Byl vydán Mozilla Firefox 145.0. Přehled novinek v poznámkách k vydání a poznámkách k vydání pro vývojáře. Ukončena byla podpora 32bitového Firefoxu pro Linux. Přidána byla podpora Matrosky. Řešeny jsou rovněž bezpečnostní chyby. Nový Firefox 145 bude brzy k dispozici také na Flathubu a Snapcraftu.
Lidé.cz (Wikipedie) jsou zpět jako sociální síť s "ambicí stát se místem pro kultivované debaty a bezpečným online prostředím".
Byla vydána nová verze 4.4 multiplatformního integrovaného vývojového prostředí (IDE) pro rychlý vývoj aplikaci (RAD) ve Free Pascalu Lazarus (Wikipedie). Využíván je Free Pascal Compiler (FPC) 3.2.2.
ASUS má v nabídce komplexní řešení pro vývoj a nasazení AI: kompaktní stolní AI superpočítač ASUS Ascent GX10 poháněný superčipem NVIDIA GB10 Grace Blackwell a platformou NVIDIA DGX Spark. S operačním systémem NVIDIA DGX založeném na Ubuntu.
Desktopové prostredie Trinity Desktop vyšlo vo verzii R14.1.5. Je tu opravená chyba v tqt komponente spôsobujúca 100% vyťaženie cpu, dlaždice pre viac monitorov a nemenej dôležité su dizajnové zmeny v podobe ikon, pozadí atď. Pridaná bola podpora distribúcií Debian Trixie, Ubuntu Questing, RHEL 10 a OpenSUSE Leap 16.
Grafická aplikace Easy Effects (Flathub), původně PulseEffects, umožňující snadno povolovat a zakazovat různé audio efekty v aplikacích používajících multimediální server PipeWire, byla vydána ve verzi 8.0.0. Místo GTK 4 je nově postavená nad Qt, QML a Kirigami.
Na YouTube lze zhlédnout Godot Engine – 2025 Showreel s ukázkami toho nejlepšího letos vytvořeného v multiplatformním open source herním enginu Godot.
Blíží se konec roku a tím i všemožná vyhlášení slov roku 2025. Dle Collins English Dictionary je slovem roku vibe coding, dle Dictionary.com je to 6-7, …
Cloudflare Radar: podíl Linuxu na desktopu dosáhl v listopadu 6,2 %.
Chcete vědět, co se odehrálo ve světě techniky za poslední měsíc? Nebo si popovídat o tom, co zrovna bastlíte? Pak doražte na listopadovou Virtuální Bastlírnu s mikrofonem a kamerou, nalijte si něco k pití a ponořte se s strahovskými bastlíři do diskuze u virtuálního piva o technice i všem možném okolo. Mezi nejvýznamnější novinky patří Průšovo oznámení Core One L, zavedení RFID na filamentech, tisk silikonu nebo nový slicer. Dozvíte se ale i
… více »
. Projekt byl ale z praxe, navíc velice zajímavý - řízení tlakových přečerpávajících stanic na ropovodu či plynovodu. Přinesl mi velice zajímavé zkušenosti, plus ponaučení, že embeded omezení jsou přeci jen zajímavá výzva.
I o deset let později jsem kopal v projektech za 8bitový tým Microchip PIC, trávíc dost času výběrem toho přesně optimálního procesoru, učením se jak ho správně nainicializovat, psaním kódu v assembleru a jeho následné optimalizaci. S nástupem levnějších výrobních procesů umožňujících vyrábět 8 bitové jednočipy s více paměti i novější výkonnější architektury se stalo těchto pár zásadních změn:
Specifikum embeded systémů je právě v tom, ze jejich první pravidlo říká "Neber brokovnici na vrabce". I po 20 letech najdete dost projektů založených na lety ověřeném 8051. Na dost věcí 8 bit nejen stačí, ale je i správnou volbou z pohledu cena celku/potřebné vlastnosti.
Bohužel dost často je teď vidět třeba na Kickstarteru přes celou obrazovku: 100x výkonnější než Arduino UNO. Jo Jo, velkohubý marketing dnes vládne světu.
Hlavní devizou 8 bitů vždy byla cena, clon Ardunio Pro Mini seženete z Číny za 50Kč. Prostě ho ve stávajícím projektu necháte a sáhnete do šuplíku pro další.
Také škálovatelnost je důležitým prvkem (výkonnější verze do stejného prostoru). Pokud, ale vezmeme doslova heslo Arduina "Vyber si, vezmi a použij", je tu podivný odpor k uvedení malé desky 8bitem a co nejvíce paměti ve stylu Teensy 2++. Tolik paměti se třeba hodí, když připojíte grafický display na uložení obrázků.
Pravda, pro rozměrově větší Arduino Mega 2560, velké zkušenosti nashromáždila třeba komunita RepRap se RAMPS (ten pohání i mojí 3D tiskárnu).
). Mnohdy je to paradox, protože samo srdce je ze 3.3V světa, levné je to hlavně díky více vyrobeným kusům. Cena je vůbec ošemetný ukazatel - 5V modul na Micro SD kartu s převaděči stojí stejně jako můj oblíbený dual SD/microSD na 3.3V
A pak ta cena Due! Oficiální vám asi vyrazí dech, Čínaň si řekne minimálně o 600Kč (Jó pane moc moc nožiček a spojů).
To rozhodně neznamená, že je Due špatná deska. Lze i na ní udělat zajímavý projekt. Mám dost známých fotografů a tak více sleduji projekt mimiEngine. Takto dotažených prokektů je ale zatím na Due pomálu. V Arduino komunitě jsou většinou právě jen robotické projekty (a shieldy) dotaženy do prodeje a dlouhodobější podpory.
To je největší odlišnost od stěta ARMů, kde se od počátku více počítalo s komercializací, i amatéři se učí s cílem vyrábět produkty, byť v malém.
PS: Zachránit má Arduino KočkoPes Cortex-Ax a 8bit jménem Arduino Tre. Zajímavé je, že na něm spolupracuje Arduino s komunitami z okolí produktů TI. Jaká bude ale jeho cena ? Mmno, uvidíme.
Tiskni
Sdílej:
Grafik asi nemá Linux
A poslední poznámka...Programovat mikropočítače v online prostředí? To je prostě divné.
Problem vetsiny komercnich vendor DevKitu je jejich omezeni kodu pro a prilisna nanaznost jen na komunitu vyrobce armu (jeho dalsiho HW) a preferovaneho devkitu. Jako mi mame krasna flame o nejlepsi distribuci Linuxu, jsou ve svete ARmu nekdy i usmevna flame o nejlepsi vyvojove prostredi. Mimochodem LPC jsou prave ARm Cortex-Mx cipy na nich se mbed rozpohyboval.
PS: Ale mbed neni jen online (to jen ten face co vidis), mbed lze pouzit na Linuxu offline s pouzitim overenych reseni i prave proto o nem zde pisu.
Muzu casem napsat malej prehled jak to udelat, pokud zkousnene me DYS.
Ony ty vývojové prostředí - s vyjímkou IAR Workbench a KEIL uVision jsou všechno Eclipse. (Xpresso, Tasking, Code Composer, TrueStudio, CoIDE)
Vzhledem k tomu, že jsem všechny ty prostředí zkoušel a na některé máme koupené licence, tak říkám, že neexistuje žádné nejlepší. Jen špatné a horší. 
Coocox obsahuje taky uživatelské projekty a knihovny, jen to jako nekomereční protředí mírně pokulhává.
Část z těch prostředí používá jako kompilátor carm a větší část GCC, takže co do funkcionality a produkovaného kódu je to jedno a to samé.
Všechny ty procesory používají standardní rozhraní jako je I2c a SPI na připojení periferek nebo dalších procesorů, takže kombinovat procesory a periferky od různých výrobců vůbec není takový problém. Dokonce díky CMSIS mají ty procesory od různých výrobců stejný základ, takže kód napsaný pro jeden procesor baží s minimálníma úpravama na jiném procesoru, jen stačí vyměnit knihovny k periferkám.