Amazon Web Services (AWS) oznámil (en) výstavbu Fastnetu – strategického transatlantického optického kabelu, který propojí americký stát Maryland s irským hrabstvím Cork a zajistí rychlý a spolehlivý přenos cloudových služeb a AI přes Atlantik. Fastnet je odpovědí na rostoucí poptávku po rychlém a spolehlivém přenosu dat mezi kontinenty. Systém byl navržen s ohledem na rostoucí provoz související s rozvojem umělé inteligence a
… více »Evropská komise zkoumá možnosti, jak přinutit členské státy Evropské unie, aby ze svých telekomunikačních sítí postupně vyloučily čínské dodavatele Huawei a ZTE. Místopředsedkyně EK Henna Virkkunenová chce změnit doporučení nepoužívat rizikové dodavatele při budování mobilních sítí z roku 2020 v právně závazný požadavek.
sudo-rs, tj. sudo a su přepsané do programovacího jazyka Rust, již obsaženo v Ubuntu 25.10, bylo vydáno ve verzi 0.2.10. Opraveny jsou 2 bezpečnostní chyby.
Kaspersky pro Linux je nově k dispozici také pro domácí uživatele.
Společnost Avalonia UI oznámila, že pracuje na .NET MAUI pro Linux a webový prohlížeč. Vyzkoušet lze demo v prohlížeči. Když bude backend stabilní, bude vydán jako open source pod licencí MIT.
Byl vydán Mozilla Firefox 145.0. Přehled novinek v poznámkách k vydání a poznámkách k vydání pro vývojáře. Ukončena byla podpora 32bitového Firefoxu pro Linux. Přidána byla podpora Matrosky. Řešeny jsou rovněž bezpečnostní chyby. Nový Firefox 145 bude brzy k dispozici také na Flathubu a Snapcraftu.
Lidé.cz (Wikipedie) jsou zpět jako sociální síť s "ambicí stát se místem pro kultivované debaty a bezpečným online prostředím".
Byla vydána nová verze 4.4 multiplatformního integrovaného vývojového prostředí (IDE) pro rychlý vývoj aplikaci (RAD) ve Free Pascalu Lazarus (Wikipedie). Využíván je Free Pascal Compiler (FPC) 3.2.2.
ASUS má v nabídce komplexní řešení pro vývoj a nasazení AI: kompaktní stolní AI superpočítač ASUS Ascent GX10 poháněný superčipem NVIDIA GB10 Grace Blackwell a platformou NVIDIA DGX Spark. S operačním systémem NVIDIA DGX založeném na Ubuntu.
Desktopové prostredie Trinity Desktop vyšlo vo verzii R14.1.5. Je tu opravená chyba v tqt komponente spôsobujúca 100% vyťaženie cpu, dlaždice pre viac monitorov a nemenej dôležité su dizajnové zmeny v podobe ikon, pozadí atď. Pridaná bola podpora distribúcií Debian Trixie, Ubuntu Questing, RHEL 10 a OpenSUSE Leap 16.
Programming stuff. And stuff.
Nejjednodušší použití callgrindu je zavolat ho na celou binárku. Důležité je mít binárku přeloženu s debugovacími symboly (je možné kombinovat přepínače -Ox a -g u gcc). Budu používat cpuspinner.cpp jako příklad. Měření celého běhu programu:
valgrind --tool=callgrind ./cpuspinner
Když potřebujete změřit jenom část, zaincludujte valgrind/callgrind.h a můžete použít makra:
Callgrind pak spustíme s parametrem --instr-atstart=no, aby neměřil dokud nenarazí na první z maker (viz příklad v cpuspinner.cpp):
valgrind --tool=callgrind --instr-atstart=no ./cpuspinner
V callgrind.h je vícero maker, kterými můžete ovládat měření a generování dat (lze "dumpnout" několik měření v jednom běhu apod.), viz manuál callgrindu. Makra z callgrind.h nědělají nic pokud program není spuštěn pod callgrindem.
K callgrindu je přibalen nástroj callgrind_control, kterým lze vypnout/zapnout instrumentaci k probíhajícímu měření. Hodí se to třeba k interaktivním GUI aplikacím. Spustíte valgrind s parametrem --instr-atstart=no, v momentě kdy chcete začít měřit, zavoláte
callgrind_control -i on
a pro vypnutí měření
callgrind_control -i off
Když použijete přepínač -g u gcc, informace o debugovacích symbolech se nakonec dostanou do výsledné binárky (executable, shared object). Typicky se binárky před "releasem" strip-nou, čímž se debugovací informace zahodí.
Jenže může se vyskytnout bug, který shodí aplikaci a není (jednoduše) replikovatelný. Můžete získat coredump, ten ale není bez debug symbolů přílíš užitečný. Je ovšem způsom jak zachovat debugovací symboly odděleně od binárek. Příklad s cpuspinner:
objcopy --only-keep-debug cpuspinner cpuspinner.debug
strip cpuspinner
objcopy --add-gnu-debuglink=cpuspinner.debug cpuspinner
Tyto tři příkazy nejprve vygenerují kopii debugovacích symbolů do souboru cpuspinner.debug. Pak se stripnou z původního cpuspinner a nakonec se do cpuspinner uloží odkaz, že debugovací symboly existují v souboru cpuspinner.debug. Gdb, jeho nadstavby a valgrind pak umí debug symboly najít v takhle vygenerovaných separátních debug souborech. (Pozn.: snad jednou se mi stalo, že je nějaký starší valgrind "neviděl"). Debugovací symboly lze někam odložit, kdyby se něco podobného muselo řešit. Velmi dobře se komprimují s LZMA kompresí.
Někdy může být užitečné zjistit stack trace za běhu, např. při logování výjimky, jak to umí Java nebo Python. V C++ to za jistých podmínek jde. Tady je jeden článek generování stack trace v C++, přímý odkaz na zdrojáky dbg::stack.
Poznámka: aby dbg::stack fungoval, musíte svůj program přeložit s -rdynamic a nesmíte použít flag -fomit-frame-pointer. Funguje to i na x86_64, jenom je potřeba doplnit jeden ifdef do stack.cpp.
Tiskni
Sdílej:
Ahoj diky za tip. Ten dbg::stack vypada dobre. Taky jsem se o neco takovyho pokousel:
Marka __HERE__ a __HERE__SHORT__ slouzi k identifikaci mista ve zdrojacich. Pouzivam to pri vyhazovani vyjimek. Mam vlastni typ pro vyjimku, ktera ma 1. argument konstruktoru std::string.
A pouzivam to takhle:
throw(OciException(__HERE__, "Not implemented yet\n"));
--- snap ---
#ifdef __GNUC__
#define __HERE_SHORT__ ::std::string(((strrchr(__FILE__, '/') ?: __FILE__ - 1) + 1)) + ":"__HERE1__(__LINE__)
#define __HERE__ ::trotl::str_backtrace() + __HERE3__(__LINE__, __FILE__)
#define __HERE1__(x) STR(x)"\t" + __PRETTY_FUNCTION__
#define __HERE2__(x,y) ::std::string("("y":" STR(x)"(") + __PRETTY_FUNCTION__ +")"
#define __HERE3__(x,y) ::std::string("\n(") + __PRETTY_FUNCTION__ + ") " y ":" STR(x) + "\n"
#define STR(a) #a
#else
...
inline ::std::string str_backtrace()--- snap ---
{
::std::stringstream ret;
#ifdef __GNUC__
void *buffer[TROTL_BACKTRACE_DEPTH];
int bsize = ::backtrace(buffer, TROTL_BACKTRACE_DEPTH);
char **names = backtrace_symbols (buffer, bsize);
for(int i=0; i<bsize; i++)
ret << names[i] << std::endl;
free(names);
#endif
return ret.str();
}