Spolek OpenAlt zve příznivce otevřených řešení a přístupu na 211. sraz, který proběhne v pátek 19. září od 18:00 ve Studentském klubu U Kachničky na Fakultě informačních technologií Vysokého učení technického na adrese Božetěchova 2/1. Na srazu proběhne přednáška Jiřího Eischmanna o nové verzi prostředí GNOME 49. Nemáte-li možnost se zúčastnit osobně, přednáškový blok bude opět streamován živě na server VHSky.cz a následně i zpřístupněn záznam.
Microsoft se vyhnul pokutě od Evropské komise za zneužívání svého dominantního postavení na trhu v souvislosti s aplikací Teams. S komisí se dohodl na závazcích, které slíbil splnit. Unijní exekutivě se nelíbilo, že firma svazuje svůj nástroj pro chatování a videohovory Teams se sadou kancelářských programů Office. Microsoft nyní slíbil jasné oddělení aplikace od kancelářských nástrojů, jako jsou Word, Excel a Outlook. Na Microsoft si
… více »Samba (Wikipedie), svobodná implementace SMB a Active Directory, byla vydána ve verzi 4.23.0. Počínaje verzí Samba 4.23 jsou unixová rozšíření SMB3 ve výchozím nastavení povolena. Přidána byla podpora SMB3 přes QUIC. Nová utilita smb_prometheus_endpoint exportuje metriky ve formátu Prometheus.
Správcovský tým repozitáře F-Droid pro Android sdílí doporučení, jak řešit žádosti o odstranění nelegálního obsahu. Základem je mít nastavené formální procesy, vyhrazenou e-mailovou adresu a být transparentní. Zdůrazňují také důležitost volby jurisdikce (F-Droid je v Nizozemsku).
Byly publikovány informace o další zranitelnosti v procesorech. Nejnovější zranitelnost byla pojmenována VMScape (CVE-2025-40300, GitHub) a v upstream Linuxech je již opravena. Jedná se o variantu Spectre. KVM host může číst data z uživatelského prostoru hypervizoru, např. QEMU.
V červenci loňského roku organizace Apache Software Foundation (ASF) oznámila, že se částečně přestane dopouštět kulturní apropriace a změní své logo. Dnes bylo nové logo představeno. "Indiánské pírko" bylo nahrazeno dubovým listem a text Apache Software Foundation zkratkou ASF. Slovo Apache se bude "zatím" dál používat. Oficiální název organizace zůstává Apache Software Foundation, stejně jako názvy projektů, například Apache HTTP Server.
Byla vydána (𝕏) srpnová aktualizace aneb nová verze 1.104 editoru zdrojových kódů Visual Studio Code (Wikipedie). Přehled novinek i s náhledy a videi v poznámkách k vydání. Ve verzi 1.104 vyjde také VSCodium, tj. komunitní sestavení Visual Studia Code bez telemetrie a licenčních podmínek Microsoftu.
Spotify spustilo přehrávání v bezztrátové kvalitě. V předplatném Spotify Premium.
Spoluzakladatel a předseda správní rady americké softwarové společnosti Oracle Larry Ellison vystřídal spoluzakladatele automobilky Tesla a dalších firem Elona Muska na postu nejbohatšího člověka světa. Hodnota Ellisonova majetku díky dnešnímu prudkému posílení ceny akcií Oraclu odpoledne vykazovala nárůst o více než 100 miliard dolarů a dosáhla 393 miliard USD (zhruba 8,2 bilionu Kč). Hodnota Muskova majetku činila zhruba 385 miliard dolarů.
Bylo vydáno Eclipse IDE 2025-09 aneb Eclipse 4.37. Představení novinek tohoto integrovaného vývojového prostředí také na YouTube.
V poslední době jsem se soustředil na motor a související věci. Od kamaráda jsem si půjčil stroboskopickou lampu na prověření předstihu a taky jsem třeba odvzdušňoval brzdy včetně hlavního válce.
První věc co zlobila už delší dobu, bylo to, že někde byla nějaká netěsnost v přívodu paliva, někde to nasávalo vzduch. Zkontroloval jsem hadičky od nádrže až k pumpě a u nádrže jsem pro jistotu také vyměnil. Pořád to nepomáhalo. Pak jsem rozebral pumpu, jestli třeba není poškozené těsnění okolo membrány. To vypadalo v pořádku a ani okolo kalíšku s filtrem to nevypadalo na netěsnost. Nakonec to bylo v přívodní trubiččce, ta se v odlitku horní části pumpy protáčela. Zjistil jsem to, když jsem povoloval svírací pásek na hadiččce - bylo slyšet syčení vzduchu. Protože tam nemám originál pumpu, ale nějakou škodováckou, vyrazil jsem s tou horní částí na vrakoviště a za stovku koupil celou pumpu. Spodní část jsem nechal na bloku motoru a zkombinoval to s tou z vrakoviště. Do benzínu už se nepřisává vzduch a když po nějaké přestávce v jízdě chci znovu nastartovat už to chytne hned, aniž by bylo nutné nějakou dobu točit nebo pumpovat pumpou ručně.
Protože jsem chtěl zjistit, jestli je správně nastaven předstih, půjčil jsem si od kamaráda stroboskopickou lampu. Ta se připojí na rozdělovač do výstupu, který jde ke svíčce do prvního válce - je úplně vepředu auta. Do toho kabelu se pak zpátky připojí přívod ke svíčce. Pak se připojí napájení lampy k baterii. Podle grafů a dokumentace má být předstih při 1600 otáčkách asi 9+-2 stupně. Měření se provádí při odpojené a zacpané podtlakové hadičce co vede k rozdělovači. Stupnice pro odečítání předstihu je vpředu motoru pod vodní pumpou.
Také jsem pořádně odvzdušnil brzdy a to včetně hlavního válce. Nejdříve jsem hadičky nedokázal správně utěsnit, že jsem si válec spíš zavzdušňoval. Pak mě ale napadlo, že do závitu ve válci by mohly pasovat odvzdušňovací šrouby, které jsem jako jedny z prvních vyměnil. Pasovaly - na ně jsem pak navlékl hadičky a mohl jsem pořádně válec zbavit bublin vzduchu. Při montáži válce zpátky na posilovač brzd jsem pořádně očistil styčné plochy, aby to pěkně dosedalo. Také jsem pod matice dal ještě pérové podložky, aby to pěkně přitlačily a fungoval lépe podtlak v posilovači brzd. Nakonec jsem postupně úplně vypumpoval pedálem starou brzdovou kapalinu. Musel jsem dolévat často do nádobky, abych to zase znovu nezavzdušnil. Nakonec jsem klasickým způsobem odvzdušnil brzdy u kol - pravé zadní, levé zadní, pravé přední a nakonec levé přední. Brzdí to o poznání lépe.
Stávalo se mi také, že zlobilo zapalování, dost často se uvolnily kabely na válci 2 a 3. Na třetím válci se mi i kabel urval z takového toho plíšku co se pak nacvakne na svíčku, takže jsem ho musel zkracovat a opravovat pomocí kombinaček a šroubováku. Vždycky když se motor zahřál, tak to pak zlobilo. Koupil jsem tedy nové kabely a vyměnil.
Pro případ nepříznivého počasí jsem také pořídil praktickou skládací plátěnou střechu. Teď už se může jet i na nějaký delši výlet bez obav, jestli nezačne třeba pršet.
Také jsem se byl podívat na minisrazu Jeepů v Milovicích. Bylo to takové poježdění po bývalém vojenském prostoru, pomocí vysílaček jsme si během jízdy povídali a navigovali. Bylo to pěkné odpoledne s fajn lidmi.
Tiskni
Sdílej: