala kancelářská krysa do práce ala kopáč kanálů, tak tam chápu, že by to byl najednou záhul, ale třeba naopak bys měl jen těžko nějaké potíže.
Protože v práci taky narazíš na lidi s kterými musíš spolupracovat a rozhodně nebudou mít všichni stejné tempo.Já třeba docela běžně pracuji rychleji než ostatní. Mám trochu jinou dynamiku práce, kde některé části dne neudělám skoro nic a pak během pár hodin kdy se „dostanu do zóny“ udělám velké množství práce. V průměru jsem i tak o 20/30% rychlejší*, než ostatní. Myslíš že je to pro mě, či pro ostatní problém? Vůbec není. Za to přitom vůbec nemůže základní škola. V práci místo abych se nudil, tak přidám třeba lepší pokrytí testy, dokumentaci a tak podobně. Pustím se předběžně do jiného projektu. Možností jsou tisíce a počkat na pomalejší kolegy je prostě otázka lidské slušnosti a tolerance rozdílů mezi lidmi. Oproti tomu na základní škole jsem třeba při hodinách „čtení“ běžně přečetl celou čítanku a pak co? Vytáhnout si vlastní knížku sralo učitelku, jít pryč jsem nemohl, tak nezbylo než si prostě kreslit a nudit se. *Nechci tvrdit, že jsem nějak talentovanější, nebo chytřejší, spíš už mám fakt hodně praxe a jsem hodně efektivní v používání svých nástrojů.
Za to přitom vůbec nemůže základní škola.Tohle mě přijde hodně silné tvrzení, který se nedá dokázat ani vyvrátit.
A proč bys tuhle další činnost nemohl mít i ve škole? Já nechci obhajovat stávající systém školství, ale spíš sem chtěl ukázat, že výuka se nedá kvantifikovat jen množstvím znalostí, které do tebe někdo nasypal za co nejkratší dobu.Já netvrdím, že nemohl. Tvrdím, že to tak prostě nefungovalo a troufám si tvrdit, že je to otázka štěstí i v dnešní době.
Tohle mě přijde hodně silné tvrzení, který se nedá dokázat ani vyvrátit.Dá se vyvrátit tak, že se zamyslím nad svými zkušenostmi a zážitky a jednoduše to vyhodnotím. Co myslím, že mě základní škola naučila je unikat do vlastní hlavy, třeba při čekání na dopravní prostředky. Ale to je taková divná výhoda, asi jako říkat že vězení bylo fajn, protože ti dodalo trpělivost. Nikdo při smyslech by to dobrovolně nepodstoupil znova jen kvůli tomu, takže to tu cenu očividně nemá.
Jde taky o to se naučit žít ve společnosti, kde jsou lidé různí.Zcela jistě. Společnost přece funguje tak, že jsem roky zavřený se stejnými 30 lidmi kteří mají prakticky stejný věk a stejnou (z definice) úroveň znalostí že.
Nevidím v tom žiadny prínos okrem sociálneho, ako si písal, proste naučiť sa vychádzať s rôznymi charaktermi ľudí.Dodám, že to bylo zapříčiněno střídáním škol a celých prostředí, na které se musíš nuceně adaptovat.
Dodám, že to bylo zapříčiněno střídáním škol a celých prostředí, na které se musíš nuceně adaptovat.Musíš zapadnúť aby si nebol outsider, to je ten sociálny rozmer bez toho, že by sa o to priano výuka/škola nejak zaslúžíla. Čo sa týka výuky, tak som sa hrozne nudil, zrejme by som nikdy ani nepochopil ako sa odvodzujä rovnice, keby som si to sám nenaštudoval. Proste vidím to aj na dcére, keď učiteľka povie, "ja učím angličtinu štyridsať rokov a ešte som takýto sloh nevidela". Mno tú angličtinu nemá zo školy. Zbytočne zabitý čas.
V podstatě to byla ta nejmíň efektivní věc, co jsem kdy v životě dělal. Pokud bych chodil někam do školy s individuální přístupem, tak jsem si naprosto jistý, že bych úplně celou základní školu byl schopný „vystudovat“ během čtyř, nebo pěti let a o nic bych nepřišel.Tahle metrika (za jaký čas bys dokázal dosáhnout stejného zlepšení, kdyby nebyly věci posrané) mě také kdysi napadla a docela se mi líbí. Osobně jsem měl naštěstí dobrou základku (podle této metriky tak 7.5/9), strašnou střední (2/4) (tj. mám to přesně naopak než ty) a teď právě dokončuji skvělou VŠ (5.5/5.5). Část vzpomínek jsem už vytěsnil, ale chtěl bych uvést pár heuristik, které by fiasku na střední pomohly zabránit:
Pokud jste v přijímačkách první, okamžitě utečte.To se lehko řekne, ale v praxi člověk kvůli pojebanému systému nemá mnoho možností. Maturitu člověk v ČR potřebuje, aby se dostal na VŠ. Tudíž potřebuje na nějakou střední školu jít. Pokud má štěstí a bydlí třebas v Praze, tak jakýs takýs výběr trochu má. V provincii vůbec ne a když uvěří rodiči (který nechce dítě pustit na internát na druhý konec republiky), že místní gymnázium je dobrá škola, tak jsou prostě čtyři roky v hajzlu; v lepším případě si ještě žák vyřídí přeskočení řekněme jednoho ročníku, ale stejně jsme na promarněných třech letech! Naprosto vážně – nebýt všelijakých fykosů a káespéček, díky nimž jsem alespoň pár týdnů v roce mohl trávit s rozumnými lidmi a trochu potrénovat mozek, nevím, co za trosku by dnes ze mne bylo.
To se lehko řekne, ale v praxi člověk kvůli pojebanému systému nemá mnoho možností.Typicky si dává přihlášku na víc škol, takže si může vybrat tu, kde první nebyl (pokud není první všude, což se mi teda nestalo :). (OK, deformace Prahou, asi fakt existují místa, kde více SŠ dostupných není) Kamarádi co potřebovali dodatečně maturitu to řešili nějakou dálkovou/poloprezenční kam se nemuselo moc chodit a nakonec z toho byl papír.
Naprosto vážně – nebýt všelijakých fykosů a káespéček, díky nimž jsem alespoň pár týdnů v roce mohl trávit s rozumnými lidmi a trochu potrénovat mozek, nevím, co za trosku by dnes ze mne bylo.Nebýt brmlabu, … dtto
Jsme jednou ze dvou středních škol v ČR, která spouští moderní obor Kybernetická bezpečnost
Pokud jste v přijímačkách první, okamžitě utečte. Signalizuje to přesně ten jev, o kterém píšeš: Látka bude řídká, jak kaše pro kojenceYMMV. S kámošem ze ZŠ jsme šli na gympl se zaměřením na matiku (a příbuzné obory), on byl 1., já 3., přesto jsme se pak následně rozhodně nenudili... Zejména fyzika byla těžká... (Je ale pravda, že jsme asi ani jeden neměli tu motivaci a/nebo IQ, jaké asi máš ty.)
Normálně bych se o spoustu věcí nezajímal, ale díky základce mám obecný přehled a už tenkrát jsem si toto moc dobře uvědomoval.Přesně tak. Základní škola tu není od toho aby cvičila odborníky a ani naopak aby naučila obyčejného peona jen číst psát a počítat, ale je tu od toho aby všem dala možná co největší všeobecný přehled. Resp. každému tolik co si z ní odnese.
Ze sociálního pohledu na tom byla střední líp, než základka (nebyly tam velké rozdíly a všichni si byli rovnější a každý respektoval každého).Jo, jo. Taky to mám tak. Na přijímačky a na začátku prváku jsem si říkal jaké to bude peklo, ale ono to bylo přesně naopak. Ti největší mazáci co rupli z ročníků nad rupli zase a těžko říct jestli je to tím že prostě lidi před tím osmnáctým rokem dospívají nebo tím, že nějaké to jádro časem vykrystalizuje (střední nikoho nikdo nenechá procházet pokud má v hlavě nasráno), ale za sebe můžu jednoznačně říct že střední byly zatím nejlepší léta co jsem zažil. Popravdě ve svaťák a pak samozřejmě po matuře jsem hned chytl depku z toho že musím dál a už se nikdy nevrátím i když bych měl být vlastně rád že jsem splnil. A ono je to fajn když člověk ví že existují i větší nerdíci než je on sám.
A rolexky? Ty nemam dodnesTady jsi je ještě měl ... No nicméně jestli je vás na toho Odina víc, tak byste se asi měli nějak vzájemně dohodnout, aby ta postavička 'Odin' aspoň trochu dávala smysl...
Tiskni
Sdílej: