abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
AbcLinuxu hledá autory!
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×
    dnes 16:11 | Nová verze

    Bylo vydáno openSUSE Leap 16 (cs). Ve výchozím nastavení přichází s vypnutou 32bitovou (ia32) podporou. Uživatelům však poskytuje možnost ji ručně povolit a užívat si tak hraní her ve Steamu, který stále závisí na 32bitových knihovnách. Změnily se požadavky na hardware. Leap 16 nyní vyžaduje jako minimální úroveň architektury procesoru x86-64-v2, což obecně znamená procesory zakoupené v roce 2008 nebo později. Uživatelé se starším hardwarem mohou migrovat na Slowroll nebo Tumbleweed.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    dnes 16:00 | IT novinky

    Ministerstvo průmyslu a obchodu (MPO) ve spolupráci s Národní rozvojovou investiční (NRI) připravuje nový investiční nástroj zaměřený na podporu špičkových technologií – DeepTech fond. Jeho cílem je posílit inovační ekosystém české ekonomiky, rozvíjet projekty s vysokou přidanou hodnotou, podpořit vznik nových technologických lídrů a postupně zařadit Českou republiku mezi země s nejvyspělejší technologickou základnou.

    … více »
    Ladislav Hagara | Komentářů: 2
    dnes 12:55 | Nová verze

    Radicle byl vydán ve verzi 1.5.0 s kódovým jménem Hibiscus. Jedná se o distribuovanou alternativu k softwarům pro spolupráci jako např. GitLab.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 3
    dnes 03:22 | IT novinky

    Společnost OpenAI představila text-to-video AI model Sora 2 pro generování realistických videí z textového popisu. Přesnější, realističtější a lépe ovladatelný než předchozí modely. Nabízí také synchronizované dialogy a zvukové efekty.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 4
    včera 23:11 | Nová verze

    UBports, nadace a komunita kolem Ubuntu pro telefony a tablety Ubuntu Touch, vydala Ubuntu Touch 24.04-1.0, tj. první stabilní vydání založené na Ubuntu 24.04 LTS.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 21:00 | Komunita

    Rakouská armáda přechází na LibreOffice. Ne kvůli licencím (16 000 počítačů). Hlavním důvodem je digitální suverenita. Prezentace v pdf z LibreOffice Conference 2025.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 23
    včera 12:44 | Bezpečnostní upozornění

    Národní úřad pro kybernetickou a informační bezpečnost (NÚKIB) upozorňuje na sérii kritických zranitelností v Cisco Adaptive Security Appliance (ASA) a Firepower Threat Defense (FTD) a Cisco IOS, CVE-2025-20333, CVE-2025-20363 a CVE-2025-20362. Zneužití těchto zranitelností může umožnit vzdálenému neautentizovanému útočníkovi spustit libovolný kód (RCE). Společnost Cisco uvedla, že si je vědoma aktivního zneužívání těchto zranitelností.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 16
    včera 12:11 | IT novinky

    Ochrana uživatelů a zároveň příznivé podmínky pro rozvoj umělé inteligence (AI). Ministerstvo průmyslu a obchodu (MPO) připravilo minimalistický návrh implementace evropského nařízení o umělé inteligenci, tzv. AI aktu. Český zákon zajišťuje ochranu občanům a bezpečné používání AI, ale zároveň vytváří pro-inovační prostředí, ve kterém se může AI naplno rozvíjet, firmy mohou využít jeho potenciál a nebudou zatíženy zbytečnou administrativou. Návrh je nyní v meziresortním připomínkovém řízení.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 8
    včera 05:11 | Komunita

    Dle plánu Linus Torvalds odstranil souborový systém bcachefs z mainline Linuxu. Tvůrce bcachefs Kent Overstreet na Patreonu informuje, že bcachefs je nově distribuován jako DKMS modul.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 2
    29.9. 17:44 | IT novinky

    PIF, Silver Lake a Affinity Partners kupují videoherní společnost Electronic Arts (EA) za 55 miliard dolarů (1,14 bilionu korun).

    Ladislav Hagara | Komentářů: 2
    Jaké řešení používáte k vývoji / práci?
     (39%)
     (48%)
     (13%)
     (15%)
     (18%)
     (14%)
     (18%)
     (14%)
     (14%)
    Celkem 147 hlasů
     Komentářů: 9, poslední 24.9. 17:28
    Rozcestník

    Pár tipů k callgrindu, debug symbolům, stack trace (C++)

    7.8.2009 01:33 | Přečteno: 1386× | programování | Výběrový blog

    Tipy pro přesnější použití valgrind/callgrind, manipulaci s debugovacími symboly a zjištění stack trace "zaživa".

    Callgrind - měření části kódu

    Nejjednodušší použití callgrindu je zavolat ho na celou binárku. Důležité je mít binárku přeloženu s debugovacími symboly (je možné kombinovat přepínače -Ox a -g u gcc). Budu používat cpuspinner.cpp jako příklad. Měření celého běhu programu:

    valgrind --tool=callgrind ./cpuspinner

    Když potřebujete změřit jenom část, zaincludujte valgrind/callgrind.h a můžete použít makra:

    Callgrind pak spustíme s parametrem --instr-atstart=no, aby neměřil dokud nenarazí na první z maker (viz příklad v cpuspinner.cpp):

    valgrind --tool=callgrind --instr-atstart=no ./cpuspinner

    V callgrind.h je vícero maker, kterými můžete ovládat měření a generování dat (lze "dumpnout" několik měření v jednom běhu apod.), viz manuál callgrindu. Makra z callgrind.h nědělají nic pokud program není spuštěn pod callgrindem.

    Callgrind - interaktivní ovládání

    K callgrindu je přibalen nástroj callgrind_control, kterým lze vypnout/zapnout instrumentaci k probíhajícímu měření. Hodí se to třeba k interaktivním GUI aplikacím. Spustíte valgrind s parametrem --instr-atstart=no, v momentě kdy chcete začít měřit, zavoláte

    callgrind_control -i on

    a pro vypnutí měření

    callgrind_control -i off

    "Přesýpání" debugovacích symbolů

    Když použijete přepínač -g u gcc, informace o debugovacích symbolech se nakonec dostanou do výsledné binárky (executable, shared object). Typicky se binárky před "releasem" strip-nou, čímž se debugovací informace zahodí.

    Jenže může se vyskytnout bug, který shodí aplikaci a není (jednoduše) replikovatelný. Můžete získat coredump, ten ale není bez debug symbolů přílíš užitečný. Je ovšem způsom jak zachovat debugovací symboly odděleně od binárek. Příklad s cpuspinner:

    objcopy --only-keep-debug cpuspinner cpuspinner.debug
    strip cpuspinner
    objcopy --add-gnu-debuglink=cpuspinner.debug cpuspinner
    

    Tyto tři příkazy nejprve vygenerují kopii debugovacích symbolů do souboru cpuspinner.debug. Pak se stripnou z původního cpuspinner a nakonec se do cpuspinner uloží odkaz, že debugovací symboly existují v souboru cpuspinner.debug. Gdb, jeho nadstavby a valgrind pak umí debug symboly najít v takhle vygenerovaných separátních debug souborech. (Pozn.: snad jednou se mi stalo, že je nějaký starší valgrind "neviděl"). Debugovací symboly lze někam odložit, kdyby se něco podobného muselo řešit. Velmi dobře se komprimují s LZMA kompresí.

    Zjištění stack trace za běhu

    Někdy může být užitečné zjistit stack trace za běhu, např. při logování výjimky, jak to umí Java nebo Python. V C++ to za jistých podmínek jde. Tady je jeden článek generování stack trace v C++, přímý odkaz na zdrojáky dbg::stack.

    Poznámka: aby dbg::stack fungoval, musíte svůj program přeložit s -rdynamic a nesmíte použít flag -fomit-frame-pointer. Funguje to i na x86_64, jenom je potřeba doplnit jeden ifdef do stack.cpp.

           

    Hodnocení: 100 %

            špatnédobré        

    Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

    Komentáře

    Vložit další komentář

    17.8.2009 11:16 Ivan
    Rozbalit Rozbalit vše Dik za tip.

    Ahoj diky za tip. Ten dbg::stack vypada dobre. Taky jsem se o neco takovyho pokousel:

    Marka __HERE__ a __HERE__SHORT__ slouzi k identifikaci mista ve zdrojacich. Pouzivam to pri vyhazovani vyjimek. Mam vlastni typ pro vyjimku, ktera ma 1.  argument konstruktoru std::string.

    A  pouzivam to takhle:

    throw(OciException(__HERE__, "Not implemented yet\n"));

    --- snap ---

    #ifdef __GNUC__
            #define __HERE_SHORT__ ::std::string(((strrchr(__FILE__, '/') ?: __FILE__ - 1) + 1)) + ":"__HERE1__(__LINE__)
            #define __HERE__ ::trotl::str_backtrace() + __HERE3__(__LINE__, __FILE__)
            #define __HERE1__(x)   STR(x)"\t" + __PRETTY_FUNCTION__
            #define __HERE2__(x,y) ::std::string("("y":" STR(x)"(") +  __PRETTY_FUNCTION__ +")"
            #define __HERE3__(x,y) ::std::string("\n(") + __PRETTY_FUNCTION__ + ") " y ":" STR(x) + "\n"
            #define STR(a) #a
    #else

    ...

    inline ::std::string str_backtrace()
    {
             ::std::stringstream ret;
    #ifdef __GNUC__
            void *buffer[TROTL_BACKTRACE_DEPTH];

            int bsize = ::backtrace(buffer, TROTL_BACKTRACE_DEPTH);
            char **names = backtrace_symbols (buffer, bsize);
            for(int i=0; i<bsize; i++)
                    ret << names[i] << std::endl;
            free(names);
    #endif
            return ret.str();
    }

    --- snap ---

    ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
    © 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.