Programovací jazyk Python byl vydán v nové major verzi 3.14.0. Podrobný přehled novinek v aktualizované dokumentaci.
Bylo oznámeno, že Qualcomm kupuje Arduino. Současně byla představena nová deska Arduino UNO Q se dvěma čipy: MPU Qualcomm Dragonwing QRB2210, na kterém může běžet Linux, a MCU STM32U585 a vývojové prostředí Arduino App Lab.
Multiplatformní open source voxelový herní engine Luanti byl vydán ve verzi 5.14.0. Podrobný přehled novinek v changelogu. Původně se jedná o Minecraftem inspirovaný Minetest v říjnu loňského roku přejmenovaný na Luanti.
Byla vydána nová stabilní verze 6.10 (YouTube) multiplatformního frameworku a GUI toolkitu Qt. Podrobný přehled novinek v poznámkách k vydání.
Netwide Assembler (NASM) byl vydán v nové major verzi 3.00. Přehled novinek v poznámkách k vydání v aktualizované dokumentaci.
Linuxová distribuce Frugalware (Wikipedie) ke konci roku 2025 oficiálně končí.
Byla vydána nová verze 3.0.6 svobodné aplikace pro úpravu a vytváření rastrové grafiky GIMP (GNU Image Manipulation Program). Přehled novinek v oznámení o vydání a v souboru NEWS na GitLabu. Nový GIMP bude brzy k dispozici také na Flathubu.
Americký výrobce čipů AMD uzavřel s americkou společností OpenAI smlouvu na několikaleté dodávky vyspělých mikročipů pro umělou inteligenci (AI). Součástí dohody je i předkupní právo OpenAI na přibližně desetiprocentní podíl v AMD.
Byla vydána nová verze 10.1 sady aplikací pro SSH komunikaci OpenSSH. Uživatel je nově varován, když se nepoužívá postkvantovou výměnu klíčů.
# resize = 1 zmensovat # resize = 0 jen pridat ramecek, popis a vodoznak resize=1; # sirka nahledu width="750"; # vyska nahledu height="500"; # zaostreni snimku unsharp=20; # barva ramecku bordercolor="white"; #barva linky linecolor="black"; # mozne zmenseni snimku if [ $resize -eq 1 ] ; then subshell=" -thumbnail '$height x $width' -thumbnail 'x $height<'"; subshell="$subshell -quality 100 -unsharp $unsharp"; else subshell=""; fi # vytvoreni snimku shell="convert '$file' $subshell"; shell="$shell -bordercolor $bordercolor -border 10x10"; shell="$shell -bordercolor $linecolor -border 1x1"; shell="$shell -bordercolor $bordercolor -border 50x50 '$TEMP/$file'"; echo "vytvarim snimek ..."; eval $shell >&/dev/null;V $TEMP/$file mam hotovy snimek. Vlastne pripraveny pro dalsi praci, ale s rameckem. V Gimpu jsem neprisel, jak to udelat z prikazove radky. Ale pomoci script-fu a funkce file-glob se to da napsat, ze to pobezi v okne jako klasicky script.
(define (batch path) (set! filelist (cadr (file-glob path 1))) (while filelist (set! filename (car filelist)) (set! image (car (gimp-file-load 1 filename filename))) (set! drawable (car (gimp-image-get-active-layer image))) ; zpracovani ; neco udelej se snimkem, uloz a prejdi na dalsi (gimp-file-save 1 image drawable filename filename) (gimp-image-delete image) (set! filelist (cdr filelist)) )) ; registrace (script-fu-register "batch" "dávkové zpracování" "" "" "" "" "" SF-STRING "Cesta k souborům (včetně přípony, *.jpg)" "C:\\*" ) (script-fu-menu-register "batch" "<Toolbox>/Xtns/Script-Fu")Ve scriptfu my chybi vyber adresare (neco jako vyber souboru), jako polozka pro menu ... musi se to psat rucne ... Jarda
Tiskni
Sdílej: