Dnes a zítra probíhá vývojářská konference Google I/O 2025. Sledovat lze na YouTube a na síti 𝕏 (#GoogleIO).
V Bostonu probíhá konference Red Hat Summit 2025. Vybrané přednášky lze sledovat na YouTube. Dění lze sledovat na síti 𝕏 (#RHSummit).
Společnost Red Hat oficiálně oznámila vydání Red Hat Enterprise Linuxu 10. Vedle nových vlastností přináší také aktualizaci ovladačů a předběžné ukázky budoucích technologií. Podrobnosti v poznámkách k vydání.
Tuto sobotu 24. května se koná historicky první komunitní den projektu Home Assistant. Zváni jsou všichni příznivci, nadšenci a uživatelé tohoto projektu. Pro účast je potřebná registrace. Odkazy na akce v Praze a v Bratislavě.
Troy Hunt představil Have I Been Pwned 2.0, tj. nový vylepšený web služby, kde si uživatelé mohou zkontrolovat, zda se jejich hesla a osobní údaje neobjevili v únicích dat a případně se nechat na další úniky upozorňovat.
Microsoft představil open source textový editor Edit bežící v terminálu. Zdrojové kódy jsou k dispozici na GitHubu pod licencí MIT.
V Seattlu a také online probíhá konference Microsoft Build 2025. Microsoft představuje své novinky. Windows Subsystem for Linux je nově open source. Zdrojové kódy jsou k dispozici na GitHubu pod licencí MIT.
Z příspěvku Turris Sentinel – co přinesl rok 2024 na blogu CZ.NIC: "Za poslední rok (únor 2024 – únor 2025) jsme zachytili 8,3 miliardy incidentů a to z 232 zemí a z jejich závislých území. Tyto útoky přišly od 6,2 milionu útočníků (respektive unikátních adres). SMTP minipot je stále nejlákavější pastí, zhruba 79 % útoků bylo směřováno na tento minipot, 16 % útoků směřovalo na minipot Telnet, 3 % útoků směřovaly na minipot HTTP a 2 % na minipot FTP. Dále jsme zaznamenali 3,2 milionu unikátních hesel a 318 tisíc unikátních loginů, které útočníci zkoušeli."
Byla vydána (Mastodon, 𝕏) nová verze 3.0.4 svobodné aplikace pro úpravu a vytváření rastrové grafiky GIMP (GNU Image Manipulation Program). Přehled novinek v oznámení o vydání a v souboru NEWS na GitLabu. Nový GIMP je již k dispozici také na Flathubu.
Byla vydána nová stabilní verze 7.4 webového prohlížeče Vivaldi (Wikipedie). Postavena je na Chromiu 136. Přehled novinek i s náhledy v příspěvku na blogu.
Odkazy
To že autor referenčnej implementácie pythonu si z výkonu ťažkú hlavu nerobí je vo všeobecnosti známe. Benchmarky referenčnej implementácie sú pomerne jednoznačné (škoda, že medzi benchmarky nechcú zaradiť PyPy). V dnešnom blogu sa pozrieme tak trochu na črevá PyPy, RPython (python ktorý je schopný bežať približene rovnako ako C program) a benchmarky s V8.
Python patrí medzi moje celkom obľúbené jazyky. Je známy tým, že vie všetko možné ale nič poriadne (presne ako ja). Má akési objekty, ale plnohodnotné OOP ako smalltalk to nie je. Má akési funkcie vyššieho rádu ale tail rekurziu nemá (druhý haskell to tiež nebude ). Referenčná implementácia je napísaná v C. Okrem referenčnej implementácie sa na internete povaľuje množstvo ďalších alternatívnych (jython, ironpython …).
Python patrí medzi interpretované jazyky. Zdrojové kódy majú príponu .py. Pri prvom spustení sa zvyčajne prekladajú do bytekódu (.pyc) vďaka čomu je štart programov v pythone pomerne rýchly (odpadáva fáza parsovania pri každom spustení).
V nie tak moc dávnych dobách zopár nadšencov napísalo interpret pythonu v pythone. Vďaka réžii pythonu boli programy bežiace v ňom asi 1000x pomalšie než programy bežiace v C-Pythone. Zatiaľ čo v začiatkoch bola táto implementácia absolútne najpomalšia dnes je zo skutočne kompatibilných implementácií najrýchlejšia (v benchmarkoch má v priemere 6,45-násobné zrýchlenie oproti CPythonu).
V súčasnosti sa PyPy skladá z dvoch hlavných komponentov - Python interpret napísaný v RPythone (čo je obyčajný python s pár obmedzeniami) a RPython prekladač (preklad na screenshote, do terminálu vykresľuje mandelbrotovú množinu), ktorý prekladá python do nízkoúrovňového jazyka. Dokáže zároveň automaticky generovať VM s JIT-om.
Pomocou PyPy toolchainu je možné veľmi jednoducho napísať vlastný interpretovaný jazyk a vygenerovať k nemu JIT kompilátor.
Obmedzenia, ktoré musí spĺňať RPython program vyplývajú zo spôsobu prekladu. Jedným z dôvodov prečo je python pomerne pomalý je jeho dynamickosť. V pythone je možné zapísať napr. a = 1; a = "text";
a bude to plne validný python kód. V RPythone sú typy statické a automaticky dedukované z kontextu (haskellisti s radosťou vysvetlia). V prípade nesprávneho použitia typov jednoducho program nepôjde skompilovať. Vďaka týmto vlastnostiam je možné generovať nízkoúrovňový kód s minimálnou réžiou písaný vo vysokoúrovňovom jazyku.
Na začiatok nudný neefektívny príklad:
Python
def fib(n): if n <= 1: return n else: return fib(n-2) + fib(n-1) def main(argv): n = int(argv[1]) print "fib of", n, "is", fib(n) return 0
Javascript
function fib(n) { if (n <= 1) { return n; } else { return fib(n-2) + fib(n-1); } } console.log(fib(36));
C++
#include <iostream> using namespace std; ulong fib(ulong n) { if (n <= 1) { return n; } else { return fib(n-2) + fib(n-1); } } int main(int argc, char *argv[]) { ulong n = atoi(argv[1]); cout << "fib of " << n << " is " << fib(n); return 0; }
Kód pre python a rpython je identický, líši sa len v inicializačnom kóde:
if __name__ == "__main__": import sys main(sys.argv)
v štandardnom pythone vs. rpython:
def target(driver,args): return main,None
CPython | PyPy | V8 | RPython | C++ | |
---|---|---|---|---|---|
Čas | 16,817 s | 2,785 s | 0,830 s | 0,326 s | 0,172 s |
Rozdiel oproti C++ | 98 x | 16 x | 4.8 x | 1.9 x | 1.0 x |
Na jednoduchom príklade je vidieť, že peniaze naliaté do V8 za niečo stáli No dosť bolo hrania sa, poďme sa pozrieť na tieto benchmarky (je tam odkaz na zdrojáky). Zopár benchmarkov som upravil tak, aby fungovali aj pod rpythonom, zvyšok sa mi už nechcelo prepisovať, takže výsledky nie sú kompletné
Problém | CPython | PyPy | V8 | RPython |
---|---|---|---|---|
1 | 383,9 us | 95,4 us | 352,5 us | 5,8 us |
2 | 36,6 us | 9,8 us | 20,9 us | 0,805 us |
3 | 1 227,2 us | 236,9 us | 167,3 us | 143,9 us |
4 | 546 650 us | 149 140 us | 598 210 us | 76 941 us |
5 | 32,90 us | 25,75 us | 5,15 us | 2,13 us |
6 | 2,2 us | 0,8 us | 0,1 us | 0,005 us |
7 | 205 070 us | 23 680 us | 58 020 us | 3 175 us |
8 | 2 882,10 us | 563,65 us | 1 570,90 us | 134,11 us |
9 | 116 120 us | 1 680 us | 1 130 us | 734 us |
10 | 1 314 900 us | 269 800 us | 571 540 us | 43 838 us |
13 | 270,8 us | 135,4 us | 1 678,6 us | |
15 | 9,7 us | 4,9 us | 3,6 us | |
16 | 392,6 us | 196,3 us | 86,9 us | |
18 | 432,1 us | 216,1 us | 275,3 us | |
19 | 503,5 us | 251,8 us | 63,8 us | |
20 | 229,7 us | 114,9 us | 1 804,7 us | |
24 | 39,8 us | 19,9 us | 13,1 us | |
28 | 1 948,2 us | 974,1 us | 19,7 us | |
40 | 84,3 us | 42,2 us | 12,9 us | |
45 | 4,1 us | 2,1 us | 0,1 us |
Mierne upravené zdrojáky tak aby išli pod rpythonom sú dostupné v mojom klone.
Z výsledkov je vidieť, že JIT v PyPy funguje diametrálne odlišne od V8. Nedá sa jednoznačne povedať, že niektorý z nich je rýchlejší / pomalší. Ak by mimochodom niekoho zaujímalo ako funguje V8 a prečo je delete príšerné pomalý tak tento blog je pre vás.
Samozrejme v priamom porovnaní medzi jazykmi so statickými typmi a dynamickými typmi je rozdiel vo výkone jednoznačný. Statické typy je však možné s určitými obmedzeniami dostať aj do jazyka ako je python a to bez akéhokoľvek písania hintov. Na podobnom princípe funguje aj typový systém haskellu.
Tiskni
Sdílej:
Na také bežné matematické blbnutie je python celkom rýchly. Numpy je pekne optimalizované, používa vektorové operácie a s pomerne rýchlym backendom je fakt super tam, kde sa python používa len ako lepidlo medzi knižnicami. Nedávno so sa tak dokonca hral s OpenCV a spracovaním videa, ale nakoniec som to aj tak prepísal do C++ (nie kvôli výkonu, ale ako príprava na jeden menší článok).
Ten thunk leak je jedna z vecí ktoré sa mi dosť na haskelli nepáčia (prekvapilo ma to u funkcií ako fold), ale vlastne to celkom vyplýva z lenivosti vykonávania.
Čo sa týka typov ... rpython (aspoň čo som si všimol) všetko kompletne prekladal na natívne typy, žiadne obaľovanie. Typ majú nie len premenné, ale aj polia (homogénne), tuple (pevná veľkosť, nemôže sa na jednom mieste vo funkcii vrátiť ("a", 1)
a (1, "a")
, položky musia mať rovnaký typ) ...
foldr
negeneruje thunky, takze smysl ma psat jen striktni verzi foldl
, pokud je potreba vyhodnocovat z leva.
Zavrhovat (TC) rekurzi je nesmysl, jen je potreba si uvedomit jaka struktura rekurzivnim volanim vznika a podle toho se zaridit - aplikaci striktniho vyhodnoceni na parametr(y) a/nebo v kombinaci s guard rekurzi.
Pokud k tomu neni hodne dobry duvod, tak je lepsi na vhodnych mistech vynutit predcasne vyhodnoceni nebo upravit algoritmus a vystacit si s vychozim stackem. Velkou cast optimalizace zvladne i prekladac GHC, ale nelze se spolehat ze vyresi veskery nevhodne napsany kod.
Má akési objekty, ale plnohodnotné OOP ako smalltalk to nie je.Konkrétně?
Nič to nemení na tom, že skutočné vynútené zapuzdrenie nemá.To ovšem tvůrce pythoních programů nijak neomezuje, naopak jim to umožňuje dělat věci, které by jinak dělat nemohli a nejspíše ani neměli. Ale to je obecná vlastnost pythonu, že součástí jeho návrhnu není ochrana proti nekompetentním programátorům. Nicméně tato vlastnost (volný přístup k privátním datům) lze podle mě implementovat i pro libovolný jiný jazyk a i se to tak pro účely debuggerů dělá. Stejnětak není problém přidat kompilátoru volbu, aby zapouzdření nevynucoval. Řešení, které používá python, vede k tomu, že se stírají technické rozdíly mezi standardním během, testováním a debugováním. Samozřejmě každá sranda něco stojí a toto rozhodnutí má i své nevýhody, jen podle mě nespočívají v tom, že by byl programátor jazykem nějak omezován.
Na druhou stranu tvrzení, že je RAII vlastností objektového paradigmatu podle mě narazí na to, že různí lidé chápou objektové paradigma různěPříkladně Alan Kay: OOP to me means only messaging, local retention and protection and hiding of state-process, and extreme late-binding of all things. Kde se v tom skrývá RAII fakt netuším.
RPython nie je moc známy pretože je to interný projekt PyPy určený na implementáciu interpretovaného jazyka. Ja som ho zneužil na trochu iné veci hlavne zo zvedavosti a chcel som ľuďom tak trochu predstaviť práve tento projekt lebo moc sa o ňom nepíše a pritom je to najrýchlejšia implementácia pythonu kde nie je potrebné zadávať hinty.
Samozrejme cython je vďaka kompilácii kritických častí rýchlejší len ... treba dopísať hinty a odekorovať.
bez toho, aniž byAle fuj.
To uz je rozumnejsi misto CPythonu pouzit Jython nebo PyPy, ale co jsem mel moznost testovat, zatim o moc lepsi vysledky nedavaji, nekdy dokonce i horsi nez CPython. Dynamicke typovani ma proste svou dan, kterou nelze nezaplatit.