Proběhla hackerská soutěž Pwn2Own Ireland 2025. Celkově bylo vyplaceno 1 024 750 dolarů za 73 unikátních zranitelností nultého dne (0-day). Vítězný Summoning Team si odnesl 187 500 dolarů. Shrnutí po jednotlivých dnech na blogu Zero Day Initiative (1. den, 2. den a 3. den) a na YouTube.
Byl publikován říjnový přehled dění a novinek z vývoje Asahi Linuxu, tj. Linuxu pro Apple Silicon. Pracuje se na podpoře M3. Zanedlouho vyjde Fedora Asahi Remix 43. Vývojáře lze podpořit na Open Collective a GitHub Sponsors.
Iniciativa Open Device Partnership (ODP) nedávno představila projekt Patina. Jedná se o implementaci UEFI firmwaru v Rustu. Vývoj probíhá na GitHubu. Zdrojové kódy jsou k dispozici pod licencí Apache 2.0. Nejnovější verze Patiny je 13.0.0.
Obrovská poptávka po plynových turbínách zapříčinila, že datová centra začala používat v generátorech dodávajících energii pro provoz AI staré dobré proudové letecké motory, konvertované na plyn. Jejich výhodou je, že jsou menší, lehčí a lépe udržovatelné než jejich průmyslové protějšky. Proto jsou ideální pro dočasné nebo mobilní použití.
Typst byl vydán ve verzi 0.14. Jedná se o rozšiřitelný značkovací jazyk a překladač pro vytváření dokumentů včetně odborných textů s matematickými vzorci, diagramy či bibliografií.
Specialisté společnosti ESET zaznamenali útočnou kampaň, která cílí na uživatele a uživatelky v Česku a na Slovensku. Útočníci po telefonu zmanipulují oběť ke stažení falešné aplikace údajně od České národní banky (ČNB) nebo Národní banky Slovenska (NBS), přiložení platební karty k telefonu a zadání PINu. Malware poté v reálném čase přenese data z karty útočníkovi, který je bezkontaktně zneužije u bankomatu nebo na platebním terminálu.
V Ubuntu 25.10 byl balíček základních nástrojů gnu-coreutils nahrazen balíčkem rust-coreutils se základními nástroji přepsanými do Rustu. Ukázalo se, že nový "date" znefunkčnil automatickou aktualizaci. Pro obnovu je nutno balíček rust-coreutils manuálně aktualizovat.
VST 3 je nově pod licencí MIT. S verzí 3.8.0 proběhlo přelicencování zdrojových kódů z licencí "Proprietary Steinberg VST3 License" a "General Public License (GPL) Version 3". VST (Virtual Studio Technology, Wikipedie) je softwarové rozhraní pro komunikaci mezi hostitelským programem a zásuvnými moduly (pluginy), kde tyto moduly slouží ke generování a úpravě digitálního audio signálu.
Open source 3D herní a simulační engine Open 3D Engine (O3DE) byl vydán v nové verzi 25.10. Podrobný přehled novinek v poznámkách k vydání.
V Londýně probíhá dvoudenní Ubuntu Summit 25.10. Na programu je řada zajímavých přednášek. Zhlédnout je lze také na YouTube (23. 10. a 24. 10.).
Po provedené testaci historického vozidla už nebyl důvod proč platit normální pojistku, zašli jsme tedy s přítelkyní do pojišťovny oznámit změnu a chtěli jsme úpravu smlouvy.
Bylo to mezi svátky, pojišťovák tam neměl tehdy PC, tak se omluvil, ať se zastavíme po novém roce. Po novém roce tedy došlo k sepsání nové smlouvy, která měla nahradit stávající. Pro tuto úpravu stačí Technický průkaz a protokol o provedené testaci. Vše vypadalo téměř ok, jen ten pojišťovák vypadal, jako by historické vozidlo pojišťoval poprvé. Smlouva podepsána, od března už za nižší peníze.
Za pár dní ale přišla složenka na další období za tu původní částku. Telefonát s tím pojišťovákem nic nevyřešil a pár dní se nic nedělo. Tak jsem tedy mailem kontaktoval oddělení stížností pojišťovny. Po urgenci přišla suchá odpověď o tom, že pojišťují jaho historická jen vozidla starší 10(!) let a s průkazem historického vozidla. Průkaz historického vozidla ale slouží jako náhrada technického průkazu pro vozidla se zvláštními registračními značkami (zelené tzv. veteránské značky). Odepsal jsem tedy té paní z pojišťovny, že se opravdu nehodláme zbavovat bílých značek a technického průkazu, a pokud její pojišťovna opravdu nepojišťuje jako historická vozidla ta, která jsou starší 30 let a splňují podmínky testace na historickou původnost, tak že půjdeme jinam.
Protože se dále nic nedělo, zašel jsem si tedy na pobočku jiné pojišťovny, předložil technický průkaz a protokol o testaci a paní na přepážce mi sdělila, že tyto doklady pro pojištění stačí a vypočetla roční pojistné. Dále už nebylo třeba na nic čekat. Dát značky do depozitu, tím se okamžitě a bez nutné výpovědní doby ukončí smlouva(y) u předchozí pojišťovny.
S technickým průkazem, kde přibyl záznam o uložení do depozitu se v pojišťovně ukončila smlouva, i ta druhá co vlastně ani nezačala - ono člověk nikdy neví, lepší je mít to potvrzení, že smlouva byla ukončena. Pak už stačilo jen v nové pojšťovně uzavřít pojistku a dojít si zpátky pro značky. Když jsem si před touto akcí volal na dopravní odbor, jakou nejkratší dobu mohou být značky v depozitu, paní hned věděla která bije a řekla, že třeba i jen pět minut a že se to kvůli pojštění takhle běžně dělá.
Všechno dobře dopadlo a ve stodole teď stojí historické vozidlo na normálních bílých značkách se sníženým ročním povinným ručením.
Tiskni
Sdílej:
škoda, je to dobrý auto...
http://www.povinne-ruceni.com - nejlepší srovnávač povinného ručení. Dlouholetá tradice.