Proběhla hackerská soutěž Pwn2Own Ireland 2025. Celkově bylo vyplaceno 1 024 750 dolarů za 73 unikátních zranitelností nultého dne (0-day). Vítězný Summoning Team si odnesl 187 500 dolarů. Shrnutí po jednotlivých dnech na blogu Zero Day Initiative (1. den, 2. den a 3. den) a na YouTube.
Byl publikován říjnový přehled dění a novinek z vývoje Asahi Linuxu, tj. Linuxu pro Apple Silicon. Pracuje se na podpoře M3. Zanedlouho vyjde Fedora Asahi Remix 43. Vývojáře lze podpořit na Open Collective a GitHub Sponsors.
Iniciativa Open Device Partnership (ODP) nedávno představila projekt Patina. Jedná se o implementaci UEFI firmwaru v Rustu. Vývoj probíhá na GitHubu. Zdrojové kódy jsou k dispozici pod licencí Apache 2.0. Nejnovější verze Patiny je 13.0.0.
Obrovská poptávka po plynových turbínách zapříčinila, že datová centra začala používat v generátorech dodávajících energii pro provoz AI staré dobré proudové letecké motory, konvertované na plyn. Jejich výhodou je, že jsou menší, lehčí a lépe udržovatelné než jejich průmyslové protějšky. Proto jsou ideální pro dočasné nebo mobilní použití.
Typst byl vydán ve verzi 0.14. Jedná se o rozšiřitelný značkovací jazyk a překladač pro vytváření dokumentů včetně odborných textů s matematickými vzorci, diagramy či bibliografií.
Specialisté společnosti ESET zaznamenali útočnou kampaň, která cílí na uživatele a uživatelky v Česku a na Slovensku. Útočníci po telefonu zmanipulují oběť ke stažení falešné aplikace údajně od České národní banky (ČNB) nebo Národní banky Slovenska (NBS), přiložení platební karty k telefonu a zadání PINu. Malware poté v reálném čase přenese data z karty útočníkovi, který je bezkontaktně zneužije u bankomatu nebo na platebním terminálu.
V Ubuntu 25.10 byl balíček základních nástrojů gnu-coreutils nahrazen balíčkem rust-coreutils se základními nástroji přepsanými do Rustu. Ukázalo se, že nový "date" znefunkčnil automatickou aktualizaci. Pro obnovu je nutno balíček rust-coreutils manuálně aktualizovat.
VST 3 je nově pod licencí MIT. S verzí 3.8.0 proběhlo přelicencování zdrojových kódů z licencí "Proprietary Steinberg VST3 License" a "General Public License (GPL) Version 3". VST (Virtual Studio Technology, Wikipedie) je softwarové rozhraní pro komunikaci mezi hostitelským programem a zásuvnými moduly (pluginy), kde tyto moduly slouží ke generování a úpravě digitálního audio signálu.
Open source 3D herní a simulační engine Open 3D Engine (O3DE) byl vydán v nové verzi 25.10. Podrobný přehled novinek v poznámkách k vydání.
V Londýně probíhá dvoudenní Ubuntu Summit 25.10. Na programu je řada zajímavých přednášek. Zhlédnout je lze také na YouTube (23. 10. a 24. 10.).
Zápisek s Linuxem sice nesouvisející, nicméně mám jen jeden blog, píšu málo a třeba to někoho zaujme. 
V září minulého roku jsem se stal majitelem zmíněného vozu. Rozhodoval jsem se mezi Dacií a Škodou Roomster. Cenově pro mě byly srovnatelné (Škoda má lepší podmínky leasingu a známý v prodejně by mi dal slevu). Nicméně v té době ještě fungovala moje kapela a Logan MCV byl jediným osobním autem, do kterého se vešlo pět lidí i s aparaturou. Nebudu uvádět údaje, které jsou uvedeny v manuálech, budou zde pouze moje osobní dojmy.
Cena vozu: 320 000,- Kč v plné výbavě + radio + tažné zařízení + další doplňky. Původně jsem nechtěl metalický lak ani klimatizaci, ale v této výbavě byl zrovna jediný v ČR k okamžitému odběru, jinak je čekací doba 4 měsíce. Dnes možná ještě víc, kvůli šrotovnému vykupují němci celou produkci automobilky. 
Hodnocení po prvních deseti tisících kilometrech bych začal spotřebou. Turbodiesel od Renaultu 1,5 dCi sliboval v oficiálních materiálech spotřebu mezi pěti a šesti litry nafty. Rozhodně nelhal. Minulý měsíc jsem pomáhal stěhovat rodiče, takže neustále plně naložený kufr a připojený vozík. Průměrná spotřeba po okresních silnicích 4,8 - 5,2 l / 100 km. Spotřeba na dálnici (130 km/h), dvě osoby a věci na víkend se zapnutou klimatizací 5,7 (Plzeň) - 6,2 (Brno). Spotřeba s "prázdným" (2 osoby) autem na okresních silnicích 4,3. Jsem sice známý svou lehkou nohou na plynovém pedálu, nicméně i tak mě překvapilo, že na plnou 50l nádrž (z toho 10 l rezerva) ujedu mezi 800 a 900 km. Pak už svítí "hladový oko", počítač hlásí ještě dojezd cca 120 km. Takže se dá dostat přes tisíc. To jsem ovšem raději nezkoušel. 
Jízdní vlastnosti: Je to francouz, takže sportovní jízdu nečekejte.
Měkký podvozek, delší rozvor a velká výška vozu způsobuje nedotáčivost. Losí test bych s tím dělat nechtěl.
Po běžných silnicích druhé a třetí třídy bych nezkoušel dostat se na povolených 90 km/h, sedmdesátkou se do cíle dostanu také a bezpečněji. Pokud je za mnou někdo nervózní a rychlejší, zpomalím, pustím ho ... a většinou doženu v Dobříši na semaforech. To je samozřejmě vtip. 
Co se výkonu motoru týče, není to sporťák. Vy jste čekali něco jiného? Nejsem sice první při rozjíždění na semaforech, nicméně mě překvapilo, že i při plném naložení není znát nějaký úbytek sil. Prostě jede. Jediným místem, kde motoru tak říkajíc docházel dech byly táhlé kopce na D1, kde se 130 udržet nedá. Nicméně stále to není na stoupací pruh pro kamióny a těm rychlejším rád uhnu.
Spolehlivost: Asi nikoho nepřekvapí, že v prvních deseti tisících km se nevyskytl sebmenší problém. Světla svítí, stěrače stírají ... však to znáte. Dnes je na prvním garančním servisu - pro upřesnění: chodí se po 10 000 km, jednou je "malý" s vizuální kontrolou, jednou "velký" s výměnou kapalin a pod - uvidíme, zda najdou nějaký problém.
Dílenské zpracování: Rumuni to moc neumí. Při prvním pohledu zvenčí vypadá auto hezky, nicméně na těsněních na pantech zadních dveří je něco divného. Gumičky chránící střešní lišty před odřením od nosičů bylo třeba přilepit, jinak mi padaly. Dokoupil jsem také takovou "polici" do kufru na drobné věci. Držáky byly trochu "dodělěj si sám", ale co Čech to kutil, takže drží a nic mi v kufru nerachtá. Kryt přihrádky spolujezdce nedoléhá, takže se občas rozsvítí vnitřní žárovka a je třeba ji řádně "dobouchnout".Jsou to všechno maličkosti, ale pokud jste zvyklí na preciznost německých aut, mohly by vám vadit. Já měl kdysi Favorita, tak mi to nepřijde.
Hlučnost uvnitř vozu je myslím na úrovni srovnatelné s jinými ve stejné třídě.
Motor má na sobě logo Renault a v Rumunsku se nemontuje, takže tam snad dílenské problémy nehrozí. 
Takže abych to shrnul, já osobně jsem s výběrem nakonec spokojen, pro moje potřeby naprosto vyhovuje. Jsem zvědav, jak bude sloužit dál a jestli bude zájem, napíšu po 20 000 km pokračování.
))
Tiskni
Sdílej:
Pod zkratkou MCV si obvykle představím toto 
Naopak mě vždycky překvapí v první zatáčce, kde přidám plyn :)Jezdim teď fábkou combi, pokud neni za zadní nápravou naloženo fakt hodně moc (230kg písku na chcaní pro kočky), tak je to v pohodě...
Jinak jde o zvyk, měl jsem prelude a do zatáček jsem se fakt bál...
nedotáčivost předovek je bohužel nebezpečný mýtus. Zadokolky jsou typicky přetáčivé, snad s výjimkou prudkého brzdění v zatáčce při shodě několika nepravděpodobností. Předovky se můžou zachovat všelijak podle vlivu stavu vozovky, pneumatik, rozdělení zátěže a stylu jízdy. Bohužel většinou v situaci jakou už běžný řidič nezvládá. Zadovky jsou hůře zvladatelné ale řidiči to většinou znají a jsou připraveni. Předovky často dávají pocit bezpečí a stability ale když to jde přes limit tak se to pozná až je zle.
))Můžu to přeměřit a nafotit, jestli chceš.
Co se bezpečnosti týče, je to samozřejmě plechovka. Za tu cenu se není čemu divit. Já jsem to taky řešil, jenže pak jsem si řekl, že u nás bych se na silnici cítil bezpečně snad jen v tanku. Ovšem běžně neřídím s kočkama za krkem ... 
Šlo mi hlavně o to, nouzově se v tom vyspat, jednou jsem takhle potřeboval ve fábce a tam je podlaha normální "moderní umění", nakonec jsem spal vsedě vepředu...
))
Přiznám se, že jsem si délku pamatoval blbě (nebo jsme tenkrát blbě měřili). Při sklopených sedačkách se délka plochy pohybuje od 160 cm na krajích po 170 cm uprostřed. Je to po tyč, která drží zadní sedačky na podlaze, při ležení se dají nohy přes ní, takže ještě nějaký ten cenťák dostaneš. Zkoušel jsem se natáhnout, při mých 187 cm si dokážu představit, že bych se vcelku pohodlně vyspal. Ve dvou už asi ne. I když jsem jednou spal ve dvou lidech v Opelu Astra combi a ten byl určitě menší. Ale taky jsem byl mladší.
))
Další rozměry, vždy uvádím ten nejmenší, jaký se mi podařilo najít: šířka 100 cm (mezi koly); výška 92 cm (u zadních dveří kde jsou zámky); délka při nesklopených sedačkách 100 cm u horního okraje, 120 cm u spodního okraje. A prohlubeň pro nohy začíná zhruba 90 cm od kraje kufru.
No já jsem si pořídil ten dobíhající model Megana kombíka. Taky proto, protože jsem viděl crash testy a proto, protože do logana nejdou dát stropní airbagy a ESP.
Zni to celkem povzbudive. Ja na svou cekam nekdy koncem cervence (po tech 4 mesicich, Nemci tomu "nepomohli"), tak se docela tesim. ;)
Nějak nechápu proč si někdo kupuje Dacii za 320K když za 130K se dá koupit třeba Ford Mondeo 2.0 TDI v kombíku z roku 2002
PS: Nechci rejpat jen by mě to zajímalo :)
Ne vazne, Mondeo je uplne jina trida.
Jete auto je po vsech strankach lepsi (mene ztratova) investice. Jenomze krom toho, ze to Mondeo bude 7 let stare a bude vice zrat... hlavni otazka je, kde ho vzit. Na bazar nemam nervy (a rozhodne jim moc neverim) a nikdo znamy ho zrovna kolem nic neprodaval neprodaval. Kolem sla sla ca 5 let stara Octavia s (poctivimy) 200kkm tusim za asi 180 tis. Kc, zas clovek si rika, nove auto by mohlo dat na par let pokoj.
Misto toho jsem si koupil o dost starsiho a levnejsiho francouze (Laguna Grandtour rocnik 2000 - to byl dobry rocnik
).
Kamarad ma MCV sedmimistnou s motorem 1.6 a taky si ho docela pochvaluje. Akorat mu hned po par mesicich zvalchovaly kastli kroupy pri ceste na dovolenou, takze vymena na pojistovnu... Jeho resume bylo, ze to je nenarocny stehovak a pracant. Proste auto jak ma byt.
A s tím "nenáročným pracantem" souhlas, rodičům jsem odstěhoval v podstatě celej barák. 
Ale tak bychom se mohli hádat donekonečna. Z mé strany bych to ukončil tím, že jsem si nakonec vybral a jsem spokojen. A chtěl jsem se podělit o zkušenosti s provozem. Jestli má někdo jiný názor a priority, pak je to super. Co by to bylo za svět, kdybychom byli všichni stejní? 
Když ti ukradnou tu ojetinu, sice nemáš dluh, ale pokud auto potřebuješ, musíš si nějaké koupit. A kde vezmeš DALŠÍCH (kupříkladu) sto padesát tisíc?
))
Ale to už tady plkáme o nesmyslech, záleží samozřejmě na názoru a prioritách. Já se rozhodl pro Logan a jsem spokojen. Což je pro mě nejdůležitější.
A uz jsem to jednou zazil, kdyz mi bylo osmnact, nasi koupili tenkrat vonavou schade stotricet a za tri dny byla fuc. Zbyly oci pro plac a dva mesice pote dojezdil trabant, ktery byl starsi nez ja. Tak jsem dalsi tri roky jezdil schade stodvacet, ktera predtim nekolik let slouzila jako doprovodne vozidlo a mela natocena 220 kkm (a dve GO motoru). Na druhou stranu je pravda, ze jsem s ni zazil to, co bych asi s stou stotricitkou nezazil
Když ti ukradnou tu ojetinu, sice nemáš dluh, ale pokud auto potřebuješ, musíš si nějaké koupit. A kde vezmeš DALŠÍCH (kupříkladu) sto padesát tisíc?tuto argumentaci nechápu ... a když ti ukradnou auto na úvěr, kde vezmeš těch DALŠÍCH (kupříkladu) sto padesát tisíc na doplacení úvěru?))
No, jedno to neni. Pokud je auto proti kradezi pojistene (u leasingu musi byt), tak to ma dost odlisny prubeh, protoze auto na leasing nevlastnite Vy, ale leasingova spolecnost. Takze se Vam muze vesele stat, ze nemate auto, penzie, ktere jste dosud zaplatil, ani nic od pojistovny.
Auto na leasing ma i jine komplikace, treba vyjezdy do zahranici (protoze nejste majitelem). Leasingova spolecnost Vam (samozrjeme za prislny poplatek v radu tisicu) rada vystavi potvrzeni, ze s Vasimi vyjezdy souhlasi. Protoze jezdite s autem treti strany, je to narocnejsi v pripade nehody... atd. atd. No a nakonec si taky dost priplatite.
Kdyz na to nemam, tak to asi nepotrebuji. :) Bydleni byla bohuzel (jedina) nutna vyjimka.
a subjektivně mi tenkrát přišla horší než Favorit. I designově, i spolehlivostí....pod to se podepisuju, hlavně ta 1.6, šlápneš na plyn a vír (výr? nevim s kterym se píše ta sova) v nádrži
Leta jsem jezdil s Favoritem, naprosto super auto.To jsem si v dobách, kdy jsem jezdil s Favoritem a Formanem tisíce kilometrů měsíčně, říkal taky (vcelku to jezdilo spolehlivě, nepočítám-li časté poruchy "drobností", například na elektrice). Ale když jsem s Favoritem musel minulý týden ujet cca 100 km, moc super mi to zrovna nepřipadalo. Připadal jsem si jak ve vojenském jeepu - sice slušný rozhled kolem dokola, ale strašně se naklání, poskakuje, plyn se musí pořádně šlapat (aby to aspoň trochu jelo - dole netáhne a nahoře se mu nechce do otáček) a volantem se člověk může utočit (převod hodně do pomala kvůli absenci posilovače).
no promiň já v něm za den najel 500 a v pohodě za 5 dní 1200 a spokojen al byl to poslední ročník plná palba a 50KW a žral s mírou 
8l LPG a asi 6,5-7 benzín nad Líoganem uvauji už dlouho velůká rodina a do ojetiny se mi už moc nechce u formana jsem zjistil že byl bouraný ale dobře opraven aspoň kastle po 22 000 a roce mi vyhořela elektrika
a teď je na šrot
no promiň já v něm za den najel 500 a v pohodě za 5 dní 1200 a spokojen al byl to poslední ročník plná palba a 50KW a žral s mírouJen jsem chtěl říct, že z lepších aut se do toho člověk těžko vrací. Je to věc zvyku. Jsem si jist, že po pár dnech by mi už nepřišlo divné v tom jezdit. Mimochodem ten poslední zážitek s Favoritem byl s ročníkem 1988, čili vyrobeným dávno před prvním "faceliftem" (tedy spíš před odstraněním těch nejhorších neduhů), zatímco ten "poslední ročník" měl za sebou ještě další facelift.
No, musím říct, že jsem ten zavazadelník trefil od oka, pamatoval jsem si to z nějakého testu a blbě! Je to 2 350 l.ok, no pokud potřebuješ běžně jezdit s dodávkou ... já jsem si pořídil vozejk :-p
fakt nevidím žádný plus v tom kupovat ten tvůj šrot
Ano, ano, pevne doufam, ze Vas nazor budou sdilet i pripadni nenechavci. I podle statistik si radeji vyberou tu "ochcáfkou f tédéíčku", tak ted jen aby si to nerozmysleli.
Jeste pro poradek. Ta Octavia ve zhruba srovnatelne vybave s uvedenym 1.9Tdi stoji nekde kolem 420+ tis. Kc a pak ma drazsi pojistku. 100 tis. mit a 100 tis. nemit je 200 tis. rozdil :) a treba pro me uz to v utracenych usporach poznat bude (dluh na cokoliv krome bytu (a i tam rozumne - misto a velikost) opravdu ne). Krom toho za tu ceny mate malicke auticko (nic proti malym autum, naopak, jsem fanousek... kdyz jsou levna), protoze ta Dacia je proti tomu fakt stehovak.
A Felda, to je uplne jine kafe. Dle meho posledni opravdu povedeny vuz z MB (ciste pomer cena vykon) s neuveritelne nenarocnym provozem, takhle levny servis uz asi tezko u nejakeho auta clovek zazije a na kazde vesnici se najde nekdo, kdo to umi spravit. 6.5l/100km se z ni dostat da, ale urcite ne 130km/h na dalnici. Ale v kombinaci s LPG a je to porad parada... akorat se tam s plynovou nadrzi nevejde kocar, takze proto ta vymena (pro dva byla presne to, co bylo potreba).
6,5 na 100 říkám mimo město, čímž se obvykle nemyslí dálnice při 130 ... na dálnici je optimálních nějakejch asi 112 km/h - vychází to do nejvyššího točivýho momentu motoru a odpor vzduchu není ještě tak velkej ... řešit spotřebu ve městě nemá smysl, postávání v kolonách atd. je silně nedeterministický ... čert vem LPG, to se mi nevyplatí, servisní prohlídky atp. něco stojí, a ročně tolik nenajedu ... já chci elektromotor :-/ (ideálně něco jako Volt)