Byla vydána beta verze Linux Mintu 22.3 s kódovým jménem Zena. Podrobnosti v přehledu novinek a poznámkách k vydání. Vypíchnout lze, že nástroj Systémová hlášení (System Reports) získal mnoho nových funkcí a byl přejmenován na Informace o systému (System Information). Linux Mint 22.3 bude podporován do roku 2029.
GNU Project Debugger aneb GDB byl vydán ve verzi 17.1. Podrobný přehled novinek v souboru NEWS.
Josef Průša oznámil zveřejnění kompletních CAD souborů rámů tiskáren Prusa CORE One a CORE One L. Nejsou vydány pod obecnou veřejnou licenci GNU ani Creative Commons ale pod novou licencí OCL neboli Open Community License. Ta nepovoluje prodávat kompletní tiskárny či remixy založené na těchto zdrojích.
Nový CEO Mozilla Corporation Anthony Enzor-DeMeo tento týden prohlásil, že by se Firefox měl vyvinout v moderní AI prohlížeč. Po bouřlivých diskusích na redditu ujistil, že v nastavení Firefoxu bude existovat volba pro zakázání všech AI funkcí.
V pořadí šestou knihou autora Martina Malého, která vychází v Edici CZ.NIC, správce české národní domény, je titul Kity, bity, neurony. Kniha s podtitulem Moderní technologie pro hobby elektroniku přináší ucelený pohled na svět současných technologií a jejich praktické využití v domácích elektronických projektech. Tento knižní průvodce je ideální pro každého, kdo se chce podívat na současné trendy v oblasti hobby elektroniky, od
… více »Linux Foundation zveřejnila Výroční zprávu za rok 2025 (pdf). Příjmy Linux Foundation byly 311 miliónů dolarů. Výdaje 285 miliónů dolarů. Na podporu linuxového jádra (Linux Kernel Project) šlo 8,4 miliónu dolarů. Linux Foundation podporuje téměř 1 500 open source projektů.
Jean-Baptiste Mardelle se v příspěvku na blogu rozepsal o novinkám v nejnovější verzi 25.12.0 editoru videa Kdenlive (Wikipedie). Ke stažení také na Flathubu.
OpenZFS (Wikipedie), tj. implementace souborového systému ZFS pro Linux a FreeBSD, byl vydán ve verzi 2.4.0.
Kriminalisté z NCTEKK společně s českými i zahraničními kolegy objasnili mimořádně rozsáhlou trestnou činnost z oblasti kybernetické kriminality. V rámci operací OCTOPUS a CONNECT ukončili činnost čtyř call center na Ukrajině. V prvním případě se jednalo o podvodné investice, v případě druhém o podvodné telefonáty, při kterých se zločinci vydávali za policisty a pod legendou napadeného bankovního účtu okrádali své oběti o vysoké finanční částky.
Na lepší pokrytí mobilním signálem a dostupnější mobilní internet se mohou těšit cestující v Pendolinech, railjetech a InterPanterech Českých drah. Konsorcium firem ČD - Telematika a.s. a Kontron Transportation s.r.o. dokončilo instalaci 5G opakovačů mobilního signálu do jednotek Pendolino a InterPanter. Tento krok navazuje na zavedení této technologie v jednotkách Railjet z letošního jara.
Občas není od věci vyslovit něco, za co se upaluje nebo ukamenovává. Nic není totiž tak jednoduché, aby byla pravda vždy jediná a na první pohled zřejmá.
Následující text je určen především těm, kdo studují nebo budou studovat na nějaké vysoké škole. Měli by si ho přečíst dřív, než začnou hlasitě nadávat na poměry panující na příslušném zařízení.
V dobách relativně nedávno minulých to bylo jednoduché. Veškeré dění na všech školách (i vysokých) bylo nařízeno shora a student byl pouze výrobek, který procházel řetězcem vzdělávacích institucích. To už je ale naštěstí pryč - doba, kdy nadávání "na poměry" bylo to jediné, co se dalo dělat, skončila s pádem železné opony.
Nyní je to tak, že studenti VŠ mají obrovské možnosti, jak ovlivnit dění na své škole. Je jen na nich, do jaké míry těchto možností využijí k prospěchu svému i celé školy.
Jak známo, nejvyšším orgánem každé české vysoké školy (a také její fakulty) je akademický senát. Je složen z volených zástupců jak z řad akademických zaměstnanců školy, tak i studentů. I když se konkrétní poměr na různých školách liší, bývá zastoupení studentů mezi 25 a 50 %. Liší se i volební systém, ale o tom až později. Akademický senát provádí všechna důležitá rozhodnutí na škole/fakultě - schvaluje důležité dokumenty (studijní plány a řád, stipendijní řád, disciplinární řád, výroční zprávy apod.), volí a případně odvolává rektora/děkana (a jejich zástupce), schvaluje složení kolegia děkana/rektora, vědecké rady a dalších orgánů, schvaluje rozpočet atd. Má prakticky absolutní moc nad školou, tu mu omezuje pouze správní rada (jmenovaná ministrem školství - nesmí v ní být lidé z dané školy, většinou se skládá ze zástupců jiných škol, ministerstev, profesních svazů apod.), která schvaluje zásadní změny ve škole (dlouhodobé investiční plány, převody nemovitostí apod.) a měla by fungovat jako pojistka proti případnému vytunelování školy.
Zaměřme se nejprve na studentskou část akademického senátu. I když se situace liší, tak prakticky vždy platí, že důležitá rozhodnutí senátu musí schválit obě "komory", tedy jak zaměstnanci, tak i studenti. Jindy zase může být potřebná silnější než nadpoloviční většina, a i zde mohou studentští senátoři využít svá práva. Stručně řečeno, žádná zásadnější změna nemůže být schválena bez souhlasu studentských zástupců, i kdyby všichni zaměstnanci hlasovali pro.
Pak je tu volební systém. Ten může být na různých školách odlišný, ale třeba na FEL ČVUT platila (a nejspíš pořád platí) rovnost hlasů všech členů akademické obce. To znamená, že všichni volí všechny, tedy studenti volí i do zaměstnanecké části a naopak. Vzhledem k výrazné početní převaze studentů mají tito obrovskou páku, jak školu ovládat. Bohužel ji dobrovolně hází přes palubu, protože volební účast studentů je bídná.
Okrajově se ještě zmíním o dalších mechanismech, jak se studenti podílejí na řízení školy. Je to třeba účast v grémiu rektora/děkana, v disciplinární komisi, samostatná činnost senátorů a činnost v senátních komisích atd.
Proto každému, komu se na jeho škole něco nelíbí, doporučuji využít všech dostupných prostředků k tomu, aby to změnil. Možností, které jsou k dispozici, je celá řada:
Toto celé mělo jeden hlavní cíl - ukázat nespokojencům z řad studentů VŠ (nebo těch, kdo se jimi brzy stanou a již nyní jsou skeptičtí), že vysoká škola není místo, kde by student byl pouze figurka, se kterou hýbou jiní. Právě naopak - těžko se najde jiné místo, kde by byl člověk tak svobodný a měl tak velký vliv, který mu zde v podstatě spadne do klína.
Tiskni
Sdílej:
JJ, Čím vyšší ročník, tím je to intenzivnější.
Když člověk neumí, tak prostě neumí a je u zkoušky vyhozen (i když se dají používat různé "záchranné plány", některé z nich zkoušející přímo nabízejí).
"Pokud nebudu tak blbej, abych z tý školy hned vyletěl a výhod oproti SŠ (které zmiňuješ v blogpostu) si tedy vůbec neužil...".Aha, tak takhle jsi to myslel
Ale na to u toho zkoušení by ses měl těšit taky. Sice jedna pořádná VŠ zkouška vydá třeba za čtyři maturity, ale jak jsem uvedl, i ve zdánlivě beznadějné situaci lze pořád hledat řešení.
asi bych zaujímal stejně idealistický pohled, jako autor tohoto blogpostu...To není idealistický pohled. Vůbec se nesnažím hodnotit, jaké to je v nějaké takové funkci působit (v žádné jsem totiž nebyl). Chtěl jsem ukázat, že možnosti tu jsou - a právě ti "nadávači" žádné skutečné možnosti nevyužívají, pouze nadávají (i těm, kteří se uvrtali na působení v senátu apod.), ať je situace jakákoliv.
VŠ student je hybnou pákou své alma mater a dál už jen samá pozitiva a sociální jistotyJde o to, že tu ta páka je - lze ji uchopit a ovládat ji. Není to samozřejmost, před rokem 1989 panovaly na VŠ naprosto odlišné podmínky. Že se do toho málokomu chce, to je věc druhá. Ale je to velice podobné tomu, jaké je to v normální politice, hlavně komunální (tam nejde tolik o koryta). Nadávat na politiky je snadné, ale jít to dělat, to už se nikomu nechce.
Akademický senát musí mít ze zákona nejméně třetinu (nikoliv čtvrtinu) a nejvýše polovinu studentů-senátorů.To je možné, o přesná čísla mi zde nešlo.
ASF neschvaluje studijní programy, pouze se k ním vyjadřuje, což je podstatný rozdíl.Pokud vím, schvaluje je akademický senát univerzity (nikoli fakulty), ale možná se mýlím. Už jsem nějakou dobu pryč ze školy a paměť mám děravou
Jeho skutečně jediná silná pravomoc je volba, resp. odvolání děkana.To je ovšem velice silná pravomoc. A pod hrozbou odvolání lze na děkana/rektora tlačit ohledně rozhodnutí, která dělá. Zažil jsem to, když AS ČVUT podobně působil na někdejšího rektora Witzanyho.
Důležitá rozhodnutí senátu musí schválit dvě třetiny přítomných, nejméně však polovina všech senátorů. Pokud mají studenti v senátu pouhou třetinu, lze rozhodnutí přijmout i přes jejich odpor.Tohle není jednoznačné. Hodně záleží na tom, jaký systém se v tom kterém senátu používá pro schvalování těchto rozhodnutí. Někde platí, že nejdůležitější věci schvalují buď každá komora samostatně nebo sice postačují dvě třetiny, ale současně pro něj musí hlasovat např. aspoň jeden student.
Do kolegia děkana studenti obvykle přístup nemají.Do kolegia ne (ostatně nevím, že bych tvrdil, že ho mají), do gremia ano.
Na závěr bych se chtěl zeptat, zda jste byl senátorem a jestli zápisek vychází z vašich vlastních zkušeností?Již jsem to v diskusi říkal - senátorem jsem nebyl. Nicméně jsem se po dobu studií živě zajímal o dění na fakultě, sledovat činnost AS, komunikoval se senátory atd.
To je možné, o přesná čísla mi zde nešlo.Občas jsou přesná čísla důležitá.
Pokud vím, schvaluje je akademický senát univerzity (nikoli fakulty), ale možná se mýlím. Už jsem nějakou dobu pryč ze školy a paměť mám děravouAS univerzity se ke studijním programům, které se uskutečňují na fakultách, vůbec nevyjadřuje a ani je neschvaluje.
To je ovšem velice silná pravomoc. A pod hrozbou odvolání lze na děkana/rektora tlačit ohledně rozhodnutí, která dělá. Zažil jsem to, když AS ČVUT podobně působil na někdejšího rektora Witzanyho.Je to až tak silná pravomoc, že ji lze použít jen tehdy, pokud se s fakultou dějí hrozné věci. Jako možnost nátlaku při „běžných záležitostech” je nepoužitelná. Trochu jako Hlava XXII: Pokud se děkan nechá zastrašovat, měl by být odvolán.
Tohle není jednoznačné. Hodně záleží na tom, jaký systém se v tom kterém senátu používá pro schvalování těchto rozhodnutí. Někde platí, že nejdůležitější věci schvalují buď každá komora samostatně nebo sice postačují dvě třetiny, ale současně pro něj musí hlasovat např. aspoň jeden student.Máte pravdu, záleží na nastavení systému. Každopádně jsem chtěl ukázat, že lze přijmout důležité rozhodnutí i přes odpor studentů. Na PřF UK je, myslím si, férový systém. Studenti mají 14 zástupců a zaměstnanci také. Přitom studenti si volí své zástupce do SKAS a zaměstnanci taktéž své do ZKAS.
Do kolegia ne (ostatně nevím, že bych tvrdil, že ho mají), do gremia ano.Gremium děkana je pojem mně neznámý, omlouvám se.
Občas jsou přesná čísla důležitá.Jenže tohle nebyl ten případ
Je to až tak silná pravomoc, že ji lze použít jen tehdy, pokud se s fakultou dějí hrozné věci. Jako možnost nátlaku při „běžných záležitostech” je nepoužitelná. Trochu jako Hlava XXII: Pokud se děkan nechá zastrašovat, měl by být odvolán.Když se volí děkan/rektor, kandidáti většinou nejsou neznámí lidé, ví se, jací jsou. A když je jeden z nich zvolen (na základě svého programu, koncepce, vize), jde hlavně o to, jak naplňuje to, kvůli čemu byl zvolen. Je jasné, že senát nebude odvolávat děkana/rektora kvůli prkotinám - ale třeba onen zmíněný případ rektora Witzanyho (nechal uzavřít různé průchody v budovách ČVUT) byl relativně nepodstatný, ale přesto ho stálo za to řešit přes senát (výrazné komplikace při přesunu mezi semináři, dokonce i ohrožení požární bezpečnosti).
Máte pravdu, záleží na nastavení systému. Každopádně jsem chtěl ukázat, že lze přijmout důležité rozhodnutí i přes odpor studentů. Na PřF UK je, myslím si, férový systém. Studenti mají 14 zástupců a zaměstnanci také. Přitom studenti si volí své zástupce do SKAS a zaměstnanci taktéž své do ZKAS.Na ČVUT (a jeho fakultách) je studentů v AS méně, ale většinou je problém aby se našlo dost kandidátů i na stávající počet.
Gremium děkana je pojem mně neznámý, omlouvám se.Na některých školách (např. ČVUT) gremium existuje (je to v podstatě rozšířené kolegium).