abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
AbcLinuxu hledá autory!
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×
    dnes 14:22 | IT novinky

    V Lucemburku byly oznámeny výsledky posledního kola výzev na evropské továrny pro umělou inteligenci neboli AI Factories. Mezi úspěšné žadatele patří i Česká republika, potažmo konsorcium šesti partnerů vedené VŠB – Technickou univerzitou Ostrava. V rámci Czech AI Factory (CZAI), jak se česká AI továrna jmenuje, bude pořízen velmi výkonný superpočítač pro AI výpočty a vznikne balíček služeb poskytovaný odborníky konsorcia. Obojí bude sloužit malým a středním podnikům, průmyslu i institucím veřejného a výzkumného sektoru.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 1
    dnes 01:22 | Nová verze

    Byla vydána (𝕏) zářijová aktualizace aneb nová verze 1.105 editoru zdrojových kódů Visual Studio Code (Wikipedie). Přehled novinek i s náhledy a videi v poznámkách k vydání. Ve verzi 1.105 vyjde také VSCodium, tj. komunitní sestavení Visual Studia Code bez telemetrie a licenčních podmínek Microsoftu.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 15:33 | Komunita

    Ve Firefoxu bude lepší správa profilů (oddělené nastavení domovské stránky, nastavení lišt, instalace rozšíření, uložení hesla, přidání záložky atd.). Nový grafický správce profilů bude postupně zaváděn od 14.října.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 12:44 | Nová verze

    Canonical vydal (email) Ubuntu 25.10 Questing Quokka. Přehled novinek v poznámkách k vydání. Jedná se o průběžné vydání s podporou 9 měsíců, tj. do července 2026.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 12:22 | Nová verze

    ClamAV (Wikipedie), tj. multiplatformní antivirový engine s otevřeným zdrojovým kódem pro detekci trojských koní, virů, malwaru a dalších škodlivých hrozeb, byl vydán ve verzi 1.5.0.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 01:22 | Nová verze

    Byla vydána nová verze 1.12.0 dynamického programovacího jazyka Julia (Wikipedie) určeného zejména pro vědecké výpočty. Přehled novinek v příspěvku na blogu a v poznámkách k vydání. Aktualizována byla také dokumentace.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    8.10. 15:11 | Bezpečnostní upozornění

    V Redisu byla nalezena a v upstreamu již opravena kritická zranitelnost CVE-2025-49844 s CVSS 10.0 (RCE, vzdálené spouštění kódu).

    Ladislav Hagara | Komentářů: 5
    8.10. 14:00 | IT novinky

    Ministr a vicepremiér pro digitalizaci Marian Jurečka dnes oznámil, že přijme rezignaci ředitele Digitální a informační agentury Martina Mesršmída, a to k 23. říjnu 2025. Mesršmíd nabídl svou funkci během minulého víkendu, kdy se DIA potýkala s problémy eDokladů, které některým občanům znepříjemnily využití možnosti prokázat se digitální občankou u volebních komisí při volbách do Poslanecké sněmovny.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 18
    8.10. 12:33 | Zajímavý software

    Společnost Meta představila OpenZL. Jedná se o open source framework pro kompresi dat s ohledem na jejich formát. Zdrojové kódy jsou k dispozici na GitHubu.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    8.10. 03:33 | IT novinky

    Google postupně zpřístupňuje českým uživatelům Režim AI (AI Mode), tj. nový režim vyhledávání založený na umělé inteligenci. Režim AI nabízí pokročilé uvažování, multimodalitu a možnost prozkoumat jakékoliv téma do hloubky pomocí dodatečných dotazů a užitečných odkazů na weby.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    Jaké řešení používáte k vývoji / práci?
     (38%)
     (46%)
     (15%)
     (17%)
     (21%)
     (15%)
     (17%)
     (15%)
     (15%)
    Celkem 204 hlasů
     Komentářů: 13, poslední 8.10. 07:41
    Rozcestník
    Štítky: není přiřazen žádný štítek


    Vložit další komentář
    Vojtěch Trefný avatar 19.7.2011 22:14 Vojtěch Trefný | skóre: 24 | blog: Blog | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Konec dalšího pohrobka INDOŠe
    Někde jsem četl, že tím, jak to zařizuje vnitro, tak je to v rámci té jejich sítě a s tím se pojí nějaké šílené bezpečnostní požadavky, stejně jako třeba na síť u policajtů, což to celé strašně prodražuje.
    20.7.2011 09:42 petrfree
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Konec dalšího pohrobka INDOŠe
    To je nesmysl, protože např. naše knihovna je připojena standardní ADSL linkou od kyslíků. Spíš je to velekvalitní správou veřejných prostředků na MV. To, o čem se zmiňujete, je projekt CMS (centrálního místa služeb), kde jedna z poskytovaných služeb je "bezpečný internet" pro síť KIVS (komunikační infrastruktura veřejné správy (mimochodem taky projekt na hovno a navíc neuvěřitelně drahý).
    20.7.2011 12:05 sigma
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Konec dalšího pohrobka INDOŠe
    Nevím, jak knihovny, ale viděl jsem z první ruky, jak tomu bylo po ukončení projektu INDOS. Jednalo se od začátku, i při následné nabídce pokračování, o připojení k KIVS - Komunikační infrastruktura veřejné správy. Čili nejen ADSL. Byl k tomu router Cisco, který dělal IPSec VPN, a na tom IP adresy z 10.0.0.0/8 rozsahu unikátní v rámci KIVS. To celé zajišťovalo O2, takže ta cena za danou (i když na tom místě zbytečnou) službu nebyla zas tak úplně mimo. Výhodou měl být centrální IDS a firewall, a samozřejmě pokud to používaly úřady tak bezpečné propojení na centrální služby. Pro školy to moc významu nemělo, snad se plánovalo nějaké filtrování "nevhodného" obsahu.
    19.7.2011 23:17 Mercuriuz | skóre: 16 | blog: Mercuriuz | V hospodě =)
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Konec dalšího pohrobka INDOŠe
    Linux users everywhere, raise your keyboards into the air, we´re warriors, warriors of the world.
    20.7.2011 07:49 medulin | skóre: 31 | blog: medulin | ČR
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Konec dalšího pohrobka INDOŠe
    A kam jdou tedy potom ty peníze, které platí návštěvník knihovny za použití internetu?
    vencour avatar 20.7.2011 08:00 vencour | skóre: 56 | blog: Tady je Vencourovo | Praha+západní Čechy
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Konec dalšího pohrobka INDOŠe

    Co to? Vim, že jsme byli v Mikulově v knihovně, chtěli jsme platit a nebylo za co, "je to v rámci toho a to je zadarmo" ... pravda, je to tak 5-6 let.

    Neni to spíš případ od případu, jak to která knihovna má, přes koho je připojená?

    Ty nejhlubší objevy nečekají nutně za příští hvězdou. Jsou uvnitř nás utkány do vláken, která nás spojují, nás všechny.
    Aleš Janda avatar 21.7.2011 00:09 Aleš Janda | skóre: 23 | blog: kýblův blog | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Konec dalšího pohrobka INDOŠe
    +1 Přesně to se mi stalo taky, pár let zpátky. Přišel jsem do knihovny, kde mě nikdy neviděli, neměl jsem kartičku, nic, posadili mě k internetu, a když jsem pak chtěl zaplatit, tak že prý ne, to je zdarma, právě v rámci čehosi. Tak jsem jen poděkoval a šel jsem. Až si člověk připadá hloupě :-)
    20.7.2011 08:07 petr_p | skóre: 59 | blog: pb
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Konec dalšího pohrobka INDOŠe

    Případ znám, protože jsem byl u toho, když přišla nabídka z ministerstva.

    Po porovnání ceny (větší než v místě obvyklá), parametrů (128 kb/s, protože vybraný dodavatel tvrdil, že ISDN má všude na rozdíl od DSL) a vybraného dodavatele (již tehdy jsme měli od toho samého operátora maloobchodní DSL 2048/128 za nižší cenu) bylo všem jasné, o jaký podvod jde. Navíc stát se netajil, že provoz půjde přes jeho KIVS, což byl další odstrašující faktor.

    Některé obce na to zřejmě skočily, protože papírově mohly ušetřit, neboť stát měl jistou dobu platit podíl a tak účast zřizovatele knihovny by tak byla o něco nižší než tehdy dostupná komerční nabídka.

    20.7.2011 09:57 Marv-CZ | skóre: 21
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Konec dalšího pohrobka INDOŠe
    Přesně stejné věci mě napadly, když jsem to včera slyšel ve zprávách. Rychle jsem si to přepočítal a zděsil se, kolik miliónů se zase rozkradlo. A to se jedná o relativně malou zakázku.
    20.7.2011 12:08 sigma
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Konec dalšího pohrobka INDOŠe
    Dost možná se ani nerozkradlo. Ale prostě se nakoupilo neefektivně, nakoupila se pro danou situaci naprosto zbytečná služba (napojení na KIVS + podíl na provozu samotné KIVS). Takhle to je s hodně veřejnými zakázkami. Nemusí se hned krást, ale ten, kdo rozhoduje, nerozhoduje o vlastních penězích, takže není tlak na jejich účelné vynaložení.
    20.7.2011 14:16 Marv-CZ | skóre: 21
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Konec dalšího pohrobka INDOŠe
    No dobře. Ale pro občany je ve výsledku jedno, jestli byly peníze rozkradeny nebo nesmyslně utraceny. Podstatné je, že jsou v nenávratnu pryč. A pokud byly vědomě utraceny veřejné peníze za něco, co není zapotřebí, tak by se to jako krádež kvalifikovat mělo.
    20.7.2011 14:27 sigma
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Konec dalšího pohrobka INDOŠe
    To máte pravdu. Nechci nikoho obhajovat, ale ono ani v soukromém sektoru často předem nevíte, jestli budou peníze utraceny účelně. Někdy se prostě do něčeho investuje s nějakou vizí nebo očekáváními, která se pak nenaplní. Rozdíl je, že ztráta majitele firmy bolí, a něco proti tomu chce dělat. Na druhou stranu, když se podíváte na velké firmy, najdete tam velmi podobné neefektivity a nesmyslné utrácení, jaku u státu. Jistá míra neefektivity existuje vždy. Nikdo není 100% kvalifikovaný - a je pak obrovský problém prokázat, že někdo něco "vědomě" udělal špatně. Chci jen říct, že to je velmi těžké hodnotit, pokud nejde o zcela evidentní případy (což tento možná i je).
    Grunt avatar 20.7.2011 15:39 Grunt | skóre: 23 | blog: Expresivní zabručení | Lanžhot
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Konec dalšího pohrobka INDOŠe
    JJ, též jsem toho názoru. Klasický manažerský problém. Páni politici musí být polobozi a musí rozhodnout o všem co se týká projektu až do posledního šroubku (i když tomu jinak rozumí jak koza petrželi), takže výhodný tarif centrální správy firewallu a VPN musí vzít když je to tak výhodné (i když to vzniklo na míru při této příležitosti a jinak to neobsahuje skoro žádnou práci navíc) aby jim to někdo neukradl, místo toho než aby udělali logo (a možná nějaké direktivy), rozdali peníze a nech si to dělá každý po svém. Ono to ani nemusí být cilené kradení, ale problém je že když je z čeho výhodně nakupovat, tak se prostě výhodně nakupuje (i když milióny vyletí oknem). Jinak nevím jak to je přesně, ale tohlencto speciální řešení privátní sítě od Telecomu už jsem viděl i arcidiecéze a lékáren.
    Na co 64-bitů když to jde i s jedním? | 80.78.148.5 | Hack (for) free or Die Hard!
    Luk avatar 20.7.2011 16:44 Luk | skóre: 47 | blog: Kacířské myšlenky | Kutná Hora
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Konec dalšího pohrobka INDOŠe
    už jsem viděl i arcidiecéze a lékáren
    Lékárny mají jiný extrabuřt - povinné řešení od SÚKLu spočívající v tom, že se jim do sítě narve router CISCO 871, jehož jediným úkolem je vytvořit VPN do SÚKLu.
    Šifrování je absolutní nutnost a pomáhá chránit před nekalými živly
    22.7.2011 23:45 Karel Benák | skóre: 8 | blog: benyho
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Konec dalšího pohrobka INDOŠe
    Tak tuhle hrůzu mi ani nepřipomínej, o ní vím bohužel své. Napřed se z nás všech vývojáří snažili dělat pitomce, no a když došlo na naše připomínky a poznámky ... Kdepak je panu Slowiockovi z Devilteamu (Devoteam) konec? Ať si klidně shnije v pekle.
    Láska je jako prd, když hodně tlačiš tak z toho bude ...
    20.7.2011 16:55 sigma
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Konec dalšího pohrobka INDOŠe
    Tak VPN tohoto typu je celkem standardní služba klasických / velkých telco operátorů. Tady a teď se nám to může zdát nesmyslné, když VPNka se dá postavit na linuxu, případně se v každém e-shopu prodávají routery, kde se dá IPSEC naklikat. Nebylo to tak ale vždy, a ne všichni to chtějí dělat. Někteří zákazníci (korporace, státní správa) jsou radši (nebo tomu tak dříve bylo ve větší míře), když jim prostě někdo dodá jako balík "bezpečné propojení poboček / VPN". Má to, pravda, něco do sebe - amortizaci, funkci a servis HW řeší operátor, jede to na jedné sítí, takže lze garantovat nějaké parametry a dostupnost. Teoreticky to může být levnější než in-house řešení, avšak záleží co vše se do nákladů počítá...

    rozdali peníze a nech si to dělá každý po svém ... tady je potíž, že to taky nemusí vždy vyjít dobře. Ale souhlasím, že by to bylo celkově podstatně lepší než to, co tu bylo uděláno. Minimálně by se mělo doporučit nějaké standardní řešení - technicky, cenově, apod. a dá možnost to kvalifikovaně konzultovat. Protože zrovna u těch knihoven (ale i u škol), se může stát, že tam jsou všeho všudy 3 lidi, nikdo tomu nerozumí, a "naletí" ještě hůř. Teoreticky, pokud stát nakoupí 3000 × obyčejné ADSL, měl by se dostat na míň, než jedna organizace.

    Celkem dobře tohle teď funguje na úrovni jednotlivých Krajů. Výhoda je, že "vrchnost" není tak daleko, a dá se o tom s nimi ještě mluvit a vysvětlit, proč to v konkrétním případě má/nemá význam. Centrální nákupy telco služeb, energií. To jsou úspory desítek procent nákladů! Těžko můžeme říct, že do té doby se kradlo.
    Luk avatar 20.7.2011 17:05 Luk | skóre: 47 | blog: Kacířské myšlenky | Kutná Hora
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Konec dalšího pohrobka INDOŠe
    Celkem dobře tohle teď funguje na úrovni jednotlivých Krajů.
    O tom "dobře funguje" by se dalo s úspěchem pochybovat. Viz opakované problémy se zakázkou "našeho" (tedy Středočeského) kraje na komunikační infrastrukturu nemocnic.
    Výhoda je, že "vrchnost" není tak daleko, a dá se o tom s nimi ještě mluvit a vysvětlit, proč to v konkrétním případě má/nemá význam.
    S Rathem se dá mluvit... Takový vtip už jsem hodně dlouho neslyšel :-D
    Centrální nákupy telco služeb, energií. To jsou úspory desítek procent nákladů!
    Každou chvíli nám Führer vypráví o velkých úsporách nákladů, ale když někdo chce více informací, tvrdě naráží. Základem Rathovy politiky je všechno utajovat. Teď mám zrovna na kraj podanou jednu žádost o informace, tak jsem zvědav ;-)
    Šifrování je absolutní nutnost a pomáhá chránit před nekalými živly
    20.7.2011 17:50 sigma
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Konec dalšího pohrobka INDOŠe
    S Rathem to je holt smutné, no. Já mám zkušenost s Karlovarským krajem. Za poslední roky se vyřešil nákup elektřiny, plynu, služeb mobilních operátorů - pro všechny krajem řízené organizace. Je dost možné, že s tím začala nějaká firma, která z těch úspor bere podíl, a můžeme se bavit jestli je to správně nastaveno. Každopádně ve všech jmenovaných oblastech, co můžu u jedné krajem zřizované organizace vidět, k úsporám došlo.

    Pokud byla někde nejasnost, nebyl problém se o tom bavit přímo s krajským úředníkem, co to má na starost. Plánují se i další podobné akce, a celkem mě překvapuje, jak dobře se to konzultuje se všemi zúčastněnými. Což si na úrovni ministerstva neumím představit. Tak to bylo myšleno. Že akce toho typu jsou na celostátní řešení v našich podmínkách problematické. Ale zas nechat každou knihovnu se 3 zaměstnanci, ať se ve všem stará o sebe, to taky není ideální.

    Jinak jsem obecně spíš toho názoru, že stát, potažmo jeho organizace, by měly pracovat s co nejméně prostředky, protože pak jich lze neúčelně vynaložit také co nejméně. Otázka je co se školami, nemocnicemi, apod. I když zrovna čistě soukromá nemocnice nedaleko je už asi 20 let, a funguje velmi dobře. Momentálně spíš mám pocit, že nedokážeme nebo nechceme podobným změnám připravit dostatečně jistý právní rámec, aby nedocházelo k podvodům...
    20.7.2011 18:52 trekker.dk | skóre: 72
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Konec dalšího pohrobka INDOŠe
    Ale zas nechat každou knihovnu se 3 zaměstnanci, ať se ve všem stará o sebe, to taky není ideální.

    Proč ne? Co nebudou umět sami, na to si někoho najmou. U soukromníků je běžné, že na účetnictví, správu IT a podobné se najímá externista a vyplatí se to (zrovna v těchto případech je konkurence velká a když nejsi spokojen, není těžké najít si někoho jiného.)

    Lepší než když se o všechno stará někdo na centrále, kdo má své jisté. Protože kdo má své jisté, ten se nepředře...
    Quando omni flunkus moritati
    Luk avatar 20.7.2011 19:00 Luk | skóre: 47 | blog: Kacířské myšlenky | Kutná Hora
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Konec dalšího pohrobka INDOŠe
    Já mám zkušenost s Karlovarským krajem.
    Karlovarský kraj má tu výhodu, že je poměrně malý, bližší spíše dřívějším okresům než velkým krajům, jako je ten Středočeský. Velký kraj má už nectnosti státu, je lidem odcizený. Proto jsem byl (a jsem) zastáncem územních samospráv na úrovni někdejších okresů. Tehdy se to mohlo tak udělat, okresy mohly existovat dál, ale už by nebyly prodlouženou rukou státu, nýbrž by byly samosprávné. Nemusely by se tedy ani dělat veletoče s převodem okresních věcí na obce s rozšířenou působností a na kraje, to bylo velmi drahé a šlo to ztuha.
    Ale zas nechat každou knihovnu se 3 zaměstnanci, ať se ve všem stará o sebe, to taky není ideální.
    Nemá se starat knihovna, nýbrž zřizovatel, tedy obec či město. Malé obce si mohou tyto věci řešit třeba v rámci mikroregionů nebo se dohodnout s větší obcí poblíž.
    Jinak jsem obecně spíš toho názoru, že stát, potažmo jeho organizace, by měly pracovat s co nejméně prostředky, protože pak jich lze neúčelně vynaložit také co nejméně.
    To ano.
    Momentálně spíš mám pocit, že nedokážeme nebo nechceme podobným změnám připravit dostatečně jistý právní rámec, aby nedocházelo k podvodům...
    Podle mě se mnohem více nechce než nemůže. Lze převzít legislativu z jiných zemí s podobnou kulturní tradicí jako u nás (a v případě Rakouska dokonce kontinuální s tou, která tu dříve platila). Ale do toho se nikdy nikdo nechtěl pouštět.
    Šifrování je absolutní nutnost a pomáhá chránit před nekalými živly
    20.7.2011 13:00 trekker.dk | skóre: 72
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Konec dalšího pohrobka INDOŠe
    Klíčem ale je, aby penězi disponovali zřizovatelé knihoven (obce nebo města), ne vnitro, které vždy zvolí zbytečně drahé řešení.
    Tam, kde občan utratí korunu, zaplatí obec dvě a stát tři...
    Quando omni flunkus moritati
    Luk avatar 20.7.2011 13:22 Luk | skóre: 47 | blog: Kacířské myšlenky | Kutná Hora
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Konec dalšího pohrobka INDOŠe
    Pokud se pohybujeme „na půdorysu“ toho, že knihovny fungují na dotované bázi (což v drtivé většině fungují) a současně mají ze zákona povinnost poskytovat veřejný přístup k Internetu, tak zbývá volba mezi obcí a státem.
    Šifrování je absolutní nutnost a pomáhá chránit před nekalými živly
    22.7.2011 09:50 loki
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Konec dalšího pohrobka INDOŠe
    Krasne napsano. Proto je lepsi stat minimalizovat na uroven nezbytne nutnou. Do 90% veci by se stat vubec nemel montovat.
    22.7.2011 09:57 trekker.dk | skóre: 72
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Konec dalšího pohrobka INDOŠe
    Aby někdo neřekl, že se chlubím cizím peřím - takhle jsem to slyšel od senátora Kubery.
    Quando omni flunkus moritati

    Založit nové vláknoNahoru

    Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

    ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
    © 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.