Společnost Amazon miliardáře Jeffa Bezose vypustila na oběžnou dráhu první várku družic svého projektu Kuiper, který má z vesmíru poskytovat vysokorychlostní internetové připojení po celém světě a snažit se konkurovat nyní dominantnímu Starlinku nejbohatšího muže planety Elona Muska.
Poslední aktualizací začal model GPT-4o uživatelům příliš podlézat. OpenAI jej tak vrátila k předchozí verzi.
Google Chrome 136 byl prohlášen za stabilní. Nejnovější stabilní verze 136.0.7103.59 přináší řadu novinek z hlediska uživatelů i vývojářů. Podrobný přehled v poznámkách k vydání. Opraveno bylo 8 bezpečnostních chyb. Vylepšeny byly také nástroje pro vývojáře.
Homebrew (Wikipedie), správce balíčků pro macOS a od verze 2.0.0 také pro Linux, byl vydán ve verzi 4.5.0. Na stránce Homebrew Formulae lze procházet seznamem balíčků. K dispozici jsou také různé statistiky.
Byl vydán Mozilla Firefox 138.0. Přehled novinek v poznámkách k vydání a poznámkách k vydání pro vývojáře. Řešeny jsou rovněž bezpečnostní chyby. Nový Firefox 138 je již k dispozici také na Flathubu a Snapcraftu.
Šestnáctý ročník ne-konference jOpenSpace se koná 3. – 5. října 2025 v Hotelu Antoň v Telči. Pro účast je potřeba vyplnit registrační formulář. Ne-konference neznamená, že se organizátorům nechce připravovat program, ale naopak dává prostor všem pozvaným, aby si program sami složili z toho nejzajímavějšího, čím se v poslední době zabývají nebo co je oslovilo. Obsah, který vytvářejí všichni účastníci, se skládá z desetiminutových
… více »Richard Stallman přednáší ve středu 7. května od 16:30 na Technické univerzitě v Liberci o vlivu technologií na svobodu. Přednáška je určená jak odborné tak laické veřejnosti.
Jean-Baptiste Mardelle se v příspěvku na blogu rozepsal o novinkám v nejnovější verzi 25.04.0 editoru videa Kdenlive (Wikipedie). Ke stažení také na Flathubu.
TmuxAI (GitHub) je AI asistent pro práci v terminálu. Vyžaduje účet na OpenRouter.
V druhém zápisku uvedu moje aktuální stanovisko k problému open/closed-source...
Tento zápisek se týká e-mailu, který jsem dostal od GameZone.
Dal jsem si dohromady klady i zápory - vydat klienta pod GPL nebo na něm pracovat oficiálně ve spolupráci s GameZone?
Klady a zápory vývoje pod licencí GPL
Zápory: Budu se muset snažit co nejvíce napodobovat originálního klienta a průzkum protokolu dá taky nějakou práci. Pokud u někoho používání klienta odhalí, hrozí mu ban.
Bude hrozit určité nebezpečí zneužít klienta. Na druhou stranu doufám, že linuxoví programátoři jsou alespoň trochu soudní a nezačnou ihned pracovat na obcházení nějakého banovacího systému.
Klady: Můžu s vývojem kdykoliv seknout a někdo může v práci pokračovat. Nemám žádnou povinnost tomu nějaký čas věnovat a mám z práce dobrý pocit, že pracuji na svobodném software.
Klady a zápory vývoje přímo pro GameZone
Zápory: S velkou pravděpodobností za vývoj nedostanu nic; admini GZ vždy tvrdili, že se jim linuxový klient nevyplatí a toto vidí IMHO jako snadnou cestu ke zvýšení své popularity, je to pro ně přecejen reklama. Prostě mi poskytnou dokumentaci, já napíšu klienta podle jejich představ a budu si moct napsat zásluhy do dialogu "O aplikaci"... na to samé místo, kde nyní mám "Copyright (C) 2005 ...".
Navíc už mě bude vázat určitá povinnost klienta neustále aktualizovat a to v mém případě zaneprázdněného studenta není pěkný výhled do budoucna...
V klientovi bude pravděpodobně reklama...
Klady: Dostanu dokumentaci, klient bude oficiální a bude uveden na stránkách GameZone.
Ještě jsem se úplně nerozhodl, ale spíš se kloním k variantě první - neoficiální vývoj pod GPL.
Tiskni
Sdílej:
# ifconfig ethX hw ether 00:01:02:03:04:05...
I kdyby byl program closed-source, tak není žádný problém si MAC adresu změnit.
Někteří ISP sice určují přístup do netu (povolit ano/ne a jakou rychlostí) pod MAC adresy, což je i moje situace, ale i tak se to dá pod Linuxem vždycky nějak ošulit ...