Byla vydána nová verze 24.04.28 s kódovým názvem Time After Time svobodného multiplatformního video editoru Shotcut (Wikipedie) a nová verze 7.24.0 souvisejícího frameworku MLT Multimedia Framework. Nejnovější Shotcut je vedle zdrojových kódů k dispozici také ve formátech AppImage, Flatpak a Snap.
Byla vydána verze 5.30 dnes již open source operačního systému RISC OS (Wikipedie).
V aktuálním příspěvku na blogu počítačové hry Factorio (Wikipedie) se vývojář s přezývkou raiguard rozepsal o podpoře Linuxu. Rozebírá problémy a výzvy jako přechod linuxových distribucí z X11 na Wayland, dekorace oken na straně klienta a GNOME, změna velikosti okna ve správci oken Sway, …
Rakudo (Wikipedie), tj. překladač programovacího jazyka Raku (Wikipedie), byl vydán ve verzi #171 (2024.04). Programovací jazyk Raku byl dříve znám pod názvem Perl 6.
Společnost Epic Games vydala verzi 5.4 svého proprietárního multiplatformního herního enginu Unreal Engine (Wikipedie). Podrobný přehled novinek v poznámkách k vydání.
Byl vydán Nextcloud Hub 8. Představení novinek tohoto open source cloudového řešení také na YouTube. Vypíchnout lze Nextcloud AI Assistant 2.0.
Vyšlo Pharo 12.0, programovací jazyk a vývojové prostředí s řadou pokročilých vlastností. Krom tradiční nadílky oprav přináší nový systém správy ladících bodů, nový způsob definice tříd, prostor pro objekty, které nemusí procházet GC a mnoho dalšího.
Microsoft zveřejnil na GitHubu zdrojové kódy MS-DOSu 4.0 pod licencí MIT. Ve stejném repozitáři se nacházejí i před lety zveřejněné zdrojové k kódy MS-DOSu 1.25 a 2.0.
Canonical vydal (email, blog, YouTube) Ubuntu 24.04 LTS Noble Numbat. Přehled novinek v poznámkách k vydání a také příspěvcích na blogu: novinky v desktopu a novinky v bezpečnosti. Vydány byly také oficiální deriváty Edubuntu, Kubuntu, Lubuntu, Ubuntu Budgie, Ubuntu Cinnamon, Ubuntu Kylin, Ubuntu MATE, Ubuntu Studio, Ubuntu Unity a Xubuntu. Jedná se o 10. LTS verzi.
Na YouTube je k dispozici videozáznam z včerejšího Czech Open Source Policy Forum 2024.
Jsem zakladatelem tohoto portálu. Linux jsem používal spousty let, nějaký čas jsem se aktivně podílel na jeho propagaci v Česku (CZLUG, časopisy ComputerWorld, Network Magazine atd). Se současným Abíčkem už nemám nic společného.
Ve Stickfish jsme se rozhodli, že sjednotíme redakční systém našich serverů. Snad vás potěší, že jako engine bylo vybráno Abíčko. Problém ale je, že zdrojové kódy byly vyvíjeny na míru abclinuxu, koneckonců vznikaly v době samostatnosti. Teď je tedy potřebuji zobecnit.
Konkrétněji uvažuji o tom, že systém předělám na maven s tm, že bude existovat více modulů. Jeden modul bude obecný engine, kam vložím většinu současné logiky, akorát se změní package na cz.abclinuxu.engine. Dále vzniknou moduly pro abclinuxu a itbiz, které budou obsahovat jejich konfiguraci, šablony a vlastní zdrojové kódy (cz.itbiz.portal).
Pokud některá akce bude potřebovat předefinovat chování, vytvořím potomka, který overridne potřebnou metodu. V url_mapping.xml pro daný server pak změním controller za nový. Takto bych dědičností měl dosáhnout jak reuse kódu, tak flexibility změn. Build systém bude mít několik cílů a pro každý portál bude muset umět rozumně seskládat zdrojáky dohromady, zkompilovat je, zmergovat společnou konfiguraci se specifickou, stejně tak šablony a vše nadeployovat.
Tento koncept mi přijde poměrně jednoduchý na pochopení i použití. Nejsložitější bude rozbít zdrojáky do modulů a rozhodnout se, kam co patří. Asi to bude chtít dost refactoringu a zkoušení. Co si o návrhu myslíte? Máte lepší řešení nebo vylepšení zde popsaného návrhu? Připomínám, že zdrojáky jsou k dispozici, ve skupině Vývoj jsou nalinkované i starší články o architektuře.
Aktuálně hledám spolehlivého kontraktora, který by změnu provedl (může vypadat jinak, pokud bude mít lepší návrh) a naprogramoval dle zadání funkce pro itbiz. Pokud někoho znáte, spojte mě prosím s ním nebo s ní. Děkuji.
Tiskni Sdílej: