Během tradiční ceremonie k oslavě Dne vzniku samostatného československého státu (28. října) byl vyznamenán medailí Za zásluhy (o stát v oblasti hospodářské) vývojář 3D tiskáren Josef Průša. Letos byly uděleny pouze dvě medaile Za zásluhy o stát v oblasti hospodářské, druhou dostal informatik a manažer Ondřej Felix, který se zabývá digitalizací státní správy.
Tor Browser, tj. fork webového prohlížeče Mozilla Firefox s integrovaným klientem sítě Tor přednastavený tak, aby přes tuto síť bezpečně komunikoval, byl vydán ve verzi 15.0. Postaven je na Firefoxu ESR 140.
Bylo oznámeno (cs) vydání Fedora Linuxu 43. Ve finální verzi vychází šest oficiálních edic: Fedora Workstation a Fedora KDE Plasma Desktop pro desktopové, Fedora Server pro serverové, Fedora IoT pro internet věcí, Fedora Cloud pro cloudové nasazení a Fedora CoreOS pro ty, kteří preferují neměnné systémy. Vedle nich jsou k dispozici také další atomické desktopy, spiny a laby. Podrobný přehled novinek v samostatných článcích na stránkách Fedora Magazinu: Fedora Workstation, Fedora KDE Plasma Desktop, Fedora Silverblue a Fedora Atomic Desktops.
Elon Musk oznámil (𝕏) spuštění internetové encyklopedie Grokipedia (Wikipedia). Zatím ve verzi 0.1. Verze 1.0 prý bude 10x lepší, ale i ve verzi 0.1 je podle Elona Muska již lepší než Wikipedia.
PSF (Python Software Foundation) po mnoha měsících práce získala grant ve výši 1,5 milionu dolarů od americké vládní NSF (National Science Foundation) v rámci programu "Bezpečnost, ochrana a soukromí open source ekosystémů" na zvýšení bezpečnosti Pythonu a PyPI. PSF ale nesouhlasí s předloženou podmínkou grantu, že během trvání finanční podpory nebude žádným způsobem podporovat diverzitu, rovnost a inkluzi (DEI). PSF má diverzitu přímo ve svém poslání (Mission) a proto grant odmítla.
Balík nástrojů Rust Coreutils / uutils coreutils, tj. nástrojů z GNU Coreutils napsaných v programovacím jazyce Rust, byl vydán ve verzi 0.3.0. Z 634 testů kompatibility Rust Coreutils s GNU Coreutils bylo úspěšných 532, tj. 83,91 %. V Ubuntu 25.10 se již používá Rust Coreutils místo GNU Coreutils, což může přinášet problémy, viz například nefunkční automatická aktualizace.
Od 3. listopadu 2025 budou muset nová rozšíření Firefoxu specifikovat, zda shromažďují nebo sdílejí osobní údaje. Po všech rozšířeních to bude vyžadováno někdy v první polovině roku 2026. Tyto informace se zobrazí uživateli, když začne instalovat rozšíření, spolu s veškerými oprávněními, která rozšíření požaduje.
Jste nuceni pracovat s Linuxem? Chybí vám pohodlí, které vám poskytoval Microsoft, když vás špehoval a sledoval všechno, co děláte? Nebojte se. Recall for Linux vám vrátí všechny skvělé funkce Windows Recall, které vám chyběly.
Společnost Fre(i)e Software oznámila, že má budget na práci na Debianu pro tablety s cílem jeho vyžívání pro vzdělávací účely. Jako uživatelské prostředí bude použito Lomiri.
Proběhla hackerská soutěž Pwn2Own Ireland 2025. Celkově bylo vyplaceno 1 024 750 dolarů za 73 unikátních zranitelností nultého dne (0-day). Vítězný Summoning Team si odnesl 187 500 dolarů. Shrnutí po jednotlivých dnech na blogu Zero Day Initiative (1. den, 2. den a 3. den) a na YouTube.
Jednou ze závad na STK byla vůle v uložení levého předního kola, kdy se testuje tak, že se předními koly najede na takové plotny, které se pak roztahují od sebe a k sobě v ose nápravy. Závada se při tomto testu projevuje tak, že je vidět vnitřní ložisko, nebo spíše hřídel na které je.
Nejdříve je potřeba klasicky sundat kolo, matky jsou na klíč 22mm. Protože budu sundavat celý disk, je třeba sundat i prasátko brzdy. Je potřeba uvolnit šroub a vyrazit profil, který vymezoval prasátko. Nemusel jsem ani píst stlačovat svěrkou, šlo to jako po másle. Pak jsem povolil šest šroubů, které drží krytku, kde je mimo jiné zámek diferenciálu. Při demontáži jsem si všiml, že chybí tesnění, místo toho tam byl silikon. Takže už se s tímdle kdysi něco dělalo.
Opatrně jsem to sundal a dostal jsem k hřídeli s rýhováním. Sundal jsem závlačku a potom ozubenou část z hřídele. Bohužel pak jsem narazil na téměř neřešitelný problém v našich končinách. Na závitu je matka na nejlépe trubkový klíč 52mm, což je nestandartní rozměr. Kamarád automechanik měl největší oříšek na golasadu jenom 50mm a navíc byl mělký, opíral se o hřídel. Zkoušel jsem tedy hledat na Internetu, zda se u nás takový klíč dá pořídit. Bohužel jsem neměl štěstí. Zkoušel jsem tedy hledat nejakou zámečnickou nebo nástrojařskou firmu v okolí, která by mi klíč mohla vyrobit, ale rovněž bez úspěchu. Zrovna totiž asi všude probíhají celozávodní dovolené, nebo takovouhle malovýrobu nedělají. Nakonec když jsem si ještě zavolal na vrakoviště Jeepů, zda by neměli nářadí na takové matky, člověk mi ochotně sdělil, že stačí majzlíkem, že není tak dotažená, že to tak normálně dělají. Povedlo se. Po očištění od vazelíny jsem si všiml, že někdo přede mnou měl podobný nápad.
Zjistil jsem, že jak vnitřní tak i vnější ložisko jsou v pořádku, a že tedy vůle bude asi způsobena tím, že není dotažená matka co vymezuje vnější ložisko a disk se pak může pohybovat po hřídeli. Takže přecijen ten klíč budu potřebovat. Uvidíme, jestli u kamaráda zámečníka něco vymyslíme a vyrobíme 
Kamarád zámečník je machr a klíč mi vyrobil. Zkusil jsem tedy matku více utáhnout, ale tak aby se disk otáčel a zkoušel jsem diskem pohybovat do stran, zda tam je nějaká vůle. Pořád tam byla. Zkoušel jsem s tím dál hýbat a koukat, co se vlastně všechno hýbe a zjistil jsem, že se hýbe i trn (spindle), takže ložiska jsou v tomhle nevinně. Takže jsem to zas celé odstrojil a tentokrát jsem sundal i ten trn. Musel jsem si dávat pozor na ložisko uvnitř, jen válečky vyskládané ve vazelíně bych mohl lehce poztrácet. Vše jsem očistil, třecí místa vymazal vazelínou a zkusil znovu dát dohromady. Pod matičky jsem ještě pro jistotu dal pérové podložky, aby to bylo na fest a už se to ani nehnulo.
Nasadil jsem zpátky disk, a už to vypadá tak jak má, disk se jen otáčí a nepohybuje se v ose nápravy ani se nevyklá trn. Paráda.
Tiskni
Sdílej:
nepríjemné, držím palec...
vidím že tam jsou kuželová ložiska, to se pak opravdu nedotahuje. Jen se to nastaví tak akorát aby se to lehce točilo a nemělo vůli a matka se zajistí, tady to vypadá na ohýbací podložku. Na to nepotřebuješ klíč, stačí nějaké hasákové kleště. Podobně byla uložena přední kola u starých škodovek, když se to moc utáhlo tak se to hřálo a vazelína vytekla do brzdy.