Letos se uskuteční již 11. ročník soutěže v programování Kasiopea. Tato soutěž, (primárně) pro středoškoláky, nabízí skvělou příležitost procvičit logické myšlení a dozvědět se něco nového ze světa algoritmů – a to nejen pro zkušené programátory, ale i pro úplné začátečníky. Domácí kolo proběhne online od 22. 11. do 7. 12. 2025 a skládá se z 9 zajímavých úloh různé obtížnosti. Na výběru programovacího jazyka přitom nezáleží – úlohy jsou
… více »Byla vydána nová verze 2.52.0 distribuovaného systému správy verzí Git. Přispělo 94 vývojářů, z toho 33 nových. Přehled novinek v příspěvku na blogu GitHubu a v poznámkách k vydání.
VKD3D-Proton byl vydán ve verzi 3.0. Jedná se fork knihovny vkd3d z projektu Wine pro Proton. Knihovna slouží pro překlad volání Direct3D 12 na Vulkan. V přehledu novinek je vypíchnuta podpora AMD FSR 4 (AMD FidelityFX Super Resolution 4).
Poštovní klient Thunderbird byl vydán v nové verzi 145.0. Podporuje DNS přes HTTPS nebo Microsoft Exchange skrze Exchange Web Services. Ukončena byla podpora 32bitového Thunderbirdu pro Linux.
U příležitosti státního svátku 17. listopadu probíhá na Steamu i GOG.com již šestý ročník Czech & Slovak Games Week aneb týdenní oslava a také slevová akce českých a slovenských počítačových her.
Byla vydána nová verze 9.19 z Debianu vycházející linuxové distribuce DietPi pro (nejenom) jednodeskové počítače. Přehled novinek v poznámkách k vydání. Vypíchnout lze například nový balíček BirdNET-Go, tj. AI řešení pro nepřetržité monitorování a identifikaci ptáků.
Byla vydána nová verze 3.38 frameworku Flutter (Wikipedie) pro vývoj mobilních, webových i desktopových aplikací a nová verze 3.10 souvisejícího programovacího jazyka Dart (Wikipedie).
Organizace Apache Software Foundation (ASF) vydala verzi 28 integrovaného vývojového prostředí a vývojové platformy napsané v Javě NetBeans (Wikipedie). Přehled novinek na GitHubu. Instalovat lze také ze Snapcraftu a Flathubu.
Byl vydán Debian 13.2, tj. druhá opravná verze Debianu 13 s kódovým názvem Trixie. Řešeny jsou především bezpečnostní problémy, ale také několik vážných chyb. Instalační média Debianu 13 lze samozřejmě nadále k instalaci používat. Po instalaci stačí systém aktualizovat.
Google představil platformu Code Wiki pro rychlejší porozumění existujícímu kódu. Code Wiki pomocí AI Gemini udržuje průběžně aktualizovanou strukturovanou wiki pro softwarové repozitáře. Zatím jenom pro veřejné. V plánu je rozšíření Gemini CLI také pro soukromé a interní repozitáře.
Již nějakou dobu přemýšlím jak vyrobit pěkný ráměček kolem fotky z digitálu.
Doteď jsem opakovaně používal v GIMPu funkci Script-fu -> Dekorace -> Přidat okraj. Toto je bohužel dost pracné
. Zkoušel jsem proto hledat nějakou alternativu. Bohužel vhodný skript jsem nenašel. Kdy žjem se ho pokoušel naprogramovat objevil jsem na Internetu možnost přidávat ráměček ImageMagickem. Pak už stačilo pouze vymyslet skript, kterej to udělá s celým adresářem.
#!/bin/sh for snimek in *.JPG do echo "zpracovavam $snimek" convert $snimek -resize 900 \ -mattecolor black -frame 4x4 \ -mattecolor white -frame 4x4 \ -mattecolor black -frame 32x32 \ -pointsize 20 -fill white -draw 'text 830,744 "Jánošík 2006"' \ "ramecek_"$snimek done
Jak se tento skript používá je snad jasné(přesné hodnoty parametrů si již snad všichni upravíte podle sebe). Pouze je potřeba dat pozor aby zpracovávané soubory měli příponu *.JPG.
Tiskni
Sdílej:
# resize = 1 zmensovat # resize = 0 jen pridat ramecek, popis a vodoznak resize=1; # sirka nahledu width="750"; # vyska nahledu height="500"; # zaostreni snimku unsharp=20; # barva ramecku bordercolor="white"; #barva linky linecolor="black"; # mozne zmenseni snimku if [ $resize -eq 1 ] ; then subshell=" -thumbnail '$height x $width' -thumbnail 'x $height<'"; subshell="$subshell -quality 100 -unsharp $unsharp"; else subshell=""; fi # vytvoreni snimku shell="convert '$file' $subshell"; shell="$shell -bordercolor $bordercolor -border 10x10"; shell="$shell -bordercolor $linecolor -border 1x1"; shell="$shell -bordercolor $bordercolor -border 50x50 '$TEMP/$file'"; echo "vytvarim snimek ..."; eval $shell >&/dev/null;V $TEMP/$file mam hotovy snimek. Vlastne pripraveny pro dalsi praci, ale s rameckem. V Gimpu jsem neprisel, jak to udelat z prikazove radky. Ale pomoci script-fu a funkce file-glob se to da napsat, ze to pobezi v okne jako klasicky script.
(define (batch path) (set! filelist (cadr (file-glob path 1))) (while filelist (set! filename (car filelist)) (set! image (car (gimp-file-load 1 filename filename))) (set! drawable (car (gimp-image-get-active-layer image))) ; zpracovani ; neco udelej se snimkem, uloz a prejdi na dalsi (gimp-file-save 1 image drawable filename filename) (gimp-image-delete image) (set! filelist (cdr filelist)) )) ; registrace (script-fu-register "batch" "dávkové zpracování" "" "" "" "" "" SF-STRING "Cesta k souborům (včetně přípony, *.jpg)" "C:\\*" ) (script-fu-menu-register "batch" "<Toolbox>/Xtns/Script-Fu")Ve scriptfu my chybi vyber adresare (neco jako vyber souboru), jako polozka pro menu ... musi se to psat rucne ... Jarda