Ministr a vicepremiér pro digitalizaci Marian Jurečka dnes oznámil, že přijme rezignaci ředitele Digitální a informační agentury Martina Mesršmída, a to k 23. říjnu 2025. Mesršmíd nabídl svou funkci během minulého víkendu, kdy se DIA potýkala s problémy eDokladů, které některým občanům znepříjemnily využití možnosti prokázat se digitální občankou u volebních komisí při volbách do Poslanecké sněmovny.
Společnost Meta představila OpenZL. Jedná se o open source framework pro kompresi dat s ohledem na jejich formát. Zdrojové kódy jsou k dispozici na GitHubu.
Google postupně zpřístupňuje českým uživatelům Režim AI (AI Mode), tj. nový režim vyhledávání založený na umělé inteligenci. Režim AI nabízí pokročilé uvažování, multimodalitu a možnost prozkoumat jakékoliv téma do hloubky pomocí dodatečných dotazů a užitečných odkazů na weby.
Programovací jazyk Python byl vydán v nové major verzi 3.14.0. Podrobný přehled novinek v aktualizované dokumentaci.
Bylo oznámeno, že Qualcomm kupuje Arduino. Současně byla představena nová deska Arduino UNO Q se dvěma čipy: MPU Qualcomm Dragonwing QRB2210, na kterém může běžet Linux, a MCU STM32U585 a vývojové prostředí Arduino App Lab.
Multiplatformní open source voxelový herní engine Luanti byl vydán ve verzi 5.14.0. Podrobný přehled novinek v changelogu. Původně se jedná o Minecraftem inspirovaný Minetest v říjnu loňského roku přejmenovaný na Luanti.
Byla vydána nová stabilní verze 6.10 (YouTube) multiplatformního frameworku a GUI toolkitu Qt. Podrobný přehled novinek v poznámkách k vydání.
Netwide Assembler (NASM) byl vydán v nové major verzi 3.00. Přehled novinek v poznámkách k vydání v aktualizované dokumentaci.
Linuxová distribuce Frugalware (Wikipedie) ke konci roku 2025 oficiálně končí.
Jednou ze závad na STK byla vůle v uložení levého předního kola, kdy se testuje tak, že se předními koly najede na takové plotny, které se pak roztahují od sebe a k sobě v ose nápravy. Závada se při tomto testu projevuje tak, že je vidět vnitřní ložisko, nebo spíše hřídel na které je.
Nejdříve je potřeba klasicky sundat kolo, matky jsou na klíč 22mm. Protože budu sundavat celý disk, je třeba sundat i prasátko brzdy. Je potřeba uvolnit šroub a vyrazit profil, který vymezoval prasátko. Nemusel jsem ani píst stlačovat svěrkou, šlo to jako po másle. Pak jsem povolil šest šroubů, které drží krytku, kde je mimo jiné zámek diferenciálu. Při demontáži jsem si všiml, že chybí tesnění, místo toho tam byl silikon. Takže už se s tímdle kdysi něco dělalo.
Opatrně jsem to sundal a dostal jsem k hřídeli s rýhováním. Sundal jsem závlačku a potom ozubenou část z hřídele. Bohužel pak jsem narazil na téměř neřešitelný problém v našich končinách. Na závitu je matka na nejlépe trubkový klíč 52mm, což je nestandartní rozměr. Kamarád automechanik měl největší oříšek na golasadu jenom 50mm a navíc byl mělký, opíral se o hřídel. Zkoušel jsem tedy hledat na Internetu, zda se u nás takový klíč dá pořídit. Bohužel jsem neměl štěstí. Zkoušel jsem tedy hledat nejakou zámečnickou nebo nástrojařskou firmu v okolí, která by mi klíč mohla vyrobit, ale rovněž bez úspěchu. Zrovna totiž asi všude probíhají celozávodní dovolené, nebo takovouhle malovýrobu nedělají. Nakonec když jsem si ještě zavolal na vrakoviště Jeepů, zda by neměli nářadí na takové matky, člověk mi ochotně sdělil, že stačí majzlíkem, že není tak dotažená, že to tak normálně dělají. Povedlo se. Po očištění od vazelíny jsem si všiml, že někdo přede mnou měl podobný nápad.
Zjistil jsem, že jak vnitřní tak i vnější ložisko jsou v pořádku, a že tedy vůle bude asi způsobena tím, že není dotažená matka co vymezuje vnější ložisko a disk se pak může pohybovat po hřídeli. Takže přecijen ten klíč budu potřebovat. Uvidíme, jestli u kamaráda zámečníka něco vymyslíme a vyrobíme
Kamarád zámečník je machr a klíč mi vyrobil. Zkusil jsem tedy matku více utáhnout, ale tak aby se disk otáčel a zkoušel jsem diskem pohybovat do stran, zda tam je nějaká vůle. Pořád tam byla. Zkoušel jsem s tím dál hýbat a koukat, co se vlastně všechno hýbe a zjistil jsem, že se hýbe i trn (spindle), takže ložiska jsou v tomhle nevinně. Takže jsem to zas celé odstrojil a tentokrát jsem sundal i ten trn. Musel jsem si dávat pozor na ložisko uvnitř, jen válečky vyskládané ve vazelíně bych mohl lehce poztrácet. Vše jsem očistil, třecí místa vymazal vazelínou a zkusil znovu dát dohromady. Pod matičky jsem ještě pro jistotu dal pérové podložky, aby to bylo na fest a už se to ani nehnulo.
Nasadil jsem zpátky disk, a už to vypadá tak jak má, disk se jen otáčí a nepohybuje se v ose nápravy ani se nevyklá trn. Paráda.
Tiskni
Sdílej:
nepríjemné, držím palec...
vidím že tam jsou kuželová ložiska, to se pak opravdu nedotahuje. Jen se to nastaví tak akorát aby se to lehce točilo a nemělo vůli a matka se zajistí, tady to vypadá na ohýbací podložku. Na to nepotřebuješ klíč, stačí nějaké hasákové kleště. Podobně byla uložena přední kola u starých škodovek, když se to moc utáhlo tak se to hřálo a vazelína vytekla do brzdy.