Byla vydána nová verze 3.38 frameworku Flutter (Wikipedie) pro vývoj mobilních, webových i desktopových aplikací a nová verze 3.10 souvisejícího programovacího jazyka Dart (Wikipedie).
Organizace Apache Software Foundation (ASF) vydala verzi 28 integrovaného vývojového prostředí a vývojové platformy napsané v Javě NetBeans (Wikipedie). Přehled novinek na GitHubu. Instalovat lze také ze Snapcraftu a Flathubu.
Byl vydán Debian 13.2, tj. druhá opravná verze Debianu 13 s kódovým názvem Trixie. Řešeny jsou především bezpečnostní problémy, ale také několik vážných chyb. Instalační média Debianu 13 lze samozřejmě nadále k instalaci používat. Po instalaci stačí systém aktualizovat.
Google představil platformu Code Wiki pro rychlejší porozumění existujícímu kódu. Code Wiki pomocí AI Gemini udržuje průběžně aktualizovanou strukturovanou wiki pro softwarové repozitáře. Zatím jenom pro veřejné. V plánu je rozšíření Gemini CLI také pro soukromé a interní repozitáře.
V přihlašovací obrazovce LightDM KDE (lightdm-kde-greeter) byla nalezena a již opravena eskalace práv (CVE-2025-62876). Detaily v příspěvku na blogu SUSE Security.
Byla vydána nová verze 7.2 živé linuxové distribuce Tails (The Amnesic Incognito Live System), jež klade důraz na ochranu soukromí uživatelů a anonymitu. Tor Browser byl povýšen na verzi 15.0.1. Další novinky v příslušném seznamu.
Česká národní banka (ČNB) nakoupila digitální aktiva založená na blockchainu za milion dolarů (20,9 milionu korun). Na vytvořeném testovacím portfoliu, jehož součástí jsou bitcoin, stablecoiny navázané na dolar a tokenizované depozitum, chce získat praktickou zkušenost s držením digitálních aktiv. Portfolio nebude součástí devizových rezerv, uvedla dnes ČNB v tiskové zprávě.
Apple představil iPhone Pocket pro stylové přenášení iPhonu. iPhone Pocket vzešel ze spolupráce značky ISSEY MIYAKE a Applu a jeho tělo tvoří jednolitý 3D úplet, který uschová všechny modely iPhonu. iPhone Pocket s krátkým popruhem se prodává za 149,95 dolarů (USA) a s dlouhým popruhem za 229,95 dolarů (USA).
Byla vydána nová stabilní verze 7.7 webového prohlížeče Vivaldi (Wikipedie). Postavena je na Chromiu 142. Přehled novinek i s náhledy v příspěvku na blogu.
Společnost Epic Games vydala verzi 5.7 svého proprietárního multiplatformního herního enginu Unreal Engine (Wikipedie). Podrobný přehled novinek v poznámkách k vydání.
Programming stuff. And stuff.
size -A -d binary
section size addr
.interp 20 33076
.hash 2992 33096
.dynsym 7728 36088
.dynstr 6788 43816
.gnu.version 966 50604
.gnu.version_r 32 51572
.rel.dyn 1328 51604
.rel.plt 2248 52932
.init 16 55180
.plt 3392 55196
.text 16186316 58588
.fini 16 16244904
.rodata 6959461 16244920
.ARM.extab 46264 23204384
.ARM.exidx 285072 23250648
.eh_frame 4 23535720
.tbss 4 23568492
.init_array 4 23568492
.fini_array 4 23568496
.jcr 4 23568500
.data.rel.ro 2388 23568504
.dynamic 288 23570892
.got 1772 23571180
.data 9250956 23572952
.bss 5225372 32823912
.comment 74 0
.ARM.attributes 45 0
Total 37983554
Zde je vidět, že největší sekce jsou .data (read-write data), .rodata (read-only data), a .text (kód programu). Sekce .bss je sice celkem veliká, ale ta se na disk neukládá - je inicializována po spuštění v RAM na samé nuly.
Seřazení symbolů podle velikosti:
nm --print-size --size-sort --radix=d binary
27403032 00290304 D soc_mem_list
39231600 00295008 B dsv6DbCfgData
36415100 00296808 b mgmdv3Msg.26775
38049132 00498024 B lb2_work
36877696 00514332 B ssi
37477704 00528768 B lb_work
28134264 01720384 D soc_reg_list
Druhý sloupec je velikost symbolu, třetí je typ. Zde je důležité dívat se na typ, typ B je z .bss sekce, která se do ELF neukládá a je tvořena samými nulami. Typ D je globálně viditelný datový symbol, který zabírá příslušné místo (modulo alignment). Výčet typů viz manuálu nm (podstatné pro nás jsou d/D, g/G, t/T, r/R, v/V, w/W). Z předchozího výčtu je patrné, že se podle možnosti chceme zbavit např. soc_reg_list, který zabírá 1.7 MB.
.text.ERR_load_crypto_strings
0x0000000000f8a938 0x6c
0x0000000000f8a938 ERR_load_crypto_strings
.text.ERR_print_errors_cb
0x0000000000f8a9a4 0xd0
0x0000000000f8a9a4 ERR_print_errors_cb
.text.ERR_load_EVP_strings
0x0000000000f8aa74 0x38
0x0000000000f8aa74 ERR_load_EVP_strings
Teď linker udělal asi maximum, dále musíme symboly vyklestit ručně. To lze udělat ručně pomocou analýzy kódu, ale já jsem narazil na spoustu generovaného a těžce o-ifdefovaného kódu o statisících LOC, který byl absolutně nečitelný.
#!/bin/bash
objdump -d "$1" \
| grep '<' \
| sed -e 's/^[^<]*//' \
| sed 's/<\([^+]*\)[^>]*>/\1/' \
| awk 'BEGIN { FS = ":" } \
NF>1 { w=$1; } \
NF==1 && w != $1 { print w " " $0 }' \
| sort -u
Nejprve jsem si říkal, že to je takový divný awk/sed/grep hack, že to nemůže fungovat. Jaké bylo mé překvapení, když to vygenerovalo závislosti mezi symbolama
Když budete mít chvíli, projděte si jak to funguje, je to překvapivě jednoduché a vynalézavé. V té odpovědi se sice píše, že to vygeneruje caller-callee závislosti, ale generuje to i závislosti i funkce na datech (o tom ještě dále).
Použít graphviz na graf o stovkách tisíc hran fakt nefunguje (zkoušel jsem), tak jsem si napsal krátký pythoní kód, který mi ten graf prolezl od main a spočítal kumulativní velikosti symbolů, kde co na čem závisí.
Zde by byl šťastný konec, kdyby se neobjevilo pár zádrhelů:
Tiskni
Sdílej:
-fdata-sections a -ffunction-sections naopak zvětšení binárky, když má každá funkce svou sekci, která je uvedena ve výsledkem souboru, nebo ty sekce linker nakonec spojí do jedné?
objdump -d "$1" | perl -lne 'if(/<([^+]*).*?>(:?)/){if($2){$w=$1}elsif($w ne$1){print"$w $1"}}' | sort -u
mainu, posbírám jen 1/3 velikosti programu. Ověřil jsem si, že to je problém v objdump, kde minimálně jedna funkce nemá jiný odkaz než sama na sebe. Nějaké nápady, co s tím?
#!/bin/sh
objdump -d "$1" | perl -lne 'next unless/<([^+]*).*?>(:?)/;
if($2){$w=$1}elsif($w ne$1){print"$w $1"}' | sort -u > deps
nm --synthetic --print-size --size-sort --radix=d "$1" | awk '
function collect(name, set, i) {
used[name]++
if (set[name]++)
return
for (i = 0; i < deps[name]; i++)
collect(deps[name, i], set)
}
function run(name, set, sum, i) {
set[name] = sum = 0
collect(name, set)
for (i in set) sum += sizes[i]
print name, sizes[name], sum
}
{ sizes[$4] = $2 + 0 } END {
while ((getline < "deps") > 0) { deps[$1, deps[$1]++] = $2 }
for (name in sizes) run(name)
for (name in used) if (used[name] < 2) print name > "unreferenced"
}' | sort -nk3
000000000041865f <my_funny_callback>: 41865f: 55 push %rbp[...]
418739: be 5f 86 41 00 mov $0x41865f,%esiVypadá to, že to bude chtít mnohem víc Perlu.
objdump neresolvuje callbacky předávané argumentem – lze vyřešitobjdump neresolvuje callbacky z dat – nelze vyřešit
.
objdump -d "$1" | perl -lne '
if (/^0*([\da-f]+) <(.+?)>:/) { $a{$1} = $w = $2
} elsif (/<([^+]*).*?>/) { print "$w $1" if $w ne $1
} elsif (/0x([\da-f]+),/) { push @{$deps{$w}}, $1
} END { while (my ($w, $refs) = each %deps) {
for (@$refs) { print "$w $a{$_}" if exists $a{$_} }
}}' | sort -u > deps
Skóre: main vzrostl z 26.1% na 35.6% velikosti sstripnuté binárky. _start začal být větší než main. Konkrétní program obsahuje callbacky v datech s nemalým podstromem.
objdump -d "$1" | perl -lne '
if (/^0*([\da-f]+) <(.+?)>:/) { $a{$1} = $w = $2; next }
print "$w $1" if /<([^+]*).*?>/ && $w ne $1;
push @{$deps{$w}}, $1 if /0x([\da-f]+),/;
END { while (my ($w, $refs) = each %deps) {
for (@$refs) { print "$w $a{$_}" if exists $a{$_} }
}}' | sort -u > deps
nm "$1" | perl -lne 'print for /^0*(\S+) . (\S+)/' > addresses
objdump -d "$1" | perl -lne '
if (/<([^+]*).*?>(:?)/) { $w = $1 if $2; print "$w $1" if $w ne $1 }
BEGIN { %a = (split " ", `cat addresses`) }
print "$w $a{$1}" if /0x([\da-f]+),/ && exists $a{$1}' | sort -u > deps
Další krok je omílaný linker nebo potenciálně DWARF.
objdump -x. Člověk si ze "symbol table" posbírá offsety a velikosti a pak projíždí "relocation records" a zpětně resolvuje. Object soubory jenom už může být trochu problém posbírat, možná přes nějaký falešný kompilátor/linker jak to dělá scan-build analyzátor, ccache a podobné, a pořád to nemusí být triviální (více object files na jedny zdrojáky s různými defines), tak možná počkat na finální link příkaz do binárky a poprat se i s .a soubory. Teoreticky by se to dalo sledovat i přes strace/ptrace místo wrapperů.
LOAD s názvy souborů se dají docela snadno vyparsovat. Problém je, když se linkuje víc věcí, pak se ty output.map přepisují.
.