abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
AbcLinuxu hledá autory!
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×
    dnes 18:33 | Nová verze

    Realtimová strategie Warzone 2100 (Wikipedie) byla vydána ve verzi 4.6.0. Podrobný přehled novinek, změn a oprav v ChangeLogu na GitHubu. Nejnovější verzi Warzone 2100 lze již instalovat také ze Snapcraftu a Flathubu.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    dnes 12:22 | IT novinky

    Polské vývojářské studio CD Projekt Red publikovalo na Printables.com 3D modely z počítačové hry Cyberpunk 2077.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    dnes 11:44 | Pozvánky

    Organizátoři konference LinuxDays 2025 vydali program a zároveň otevřeli registrace. Akce se uskuteční 4. a 5. října na FIT ČVUT v pražských Dejvicích, kde vás čekají přednášky, workshopy, stánky a spousta šikovných lidí. Vstup na akci je zdarma.

    Petr Krčmář | Komentářů: 4
    včera 22:00 | IT novinky

    Uživatelé komunikátoru Signal si mohou svá data přímo v Signalu bezpečně zálohovat a v případě rozbití nebo ztráty telefonu následně na novém telefonu obnovit. Zálohování posledních 45 dnů je zdarma. Nad 45 dnů je zpoplatněno částkou 1,99 dolaru měsíčně.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 18:44 | Zajímavý článek

    Server Groklaw, zaměřený na kauzy jako právní spory SCO týkající se Linuxu, skončil před 12 lety, resp. doména stále existuje, ale web obsahuje spam propagující hazardní hry. LWN.net proto v úvodníku připomíná důležitost zachovávání komunitních zdrojů a upozorňuje, že Internet Archive je také jen jeden.

    🇵🇸 | Komentářů: 5
    včera 14:22 | Nová verze

    Jakub Vrána vydal Adminer ve verzi 5.4.0: "Delší dobu se v Admineru neobjevila žádná závažná chyba, tak jsem nemusel vydávat novou verzi, až počet změn hodně nabobtnal."

    Ladislav Hagara | Komentářů: 1
    včera 13:22 | IT novinky

    V Německu slavnostně uvedli do provozu (en) nejrychlejší počítač v Evropě. Superpočítač Jupiter se nachází ve výzkumném ústavu v Jülichu na západě země, podle německého kancléře Friedricha Merze otevírá nové možnosti pro trénování modelů umělé inteligence (AI) i pro vědecké simulace. Superpočítač Jupiter je nejrychlejší v Evropě a čtvrtý nejrychlejší na světě (TOP500). „Chceme, aby se z Německa stal národ umělé inteligence,“ uvedl na

    … více »
    Ladislav Hagara | Komentářů: 16
    7.9. 04:11 | Komunita

    V Berlíně probíhá konference vývojářů a uživatelů desktopového prostředí KDE Plasma Akademy 2025. Při té příležitosti byla oznámena alfa verze nové linuxové distribuce KDE Linux.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 1
    6.9. 17:11 | Nová verze

    Byl vydán Debian 13.1, tj. první opravná verze Debianu 13 s kódovým názvem Trixie a Debian 12.12, tj. dvanáctá opravná verze Debianu 12 s kódovým názvem Bookworm. Řešeny jsou především bezpečnostní problémy, ale také několik vážných chyb. Instalační média Debianu 13 a Debianu 12 lze samozřejmě nadále k instalaci používat. Po instalaci stačí systém aktualizovat.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 2
    5.9. 23:44 | IT novinky

    Evropská komise potrestala Google ze skupiny Alphabet pokutou 2,95 miliardy eur (71,9 miliardy Kč) za porušení antimonopolní legislativy. Podle EK, která mimo jiné plní funkci antimonopolního orgánu EU, se Google dopustil protisoutěžních praktik ve svém reklamním byznysu. Google v reakci uvedl, že rozhodnutí považuje za chybné a hodlá se proti němu odvolat. EK ve věci rozhodovala na základě stížnosti Evropské rady vydavatelů. Podle

    … více »
    Ladislav Hagara | Komentářů: 47
    Pro otevření více webových stránek ve webovém prohlížečí používám
     (83%)
     (7%)
     (2%)
     (3%)
     (3%)
     (2%)
    Celkem 157 hlasů
     Komentářů: 11, poslední 4.9. 16:12
    Rozcestník
    Štítky: není přiřazen žádný štítek


    Vložit další komentář
    19.2.2012 19:11 sasula
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Swapovací komprese
    A proto bych tento zápisek chtěl spojit s dotazem, jakej komprimovanej fs by nejlépe padl gigovému swapu?
    Nejspíš asi žádnej. Smyslem komprimujících filesystémů je minimalizovat velikost dat uložených na disku. Představ si že máš swap soubor nějakým způsobem zkomprimovaný a nyní do něj chceš na nějaké místo zapsat. Zapisovaný blok ale může být větší než jiný zkomprimovaný blok, který má být přepsán, takže je potřeba pro něj na disku najít jiné místo, Tohle by ve výsledku vedlo k velké fragmentaci swap souboru a filesystém by se pěkně nadřel (musí invalidovat původní blok - zapsat na jedno místo na disku a pak ještě zapsat jinam samotný blok). Zatímco u nerostoucího a souvislého souboru se filesystém spokojeně fláká.
    David Heidelberg avatar 19.2.2012 19:20 David Heidelberg | skóre: 46 | blog: blog_
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Swapovací komprese
    Díky, takhle jsem o tom neuvažoval. Kdyby alespoň šlo do swapu ukládat to co je už "předkomprimované" ZRAMem, protože když vidím vytížení cpu kolem 10% a disk se nezastaví, tak bych klidně jedno jádro obětoval na nějaký způsob komprese...
    19.2.2012 19:26 Ivorne
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Swapovací komprese
    Mě teda přijde, že komprimovat to na disk je blbost. Na disku je s porovnání s tím, kolik toho tam můžeš naswapovat, místa hromada. A že by se tím nějak snížilo IO disku si taky nemyslím. Mám za to, že komprimovaná data vyžadují mnohem výraznější random access narozdíl od nekomprimovaných dat, která jsou orientovaná spíše na sekvenční přístup.
    19.2.2012 19:53 Chulda | skóre: 20
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Swapovací komprese
    Komprimovaný swap je tuším u vmware esxi 4.1, takže až taková blbost to asi nebude, ale je možné, že největší efekt je u více virtualizovaných systému než v běhu jednoho systému.
    xvasek avatar 20.2.2012 09:41 xvasek | skóre: 21 | blog: | Zlín
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Swapovací komprese
    On je vmware při overcommitu paměti (bez vmware tools, které naopak nějakou paměť ušetřit umí) taky pěkný šnek, třeba je to tou kompresí. :-)
    Bedňa avatar 19.2.2012 19:16 Bedňa | skóre: 34 | blog: Žumpa | Horňany
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Swapovací komprese
    Swap v pamäti je nezmysel.
    KERNEL ULTRAS video channel >>>
    19.2.2012 19:22 Ivorne
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Swapovací komprese
    No já ti nevím, také mě to zarazilo. Jsem teda v tomhle ohledu laik, ale zdá se mi tam důležité to slovo "komprimovaný". Já to chápu tak, že například když naplníš 75% paměti, tak se ti míň používané části v té paměti zkomprimují. Mělo by to poskytnout více prostoru na ram a stále je to rychlejší než swap na disk. A přitom se to při běžném provozu s malou zátěží ram vůbec neprojeví.

    Tohle jsem si teda odvodil jen selským rozumem, takže to neberte tak, jakože tomu nějak hrozně rozumím.
    19.2.2012 20:06 R
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Swapovací komprese
    Ano, tak nejako by to malo fungovat. Za predpokladu, ze procesor (a pouzity kompresny algoritmus) je dost rychly, aby to nebolo pomalsie ako disk.

    Alebo to moze byt ako nahrada swapu v zariadeniach, ktore nemaju disk.
    Limoto avatar 19.2.2012 20:01 Limoto | skóre: 32 | blog: Limotův blog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Swapovací komprese

    Není... z principu je to sice podívný, ale co si pamatuju, tak to mělo poměr komprese kolem pěti... a představa, že mám 4GiB RAM a udělám si z toho 3+dalších 5 "pomalých" není zlá.. mně se to osvědčilo

    Bedňa avatar 19.2.2012 21:35 Bedňa | skóre: 34 | blog: Žumpa | Horňany
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Swapovací komprese
    Tak občas sa to môže hodiď.
    KERNEL ULTRAS video channel >>>
    20.2.2012 22:01 Peter Golis | skóre: 65 | blog: Bežné záležitosti | Bratislava
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Swapovací komprese
    Á, pán majster sveta komentuje niečo čo ešte nevidel. Vyskúšaj a potom poreferuj. Ja som s zram spokojný.
    Bedňa avatar 22.2.2012 21:55 Bedňa | skóre: 34 | blog: Žumpa | Horňany
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Swapovací komprese
    Podľa mňa je to Googlacky Compache, viem si to prestaviť nasadiť vo výnimočných prípadoch ako napríklad na prácu s RAW formátom ale inak je to fakt blbosť ako som písal, vždy je lepšie dokúpiť RAM, dobre vyľadený systém neswapuje. Prípadne embedded HW, odkiaľ asi pochádza aj nápad.
    KERNEL ULTRAS video channel >>>
    22.2.2012 23:06 Lol Phirae | skóre: 23
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Swapovací komprese
    Zkoušel jsem na Androidu ZRAM i compcache, obojí na funkci (rostlináře) nemělo žádný kladný vliv. :-)
    Bedňa avatar 23.2.2012 11:03 Bedňa | skóre: 34 | blog: Žumpa | Horňany
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Swapovací komprese
    Mám rovnakú skúsenosť. (nemyslím rostlináře :) )
    KERNEL ULTRAS video channel >>>
    19.2.2012 20:09 Michal Kubeček | skóre: 71 | Luštěnice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Swapovací komprese
    zejména u počítačů s 1.5G paměti a chutí kompilovat firefox, jako je třeba teď ten můj

    Takovému počítači bych se ty chutě asi pokusil rozmluvit. :-)

    David Heidelberg avatar 19.2.2012 23:04 David Heidelberg | skóre: 46 | blog: blog_
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Swapovací komprese
    ona samotná kompilace je vlastně v pohodě, ale jak se na konci pustí ld... tak to swapuje ;-)
    Limoto avatar 19.2.2012 20:12 Limoto | skóre: 32 | blog: Limotův blog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Swapovací komprese

    Myslím si, že komprese swapu na disku moc zásadní význam nemá, protože příčinou pomalosti není rychlost čtení, ale přístupová doba, kterou tím nezlepšíš. Trochu by to ale pomoct mohlo

    19.2.2012 20:52 JS
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Swapovací komprese
    Divam se na to ryze teoreticky, ale me prijde jako hloupost oboji. Jak swap v pameti (rutiny v OS, co resi swap jsou uz z principu pomalejsi nez ty, co proste resi spravu pameti, protoze delaji I/O), tak kompresovany swap (u swapu je potreba, kdyz uz ho mas, aby ten pristup byl nejrychlejsi mozny; pokud je potreba optimalizovat prostor na disku, je lepsi zacit resit neco jako hierarchicke uloziste nebo neco takoveho).

    Navic konkretne v Linuxu mi prijde swap nesmyslny. Z moji zkusenosti (zrovna dneska me to nastvalo a konecne jsem to vypnul), mam 4GB RAM a (z historickych duvodu) 1GB swap. Pokud aplikace zacne (polehoucku) leakovat pamet, bude se swapovat, a nakonec ji stejne OOM killer zabije (nebo umre sama). Tak to uz je lepsi, pokud proste klekne rovnou a nebude se zbytecne opotrebovavat disk. A u aplikaci v modernich jazycich je to jeste vetsi nevyhoda. Takovy program, co zere hodne pameti zacne swapovat, misto aby provedl uklid (spustil garbage collector). Takze na desktopu to IMHO nema smysl.
    19.2.2012 20:57 JS
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Swapovací komprese
    Vlastne jo, nezni to tak spatne.. kombinace komprese a swapu do pameti je zajimava.
    19.2.2012 21:31 xHire | skóre: 21 | blog: Linuxovník
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Swapovací komprese
    Je komprimovaný swap bezpečný? Nemůže tu nastat podobná situace jako u swapování po síti? (Tj. aby se mohla data uložit na swap, tak je potřeba extra paměť pro jejich zpracování, což může být při aktuálním nedostatku paměti problém.)
    Kryptoměny a bločenka.
    20.2.2012 11:37 Ivan
    Rozbalit Rozbalit vše SWAP je prezitek.
    SWAP je prezitek. Pokud zacne (pravidelne) swappovat server tak mate spatny sizing a je potreba dokoupit RAM, ktera je uz dneska konecne levna. Pokud zacne swapovat desktop tak vetsinou staci restartovat Firefox.

    David Heidelberg avatar 20.2.2012 18:08 David Heidelberg | skóre: 46 | blog: blog_
    Rozbalit Rozbalit vše Re: SWAP je prezitek.
    přesně :D Firefox je nemožnej kus, za chvíli vyžere na 3 taby klidně 1G...
    20.2.2012 19:17 Řepa
    Rozbalit Rozbalit vše Re: SWAP je prezitek.
    A co když provozuji třeba Linux na tabletu? Nebo v routeru? Jinými slovy někde, kde paměť prostě nevyměním?

    A pokud funguje zapnutí zram, které je zadarmo, proč bych měl vyhazovat tablet a kupovat nový (což zadarmo jistojistě nebude)?
    Bystroushaak avatar 20.2.2012 21:50 Bystroushaak | skóre: 36 | blog: Bystroushaakův blog | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: SWAP je prezitek.
    Pak zkus bez swapu uspat komp na disk :)
    Limoto avatar 20.2.2012 22:00 Limoto | skóre: 32 | blog: Limotův blog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: SWAP je prezitek.

    Přesně! :-D

    Jakub Lucký avatar 21.2.2012 15:58 Jakub Lucký | skóre: 40 | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: SWAP je prezitek.
    Do souboru?
    If you understand, things are just as they are; if you do not understand, things are just as they are.
    Bystroushaak avatar 21.2.2012 17:07 Bystroushaak | skóre: 36 | blog: Bystroushaakův blog | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: SWAP je prezitek.
    No, to třeba u mě na šifrovaném disku nejede (swap se sice připojí, ale neumí to do něj uspat), takže si (až nasbírám dost duševních sil) dám reninstall s posunem šifrovaných oddílů.
    21.2.2012 22:30 Semo | skóre: 45 | blog: Semo
    Rozbalit Rozbalit vše Re: SWAP je prezitek.
    Takze budem mat na disku vyhradene miesto, kam sa system uspi a inak sa to miesto pouzivat nebude. Namiesto toho, aby som mal swap, ktory ma vyuzitie ako pri uspani, tak aj za zivota. Fakt vylepsenie.
    If you hold a Unix shell up to your ear, you can you hear the C.
    Jakub Lucký avatar 22.2.2012 14:07 Jakub Lucký | skóre: 40 | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: SWAP je prezitek.
    A co chcete? Ke každému laptopu dva číňany, co si hodně ryhle pamatují čísla, kteří budou při uspávání rychle memorovat? Někde se to ukládat musí a když někdo nechce mít swap (který se asi bude vypínat (a mergovat do /) o dost složitěji než tenhle file), tak mi tohle nepřijde jako špatná volba...
    If you understand, things are just as they are; if you do not understand, things are just as they are.
    22.2.2012 14:12 Michal Kubeček | skóre: 71 | Luštěnice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: SWAP je prezitek.
    Předchozí příspěvek upozorňoval právě na to, že to místo je potřeba tak jako tak a když se použije swap, tak se to místo využije i tehdy, když počítač není zrovna uspaný.
    Jakub Lucký avatar 22.2.2012 17:08 Jakub Lucký | skóre: 40 | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: SWAP je prezitek.
    Hm, pokud tohle chápu správně, tak to ještě nemusí být pravda... Ale nestudoval jsem to komplexně...
    If you understand, things are just as they are; if you do not understand, things are just as they are.
    20.2.2012 20:56 Kvakor
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Swapovací komprese
    Pamatuju, že možnost swapovat do komprimované oblasti paměti měl už QEMM 9 pro Windows 3.1, kde to vzhledem k mizernému paměťovému managementu, malým pamětem a a velmi pomalým diskům mělo smysl. A i dnes si dokážu představit případy, kdy jse paměť plná snadno komprimovatelných dat a kde je rychlejší je hodit do komprimované oblasti paměti než zapisovat na disk, protože zatímco dnešní počítače mají běžně několik jader, disk je většinoiu jen jeden.
    21.2.2012 09:49 Semo | skóre: 45 | blog: Semo
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Swapovací komprese
    Tak som sa s tym vcera hral programcekom, ktory alokuje pamat (a zapisuje do nej dobre komprimovatelne data, aby sa neprejavoval overcommit a zapisuje az dokym ho OOM killer nezostreli. Zapis do zram je asi 2-3x pomalsi ako zapis do RAM (Intel Core i3-2100 (3.1GHz), DDR3 1333MHz), co je dost slusne.

    Ale nasledny swapoff trva STRASNE dlho. 4GB zram swap
    #include <stdio.h>
    #include <malloc.h>
    #include <sys/time.h>
    
    int main(int argc, char **argv)
    {
            char *p;
            int i,j ;
            int step, us;
            struct timeval prevtv, tv;
    
            step = atoi(argv[1]);
            gettimeofday(&prevtv, NULL);
    
            for (i=0; i<100000; i+=step) {
                    p = malloc(1024*1024*step);
                    for (j=0; j<1024*1024*step; j+=4)
                            p[j] = 0x7f;
                    gettimeofday(&tv, NULL);
                    printf("%d %10ld\n", i, (tv.tv_sec-prevtv.tv_sec)*1000000 + (tv.tv_usec-prevtv.tv_usec));
                    prevtv = tv;
            }
    
            return 0;
    }
    a zram asi nie je prave z najstabilnejsich (jadro 3.2.5):
    zram: module is from the staging directory, the quality is unknown, you have been warned.
    zram: num_devices not specified. Using default: 1
    zram: Creating 1 devices ...
    Adding 4194300k swap on /dev/zram0.  Priority:5 extents:1 across:4194300k SS
    udisks-daemon invoked oom-killer: gfp_mask=0x201da, order=0, oom_adj=0, oom_score_adj=0
    Pid: 4871, comm: udisks-daemon Tainted: G         C   3.2.5-pf #1
    Call Trace:
     [<ffffffff810bd927>] ? dump_header.clone.8+0x87/0x210
     [<ffffffff8106370d>] ? ktime_get_ts+0x6d/0xe0
     [<ffffffff810ae3be>] ? delayacct_end+0x7e/0xa0
     [<ffffffff810bdc8a>] ? oom_kill_process.clone.11+0x8a/0x2b0
     [<ffffffff8104937a>] ? has_capability_noaudit+0x3a/0x50
     [<ffffffff810be25e>] ? out_of_memory+0x23e/0x330
     [<ffffffff810cb216>] ? try_to_free_pages+0x76/0x80
     [<ffffffff810c1e7b>] ? __alloc_pages_nodemask+0x79b/0x7b0
     [<ffffffff810bcd3b>] ? filemap_fault+0x2cb/0x470
     [<ffffffff810d4dbb>] ? __do_fault+0x7b/0x4e0
     [<ffffffff812e6519>] ? ioctl_internal_command.clone.4+0x49/0x130
     [<ffffffff810d763a>] ? handle_pte_fault+0x8a/0x7d0
     [<ffffffff81027c4f>] ? do_page_fault+0x12f/0x420
     [<ffffffff81113a20>] ? iput+0x40/0x230
     [<ffffffff8112c7a3>] ? __blkdev_put+0xa3/0x1e0
     [<ffffffff8106370d>] ? ktime_get_ts+0x6d/0xe0
     [<ffffffff8110ccc6>] ? poll_select_set_timeout+0x86/0xa0
     [<ffffffff813f73af>] ? page_fault+0x1f/0x30
    If you hold a Unix shell up to your ear, you can you hear the C.
    21.2.2012 09:54 Michal Kubeček | skóre: 71 | Luštěnice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Swapovací komprese
    a zram asi nie je prave z najstabilnejsich (jadro 3.2.5):

    Zatím asi ne, ale ten výpis, který uvádíte, nic takového neukazuje, ten jen říká, že byl vyvolán oom-killer, nic víc.

    21.2.2012 09:59 Semo | skóre: 45 | blog: Semo
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Swapovací komprese
    Tak este doplnenie. Mam 12GB RAM a ked zram je nastavene iba na malu cast z toho (2GB), tak je spomalenie 2-3x. Ked podstatnu cast (8GB), tak 4-10x. Obcasne ustrely az ku 15x pomalsie spracovanemu bloku (testujem pri blok=200MB) sa stavaju pri kazdej velkosti.
    If you hold a Unix shell up to your ear, you can you hear the C.

    Založit nové vláknoNahoru

    Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

    ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
    © 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.