abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
AbcLinuxu hledá autory!
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×
    dnes 15:11 | IT novinky

    Miliardy korun na digitalizaci služeb státu nestačily. Stát do ní v letech 2020 až 2024 vložil víc než 50 miliard korun, ale původní cíl se nepodařilo splnit. Od loňského února měly být služby státu plně digitalizované a občané měli mít právo komunikovat se státem digitálně. Do tohoto data se povedlo plně digitalizovat 18 procent agendových služeb státu. Dnes to uvedl Nejvyšší kontrolní úřad (NKÚ) v souhrnné zprávě o stavu digitalizace v Česku. Zpráva vychází z výsledků víc než 50 kontrol, které NKÚ v posledních pěti letech v tomto oboru uskutečnil.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    dnes 13:55 | IT novinky

    Nadace Wikimedia, která je provozovatelem internetové encyklopedie Wikipedia, oznámila u příležitosti 25. výročí vzniku encyklopedie nové licenční dohody s firmami vyvíjejícími umělou inteligenci (AI). Mezi partnery encyklopedie tak nově patří Microsoft, Amazon a Meta Platforms, ale také start-up Perplexity a francouzská společnost Mistral AI. Wikimedia má podobnou dohodu od roku 2022 také se společností Google ze skupiny

    … více »
    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    dnes 02:22 | Nová verze

    D7VK byl vydán ve verzi 1.2. Jedná se o fork DXVK implementující překlad volání Direct3D 5, 6 a 7 na Vulkan. DXVK zvládá Direct3D 8, 9, 10 a 11.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    dnes 02:00 | Nová verze

    Byla vydána verze 12.0.0 knihovny libvirt (Wikipedie) zastřešující různé virtualizační technologie a vytvářející jednotné rozhraní pro správu virtuálních strojů. Současně byl ve verzi 12.0.0 vydán související modul pro Python libvirt-python. Přehled novinek v poznámkách k vydání.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 19:22 | Humor

    CreepyLink.com je nový zkracovač URL adres, 'díky kterému budou vaše odkazy vypadat tak podezřele, jak je to jen možné'. Například odkaz na abclinuxu.cz tento zkracovač převádí do podoby 'https://netflix.web-safe.link/logger_8oIlgs_free_money.php'. Dle prohlášení autora je CreepyLink alternativou ke zkracovači ShadyURL (repozitář na githubu), který dnes již bohužel není v provozu.

    NUKE GAZA! 🎆 | Komentářů: 3
    včera 12:33 | IT novinky

    Na blogu Raspberry Pi byla představena rozšiřující deska Raspberry Pi AI HAT+ 2 s akcelerátorem Hailo-10 a 8 GB RAM. Na rozdíl od předchozí Raspberry Pi AI HAT+ podporuje generativní AI. Cena desky je 130 dolarů.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 3
    včera 12:11 | Komunita

    Wikipedie slaví 25. výročí svého založení. Vznikla 15. ledna 2001 jako doplňkový projekt k dnes již neexistující encyklopedii Nupedia. Doména wikipedia.org byla zaregistrována 12. ledna 2001. Zítra proběhne v Praze Večer svobodné kultury, který pořádá spolek Wikimedia ČR.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 1
    včera 04:44 | Nová verze

    Po více než dvou letech od vydání předchozí verze 2.12 byla vydána nová stabilní verze 2.14 systémového zavaděče GNU GRUB (GRand Unified Bootloader, Wikipedie). Přehled novinek v souboru NEWS a v aktualizované dokumentaci.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 2
    včera 02:22 | Nová verze

    Google Chrome 144 byl prohlášen za stabilní. Nejnovější stabilní verze 144.0.7559.59 přináší řadu novinek z hlediska uživatelů i vývojářů. Podrobný přehled v poznámkách k vydání. Opraveno bylo 10 bezpečnostních chyb. Vylepšeny byly také nástroje pro vývojáře (YouTube).

    Ladislav Hagara | Komentářů: 4
    včera 01:55 | Humor

    Microsoft zveřejnil zdrojový kód XAML Studia a uvolnil ho pod MIT licencí. XAML Studio je nástroj ze světa Windows, určený pro tvorbu uživatelského rozhraní aplikací pomocí XAML (Extensible Application Markup Language). Stalo se tak zhruba po osmi letech od prvního prohlášení Microsoftu, že se tento kód chystá zveřejnit.

    NUKE GAZA! 🎆 | Komentářů: 0
    Které desktopové prostředí na Linuxu používáte?
     (14%)
     (4%)
     (0%)
     (9%)
     (19%)
     (3%)
     (6%)
     (3%)
     (11%)
     (43%)
    Celkem 457 hlasů
     Komentářů: 12, poslední 14.1. 21:12
    Rozcestník

    UEFI nabootuje kernel bez GRUBu/LILO

    31.3.2012 14:28 | Přečteno: 3335× | Gentoo | Výběrový blog

    Většina nových systému (SandyBridge) již nemá standardní BIOS, ale je vybavena UEFI. Pro mne první setkání s UEFI nastalo s novým služebním notebookem Dell E6420 s SSD diskem. Protože se neobejdu bez Windows 7 dualbootu, tak jsem řešil jak optimálně rozdělit disk s ohledem na SSD erase bloky a použité filesystémy. První rozhodnutím bylo použít GPT tabulku, protože GPT a gdisk, řeší zarovnání oddílů a taky jsem chtěl zkusit něco nového. Z toho vyplyne omezení, které přinášejí Windows 7. Ty umějí pracovat s GPT tabulkou pouze v 64-bitové verzi a jenom tehdy pokud nabootovali přes UEFI. Takže výsledek: UEFI - GPT - GRUB2. I když dnes už ani ten GRUB není skoro potřeba, jak se ukáže za chvíli. UEFI se vlastně chová jako jednoduchý boot-manažer. Každý nainstalovaný systém si do UEFI přidá vlastní boot-loader jako samostatnou UEFI aplikaci. Víc se lze dočíst třeba zde: Gentoo Wiki.

    S verzí jádra 3.3 se objevila zajímavá funkcionalita jmenující se EFI stub. Ta dokáže přeložit samotné jádro jako UEFI aplikaci, takže vůbec není potřeba GRUB2 nebo jiný boot-loader. Pro výběr systému, prioritu, boot order atd, lze použít přímo možností UEFI. Z Linuxu lze konfigurovat UEFI pomocí příkazu efibootmgr. Klíčové volby v konfiguraci jádra jsou tyto.
    EFI
    EFI_STUB            # umožní bzImage nahrát jako UEFI aplikací
    RELOCATABLE
    EFI_PARTITION
    EFI_VARS
    
    Jádro se zaregistruje do UEFI příkazem:
    # efibootmgr -c -L linux-3.3.0-gentoo --load "\\EFI\\gentoo\\bzimage.efi"
    
    kde je udaná cesta na UEFI oddílu. Parametry jádru lze předat přes UEFI, nebo je zakompilovat do jádra natvrdo CONFIG_CMDLINE. Teď by mne ještě zajímalo, zda takto nabootované jádro startuje čistě do 64-bit režimu, nebo jestli se stále provadí lagacy x86 start s reálným režimem atd.? Zda je to vůbec možné na x86 železe?        

    Hodnocení: 100 %

            špatnédobré        

    Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

    Komentáře

    Vložit další komentář

    31.3.2012 14:41 Mrkva | skóre: 22 | blog: urandom
    Rozbalit Rozbalit vše Re: UEFI nabootuje kernel bez GRUBu/LILO
    Zda je to vůbec možné na x86 železe?
    Jestli najdeš něco co je x86 only a podporuje UEFI tak to můžeš zkusit :)
    We lived, we danced, we raced, we run, from the oblivion to come, Dressed for the last dance of a hundred thousand suns.
    31.3.2012 14:50 SAM: | skóre: 23 | blog: marsark_linux
    Rozbalit Rozbalit vše Re: UEFI nabootuje kernel bez GRUBu/LILO
    Myslím samozřejmě 64 bitové systémy.
    31.3.2012 15:18 rastos | skóre: 63 | blog: rastos
    Rozbalit Rozbalit vše Re: UEFI nabootuje kernel bez GRUBu/LILO
    Ako potom vyzerá dual boot?
    31.3.2012 17:37 SAM: | skóre: 23 | blog: marsark_linux
    Rozbalit Rozbalit vše Re: UEFI nabootuje kernel bez GRUBu/LILO
    UEFI na to nabízí boot menu (jako u starého BIOSU - výběr CD, USB, HDD0, HDD1, NET), tak tady jsou na výběr ty "UEFI aplikace" a případné mechaniky atd. U mne se to menu dá vyvolat přes F12 nebo nastavit, že se má zobrazit při každém bootu.
    pavlix avatar 31.3.2012 16:19 pavlix | skóre: 54 | blog: pavlix
    Rozbalit Rozbalit vše Re: UEFI nabootuje kernel bez GRUBu/LILO
    Proč mi EFI připadá jako kus windowsů strčený do biosu?
    Já už tu vlastně ani nejsem. Abclinuxu umřelo.
    kotyz avatar 31.3.2012 17:20 kotyz | skóre: 25 | blog: kotyzblog | Plzeň
    Rozbalit Rozbalit vše Re: UEFI nabootuje kernel bez GRUBu/LILO
    Žeby to bylo přesně ono? ;-)
    Hrdý člen KERNEL ULTRAS. | Furry/Brony/Otaku | Nemám čas ztrácet čas. | In 'pacman -Syu' we trust!
    31.3.2012 17:38 SAM: | skóre: 23 | blog: marsark_linux
    Rozbalit Rozbalit vše Re: UEFI nabootuje kernel bez GRUBu/LILO
    No je to takový moloch. Můj Dell tam má ještě přilepený Intel Management Engine alias Intel vPro a to je také taková patlanice.
    31.3.2012 19:30 heh
    Rozbalit Rozbalit vše Re: UEFI nabootuje kernel bez GRUBu/LILO
    +1 :-D
    31.3.2012 18:18 cynan
    Rozbalit Rozbalit vše Re: UEFI nabootuje kernel bez GRUBu/LILO
    Diky za info, jsem zas chytrejsi.
    31.3.2012 19:06 sasula
    Rozbalit Rozbalit vše Re: UEFI nabootuje kernel bez GRUBu/LILO
    To je opravdu zajímavý blog. Jaký to ale má přínos? Bootuje to pak rychleji?
    31.3.2012 19:27 uefi
    Rozbalit Rozbalit vše Re: UEFI nabootuje kernel bez GRUBu/LILO
    Podle odezvy v diskuzích na netu je boot až o 3 sec rychlejší. Odměnou je člověku spíše nádherná grafika. Prostě vyšší rozlišení (podpora myší byla už dávno myslím u AMI-BIOSu, ale rozlišení bylo tehdy mizerné).

    Proti uefi hovoří problémy s rozjetím některých distribucí. Matlal sem se s tím u netbooku a docela sem se nasral, protože moje oblíbená distribuce nechtěla vůbec nastartovat. Musel sem tam nechat widle, stejně byly v ceně.

    Taky sou problémy s některými grafickými kartami, místo té krásné grafiky vidíte s některou starší gk jenom černou obrazovku.

    Jinak dík autorovi blogpostu, že o této problematice vůbec začal někdo psát. Člověk aby se bál pořídit kvůli tomu uefi novější stroj.

    31.3.2012 19:39 sasula
    Rozbalit Rozbalit vše Re: UEFI nabootuje kernel bez GRUBu/LILO
    Další (teoretický) přínos může být v lepší (rozumnější*) inicializaci hardwaru, viz článek http://www.rodsbooks.com/efi-bootloaders/efistub.html:
    Enabling the kernel to boot directly from the EFI can theoretically improve the kernel's ability to initialize the computer's hardware in a sane way. Whether this will translate into improvements in practice is another matter. This method of booting is new enough that I haven't seen many comments about it.
    *Co to přesně znamená, ale nevím.
    vain avatar 1.4.2012 11:39 vain | skóre: 16
    Rozbalit Rozbalit vše Re: UEFI nabootuje kernel bez GRUBu/LILO
    Matlal sem se s tím u netbooku a docela sem se nasral, protože moje oblíbená distribuce nechtěla vůbec nastartovat. Musel sem tam nechat widle, stejně byly v ceně.
    No to mě teď všichni strašíte, nám v pátek dorazily do práce nové PC s Core i7 apod (ještě jsem to nerozbalil, ale je mi jasné, že s UEFI) a opravdu bych nerad zůstal na Windows, které k těm PC byly přikoupeny (nechápejte to zle, nic proti Windows, ale zvyk je železná košile a nechci si zvykat na Windows a nemají pro mne žádnou přidanou hodnotu - nutnost antiviráku je naopak ubraná hodnota z výkonu).
    If the only choice you've got is to do the wrong thing, then it's not really the wrong thing, it's more like fate.
    1.4.2012 13:42 SAM: | skóre: 23 | blog: marsark_linux
    Rozbalit Rozbalit vše Re: UEFI nabootuje kernel bez GRUBu/LILO
    Neměl by to být problém. Moje UEFI umožňuje i Legacy boot, takže i starší distribuční media lze nabootovat. Jedině je pak potřeba udělat si vlastní jádro s podporou UEFI. Na druhou stranu je fakt, že to není řešení "zasuň DVD a klikni Next". Na Gentoo jsem to po trošce elaborování rozchodil.

    Je to spíš jako s IPv6. Po třiceti letech je tu něco jiného, co funguje jinak. No a je potřeba se naučit s tím pracovat.
    vain avatar 1.4.2012 14:28 vain | skóre: 16
    Rozbalit Rozbalit vše Re: UEFI nabootuje kernel bez GRUBu/LILO
    No já věřím že to nějak půjde, dokud jsem ale nečetl tento blog a komentáře, myslel jsem si, že to bude právě metodou "zasuň DVD a klikni Next".
    If the only choice you've got is to do the wrong thing, then it's not really the wrong thing, it's more like fate.
    pavlix avatar 1.4.2012 14:34 pavlix | skóre: 54 | blog: pavlix
    Rozbalit Rozbalit vše Re: UEFI nabootuje kernel bez GRUBu/LILO
    Srovnání s IPv6 mě docela pobavilo.
    Já už tu vlastně ani nejsem. Abclinuxu umřelo.
    1.4.2012 22:21 SAM: | skóre: 23 | blog: marsark_linux
    Rozbalit Rozbalit vše Re: UEFI nabootuje kernel bez GRUBu/LILO
    Tak to je dobře :)
    31.3.2012 19:28 SAM: | skóre: 23 | blog: marsark_linux
    Rozbalit Rozbalit vše Re: UEFI nabootuje kernel bez GRUBu/LILO
    Je to rychlejší o načtení Grubu a případný timeout.
    31.3.2012 19:44 sasula
    Rozbalit Rozbalit vše Re: UEFI nabootuje kernel bez GRUBu/LILO
    Na rychlosti bootování hodně zapracoval Microsoft ve Windows 8, viz video Windows 8 "Fast Boot" on laptops. Rychlý start bude jedním z hlavních předpokladů pro úspěch Windowsích tabletů a hybridních notebooků.
    31.3.2012 19:49 frdrx | skóre: 29 | blog: frdrx
    Rozbalit Rozbalit vše Re: UEFI nabootuje kernel bez GRUBu/LILO
    U mě by to bootovat rychleji mohlo. Než deska načte grub trvá dýl než následný boot i s přihlášením.
    Patička mi slouží k tomu, abych si lépe poznal svoje příspěvky.
    1.4.2012 21:29 rastos | skóre: 63 | blog: rastos
    Rozbalit Rozbalit vše Re: UEFI nabootuje kernel bez GRUBu/LILO
    Mám Asus P8H67-M PRO(ktorá vraj podporuje EFI), v jadre mám:
    $ zgrep EFI /proc/config.gz 
    CONFIG_EFI_PARTITION=y
    CONFIG_EFI=y
    CONFIG_EFI_STUB=y
    CONFIG_FB_EFI=y
    CONFIG_EFI_VARS=y

    A počas boot-u dostanem

    $ dmesg |grep EFI
    EFI Variables Facility v0.08 2004-May-17

    Ale /sys/firmware/ neobsahuje adresár efi. A podľa manuálovej stránky by mi teda efibootmgr nezafungoval. Nejaký nápad?
    2.4.2012 11:20 SAM: | skóre: 23 | blog: marsark_linux
    Rozbalit Rozbalit vše Re: UEFI nabootuje kernel bez GRUBu/LILO
    A jádro, pod kterým běžíš, nabootovalo přes UEFI? Pokud ne, tak neexistují EFI vars a adresář /sys/firmware/efi.
    2.4.2012 12:21 rastos | skóre: 63 | blog: rastos
    Rozbalit Rozbalit vše Re: UEFI nabootuje kernel bez GRUBu/LILO
    Podmienkou bootovania cez UEFI je zaregistrovanie linuxového jadra pomocou efibootmgr. A efibootmgr k svojej práci potrebuje /sys/firmware/efi. To vyzerá začarovano rekurzívne ;-)
    grubber avatar 3.4.2012 11:49 grubber | skóre: 6 | blog: grubber | Břeclav / Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: UEFI nabootuje kernel bez GRUBu/LILO
    # modprobe efivars
    grubber avatar 3.4.2012 16:23 grubber | skóre: 6 | blog: grubber | Břeclav / Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: UEFI nabootuje kernel bez GRUBu/LILO
    Aha, modul už máš natažený. Asi teda budeš muset použít GRUB2 pro EFI boot.
    2.4.2012 10:37 blondak | skóre: 36 | blog: Blondak | Čáslav
    Rozbalit Rozbalit vše Re: UEFI nabootuje kernel bez GRUBu/LILO
    Také mám DELL 6420 a UEFI jsem se snažil zrovoznit, což se mi na konec po dařilo, zatím na fedoře přes grub.efi, ale narazil jsem na problém, že musí být soubor který má EFI načíst na FAT disku, jinak mi to nešlapalo, U tebe to funguje na nějakém EXT[234] disku?

    Díky za info.
    Každý problém ma své logické, snadno pochopitelné nesprávné řešení.
    2.4.2012 11:18 SAM: | skóre: 23 | blog: marsark_linux
    Rozbalit Rozbalit vše Re: UEFI nabootuje kernel bez GRUBu/LILO
    Ne, EFI partition musí být FAT32. S jinou to nejede, to je standard.
    Model: ATA SAMSUNG SSD PM83 (scsi)
    Disk /dev/sda: 256GB
    Sector size (logical/physical): 512B/512B
    Tabulka oddílů: gpt
    
    Číslo  Začátek  Konec   Velikost  Systém souborů  Název             Přepínače
     1     1049kB   269MB   268MB     fat32           EFI System        boot
     2     269MB    374MB   105MB     ext2            Linux filesystem
     3     374MB    70,9GB  70,5GB    ntfs
     4     70,9GB   88,0GB  17,2GB    ext4            Linux filesystem
     5     88,0GB   256GB   168GB     ext4            Linux filesystem
    
    2.4.2012 11:42 blondak | skóre: 36 | blog: Blondak | Čáslav
    Rozbalit Rozbalit vše Re: UEFI nabootuje kernel bez GRUBu/LILO
    Tak to je škoda, protože jsem ve Fedoře nepřišel na způsob, jak používat jeden grub.conf mám teď 2 jeden v /boot/efi/EFI/redhat/grub.conf a jeden v /boot/grub/grub.conf, problém je v aktualizaci kernelu, kdy musím ručně přidat záznam do configu pro efi... OT: koukám, že už máš novou generaci SSD, já mám ještě pomalejší PM81 :-/
    Každý problém ma své logické, snadno pochopitelné nesprávné řešení.
    2.4.2012 12:10 SAM: | skóre: 23 | blog: marsark_linux
    Rozbalit Rozbalit vše Re: UEFI nabootuje kernel bez GRUBu/LILO
    OT: Jojo, je to SATA 3G. Btw. používáš dock? Nedaří se mi vylámat nějakou udev událost, když notes cvaknu do docku.
    2.4.2012 12:14 blondak | skóre: 36 | blog: Blondak | Čáslav
    Rozbalit Rozbalit vše Re: UEFI nabootuje kernel bez GRUBu/LILO
    Dock používám, udev rule jsem k němu ale zatím nepotřeboval, ale můžu se zkusit na to kouknout.
    Každý problém ma své logické, snadno pochopitelné nesprávné řešení.
    2.4.2012 12:45 SAM: | skóre: 23 | blog: marsark_linux
    Rozbalit Rozbalit vše Re: UEFI nabootuje kernel bez GRUBu/LILO
    Mám pocit, že mi na to chybí něco v jádře, ale nemůžu přijít na to co.
    14.6.2012 17:34 frr | skóre: 34
    Rozbalit Rozbalit vše Re: UEFI nabootuje kernel bez GRUBu/LILO
    PCI hotplug?
    [:wq]
    18.7.2012 00:08 SAM: | skóre: 23 | blog: marsark_linux
    Rozbalit Rozbalit vše Re: UEFI nabootuje kernel bez GRUBu/LILO
    Ten tam mám.
    3.4.2012 16:57 Sten
    Rozbalit Rozbalit vše Re: UEFI nabootuje kernel bez GRUBu/LILO
    Teď by mne ještě zajímalo, zda takto nabootované jádro startuje čistě do 64-bit režimu, nebo jestli se stále provadí lagacy x86 start s reálným režimem atd.? Zda je to vůbec možné na x86 železe?
    Jádro nebootuje v reálném režimu už dost dlouho a proto u BIOSu potřebuje zavaděč. Nicméně 64bitové jádro se zavaděčem bootuje 32bitově a v UEFI by mohlo bootovat už 64bitově, ale jestli to dělá, to nevím.

    Jinak druhý důvod zavedení UEFI (hned po grafickém bootu :-) ) byl právě ten, aby se nemuselo bootovat v reálném režimu.
    22.10.2018 11:29 Aleš Kapica | skóre: 52 | blog: kenyho_stesky | Ostrava
    Rozbalit Rozbalit vše Re: UEFI nabootuje kernel bez GRUBu/LILO
    Ano, protože UEFI je defakto zavaděč, podobně jako GRUB.

    Založit nové vláknoNahoru

    ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
    © 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.