Google Chrome 140 byl prohlášen za stabilní. Nejnovější stabilní verze 140.0.7339.80 přináší řadu novinek z hlediska uživatelů i vývojářů. Podrobný přehled v poznámkách k vydání. Opraveno bylo 6 bezpečnostních chyb. Vylepšeny byly také nástroje pro vývojáře.
LeoCAD (Wikipedie) je svobodná multiplatformní aplikace umožňující také na Linuxu vytvářet virtuální 3D modely z kostek lega. Vydána byla verze 25.09. Zdrojové kódy a AppImage jsou k dispozici na GitHubu. Instalovat lze také z Flathubu.
RubyMine, tj. IDE pro Ruby a Rails od společnosti JetBrains, je nově zdarma pro nekomerční použití.
Český LibreOffice tým vydává překlad příručky LibreOffice Calc 25.2. Calc je tabulkový procesor kancelářského balíku LibreOffice. Příručka je ke stažení na stránce dokumentace.
Byla vydána (Mastodon, 𝕏) vývojová verze 3.1.4 příští stabilní verze 3.2 svobodné aplikace pro úpravu a vytváření rastrové grafiky GIMP (GNU Image Manipulation Program). Přehled novinek v oznámení o vydání.
Zakladatel ChimeraOS představil další linuxovou distribuci zaměřenou na hráče počítačových her. Kazeta je linuxová distribuce inspirována herními konzolemi z 90. let. Pro hraní hry je potřeba vložit paměťové médium s danou hrou. Doporučeny jsou SD karty.
Komunita kolem Linuxu From Scratch (LFS) vydala Linux From Scratch 12.4 a Linux From Scratch 12.4 se systemd. Nové verze knih s návody na instalaci vlastního linuxového systému ze zdrojových kódů přichází s Glibc 2.42, Binutils 2.45 a Linuxem 6.15.1. Současně bylo oznámeno vydání verze 12.4 knih Beyond Linux From Scratch (BLFS) a Beyond Linux From Scratch se systemd.
Organizátoři konference LinuxDays ukončili veřejné přihlašování přednášek. Teď je na vás, abyste vybrali nejlepší témata, která na letošní konferenci zaznějí. Hlasovat můžete do neděle 7. září. Poté podle výsledků hlasování organizátoři sestaví program pro letošní ročník. Konference proběhne 4. a 5. října v Praze.
Byla vydána verze 11.0.0 vizuálního programovacího jazyka Snap! (Wikipedie) inspirovaného jazykem Scratch (Wikipedie). Přehled novinek na GitHubu.
Na čem aktuálně pracují vývojáři GNOME a KDE Plasma? Pravidelný přehled novinek v Týden v GNOME a Týden v KDE Plasma. Vypíchnout lze, že v Plasmě byl implementován 22letý požadavek. Historie schránky nově umožňuje ohvězdičkovat vybrané položky a mít k ním trvalý a snadný přístup.
Odkazy
V portage sa konečne objavilo Qt 4.5 rc1 a nebol by som to asi ja keby som to hneď nechcel vyskúšať. Podľa benchmarkov to vyzerá veľmi sľubne. Ako to je so zrýchlením v skutočnosti?
V prvom rade upozorňujem, že ide len o môj subjektívny dojem z rýchlosti Qt 4. Žiadne benchmarky som neskúšal keďže som nekompiloval s USE flagom debug.
Pri testovaní rýchlosti renderovania som hlavne skúšal reakciu na zmenu veľkosti okna (vtedy sa musí všetko prekresliť a je to dostatočne komplexné na to aby sa to dalo považovať za benchmark). V štandardnom nastavení s mojim hw (intel core 2 duo, 1.5GHz, 2GB RAM, grafika x3100, nový xorg, UXA, GEM, linux-2.6.28), grafický štýl skulpture to išlo subjektívne pomalšie než u Qt 4.4.
Podľa odporúčaní som zmenil graphicssystem na raster. Keďže som lenivý písať voľby pri spustení každej aplikácie tak som si radšej qt-gui skompiloval s USE flagom raster. Portage hlásil síce, že raster je experimental .. ale nič hrozné sa nestalo. Dokonca drobné artefakty u scrollbarov v psi zmizli a všetko renderuje bez najmenšich problémov.
To čo ma ale zaujímalo bola rýchlosť renderovania. A tá sa fakt zvýšila podstatne. Qt sa konečne rýchlostne dostalo na úroveň Qt 3. Okrem renderovania samotných widgetov ma zaujímalo aj to, ako dokáže konqueror renderovať stránky. S Qt 4.4 bol konqueror v renderovaní zložitejších webov (veľa priehľadnosti, statické pozadie) asi 2x pomalší než firefox. Tentoraz som vybral web ktorý ff stíha prekresľovať pri scrollovaní s 2 fps. Konqueror z KDE 3 scrolluje bez najmenšieho zasekávania (shift + down) a bez známok väčšej záťaže CPU. U konqueroru z KDE 4 som zaznamenal podobné výsledky. Hurá, konečne je rýchlosť na slušnej úrovni. Nokia odviedla fakt skvelú robotu.
Ešte trochu offtopic, do Qt 4 pribudlo presúvanie tabov. Dúfam, že KDE aplikácie to čoskoro začnú používať.
Tiskni
Sdílej:
Muzu se zeptat jak se ten graphicssystem na raster meni? Je to parametr pro kompilai nebo je to nekde v nastaveni?
Ja jsem s Qt spokojeny, tak me zajima jestli bude nejaka zmena. Dekuju.
nevim jak je to s rychlosti, ale v KDE4 mi konecne spravne funguje systray :)
V této verzi konečně opravili tisk více kopii jedné stránky, jinak jak funguje KDE4.2 s touto verzí Qt? Nedávno tady ve zprávičkách bylo něco o tom že to nebude moc podporované a některé widgety můžou dělat problémy.
Jákapak Nokia? Trolltech přece!