Raspberry Pi OS, oficiální operační systém pro Raspberry Pi, byl vydán v nové verzi 2025-10-01. Přehled novinek v příspěvku na blogu Raspberry Pi a poznámkách k vydání. Jedná o první verzi postavenou na Debianu 13 Trixie.
Byla vydána nová verze 4.6 svobodného notačního programu MuseScore Studio (Wikipedie). Představení novinek v oznámení v diskusním fóru a také na YouTube.
Společnost DuckDuckGo stojící za stejnojmenným vyhledávačem věnovala 1,1 milionu dolarů (stejně jako loni) na podporu digitálních práv, online soukromí a lepšího internetového ekosystému. Rozdělila je mezi 29 organizací a projektů. Za 15 let rozdala 8 050 000 dolarů.
Svobodný multiplatformní herní engine Bevy napsaný v Rustu byl vydán ve verzi 0.17. Díky 278 přispěvatelům.
Bylo vydáno openSUSE Leap 16 (cs). Ve výchozím nastavení přichází s vypnutou 32bitovou (ia32) podporou. Uživatelům však poskytuje možnost ji ručně povolit a užívat si tak hraní her ve Steamu, který stále závisí na 32bitových knihovnách. Změnily se požadavky na hardware. Leap 16 nyní vyžaduje jako minimální úroveň architektury procesoru x86-64-v2, což obecně znamená procesory zakoupené v roce 2008 nebo později. Uživatelé se starším hardwarem mohou migrovat na Slowroll nebo Tumbleweed.
Ministerstvo průmyslu a obchodu (MPO) ve spolupráci s Národní rozvojovou investiční (NRI) připravuje nový investiční nástroj zaměřený na podporu špičkových technologií – DeepTech fond. Jeho cílem je posílit inovační ekosystém české ekonomiky, rozvíjet projekty s vysokou přidanou hodnotou, podpořit vznik nových technologických lídrů a postupně zařadit Českou republiku mezi země s nejvyspělejší technologickou základnou.
… více »Radicle byl vydán ve verzi 1.5.0 s kódovým jménem Hibiscus. Jedná se o distribuovanou alternativu k softwarům pro spolupráci jako např. GitLab.
Společnost OpenAI představila text-to-video AI model Sora 2 pro generování realistických videí z textového popisu. Přesnější, realističtější a lépe ovladatelný než předchozí modely. Nabízí také synchronizované dialogy a zvukové efekty.
UBports, nadace a komunita kolem Ubuntu pro telefony a tablety Ubuntu Touch, vydala Ubuntu Touch 24.04-1.0, tj. první stabilní vydání založené na Ubuntu 24.04 LTS.
Rakouská armáda přechází na LibreOffice. Ne kvůli licencím (16 000 počítačů). Hlavním důvodem je digitální suverenita. Prezentace v pdf z LibreOffice Conference 2025.
Python 2.4.1 (#1, Sep 13 2005, 00:39:20) [GCC 4.0.2 20050901 (prerelease) (SUSE Linux)] on linux2 Type "help", "copyright", "credits" or "license" for more information. >>> for a in xrange(20): ... for b in xrange(20): ... for c in xrange(20): ... if(a+b+c == 21 and a*a+b*b+c*c == 189): ... print a, b, c ... 2 8 11 2 11 8 3 6 12 3 12 6 6 3 12 6 12 3 8 2 11 8 11 2 11 2 8 11 8 2 12 3 6 12 6 3 >>>
c = 21 - a - b
' a otestovat druhou rovnici. A omezení číslem 20 je zbytečně nadstřelené, protože z druhé rovnice okamžitě vyplývá, že čtverce těch čísel jsou nejvýše 189, takže to stačí do 13. I při řešení hrubou silou je vhodné se nejdřív zamyslet nad postupem…
i += n;jako
for (j = 0; j < n; j++) i++;patří ulámat pracky a nic na tom nemění skutečnost, že to program nemusí výrazně zpomalit, protože se to např. nespouští často. Optimalizovat a používat u psaní programů mozek jsou dvě ne zcela totožné věci. Člověk, který při psaní programů nepoužívá mozek, nepíše dobré programy, i kdyby spával s kompletním The Art of Computer Programming pod hlavou.
pre kazdu prasacinu sa najde aplikacia, kde je nasadenie vhodne. suhlasim s tym, ze pouzit tri cykly na riesenie rovnice o troch neznamych je blbost presahujuca blbost priemerneho usera.
k q^0, k q^1, k q^2, ...
. Dohromady to dá tohle:
k (1 + q + q^2) = 21 k^2 (1 + q^2 + q^4) = 189Pěkná soustava rovnic, že? Pro
q
vyjde:
4 q^4 - 6 q^3 - 2 q^2 - 6 q + 4 = 0Vyjde mj.
q = 2
. Z toho vyjde k = 3
a očekávané výsledky 3, 6, 12. Také vyjde q = 1/2
, z čehož máme k = 12
. Je vidět, že to dá rovněž 3, 6, 12
. Zbylé dva kořeny jsou komplexní, takže by nedaly tak pěkné řešení.
k (1 + q + q^2) = A k^2 (1 + q^2 + q^4) = Bdostaneš eliminací k
(B-A^2)q^4 + 2Bq^3 + (3B-A^2)q^2 + 2Bq + (B-A^2) = 0což je symetrická polynomiální rovnice sudého řádu, takže ji uděláš substituci z=q+1/q, dostaneš
(B-A^2)z^2 + 2Bz + B+A^2 = 0která je kvadratická a řešíš ji normálně. Vyjde jednak z=-1, to ovšem dává 1+1/q=-1 neboli 1+q+q^2=0, a tedy neodpovídá žádnému řešení původní rovnice. Kromě toho vyjde
z = (A^2 + B)/(A^2 - B)což dá dvě řešení q: 2 a 1/2 (tady už jsem dosadil čísla, protože se mi nechce psát odmocniny). Z definice z jsou ty dva kořeny převrácené hodnoty a jeden je redundantní, takže vezmeš např. q=2 a dopočítáš zbytek.
Ehm, myslím, že jsem napsal, že se jedná o geometrickou posloupnost, pokud je ovšem nepochopitelné, že a1, a2 a a3 jsou první členy této posloupnosti, pak se omlouvám. Příště to napíši srozumitelněji.
Ale koukám, že se to chytlo, příště vymyslím něco zapeklitějšího;) Konečně bychom místo flameování mohli všichni počítat a psát algoritmy;)
Nebo též můžeme rozložit
1+q^2+q^4 = (1+q+q^2)(1-q+q^2)
a dosadit z první rovnice za a1^2 do druhé rovnice. Po jednoduché úpravě dostaneme již výše zmíněnou kvadratickou rovnici
2q^2-5q+2 = 0.
P.S. Já jen zapsal, autor Helena Ř. :)
Tiskni
Sdílej: