Bylo vydáno openSUSE Leap 16 (cs). Ve výchozím nastavení přichází s vypnutou 32bitovou (ia32) podporou. Uživatelům však poskytuje možnost ji ručně povolit a užívat si tak hraní her ve Steamu, který stále závisí na 32bitových knihovnách. Změnily se požadavky na hardware. Leap 16 nyní vyžaduje jako minimální úroveň architektury procesoru x86-64-v2, což obecně znamená procesory zakoupené v roce 2008 nebo později. Uživatelé se starším hardwarem mohou migrovat na Slowroll nebo Tumbleweed.
Ministerstvo průmyslu a obchodu (MPO) ve spolupráci s Národní rozvojovou investiční (NRI) připravuje nový investiční nástroj zaměřený na podporu špičkových technologií – DeepTech fond. Jeho cílem je posílit inovační ekosystém české ekonomiky, rozvíjet projekty s vysokou přidanou hodnotou, podpořit vznik nových technologických lídrů a postupně zařadit Českou republiku mezi země s nejvyspělejší technologickou základnou.
… více »Radicle byl vydán ve verzi 1.5.0 s kódovým jménem Hibiscus. Jedná se o distribuovanou alternativu k softwarům pro spolupráci jako např. GitLab.
Společnost OpenAI představila text-to-video AI model Sora 2 pro generování realistických videí z textového popisu. Přesnější, realističtější a lépe ovladatelný než předchozí modely. Nabízí také synchronizované dialogy a zvukové efekty.
UBports, nadace a komunita kolem Ubuntu pro telefony a tablety Ubuntu Touch, vydala Ubuntu Touch 24.04-1.0, tj. první stabilní vydání založené na Ubuntu 24.04 LTS.
Rakouská armáda přechází na LibreOffice. Ne kvůli licencím (16 000 počítačů). Hlavním důvodem je digitální suverenita. Prezentace v pdf z LibreOffice Conference 2025.
Národní úřad pro kybernetickou a informační bezpečnost (NÚKIB) upozorňuje na sérii kritických zranitelností v Cisco Adaptive Security Appliance (ASA) a Firepower Threat Defense (FTD) a Cisco IOS, CVE-2025-20333, CVE-2025-20363 a CVE-2025-20362. Zneužití těchto zranitelností může umožnit vzdálenému neautentizovanému útočníkovi spustit libovolný kód (RCE). Společnost Cisco uvedla, že si je vědoma aktivního zneužívání těchto zranitelností.
Ochrana uživatelů a zároveň příznivé podmínky pro rozvoj umělé inteligence (AI). Ministerstvo průmyslu a obchodu (MPO) připravilo minimalistický návrh implementace evropského nařízení o umělé inteligenci, tzv. AI aktu. Český zákon zajišťuje ochranu občanům a bezpečné používání AI, ale zároveň vytváří pro-inovační prostředí, ve kterém se může AI naplno rozvíjet, firmy mohou využít jeho potenciál a nebudou zatíženy zbytečnou administrativou. Návrh je nyní v meziresortním připomínkovém řízení.
Dle plánu Linus Torvalds odstranil souborový systém bcachefs z mainline Linuxu. Tvůrce bcachefs Kent Overstreet na Patreonu informuje, že bcachefs je nově distribuován jako DKMS modul.
PIF, Silver Lake a Affinity Partners kupují videoherní společnost Electronic Arts (EA) za 55 miliard dolarů (1,14 bilionu korun).
V prvom rade sa nam uz v case, ked sme projekt davali von, minuli peniaze a bolo treba sa znova zamestnat (lepsiu moznost som zial nemal). Fulltime praca samozrejme totalne zabila vsetok cas a energiu. Neuroarena tym padom priblizne rok a pol uplne stala. Niekedy v tomto obdobi sme aj povodne stroje (Amazon) stopli, kedze hra nebola doladena ani hratelna a stroje zbytocne zrali peniaze.
Po roku a pol som dal v praci vypoved a presiel na doktorandske studium. Dovod bol jednoduchy... aj ked pracovne prostredie a ludia okolo boli fajne (ESET Bratislava), opat sa patlat s C++ a Windows ekosystemom pre mna nikam neviedlo. Ako doktorand som mal omnoho viac volneho casu a zacal som spat pracovat na Neuroarene (aj so zvyskom timu). Po priblizne roku pravidelneho vyvoja sme sa konecne dopracovali k verzii, ktoru povazujeme za dokoncenu (samozrejme neratam odlozenych 1000+1 napadov na vylepsienie).
Neuroarena vychadza z klasickych realtime strategii ako Dune2, Command&Conquer alebo Starcraft. Tento typ strategii ma zvacsa dve hlavne casti hratelnosti:
Samozrejme aby hra nesklzla k prostoduchosti, pridali sme nove prvky hratelnosti:
Vysledkom je unikatna hratelnost, v ktorej neustale linearne prechadzate z taktickeho planovania expanzie, utoku a obrany (treba co najviac krabic, pasivna liniova obrana moc nezabera!) az ku mikromanazmentu malej skupinky vojakov - ked sa snazite prekluckovat medzi raketami a granatmi a dobehnut ku krabici prv ako superov vojak... a tesne pred cielom vas troll kamarat zostreli sonic kanonom (pred touto vlnou sa neda moc utiect, nici vsetko na ceste od zdroja k cielu:). Vtedy sa zazitok z hry trochu podoba aj na Cannon Fodder:). A toto vsetko je vtesnane do 10 minut nonstop zabavy.
Lepsie nez 100x pocut je raz skusit - www.neuroarena.com. Na skusku sa netreba registrovat, staci jeden klik na Play Now (Player vs AI). Neuroarena obsahuje aj AI hraca - vytvoreneho pomocou naseho grafoveho DSL jazyka v Common Lispe. Cielom nebolo AIcko spravit super narocnym alebo super jednoduchym, ale hlavne zabavnym - takze sa snazi prisposobovat schopnostiam a hlavne rychlosti supera. Skutocny adrenalin je to ale samozrejme hlavne proti cloveku :). Ovladanie je relativne jednoduche (tu je komplet), specialne by som iba upozornil na skakanie, resp. teleportovanie - treba mat oznacenu skupinu, potom lavy klik a podrzat stlacene tlacitko (asi sekundu) na cielovom mieste. Toto trochu nestandardne ovladanie je kvoli absencii spolahlivej obsluhy praveho kliku (okaslavanie cez javascript je nanic) alebo dvojkliku vo Flashi (nevidel som niekde ze 11.2 uz ma mat MouseEvent.RIGHT_CLICK?).
Na pouzitych technologiach sme nic moc nemenili. SBCL pocita bitku samotnu (+ AIcko), Erlang riesi web, perzistenciu, dealovanie hier... a Flash je zobrazovaci klient (ak sa bude darit, pribudnu dalsi klienti vyuzivajuci ine prostredia). O technickych detailoch sa snad niekedy viacej rozpisem (ale radsej nebudem slubovat... podla volneho casu a dopytu).
Linky
Tiskni
Sdílej: