abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
AbcLinuxu hledá autory!
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×
    dnes 16:11 | Zajímavý software

    BreezyBox je open-source shell a virtuální terminál pro populární jednočip ESP32. Nabízí základní unixové příkazy, sledování aktuálního pracovního adresáře (CWD), jednoduchý instalátor a spouštěč aplikací v podobě ELF binárních souborů, zabudovaný HTTP server nebo třeba ovládání WiFi - ukázka použití coby 'malého osobního počítače'. Ačkoliv je BreezyBox inspirovaný BusyBoxem, oproti němu má tento projekt několik externích závislostí, zejména na ESP-IDF SDK. BreezyBox je dostupný pod licencí MIT.

    NUKE GAZA! 🎆 | Komentářů: 0
    dnes 16:00 | Humor

    Byl představen cross-assembler xa.sh, napsaný čistě v Bourne shell skriptu. Tento nástroj umožňuje zpracovávat assemblerový kód pro Intel 8080, přičemž je možné snadno přidat podporu i pro další architektury, například 6502 a 6809. Skript využívá pouze různé běžné unixové příkazy jako jsou awk, sed nebo printf. Skript si lze stáhnout z GitHubového repozitáře projektu.

    NUKE GAZA! 🎆 | Komentářů: 2
    včera 17:22 | IT novinky

    Byla představena nová verze modelu Claude Opus 4.6 od společnosti Anthropic. Jako demonstraci možností Anthropic využil 16 agentů Claude Opus 4.6 k vytvoření kompilátoru jazyka C, napsaného v programovacím jazyce Rust. Claude pracoval téměř autonomně, projekt trval zhruba dva týdny a náklady činily přibližně 20 000 dolarů. Výsledkem je fungující kompilátor o 100 000 řádcích kódu, jehož zdrojový kód je volně dostupný na GitHubu pod licencí Creative Commons.

    NUKE GAZA! 🎆 | Komentářů: 16
    včera 16:44 | Komunita

    Kultovní britský seriál The IT Crowd (Ajťáci) oslavil dvacáté výročí svého prvního vysílání. Sitcom o dvou sociálně nemotorných pracovnících a jejich nadřízené zaujal diváky svým humorem a ikonickými hláškami. Seriál, který debutoval v roce 2006, si i po dvou dekádách udržuje silnou fanouškovskou základnu a pravidelně se objevuje v seznamech nejlepších komedií své doby. Nedávné zatčení autora seriálu Grahama Linehana za hatecrime však vyvolává otázku, jestli by tento sitcom v současné Velké Británii vůbec vznikl.

    NUKE GAZA! 🎆 | Komentářů: 10
    včera 13:33 | IT novinky

    Společnost JetBrains oznámila, že počínaje verzí 2026.1 budou IDE založená na IntelliJ ve výchozím nastavení používat Wayland.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 4
    včera 11:22 | IT novinky

    Společnost SpaceX amerického miliardáře Elona Muska podala žádost o vypuštění jednoho milionu satelitů na oběžnou dráhu kolem Země, odkud by pomohly zajistit provoz umělé inteligence (AI) a zároveň šetřily pozemské zdroje. Zatím se ale neví, kdy by se tak mělo stát. V žádosti Federální komisi pro spoje (FCC) se píše, že orbitální datová centra jsou nejúspornějším a energeticky nejúčinnějším způsobem, jak uspokojit rostoucí poptávku po

    … více »
    Ladislav Hagara | Komentářů: 26
    včera 11:11 | Nová verze

    Byla vydána nová verze 2.53.0 distribuovaného systému správy verzí Git. Přispělo 70 vývojářů, z toho 21 nových. Přehled novinek v poznámkách k vydání.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 04:22 | Komunita

    Spolek OpenAlt zve příznivce otevřených řešení a přístupu na 216. sraz, který proběhne v pátek 20. února od 18:00 v Red Hat Labu (místnost Q304) na Fakultě informačních technologií VUT v Brně na ulici Božetěchova 1/2. Tématem srazu bude komunitní komunikační síť MeshCore. Jindřich Skácel představí, co je to MeshCore, předvede nejrůznější klientské zařízení a ukáže, jak v praxi vypadá nasazení vlastního repeateru.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 03:33 | Nová verze

    Byla vydána nová major verze 9.0 multiplatformní digitální pracovní stanice pro práci s audiem (DAW) Ardour. Přehled novinek, vylepšení a oprav v poznámkách k vydání.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    5.2. 13:55 | IT novinky

    Hodnota Bitcoinu, decentralizované kryptoměny klesla pod 70 000 dolarů (1,44 milionu korun).

    Ladislav Hagara | Komentářů: 15
    Které desktopové prostředí na Linuxu používáte?
     (19%)
     (6%)
     (0%)
     (10%)
     (25%)
     (3%)
     (5%)
     (2%)
     (12%)
     (29%)
    Celkem 795 hlasů
     Komentářů: 25, poslední 3.2. 19:50
    Rozcestník


    Vložit další komentář
    Heron avatar 16.5.2006 15:27 Heron | skóre: 53 | blog: root_at_heron | Olomouc
    Rozbalit Rozbalit vše Re: O studentech a moci
    Aniž bych byl v jakékoliv funkci, tak jsem dokázal změnit opravdu hodně.

    Jediné, co je potřeba si uvědomit je to, že učitel, jeho šéf, šéf katedry, šéf fakulty (proděkan a děkan) jsou lidé. Většinou velmi inteligentní a také velmi zaměstaní (proděkana sháním už měsíc). A jako s takovými s nimy jednat.

    Zrovna dneska jsem si pěkně pokecal se svým séfem bakalářské práce o jeho dřívější kapele. Když navážete takovéto přátelské vztahy, jde to pak samo. Jsem ve třetím ročníku a dobrá polovina učitelů (všechno minimálně doc.) mi nabídla tykání.

    Díky tomu, se dostanu do laborek jinak nepřístupných a mám dokonce svůj klíč na vrátnici.

    Pochopitelně, nelze očekávat, že vy jako studenti budete řídit katedru. Ale dá se domluvit na kompromisech.
    Luk avatar 16.5.2006 15:48 Luk | skóre: 47 | blog: Kacířské myšlenky | Kutná Hora
    Rozbalit Rozbalit vše Re: O studentech a moci
    Většinou se dá takto získat hodně. To je velký rozdíl oproti většině středních škol, kde je všechno předem dáno a student s tím nic nenadělá. Na VŠ je student takřka automaticky brán jako kolega, a jako s kolegou je s ním i jednáno.
    Šifrování je absolutní nutnost a pomáhá chránit před nekalými živly
    Heron avatar 16.5.2006 15:51 Heron | skóre: 53 | blog: root_at_heron | Olomouc
    Rozbalit Rozbalit vše Re: O studentech a moci
    Na VŠ je student takřka automaticky brán jako kolega, a jako s kolegou je s ním i jednáno.

    JJ, Čím vyšší ročník, tím je to intenzivnější.

    16.5.2006 16:28 Martin | skóre: 10 | blog: Nádraží Perdido
    Rozbalit Rozbalit vše Re: O studentech a moci
    Na tohle se docela dost na výšce těším. Na gymplu ať jsem řekl co jsem řekl, ať jsem měl pravdu nebo ne, jsem byl moc malý pán. Na vysoké škole, pokud nebudu úplně blbej, by to snad mělo být jinak, taky si myslím...
    Luk avatar 16.5.2006 17:20 Luk | skóre: 47 | blog: Kacířské myšlenky | Kutná Hora
    Rozbalit Rozbalit vše Re: O studentech a moci
    Pozor, z VŠ se dá taky vyletět :-D Když člověk neumí, tak prostě neumí a je u zkoušky vyhozen (i když se dají používat různé "záchranné plány", některé z nich zkoušející přímo nabízejí).
    Šifrování je absolutní nutnost a pomáhá chránit před nekalými živly
    16.5.2006 19:08 Martin | skóre: 10 | blog: Nádraží Perdido
    Rozbalit Rozbalit vše Re: O studentech a moci
    Ej, teď jsi mě vůbec nepochopil ;o) Já nemluvil o zkoušení, ale o diskusi nad nějakým názorem (ohledně chodu školy atd).
    Luk avatar 16.5.2006 20:20 Luk | skóre: 47 | blog: Kacířské myšlenky | Kutná Hora
    Rozbalit Rozbalit vše Re: O studentech a moci
    I při zkoušení je to o názorech. A diskutovat se dá také ;-)
    Šifrování je absolutní nutnost a pomáhá chránit před nekalými živly
    16.5.2006 20:37 Martin | skóre: 10 | blog: Nádraží Perdido
    Rozbalit Rozbalit vše Re: O studentech a moci
    Hehe, splést se a ještě se snažit z toho vyjít vítězně, to je užitečná schopnost... ;o)
    Luk avatar 16.5.2006 21:32 Luk | skóre: 47 | blog: Kacířské myšlenky | Kutná Hora
    Rozbalit Rozbalit vše Re: O studentech a moci
    Jenže tady se pleteš ty, a pořádně. A to nejspíš proto, že jsi nikdy nezažil žádnou zkoušku na VŠ. Až jich budeš mít pár za sebou, uvidíš, že je to naprosto totéž. Na SŠ nemáš šanci diskutovat o svém hodnocení - resp. diskutovat můžeš, ale většinou to není nic platné.

    U zkoušek na VŠ je to zcela jinak, většina zkoušejících se nebrání vyjednávání - už třeba proto, že zadání nemusí být zcela jednoznačné. U písemných zkoušek můžeš často požádat o ústní přezkoušení, o jednotlivých otázkách lze diskutovat atd. A v řadě případů, hlavně pokud byla zkušební otázka špatně položena, je možné zaznamenat úspěch. To je právě ten rozdíl.
    Šifrování je absolutní nutnost a pomáhá chránit před nekalými živly
    16.5.2006 22:10 Martin | skóre: 10 | blog: Nádraží Perdido
    Rozbalit Rozbalit vše Re: O studentech a moci
    Pořád jsi mě asi nepochopil, Lukáši. Jinak si nedokážu vysvětlit to, že pořád mluvíš o zkoušení, přitom já ho ani jedním slovíčkem, co jsem řekl, na mysli neměl. Reagoval jsem na tvůj blogpost, který se přece týkal možnosti ovlivnit alespoň trošku chod školy a v diskusi jsem řekl, že se na tu možnost těším. Neměl jsem na mysli dohadování se se zkoušejícím. Asi si teď nějak nerozumíme.
    16.5.2006 22:13 Martin | skóre: 10 | blog: Nádraží Perdido
    Rozbalit Rozbalit vše Re: O studentech a moci
    Ještě bych upřesnil, že pokud tě zmátlo "Na vysoké škole, pokud nebudu úplně blbej, by to snad mělo být jinak", tak jsem tím myslel "Pokud nebudu tak blbej, abych z tý školy hned vyletěl a výhod oproti SŠ (které zmiňuješ v blogpostu) si tedy vůbec neužil...".
    Luk avatar 16.5.2006 22:57 Luk | skóre: 47 | blog: Kacířské myšlenky | Kutná Hora
    Rozbalit Rozbalit vše Re: O studentech a moci
    "Pokud nebudu tak blbej, abych z tý školy hned vyletěl a výhod oproti SŠ (které zmiňuješ v blogpostu) si tedy vůbec neužil...".
    Aha, tak takhle jsi to myslel ;-)

    Ale na to u toho zkoušení by ses měl těšit taky. Sice jedna pořádná VŠ zkouška vydá třeba za čtyři maturity, ale jak jsem uvedl, i ve zdánlivě beznadějné situaci lze pořád hledat řešení.
    Šifrování je absolutní nutnost a pomáhá chránit před nekalými živly
    17.5.2006 12:14 Martin | skóre: 10 | blog: Nádraží Perdido
    Rozbalit Rozbalit vše Re: O studentech a moci
    Jj, došlo mi pozdě, co tě na to, co jsem řekl zmátlo.

    No, jsem zvědav, jak to tam bude vypadat. Navíc ještě ani nejsem pořádně rozhodnutej, kam jít. Až budu mít malinko času navíc, třeba o svaťáku, tak bych si tu založil blog a zeptal se místních, ať mi zkusej poradit :o) Momentálně ale musím zvládnout ještě nějaký učení. Na konec si nechám jenom nějaký primitivnosti, který si stači jenom přečíst...
    16.5.2006 20:10 Vlastimil Ott | skóre: 66 | blog: Plastique | Opava
    Rozbalit Rozbalit vše Re: O studentech a moci
    Pěkně napsáno. Člověku aby bylo líto, že už tam není... :-D
    Práce: Liberix, o.p.s. | Blog: OpensourceBlog.cz | Online kurz Zlatý WordPress
    Luk avatar 16.5.2006 20:20 Luk | skóre: 47 | blog: Kacířské myšlenky | Kutná Hora
    Rozbalit Rozbalit vše Re: O studentech a moci
    Přesně tak :-(
    Šifrování je absolutní nutnost a pomáhá chránit před nekalými živly
    17.5.2006 15:44 Jan Přech
    Rozbalit Rozbalit vše Re: O studentech a moci
    No, ani bych neřekl. Bohužel jsem se namočil do různých funkcí a kromě pár plusů (v poznání zajímavých lidí, se kterými jsem často dodnes v kontaktu) na to nijak zvlášť rád nevzpomínám. Student není figurka, ale hýbat s rozjetou mašinou není žádná sranda. Krom toho, ve chvíli, kdy se člověk dostane do nějaké vyšší funkce, už opravdu musí přemýšlet v širších souvislostech a chápat druhou stranu, na což jsem narazil daleko, ale opravdu daleko častěji u kolegů z řad studentstva než u zaměstnanců. Neustálé remcání notorických nadávačů z řad studentů je to, na co vzpomínám opravdu nerad. Naprostá většina zaměstnaneckých funkcionářů, se kterými jsem měl co dělat, jsou chápaví, rozumní a sebekritičtí lidé, na rozdíl od mnoha kolegů studentů.

    Takže suma sumárum, když tu vidím věc vylíčenou ve stylu "VŠ student je hybnou pákou své alma mater a dál už jen samá pozitiva a sociální jistoty", nedá mi to, abych nepřidal svůj pohled na věc (pohled člověka s dvouletou zkušeností z působení v Radě kolejí, akademického senátu fakulty i univerzity v rozměru cca 13 tisíc studentů):

    Ano, VŠ student zřejmě může ovlivnit své akademické prostředí hodně, ale každý, kdo se do něčeho podobného pustí, na to musí mít žaludek. Situace, kdy človek "dostává na držku" ne od zaměstnanců, ale naopak od studentů, tj. těch, které se snaží zastupovat (prostě proto, že nikdy se nejde zavděčit všem), se člověku, který má svědomí, rozhodně nestravuje snadno.

    Ale fakt je, že kdybych do toho tehdy nešel, asi bych zaujímal stejně idealistický pohled, jako autor tohoto blogpostu...
    Godot používá GNU/Hurd.
    Luk avatar 17.5.2006 20:58 Luk | skóre: 47 | blog: Kacířské myšlenky | Kutná Hora
    Rozbalit Rozbalit vše Re: O studentech a moci
    asi bych zaujímal stejně idealistický pohled, jako autor tohoto blogpostu...
    To není idealistický pohled. Vůbec se nesnažím hodnotit, jaké to je v nějaké takové funkci působit (v žádné jsem totiž nebyl). Chtěl jsem ukázat, že možnosti tu jsou - a právě ti "nadávači" žádné skutečné možnosti nevyužívají, pouze nadávají (i těm, kteří se uvrtali na působení v senátu apod.), ať je situace jakákoliv.
    VŠ student je hybnou pákou své alma mater a dál už jen samá pozitiva a sociální jistoty
    Jde o to, že tu ta páka je - lze ji uchopit a ovládat ji. Není to samozřejmost, před rokem 1989 panovaly na VŠ naprosto odlišné podmínky. Že se do toho málokomu chce, to je věc druhá. Ale je to velice podobné tomu, jaké je to v normální politice, hlavně komunální (tam nejde tolik o koryta). Nadávat na politiky je snadné, ale jít to dělat, to už se nikomu nechce.
    Šifrování je absolutní nutnost a pomáhá chránit před nekalými živly
    19.5.2006 01:09 Ritchie | skóre: 27 | blog: Ritchie's | Berlin
    Rozbalit Rozbalit vše Re: O studentech a moci
    V zápisku máte spoustu nepřesností.

    Akademický senát musí mít ze zákona nejméně třetinu (nikoliv čtvrtinu) a nejvýše polovinu studentů-senátorů. Záleží na univerzitě / fakultě, jak poměr nastaví.

    ASF neschvaluje studijní programy, pouze se k ním vyjadřuje, což je podstatný rozdíl. K proděkanům se ASF opět pouze vyjadřuje, rozhodně je ani nevolí, ani neschvaluje.

    Z vlastní zkušenosti mohu říci, že ASF nemá nad fakultou ani trochu absolutní moc. Jeho skutečně jediná silná pravomoc je volba, resp. odvolání děkana.

    Důležitá rozhodnutí senátu musí schválit dvě třetiny přítomných, nejméně však polovina všech senátorů. Pokud mají studenti v senátu pouhou třetinu, lze rozhodnutí přijmout i přes jejich odpor.

    Do kolegia děkana studenti obvykle přístup nemají.

    Na závěr bych se chtěl zeptat, zda jste byl senátorem a jestli zápisek vychází z vašich vlastních zkušeností?
    Luk avatar 19.5.2006 14:08 Luk | skóre: 47 | blog: Kacířské myšlenky | Kutná Hora
    Rozbalit Rozbalit vše Re: O studentech a moci
    Akademický senát musí mít ze zákona nejméně třetinu (nikoliv čtvrtinu) a nejvýše polovinu studentů-senátorů.
    To je možné, o přesná čísla mi zde nešlo.
    ASF neschvaluje studijní programy, pouze se k ním vyjadřuje, což je podstatný rozdíl.
    Pokud vím, schvaluje je akademický senát univerzity (nikoli fakulty), ale možná se mýlím. Už jsem nějakou dobu pryč ze školy a paměť mám děravou ;-)
    Jeho skutečně jediná silná pravomoc je volba, resp. odvolání děkana.
    To je ovšem velice silná pravomoc. A pod hrozbou odvolání lze na děkana/rektora tlačit ohledně rozhodnutí, která dělá. Zažil jsem to, když AS ČVUT podobně působil na někdejšího rektora Witzanyho.
    Důležitá rozhodnutí senátu musí schválit dvě třetiny přítomných, nejméně však polovina všech senátorů. Pokud mají studenti v senátu pouhou třetinu, lze rozhodnutí přijmout i přes jejich odpor.
    Tohle není jednoznačné. Hodně záleží na tom, jaký systém se v tom kterém senátu používá pro schvalování těchto rozhodnutí. Někde platí, že nejdůležitější věci schvalují buď každá komora samostatně nebo sice postačují dvě třetiny, ale současně pro něj musí hlasovat např. aspoň jeden student.
    Do kolegia děkana studenti obvykle přístup nemají.
    Do kolegia ne (ostatně nevím, že bych tvrdil, že ho mají), do gremia ano.
    Na závěr bych se chtěl zeptat, zda jste byl senátorem a jestli zápisek vychází z vašich vlastních zkušeností?
    Již jsem to v diskusi říkal - senátorem jsem nebyl. Nicméně jsem se po dobu studií živě zajímal o dění na fakultě, sledovat činnost AS, komunikoval se senátory atd.
    Šifrování je absolutní nutnost a pomáhá chránit před nekalými živly
    19.5.2006 19:02 Ritchie | skóre: 27 | blog: Ritchie's | Berlin
    Rozbalit Rozbalit vše Re: O studentech a moci
    To je možné, o přesná čísla mi zde nešlo.
    Občas jsou přesná čísla důležitá. ;-)
    Pokud vím, schvaluje je akademický senát univerzity (nikoli fakulty), ale možná se mýlím. Už jsem nějakou dobu pryč ze školy a paměť mám děravou ;-)
    AS univerzity se ke studijním programům, které se uskutečňují na fakultách, vůbec nevyjadřuje a ani je neschvaluje.
    To je ovšem velice silná pravomoc. A pod hrozbou odvolání lze na děkana/rektora tlačit ohledně rozhodnutí, která dělá. Zažil jsem to, když AS ČVUT podobně působil na někdejšího rektora Witzanyho.
    Je to až tak silná pravomoc, že ji lze použít jen tehdy, pokud se s fakultou dějí hrozné věci. Jako možnost nátlaku při „běžných záležitostech” je nepoužitelná. Trochu jako Hlava XXII: Pokud se děkan nechá zastrašovat, měl by být odvolán.
    Tohle není jednoznačné. Hodně záleží na tom, jaký systém se v tom kterém senátu používá pro schvalování těchto rozhodnutí. Někde platí, že nejdůležitější věci schvalují buď každá komora samostatně nebo sice postačují dvě třetiny, ale současně pro něj musí hlasovat např. aspoň jeden student.
    Máte pravdu, záleží na nastavení systému. Každopádně jsem chtěl ukázat, že lze přijmout důležité rozhodnutí i přes odpor studentů. Na PřF UK je, myslím si, férový systém. Studenti mají 14 zástupců a zaměstnanci také. Přitom studenti si volí své zástupce do SKAS a zaměstnanci taktéž své do ZKAS.
    Do kolegia ne (ostatně nevím, že bych tvrdil, že ho mají), do gremia ano.
    Gremium děkana je pojem mně neznámý, omlouvám se.
    Luk avatar 20.5.2006 18:30 Luk | skóre: 47 | blog: Kacířské myšlenky | Kutná Hora
    Rozbalit Rozbalit vše Re: O studentech a moci
    Občas jsou přesná čísla důležitá.
    Jenže tohle nebyl ten případ ;-)
    Je to až tak silná pravomoc, že ji lze použít jen tehdy, pokud se s fakultou dějí hrozné věci. Jako možnost nátlaku při „běžných záležitostech” je nepoužitelná. Trochu jako Hlava XXII: Pokud se děkan nechá zastrašovat, měl by být odvolán.
    Když se volí děkan/rektor, kandidáti většinou nejsou neznámí lidé, ví se, jací jsou. A když je jeden z nich zvolen (na základě svého programu, koncepce, vize), jde hlavně o to, jak naplňuje to, kvůli čemu byl zvolen. Je jasné, že senát nebude odvolávat děkana/rektora kvůli prkotinám - ale třeba onen zmíněný případ rektora Witzanyho (nechal uzavřít různé průchody v budovách ČVUT) byl relativně nepodstatný, ale přesto ho stálo za to řešit přes senát (výrazné komplikace při přesunu mezi semináři, dokonce i ohrožení požární bezpečnosti).
    Máte pravdu, záleží na nastavení systému. Každopádně jsem chtěl ukázat, že lze přijmout důležité rozhodnutí i přes odpor studentů. Na PřF UK je, myslím si, férový systém. Studenti mají 14 zástupců a zaměstnanci také. Přitom studenti si volí své zástupce do SKAS a zaměstnanci taktéž své do ZKAS.
    Na ČVUT (a jeho fakultách) je studentů v AS méně, ale většinou je problém aby se našlo dost kandidátů i na stávající počet.
    Gremium děkana je pojem mně neznámý, omlouvám se.
    Na některých školách (např. ČVUT) gremium existuje (je to v podstatě rozšířené kolegium).
    Šifrování je absolutní nutnost a pomáhá chránit před nekalými živly

    Založit nové vláknoNahoru

    Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

    ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
    © 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.