Linux Foundation zveřejnila Výroční zprávu za rok 2025 (pdf). Příjmy Linux Foundation byly 311 miliónů dolarů. Výdaje 285 miliónů dolarů. Na podporu linuxového jádra (Linux Kernel Project) šlo 8,4 miliónu dolarů. Linux Foundation podporuje téměř 1 500 open source projektů.
Jean-Baptiste Mardelle se v příspěvku na blogu rozepsal o novinkám v nejnovější verzi 25.12.0 editoru videa Kdenlive (Wikipedie). Ke stažení také na Flathubu.
OpenZFS (Wikipedie), tj. implementace souborového systému ZFS pro Linux a FreeBSD, byl vydán ve verzi 2.4.0.
Kriminalisté z NCTEKK společně s českými i zahraničními kolegy objasnili mimořádně rozsáhlou trestnou činnost z oblasti kybernetické kriminality. V rámci operací OCTOPUS a CONNECT ukončili činnost čtyř call center na Ukrajině. V prvním případě se jednalo o podvodné investice, v případě druhém o podvodné telefonáty, při kterých se zločinci vydávali za policisty a pod legendou napadeného bankovního účtu okrádali své oběti o vysoké finanční částky.
Na lepší pokrytí mobilním signálem a dostupnější mobilní internet se mohou těšit cestující v Pendolinech, railjetech a InterPanterech Českých drah. Konsorcium firem ČD - Telematika a.s. a Kontron Transportation s.r.o. dokončilo instalaci 5G opakovačů mobilního signálu do jednotek Pendolino a InterPanter. Tento krok navazuje na zavedení této technologie v jednotkách Railjet z letošního jara.
Rozšíření webového prohlížeče Urban VPN Proxy a další rozšíření od stejného vydavatele (např. 1ClickVPN Proxy, Urban Browser Guard či Urban Ad Blocker) od července 2025 skrytě zachytávají a odesílají celé konverzace uživatelů s AI nástroji (včetně ChatGPT, Claude, Gemini, Copilot aj.), a to nezávisle na tom, zda je VPN aktivní. Sběr probíhá bez možnosti jej uživatelsky vypnout a zahrnuje plný obsah dotazů a odpovědí, metadata relací i
… více »QStudio, tj. nástroj pro práci s SQL podporující více než 30 databází (MySQL, PostgreSQL, DuckDB, QuestDB, kdb+, …), se stal s vydáním verze 5.0 open source. Zdrojové kódy jsou k dispozici na GitHubu pod licencí Apache 2.0.
Byla vydána nová verze 259 správce systému a služeb systemd (Wikipedie, GitHub).
Cloudflare Radar poskytuje aktuální informace o globálním internetovém provozu, útocích nebo trendech. Publikován byl celkový přehled za rok 2025. Globální internetový provoz vzrostl v roce 2025 o 19 %.
Správní rada americké mediální skupiny Warner Bros. Discovery (WBD) podle očekávání odmítla nepřátelskou nabídku na převzetí od firmy Paramount Skydance za 108,4 miliardy dolarů (2,25 bilionu Kč). Paramount podle ní neposkytl dostatečné finanční záruky. Akcionářům proto doporučuje nabídku od Netflixu.
Opravdu se to týká i online služeb?Všech "online služeb" ne. Poskytování obsahu (provoz portálu, webzinu apod.) tam nepatří. Týká se to jen služeb technického charakteru. Výklad ČTÚ je takový, že tam webhosting, e-mail, IM atd. patří. Pokud by se to dostalo k soudu, možná že by rozhodl jinak. Ale zatím nevím o tom, že by se něco takového dělo.
a) žádná veřejná služba neexistuje, protože vždy se najde někdo, kdo je z ní předem vyloučen (třeba bušmen od protinožců)
b) každá služba je automaticky veřejná (i bušmen se může naučit s počítačem, sednout na letadlo, nastěhovat se kě mě do podnájmu a využívat moje wifi připojení a SMTP server)
Jak je ta definice doopravdy asi nikdo neví. V praxi to funguje tak, že k provozování veřejné služby se přihlásí samotní provozovatelé, když mají pocit, že provozují veřejnou službu. Ale otázka je, co se stane, když provozovatel pocit mít nebude a nepřihlásí se a CTU ho nařkne, že jí provozuje.
Tzn. dokud provozovatel nenapíše na svém webu nebo jinde, že službu neposkytne žádnému bušmenovi, služba je jednoznačně veřejná ve smyslu tohohle zákona.
Tohle snad ani nejde. Nemůžu říct, "poskytuju všem kromě...". Ale můžu říct, "tato nabídka se týká jen <této skupiny>" (např doprava zdarma v rámci města).
Protiřečíš si. V a) říkáš, že bušmen vyloučen je, v b) zase, že vlastně vyloučen není.Ježišmarjá, v tom protiřečení přece právě spočívá pointa toho mého postu.
tvrzení1: naše sít žádnou veřejnou službu neprovozuje, protože jde čistě o LANku pro pár známých a kamarádů z našeho baráku a blízkého okolí.
protitvrzení: do baráku i blízkého okolí se může přistěhovat kdokoliv a skamarádit se s vámi. Považuji tedy na naprosto zbytečné naplácat další stovky úplně stejných příspěvků ještě sem.
Na foru czfree.net bylo před lety přesně na tohle téma napsáno tisíce takovýchto příspěvků a taky z toho naprosto nic nevyplynulo. V podstatě se to taky rozdrobilo na dvě skupiny, inklinující na jedné straně k a) a na straně druhé b) a obě myslí, že mají pravdu a rozumnějí tomu správně.Jediné, co by v tom udělalo jasno, by byl pravomocný rozsudek soudu. Jenže ten může být jakýkoliv, a jiný soud to může vyhodnotit zcela jinak. Tím spíš, že jde o odbornou věc a někteří soudci si ze znaleckých posudků (bez který by se to neobešlo) příliš nedělají.
Jediné, co by v tom udělalo jasno, by byl pravomocný rozsudek soudu.Problém je v tom, že dotčené firmy asi nebudou čekat, až jednou bude nějaký soud, aby se teda vědělo, jak na to, podnikat v nejistotě chce málokdo a málokdo se asi taky bude chtít obětovat s tím, že to nějak riskne a pak ti ostatní budou vědět. Každý, koho se to týká, si musí udělat svůj právní názor hned, a musí si ho udělat tak, aby si byl jistý. Proto se i zákony píšou tak, aby byly pokud možno jednoznačné a proto je v nich plno výrokové logiky (sice se to vždycky nepodaří, ale to je zase jiná věc). A zrovna to, o čem tu debatujeme, tzn. definice veřejné služby, jednoznačná je.
Podle nálady, nebo podle počtu mraků, které jsou zrovna vidět z největšího okna v místnosti?Často se to tak dělá
Ale to, že se to tak dělá, ještě neznamená, že je to tak správně
Když dojde na spor téhle kategorie, je stejně pořád lepší mít argumenty a jistotu, že jsem v právu, aspoň pro ten mezinárodní soud...
Upřímně řečeno, ten zákon je blbý až to bučí. Celá logika posuzování veřejná/neveřejná služba je zvrácená, relační operátor "předem vyloučen z poskytování služby" je úplně idiotský. Prostor pro lavírování je tak obrovský, že to celé prostě nedává smysl.
Lze-li se vůbec dohadovat, co se v té řezance místo mozků v hlavách našich zákonodárců odehrávalo, zřejmě šlo o záměr rozlišit "sítě na kamarádské bázi" (já mám doma wifi AP, soused si k němu občas připojuje svůj noťas, čas od času mi koupí pivo) a "sítě na komerční bázi" (tedy "operátoři", ať už to znamená co to znamená - je-li to ISP s pár tisícama klientů nebo s pár desítkama klientů, já nevím). Pro "kamarádské" a (možná) "komunitní" sítě by tedy ta striktní pravidla platit neměla, pro "operátorské" sítě by platit měla.
Želbohu, ta idiotsky nejasná specifikace vlastně neříká vůbec nic. Osobně si myslím, že by měla ta striktní pravidla platit obecně naprosto pro všechny - jednou poskytuju určitý typ služby, tím pádem pro mě platí pravidla. Koneckonců, budete-li prodávat zmrzlinu, musí splňovat jasně stanovené hygienické požadavky, bez ohledu na to, jestli ji prodáváte v cukrárně, v přívěsu, v unimobuňce, na ulici, na koupališti, v prdeli, svým kámošům, číňanům, každému, nikomu. Zmrzlina je jednou zmrzlina, hygiena je jednou hygiena. Proč by měly telekomunikační služby fungovat jinak? Jenom proto, že přímo neohrožují váš trávící trakt?
Nicméně, obecně se domnívám, že "veřejnou" službu ve smyslu zákona neposkytuje v celé ČR vůbec nikdo - principiálně je "z poskytování služby" vždy vyloučena množina lidí mimo pokrytí danou službou. S výjimkou kyslík-telefóňika (která poskytuje několik tzv. univerzálních služeb, a ty jsou ze zákona dostupná KAŽDÉMU) jsou služby všech ostatních dostupné jen určité množině lidí. Mobilní operátoři nepokrývají 100% území ČR, žádný "wifi operátor" nepokrývá 100% území ČR - NIKDO nepokrývá 100% území ČR, čili je vždy nějaká skupina "předem vyloučena", čili nikdy nejde o veřejnou službu... (A to nemluvím o ekonomické stránce věci - moje pratchýně s protelefonovanýma 12,50 Kč měsíčně je "předem vyloučena" jako klient kteréhokoliv alternativního operátora, přestože je v dosahu jejich služeb. Nicméně i kdyby je o poskytnutí služby požádala, zdvořile se na ni vyignorují, samozřejmě a pochopitelně, že...)
Toto rozlišení prostě nedává smysl a zákon tím pádem stojí za, s prominutím, vyliž prdel. S výjimkou několika (jiným zákonem) taxativně stanovených služeb poskytovaných ex-Telecomem totiž vlastně neplatí pro nikoho.
Což mě ale osobně nepřekvapuje, protože o našem zákonodárném sboru si již řadu let, bez ohledu na to, která parta kariéristů má zrovna navrch, naprosto konzistentně myslím své - a tento svůj názor nemohu pro jeho vulgárnost publikovat.
Tiskni
Sdílej: