Po více než 7 měsících vývoje od vydání verze 6.8 byla vydána nová verze 6.9 svobodného open source redakčního systému WordPress. Kódové jméno Gene bylo vybráno na počest amerického jazzového klavíristy Gene Harrise (Ray Brown Trio - Summertime).
Na čem pracují vývojáři webového prohlížeče Ladybird (GitHub)? Byl publikován přehled vývoje za listopad (YouTube).
Google Chrome 143 byl prohlášen za stabilní. Nejnovější stabilní verze 143.0.7499.40 přináší řadu novinek z hlediska uživatelů i vývojářů. Podrobný přehled v poznámkách k vydání. Opraveno bylo 13 bezpečnostních chyb.
Společnost Valve aktualizovala přehled o hardwarovém a softwarovém vybavení uživatelů služby Steam. Podíl uživatelů Linuxu dosáhl 3,2 %. Nejčastěji používané linuxové distribuce jsou Arch Linux, Linux Mint a Ubuntu. Při výběru jenom Linuxu vede SteamOS Holo s 26,42 %. Procesor AMD používá 66,72 % hráčů na Linuxu.
Canonical oznámil (YouTube), že nově nabízí svou podporu Ubuntu Pro také pro instance Ubuntu na WSL (Windows Subsystem for Linux).
Samsung představil svůj nejnovější chytrý telefon Galaxy Z TriFold (YouTube). Skládačka se nerozkládá jednou, ale hned dvakrát, a nabízí displej s úhlopříčkou 10 palců. V České republice nebude tento model dostupný.
Armbian, tj. linuxová distribuce založená na Debianu a Ubuntu optimalizovaná pro jednodeskové počítače na platformě ARM a RISC-V, ke stažení ale také pro Intel a AMD, byl vydán ve verzi 25.11.1. Přehled novinek v Changelogu.
Byla vydána nová verze 15.0 svobodného unixového operačního systému FreeBSD. Podrobný přehled novinek v poznámkách k vydání.
UBports, nadace a komunita kolem Ubuntu pro telefony a tablety Ubuntu Touch, vydala Ubuntu Touch 24.04 1.1 a 20.04 OTA-11. Vedle oprav chyb a drobných vylepšení je řešen také středně závažný bezpečnostní problém.
I letos vyšla řada ajťáckých adventních kalendářů: Advent of Code 2025, Perl Advent Calendar 2025, CSS Advent Calendar 2025, Advent of A11Y 2025, Advent of AI Security 2025, Advent of Agents (in Google) 2025, Advent of Svelte 2025, …
Keďže sa k blogu nedá priložiť súbor prikladám tu. Veľa sa tu na abclinuxu od mojej poslednej návštevy nezmenilo. Akurát ja som o dosť starší, šedivejší a bývam s 10 mačkami v dome.
Veľa sa tu na abclinuxu od mojej poslednej návštevy nezmenilo. Akurát ja som o dosť starší, šedivejší a bývam s 10 mačkami v dome.
To je teda ale smutný příběh.
Smutný ani nie, ale 10 mačiek je dobrý začiatok konverzácie :P Sám nie som, mám partnerku, ktorá má rada mačky, veľa cestujem, mám catsittera kým som preč, veľa koníčkov, aktivít. Škoda akurát, že dni nemajú viac hodín.
Je to veľa, ale už sú také stále. Mal som aj viac, rozdal som. Občas sa niekto spýta, či nechcem darovať. Hmm iskra medzi mačkami a ňou?
teda iskra medzi tebou a catsitterkou
Mám partnerku (človeka) a som monogamný takže nie :)
az na to ze async nema s vyuzitim cpu cores moc spolecneho ...
na tyto strandy jsou multiprocess a multithread moduly + concurrent.
a zrovna tyto dva priklady nejsou o vytizeni cpu .. ale presne o cem async je .. IO
Ja chapu, ze async resi IO ale to je jaksi provazane s multicpu systemy.No, ani ne. Původní C10k problém je formulován na single-threaded službě. Zvýšením počtu CPU to prostě akorát horizontálně škáluješ...
az na to ze async nema s vyuzitim cpu cores moc spolecneho
cpu si muže jít makat na něčem jiným zatimco se čeká třeba na I/O :O ;D
Příliš sofistikovaný fakt, který Žako nikdy nepochopí.
jop, az na to ze to v klidu muze byt pouze 1 cpu s 1 jadrem ... nic co by nejak ovlivnilo multicore system ...
proste async != paralerni ..
A prohlasit ja vse pisy async abych vyuzil vsechan jadra CPU znamena jen jednu vec ... netusis co to async je a proc je .
Async kód využíva kooperatívny multitasking. Niečo, čo vzniklo v dobách jednoprocesorových strojov. Spoliehať sa len na async znamená využívať jediné jadro. Ak sa bavíme o pythone tak správnou cestou je multiprocessing, alebo subinterpretery alebo novy no-GIL. Inak sa bude striedavo využívať jediné jadro.
Správnym využitím async je v prípadoch, keď sa čaká na IO, ale aj vtedy môže byť rozumnejšie kombinovať multiprocessing s asyncom a nemať jeden veľký loop pri veľkom množstve spojení s väčšou priepustnosťou.
Sám by som rád písal čistý async kód, ale knižnice, ktoré používam nie sú prepísané do async a nik ich do async celkom neche prepísať, lebo by bolo potrebné prepísať komplet kód, ktorý ich využíva a vlastne musel by sa infikovať celý ekosystém.
Na limity databázy nenarážam. Používam PostgreSQL 17 s nastavenými max 100 connections.
Zámky musíš řešit vždycky. Nikdy nevíš, která korutina zrovna běží.Myšleno jako že kód mezi dvěma awaity je z pohledu běžících korutin možno brát v podstatě jako atomickou operaci. Což ti teda přestane platit, když to běží ve vícero threadech na vícero event loopech.
Obecně to vidím tak, že threading je super pro CPU bound úlohy.Tak v současnosti je to v py přesně naopak, ne? Protože GIL ti tohle zabíjí a dělá ti to použitelné hlavně pro IO bound úlohy.
Pokud se bavíme o pythonu, tak je to mnohem lepší než použít multiprocessing, protože můžeš poslat čekající úlohu na jiný nevytížený thread.Mno, tohle jsem teda nějak nepochopil. Jakože nějak mixuješ terminologii, nebo topologii. Při topologii kde máš vyšší počet worker procesů jak počet jader/threadů procesoru a nějakém obsluhování queue to bude to samé, ne? Zprávu si vezme z queue nevytížený proces. Threading / multiprocessing bude mít větší overhead než asyncio při spouštění workerů, což typicky řešíš tak že pustíš nějaký pool workerů a dál to neřešíš. Paměťově asi vyjde vždycky líp asyncio? Umím si představit že asi nižší latence dělá pouštět korutinu pro každý příchozí požadavek, protože když se ti vytíží ten worker pool, tak buď budou nové požadavky čekat, nebo musíš pouštět nové thready a tady asi vynikne výhoda asyncia?
dneska thread má skoro nulovou zátěžOS thread má stále netriviální zátěž, protože alokuje dopředu celkem velký stack. Golang korutiny jsou odlečené userspace thready, které Go runtime plánuje na konečný počet OS threadů. Stack řeší (relativně) malými dynamicky rostoucími stacky. Rust korutiny jsou stackless. (Obojí má nějaké výhody/nevýhody.)
A je potřeba tohle vůbec řešit s výjimkou velmi expertních příkladů, kde je nutné zachovat nějakou definovanou latenci?Ano, je. 250 threadů/procesů nic není. Milion gorutin je v pohodě, protože to jsou lehké userspace thready. Milion OS threadů bude problém, protože stacky, kernel struktury a kernel context-switching...
Tiskni
Sdílej: