Byla vydána beta verze openSUSE Leap 16. Ve výchozím nastavení s novým instalátorem Agama.
Devadesátková hra Brány Skeldalu prošla portací a je dostupná na platformě Steam. Vyšel i parádní blog autora o portaci na moderní systémy a platformy včetně Linuxu.
Lidi dělají divné věci. Například spouští Linux v Excelu. Využít je emulátor RISC-V mini-rv32ima sestavený jako knihovna DLL, která je volaná z makra VBA (Visual Basic for Applications).
Revolut nabídne neomezený mobilní tarif za 12,50 eur (312 Kč). Aktuálně startuje ve Velké Británii a Německu.
Společnost Amazon miliardáře Jeffa Bezose vypustila na oběžnou dráhu první várku družic svého projektu Kuiper, který má z vesmíru poskytovat vysokorychlostní internetové připojení po celém světě a snažit se konkurovat nyní dominantnímu Starlinku nejbohatšího muže planety Elona Muska.
Poslední aktualizací začal model GPT-4o uživatelům příliš podlézat. OpenAI jej tak vrátila k předchozí verzi.
Google Chrome 136 byl prohlášen za stabilní. Nejnovější stabilní verze 136.0.7103.59 přináší řadu novinek z hlediska uživatelů i vývojářů. Podrobný přehled v poznámkách k vydání. Opraveno bylo 8 bezpečnostních chyb. Vylepšeny byly také nástroje pro vývojáře.
Homebrew (Wikipedie), správce balíčků pro macOS a od verze 2.0.0 také pro Linux, byl vydán ve verzi 4.5.0. Na stránce Homebrew Formulae lze procházet seznamem balíčků. K dispozici jsou také různé statistiky.
Byl vydán Mozilla Firefox 138.0. Přehled novinek v poznámkách k vydání a poznámkách k vydání pro vývojáře. Řešeny jsou rovněž bezpečnostní chyby. Nový Firefox 138 je již k dispozici také na Flathubu a Snapcraftu.
Šestnáctý ročník ne-konference jOpenSpace se koná 3. – 5. října 2025 v Hotelu Antoň v Telči. Pro účast je potřeba vyplnit registrační formulář. Ne-konference neznamená, že se organizátorům nechce připravovat program, ale naopak dává prostor všem pozvaným, aby si program sami složili z toho nejzajímavějšího, čím se v poslední době zabývají nebo co je oslovilo. Obsah, který vytvářejí všichni účastníci, se skládá z desetiminutových
… více »Vize bez realizace je halucinace. - Thomas A. EdisonZačalo to jednou, kdy mi v tunelu ujel vlak. Znalci ví, jak neochotně se vagonky pohybují mimo trať, a můj vláček tvořený dvěma prázdnými vagonky (do kterých jsem před tím na kolejích šprtnul) se zastavil 41 bloků od konce kolejí. Od té doby jsem Minecraft přestal hrát a začal jsem vymýšlet jak by to šlo udělat líp. Respektive, před tím jsem se ještě podíval jak že je vlastně ten engine udělaný, jestli by se to nedalo opravit. K dispozici byl deobfuskovaný (nebo jak se tomu říká) kód Javy. Někdy před rokem, takže následující už třeba neplatí. Každopádně Notch si troufl na vlastní engine pro kombinovanou simulaci, a totálně ho zprasil. Takto nějak by měl fungovat (velmi zjednodušeně):
napořád: pro všechny entity: updatuj stav na základě vstupů, výstupy ponech na starých hodnotách pro všechny entity: updatuj výstupy na základě stavu, na vstupy nehleď posuň čas tn na tn+1Proč se iteruje dvakrát? Dejme tomu, že se simulují dvě entity, A a B, s tím, že stav B závisí na výstupu A. Simulační engine pro ně ze stavu v tn počítá stav v tn+1. Pokud bych v A propagoval nový stav na výstup ihned, B by svůj stav pro tn+1 počítal z výstupu A pro tn+1. Následně bych, aby to aspoň vypadalo že funguje, musel aplikovat spoustu všelijakých oprav. No a přesně toto svého času běželo v Minecraftu. A jestli to někdo neopravil, tak to tam běží doteď. Dovolím si předpokládat že podobných oprav a návrhů na zlepšení chodí vývojářům denně desítky, a nejspíš se neobtěžují všechno číst. Pokud si někdo myslíte opak, zkontrolujte jestli chyba pořád existuje, a jestli ano, napište jim. A mimochodem, první cyklus (ten náročnější) se dá provést v kolika vláknech jen chcete, bez potřeby synchronizace - jen spustit a počkat až všechny dojedou. Spolu s vývojem samotné hry v poslední době mě to odradilo. Jsem hračička, který by místo stavby domečků či kolosea, nebo lovení ovcí lezoucích po stromech uprostřed moře, raději jezdil vlakem, který může zastavit, odbočit, připojit/odpojit vagony atd. Který by si v pozdních fázích hry raději postavil nějaký ten razicí štít s automatickým odvozem materiálu a výstavbou kolejí, protože na to, abych kopal 100000000 bloků pro pořádný tunel, se mi můj čas zdá příliš cenný. Rád se potrápím s odvozem a uskladňováním materiálu. S odvodňováním. S požáry a plynovými kapsami. Je to mine - craft, ne dragon - kill. A tak vymýšlím vlastní řešení, k jehož realizaci se na 100% nedostanu.
Tiskni
Sdílej:
no mody mě ani jednou nenapadlyTak ja nevim, existuji lide, co znaji jen vanilku.. Navic tech modu je celkem dost a ja jeste i ted objevuji obcas nejake uzitecne, co jsem neznal.
O tom razicím štítu si budu ještě psát. Nevím jak vypadá v RP2, mně by ale vyhovovalo si ho spíš nějak postavit z redstone, pistonů, počítačů, atd.Razici stit v Railcraft Muj razici stit v RP2 - jelikoz se to sklada z kostek, existuje hafo variaci
Vezmi si takový computer craft. Geniální myšlenka, ale jen pro programátory. Mimochodem, tento odstavec měl přijít (a přijde) do finální podoby zápisku. Složitý jazyk (pro neprogramátory, myslím tam je Lua), kousanec hry při nekonečné smyčce, zato jsi mohl postavit počítač pro zadání hesla. Nestačil by ale jazyk na úrovni jazyka Karel? Který by zpracoval deset instrukcí za vteřinu a stačil by tak akorát na spožďování, jednoduchou implementaci logických funkcí, případně jednoduché uživatelské funkce?Alternativou je Redpower Control z RP2, ale to je mozna vic pro programatory nez Lua.. Computercraft moc rad nemam, uz z toho duvodu, ze mi RP2 Control prijde stylovejsi a mene chybovy. A na hodne veci staci jen RP2 logika (viz vyse uvedeny stroj, ten se da slusne ovladat na par hradel).
Jinak stavový automat bych nedělal. Celulární automat je něco úplně jiného.Co je celularni automat vim a neni to nic jineho nez velmi velky stavovy automat, vznikly urcitym slozenim mnoha malych, zakladnich stavovych automatu. Vtip je v tom, ze teorie stavovych automatu je dobre znama a je zname, jak takove automaty optimalizovat a simulovat (a stejne principy se pouzivaji prave pro simulaci velkych celularnich automatu).
Ohledně poučnosti hry jsem zrovna přidal odstavec. Stroje by se mi ale taky líbily - o těch si taky ještě popíšu.Ja bych tam klidne Universum pridal. Proc ne, at je co automatizovat.
Ja jsem nad tim uvazoval v tom smeru, ze by melo byt mozne postavit si vlastni blok z mensich bloku!!!! Taky !!!! Postavit si vlastní auto by byla prdel
Velky duraz na realismus (zadna magie a nestvury)Řekni to mému Taintu
xor
oval s jedničkou). Sice to zabralo víc paměti, ale usoudil jsem, že se to vyplatí. Je tedy možné, že Notch raději obětoval rychlost, aby ušetřil paměť, přece jenom v Javě si nemůžete dělat s pamětí to samé, co v Céčku.
Jinak simulace tekutin přes celulární automat jde udělat, ale pokud se zohledňuje jen čistě skalární prezentace (tj. aktuální výška hladiny), tak výsledek vypadá spíš jako nějaká opravdu vazká, pomalu tekoucí hmota jako smůla nebo asfalt. Bylo by třeba prezentovat to vektorově, zohlednit hydrostatický tlak, povrchové napětí, možná i turbulence a to už není žádná trivialita ...
Jo a nezapomeň taky na počasí a to, že Země je kulatá, ehm, šišatá.Ne Farlands mě neber
uint64_t
obsáhne vzdálenost 18446744 milionu kilometrů, což je 3130× vzdálenost Pluta od Slunce. To by mohlo chvíli stačit. A kdyby ne, při použití dvou uint64_t
(128bit) při stejném rozlišení obsáhne 1038 km, což je 35×1018 světelných let, což v pohodě obsáhne celý známý vesmír (nejvzdálenější známá galaxie UDFj-39546284 je 13.2 bilionu světelných let od nás).
kulatost se dá simulovat pomocí souřadnic modulo něcoModulem přes obě osy dostaneš anuloid (toroid). Na pohyb po kouli je lepší počítat ve sférických souřadnicích, tedy dva úhly a výška (vzdálenost). Pak potřebuješ trošku jiné vzorečky na výpočty vzdáleností, ale život si tím moc nezkomplikuješ.
Co bych ale v MC uvítal by byly spřažené bloky. To by pak šlo aspoň pomocí pistonů udělat nějaké lepší pohybovadlo.Sprazene bloky jsou RP2 frames, viz moje prispevky vyse.
Jo a nezapomeň taky na počasí a to, že Země je kulatá, ehm, šišatá. Pak by mohlo být zajímavé postavit si raketu a vydat se na Měsíc či jinam.Přemýšlel jsem i o hře, kde bys byl na asteroidu 1000x1000x1000 bloků a stav co umíš. Jestli ho chceš přestavět na bitevní loď, tak prosím prosím.
Pak by také bylo pěkné, kdyby vláček byl postaven z bloků. Tedy kostička jako kolečko, další jako druhé, pak nějaký motor, který by točil kolečkama, pár bloků jako podvozek... Klidně by jsi mohl mít jezdící hrad. Pak by ale bylo potřeba nějak spočítat potřebný výkon na kolečka podle hmotnosti...Nějak tak možná, nicméně zakázat kombinace bloků prostředí a bloků strojů. Udělat to tak, že se přepočítává jen při stavbě stroje, při provozu už jsou výkony atd známé. Přidat tam bloky lehčí než vzduch, a můžeme stavět i vzducholodě. Přidat tam "antigravitační" bloky, postavit létající bitevní loď, druhý tým staví druhou, a pome... Stálo by to za samostatnou hru? Ve které by si člověk navrhoval vlastní bitevník, včetně kabelů, paliva, pohonu, rozmístění zbraní...? Soupeř mi zasáhne pohonnou jednotku, dolétal jsem. Soupeř zasáhne jeden z antigravitačních bloků, musím upravit výkon v ostatních, jinak jdu na bok, atd...
S požáry a plynovými kapsami. Je to mine - craft, ne dragon - kill.Njn imho lidem se to těžení moc nechtělo, tak šel vývoj MC jiným směrem. Ale v kvalitním automatu není problém udělat i draka.
Jazyk C++. Nehandrkujme se tu o rychlosti Javy ani "výšce" či bezpečnosti C++, obojí se dá s dostatečnými znalostmi dosáhnout v obou jazycích. Pravda, některé low-level optimalizace si v Javě dovolit nemůžu, a high level funkce typu 'exec' zase v C++, ale stejně je to spíš o návrhu. Takže C++ proto, že ho, narozdíl od Javy, znám.Jo díkybohu za to, java je extrémně pomalá.
Podle mě jeden z největších problémů Minecraftu. Na jednu stranu před Notchem smekám, že si poradil s takovým množstvím bloků, na druhou stranu kvůli zprasené simulaci se dají tak akorát stavět domečky pro panenky. Jo, borci postavili počítače, "konzoli" s minecraftem a všechno možné i nemožné. Já při stavbě svého díla ale třeba zjistil, že počet pístů, které se vysunou v jeden okamžik, je omezený - některé prostě nefungovaly, a když jsem odstranil jiné, fungovat začaly (ne, neprobíjelo mi to nikde).Tohle imho už opravili, protože jsem si v 1.2.5 postavil pole pístů (masivní sklízení cukrové třtiny
Často mě udivuje, jak ochotně jsou lidi schopní naučit se sto tisíc hovadin, aby mohli líp hrát hru. Robota qwer vyrobíž z tzuio. Musíš ale použít tzuio s přídavkem fdsa, ne s yxcvb, protože yxcvb je pro roboty trewq a takto by ti to ghjklalo místo sdfgání. Co radši trochu zjednodušit realitu? Mám železnou sekeru, ta se mi rychle zničí. Když při tavení železa z rudy přidám trochu uhlíku, dostanu ocelovou sekeru, která se už tak rychle nezničí. Samozřejmě nenasypu do hry Universum, abych pak hledal, kde by se co dalo použít, a celé si to zabil.Mám takovej dojem, že ze začátku se snažil Notch navrhovat kraftění, aby bylo jednoduchý, ale s vývojem hry ty pravidla blobovaly (například přidání pravidel pro halfbloky a schody). To políčko 3x3 je imho na realistické kraftění málo. Klidně bych kraftění vypustil a nahradil výrobou z mikrobloků, po získání dalších zkušeností by se to mohlo zautomatizovat (viz crafting table 2 mod - nebo tak nějak). Ad nový recepty: například ty zlatý nugety (předstupeň ingotu) jsou už moc imho
Možnost uložit si do inventáře 211 bloků hlíny (jeden blok je 0.125m3, to je 2-3m3, takže človíčkova kapsa má 256m3 ) mi přijde prdlá. Skálu musím nejdřív rozkopat, stane se z ní kamení, s tím zacházím jako s hlínou.Tak pokud se ten bordel nebude despawnovat dřív než ho naložím tak proč ne
Kapaliny: Celkem by mě zajímalo jak daleko by se dalo dostat s celulárním automatem. Lepší simulace vody, včetně hraní si na nějaký objem? Pokud by se podařilo nasimulovat i tlak, otevírají se možnosti pro spojené nádoby, čerpadla, průšvih když se zevnitř dolu prokopu do vody. "Vodní" část enginu by šla použít i pro plyny - kopu, prokopnu se do plynové kapsy, ozve se zaječení větru a během pár vteřin je celá štola zaplněná nedýchatelným plynem. A pokud by se připojila i teplota, dalo by se myslet i na stavovou rovnici. Samozřejmě jen zhruba. Počítám s tím, že není potřeba updatovat pokaždé každý blok - pokud teče voda, updatovat musím jen bloky ze kterých teče a bloky do kterých teče. Bloky kterými teče updatovat nemusím, protože jejich stav se nemění.Plynová kapsa by byla superepická. Ono by stačilo mít i jen kapsy metanu, kterej buď hoří, nebo po kopnutí exploduje, dušení už vlastně v MC je. Ad voda: určitě ne nic jako má Algodoo (phun), to je pomalý a vypadá to hnusně (ale první opravdu cool raketu na reaktivní pohon, jsem měl stejně já
Njn imho lidem se to těžení moc nechtěloDivíš se? Když se s pár pochodněmi a kamenným krumpáčem prokopeš hned až na bedrock, kde nečeká nic nového, jen podlaha?
Ale muselo by to být hratelný. Jak dlouho bys v reálu stavěl pyramidu jen pomocí jednoduchých strojů? Sám!Kdo říká že musí být jednoduché?
Plynová kapsa by byla superepická.Teď si představ, kdyby se aspoň v omezené míře podařilo nasimulovat i plyny. Představ si že se prokopeš do plynové kapsy hluboko pod vodou. Kopneš, ozve se jekot vzduchu, hučení vody, syčení hašené lávy, přes páru najednou není nic vidět, a máš asi tak pět vteřin na to, aby ses dostal pryč, protože kvůli tlaku unikajícího vzduchu se k prokopnuté díře nedostaneš. Toto by bylo epické. Bohužel je to pohádka.
Teď si představ, kdyby se aspoň v omezené míře podařilo nasimulovat i plyny. Představ si že se prokopeš do plynové kapsy hluboko pod vodou. Kopneš, ozve se jekot vzduchu, hučení vody, syčení hašené lávy, přes páru najednou není nic vidět, a máš asi tak pět vteřin na to, aby ses dostal pryč, protože kvůli tlaku unikajícího vzduchu se k prokopnuté díře nedostaneš. Toto by bylo epické. Bohužel je to pohádka.A pak bys zcela náhodně (jak jsi mohl vědět, že je tam plynová kapsa?) umřel, dropnul všechny předměty a s trochou štěstí se pro ně 20m vracel, hratelnost--.
Divíš se? Když se s pár pochodněmi a kamenným krumpáčem prokopeš hned až na bedrock, kde nečeká nic nového, jen podlaha?Jo hlubší to mít mohli, ale ono by těžení byla aspoň nějaká sranda, pokud by fungovaly ty vagónky.
Kdo říká že musí být jednoduché?Když to nebude v mezích jednoduché, tak to skoro nikdo nebude hrát.
Teď si představ, kdyby se aspoň v omezené míře podařilo nasimulovat i plyny. Představ si že se prokopeš do plynové kapsy hluboko pod vodou. Kopneš, ozve se jekot vzduchu, hučení vody, syčení hašené lávy, přes páru najednou není nic vidět, a máš asi tak pět vteřin na to, aby ses dostal pryč, protože kvůli tlaku unikajícího vzduchu se k prokopnuté díře nedostaneš.Jo to by bylo epické, akorát na mém kompu by tak složitá simulace asi nefungovala
hlubší to mít mohliTak bys to prokopal za den a půl, v čem je rozdíl? Pokud nestavíš Sarumanovu věž, tak je výška dostatečná.
ale ono by těžení byla aspoň nějaká sranda, pokud by fungovaly ty vagónkyPřesně tak. Ideálně kdyby bylo i potřeba je používat - třeba kdyby se kámen kupil jen po 16.
Když to nebude v mezích jednoduché, tak to skoro nikdo nebude hrát.Jako jednoduchý stroj beru příruční vozíček nebo vlak. Vyřešme to tak, že v inventáři bude míň políček, do políčka se vejde míň předmětů, na druhou stranu půjde vozík přesunout do kapsy na jedno kliknutí.
na mém kompu by tak složitá simulace asi nefungovalaNejspíš ani na mém, to je ten problém.
:%s/vozík/obsah vozíku/gc