abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
AbcLinuxu hledá autory!
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×
    včera 15:33 | IT novinky

    Po 26 letech od protiprávního policejního zásahu, který byl spuštěn na základě podnětu společnosti Microsoft, Obvodní soud pro Prahu 2 rozsudkem potvrdil, že Mironet prokázal významnou část svého nároku na náhradu škody vůči Ministerstvu spravedlnosti ČR. Soudem nyní přiznaná část nároku znamená rekordní odškodné, jaké kdy české soudy přiznaly za nesprávný postup státu. Spor byl rozdělen na několik škod, u pravomocně uzavřených částí

    … více »
    Ladislav Hagara | Komentářů: 17
    včera 15:22 | Nová verze

    Lehké desktopové prostředí LXQt bylo vydáno ve verzi 2.4.0. Jde o převážně opravné vydání s drobnými vylepšeními podpory Waylandu.

    |🇵🇸 | Komentářů: 0
    včera 12:44 | IT novinky

    Počítačová hra Kingdom Come: Deliverance 2 českého studia Warhorse získala cenu BAFTA v kategorii nejlepší příběh. V konkurenci pěti dalších nominovaných děl porazila i úspěšnou francouzskou hru Clair Obscur: Expedition 33, která v letošním ročníku získala cenu za nejlepší hru roku.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 1
    včera 12:22 | Komunita

    Projekt KDE oslaví v říjnu 30 let. Matthias Ettrich poslal 14. října 1996 do diskusní skupiny comp.os.linux.misc zprávu, která započala historii projektu. Důležité milníky jsou zobrazeny na časové ose KDE.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 2
    včera 02:55 | Komunita

    Byly vyhlášeny výsledky letošní volby vedoucí/ho projektu Debian (DPL, Wikipedie). Poprvé povede Debian žena. Novou vedoucí je Sruthi Chandran. Letos byla jedinou kandidátkou. Kandidovala již v letech 2020, 2021, 2024 a 2025. Na konferenci DebConf19 měla přednášku Is Debian (and Free Software) gender diverse enough?

    Ladislav Hagara | Komentářů: 16
    včera 00:55 | Nová verze

    Byla vydána nová verze 10.3 z Debianu vycházející linuxové distribuce DietPi pro (nejenom) jednodeskové počítače. Přehled novinek v poznámkách k vydání. Přidána byla podpora Orange Pi 4 LTS. Přibyl balíček Prometheus.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    19.4. 18:55 | Nová verze

    Implementace VPN softwaru WireGuard (Wikipedie) pro Windows, tj. WireGuard pro Windows a WireGuardNT, dospěly do verze 1.0.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 2
    19.4. 16:11 | IT novinky

    V Pekingu dnes proběhl 2. ročník půlmaratonu humanoidních robotů. První 3 místa obsadili roboti Honor Lightning v různých týmech. Nový rekord autonomního robota je 50 minut a 26 sekund. Operátorem řízený robot to zvládl i s pádem za 48 minut a 19 sekund. Řízení roboti měli časovou penalizaci 20 %. Před rokem nejrychlejší robot zvládl půlmaraton za 2 hodiny 40 minut a 42 sekund. Aktuální lidský rekord drží Jacob Kiplimo z Ugandy s časem 57 minut a 20 sekund [𝕏].

    Ladislav Hagara | Komentářů: 6
    17.4. 17:11 | Zajímavý článek

    Stanislav Fort, vedoucí vědecký pracovník z Vlčkovy 'kyberbezpečnostní' firmy AISLE, zkoumal dopady Anthropic Mythos (nový AI model od Anthropicu zaměřený na hledání chyb, který před nedávnem vyplašil celý svět) a předvedl, že schopnosti umělé inteligence nejsou lineárně závislé na velikosti nebo ceně modelu a dokázal, že i některé otevřené modely zvládly v řadě testů odhalit ve zdrojových kódech stejné chyby jako Mythos (například FreeBSD CVE-2026-4747) a to s výrazně nižšími provozními náklady.

    MakeIranBombedAgain❗ | Komentářů: 8
    17.4. 12:44 | IT novinky

    Federální návrh zákona H.R.8250 'Parents Decide Act', 13. dubna předložený demokratem Joshem Gottheimerem a podpořený republikánkou Elise Stefanik coby spolupředkladatelkou (cosponsor), by v případě svého schválení nařizoval všem výrobcům operačních systémů při nastavování zařízení ověřovat věk uživatelů a při používání poskytovat tento věkový údaj aplikacím třetích stran. Hlavní rozdíl oproti kalifornskému zákonu AB 1043 a kolorádskému SB26-051 je ten, že federální návrh by platil rovnou pro celé USA.

    MakeIranBombedAgain❗ | Komentářů: 13
    Které desktopové prostředí na Linuxu používáte?
     (14%)
     (8%)
     (1%)
     (12%)
     (30%)
     (3%)
     (6%)
     (2%)
     (15%)
     (25%)
    Celkem 1369 hlasů
     Komentářů: 30, poslední 3.4. 20:20
    Rozcestník
    Štítky: není přiřazen žádný štítek


    Vložit další komentář
    20.5.2010 21:10 fraxinus | skóre: 20 | blog: fraxinus
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Proč neinstalovat Arch
    Priznam sa ze stale nechapem ludi ktory pouzivaju archlinux a ked sa nieco rozbije tak nevedia preco. Nekritizujem archlinux, len mi obcas pripada ze ho pouzivaju ludia ktori nechapu ako ten system funguje. Mozno je to len preto ze ti co pouzivaju archlinux a toto chapu sa na tychto forach nevyskytuju.

    Otazka na pouzivatelov archlinuxu. Aplikacia XYZ sa rozbila. Predpokladajme ze to nie je HW porucha. Viete preco sa to stalo? Viete co by ste mali urobit?
    vogo avatar 20.5.2010 21:14 vogo | skóre: 34 | blog: "Skládat papír"
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Proč neinstalovat Arch

    Jasně, takovou aplikaci pustit z konzole s debug módem, pokud ho podporuje, stejně je to vždycky jen nějaká verze knihovny a zabere rebuild postižené aplikace. Pak zapsat bug a počkat, až to bude spraveno i v repositáři :).

    Nejsem paranoidní, ale to ještě neznamená, že po mě nejdou.
    20.5.2010 21:42 fraxinus | skóre: 20 | blog: fraxinus
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Proč neinstalovat Arch
    Presne tak.
    stativ avatar 20.5.2010 21:48 stativ | skóre: 54 | blog: SlaNé roury
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Proč neinstalovat Arch
    Poznámka na okraj. Za 4 roky používání Archu jsem na takový problém narazil dvakrát.

    Jednou když byl aktualizován digikam a chvíli nato jedna z jeho závislostí se změněným ABI. To bylo opraveno za nějaké 3 hodiny od objevení se na archlinux.org (bug jsem hlásil asi čtvrt hodiny po uvedení balíku). Pamatuji si to, protože takhle rychlou reakci jsem snad nikdy nezažil (i když vývojáři na GCC bugzille bývají taky dost rychlí, obzvlášť pokud jde o regresi). Druhý případ bylo něco s yafrayem.
    Ať sežeru elfa i s chlupama!!! ljirkovsky.wordpress.com stativ.tk
    mess avatar 20.5.2010 22:08 mess | skóre: 43 | blog: bordel | Háj ve Slezsku - Smolkov
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Proč neinstalovat Arch
    Já to řeším většinou downgradem na předchozí funkční verzi. Samozřejmě, že bugy reportuju :-)
    Cez párne mesiace zošíváš vaginy, cez neparne montuješ hajzle.
    20.5.2010 21:15 Fidel
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Proč neinstalovat Arch
    Zdravim, kdybych Te "Vogo" neznal z diskuzi na archlinuxu.cz atd. asi dva roky zpatky asi bych to bral jako rypani, ale takhle musim s tebou nejen souhlasit.

    Ano nas malej Arch se dostava silne do podvedomi GNU Linux mainstreamu a to nese klady ale i zapory. Uz nelze si hrat jako v roce 2007 na to ze kdyz neco projde z testingu do core (extra) a ono to nebude az tak otestovane, nic se nedeje. Mozna tehdy kdy nas jako uzivatelu bylo pomalu, ted uz tu musi byt ruku v ruce s rostouci popularitou i spolehlivost a toto funguje i naopak.

    Kdy jsou ty doby kdy jsme tyden si hrali v konzoli a snazili se po instalaci base baliku "pacnout" a konfigurovat Xka, DE, atd.. Hodne casto to koncilo kernel panic, nebo neresitelnymi problemy s Xkama -- prechod Xfree na Xorg atd...

    Kdyz jsem jen ze zvedavosti delal vcera cistou instalaci Archu 2010.05 Core, az jsem se zalekl ze proste to bylo na me az moc out of the box. Ztraci se tak trosku to napeti, ten pocit vyjimecnosti, ale nestezujme si zustal nam tu stale nas Arch, at uz ho spravuje Judd ci Aaron. Je to distro, ktere milujeme, prokliname, ala slackware konfiguraky, pacman nas chytily u srdce a ikdyz to predevsim v testingu ale i obcas pri zmene major verze Xorg atd. v core / extra je jak na divoke vlne uz nas to nepusti.

    Takze mozna duvod proc neinstalovat Arch je to ze je to jako zavislost na cokolade, a ze neni vsechno tak ruzove jak by se dle hlasek newbies mohlo zdat.

    Trosku jsem se rozepsal, ale ten blog si o to rekl. Hodne spokojenosti Fidel

    vogo avatar 20.5.2010 21:23 vogo | skóre: 34 | blog: "Skládat papír"
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Proč neinstalovat Arch

    To že všechno funguje víceméně out of box je jen k dobru věci, ale on ten pocit je hlavně tím, že už tu distribuci znáš, experimentálně jsem zjistil, že nováček se zadrhne pořád na stejných věcech. Ale musím uznat, že se počet příliš brzo přesunutých balíků z testingu výrazně snížil, a možná je to i změnou leadera - to ale nemůžu soudit, sleduji jen mailing list pacmana ;).

    Na svoje působení na archlinux.cz vzpomínám rád, ale bohužel se moje pracovní a životní priority změnili a můj ústup ze scény do podsvétí je toho logickým důsledkem.

    Nejsem paranoidní, ale to ještě neznamená, že po mě nejdou.
    20.5.2010 21:31 Fidel
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Proč neinstalovat Arch
    Ano mas pravdu proste uz vime co se muze objevit, vime kam sahnout a uz to neni otazka hodin ale par stisku klaves v dobrem pripade.

    Ja take moc rad vzpominam na ty casy, hold starneme, dostudovali jsme, a proste uz se stavame beznymi uzivateli systemu (alespon u mne) ... U kazdeho jina souslednost.

    stativ avatar 20.5.2010 21:43 stativ | skóre: 54 | blog: SlaNé roury
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Proč neinstalovat Arch
    Ale musím uznat, že se počet příliš brzo přesunutých balíků z testingu výrazně snížil, a možná je to i změnou leadera - to ale nemůžu soudit, sleduji jen mailing list pacmana ;).
    Bohužel. Místo toho aby přesunuli nová X-ka do [extra] a uživatele pravěkých nvidií odkázali na nouveau nebo nv jako se to udělalo kdysi s fglrx tak to pořád trčí v [testing] přestože jsou stabilní a hlavně neobsahují HAL (já to říkal, že jednou umře, mrcha jedna bídná)
    Ať sežeru elfa i s chlupama!!! ljirkovsky.wordpress.com stativ.tk
    20.5.2010 21:27 Fidel
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Proč neinstalovat Arch
    A to nejdulezitejsi jsem zapomnel.

    DIY princip Archlinuxu co se tyce konfigurace atd. me ze zacatku pred lety dosti stval, nez jsem pochopil jaky prinos a prenesene jakou sluzbu nam Judd Vinet delal tim, ze clovek musel nastudovat hafo man pages, LDP atd. nez se mu neco povedlo zprovoznit.

    Toto bohuzel v dnesnich mainstream distrech uz cloveka tolik nepotka, vsude jsou graficka klikatka a clovek ikdyz bude mit ty nejlepsi pohnutky, tak ho to nedonuti nahlednout pod poklicku tohohle systemu.

    Dekuji ..
    rADOn avatar 20.5.2010 21:48 rADOn | skóre: 44 | blog: bloK | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Proč neinstalovat Arch
    Teď ještě nějakýho debianistu a slackware a jsme komplet. Kdo se hlásí? :-)
    "2^24 comments ought to be enough for anyone" -- CmdrTaco
    Jakub Lucký avatar 21.5.2010 00:49 Jakub Lucký | skóre: 40 | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Proč neinstalovat Arch
    LIDI! NEBUĎTE BLBÍ! NEINSTALUJTE DEBIAN! BUĎ JE TO STARÝ, NEBO TO NEFUNGUJE!

    Za Debian bych řekl že stačí...
    If you understand, things are just as they are; if you do not understand, things are just as they are.
    clayman avatar 21.5.2010 08:59 clayman | skóre: 13 | Praha 6
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Proč neinstalovat Arch
    No, za sebe můžu říct, že jedu na _pracovním_ notebooku na Debian Squeeze a myslím, že nemám zrovna nejstarší systém (jádro 2.6.32, KDE 4.4.3, GCC 4.4.4,...) a stabilní to je taky, takže ano -- pokud si někdo nainstaluje Debian Lenny, nemůže čekat zázraky, ale i na Debian testing se dá naprosto v pohodě fungovat. (NB: Myslím, že poslední (K)Ubuntu je méně stabilní než současný Debian T.)
    Jakub Lucký avatar 21.5.2010 11:52 Jakub Lucký | skóre: 40 | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Proč neinstalovat Arch
    Nee... Ty nám to kazíš!! ;-)

    LIDI NEBLBNĚTE, ON NEVÍ CO ŘÍKÁ, TO JE ŇÁKY FANATIK NEBO TAK NĚCO!!

    ʇssssd ǝlɐ `ʎʞoɹ ıɹʇ oɹoʞs ǝlqɐʇsun ǝuǝɾoʞods ɯɐʌıznod ɐɾ
    If you understand, things are just as they are; if you do not understand, things are just as they are.
    clayman avatar 21.5.2010 19:36 clayman | skóre: 13 | Praha 6
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Proč neinstalovat Arch
    ;-)
    21.5.2010 13:09 trekker.dk | skóre: 72
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Proč neinstalovat Arch
    Já bych to spíš viděl na mikroblog:

    Proč neinstalovat Debian.

    Fakt nevim.

    A co se stížností týče, na některých produkčních systémech se dneska stále používají jádra 2.4, takže "starý" leckomu úplně nevadí, hlavně že je to stabilní.

    Co se nefunguje "nefunguje" týče, tak nějaký příklad by neškodil... pokud možno i s porovnáním, co všechno naopak funguje out-of-the-box
    Quando omni flunkus moritati
    Jakub Lucký avatar 21.5.2010 13:33 Jakub Lucký | skóre: 40 | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Proč neinstalovat Arch
    Já jsem to psal spíše jako legraci...

    Debian (unstable!) používám už přes 3 roky na serverech (firemní rozhodnutí, já malý pán) a přes 2 roky na desktopu a přes všechny drobné útrapy (aneb cesta k HAL a zase zpátky nebo ta o spícím maintainerovi) považuji Debian za optimální distro pro sebe a taky ho používám...

    Nicméně vzít výše uvedené článek, přepsat v něm pár řádků a do nadpisu dát Debian by určitě šlo...
    If you understand, things are just as they are; if you do not understand, things are just as they are.
    21.5.2010 12:22 Jan Jílek | skóre: 6 | blog: Strider
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Proč neinstalovat Arch
    Jak je Linux krásný a užitečný jsem poznal díky Slackwaru. Dohledávání závislostí byla občas zábava. Ale jinak si nestěžuji. Arch jsem zkusil, ale zase jsem se vrátil z vandru domů ke Slackwaru.
    Čas od času jsem sražen k zemi. Ale vždy vstanu a nedovolím nikomu držet mě na zemi.
    lukve avatar 20.5.2010 22:16 lukve | skóre: 29 | blog: lukolve | Prešov
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Proč neinstalovat Arch

    ARCH je jedno z lepsich distier ktore poznam a to pouzivam linux uz dost dlho. Teraz ho uz nepouzivam koli roling-updates... nie som ten typ ktory by kazdy den ked chce si nainstalovat nejaky balik updatoval cely nainstalovany system. najviac sa mi pacili casy ked arch linux bol aj v pdoobe na 1cd kde bolo aj Xorg a fluxbox.. to bolo bozie,..

    linux user more than 20y
    20.5.2010 22:50 kralyk z abclinuxu | skóre: 29 | blog:
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Proč neinstalovat Arch
    mplayer je pokud vím jeden z nejpřekompilovávanějších (nebo jak to říct :-D) balíků v Archu. Taky už jsem ho párkrát kompiloval.
    Koneckonců, podívej se, kolik ho je v AURu.

    Co se týče AURu, svoje balíky se snažim aktualizovat co možná svižně. Někdy to ale není žádný med...
    Teď zrovna bych měl co nejdřív aktualizovat FOG :-D
    kotyz avatar 21.5.2010 00:04 kotyz | skóre: 25 | blog: kotyzblog | Plzeň
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Proč neinstalovat Arch
    ja taky, ale pak sem se na to vykaslal, protoze mi pak padal. radsi jedu ty overeny svn revize co sou v repozitari a ze to je bez podpory amr nebo musepacku (kterej sem potreboval v zivote jen jednou) mi tolik nevadi :-D
    Hrdý člen KERNEL ULTRAS. | Furry/Brony/Otaku | Nemám čas ztrácet čas. | In 'pacman -Syu' we trust!
    21.5.2010 05:44 asdfghjkl
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Proč neinstalovat Arch
    Po stránce výkonu nepřináší Arch prakticky vůbec nic. Oproti subjektivním dojmům mluvi jasná čísla z Phoronix test suite. Já osobně žádnou výhodu v Archu nevidím, specielně jako uživatel používající Linux i k produktiovní činnosti.
    21.5.2010 11:39 pedro
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Proč neinstalovat Arch
    Boha jeho, ten test na Phoronixu jsem videl. Clovek, ktery zacne testovat vykon gzip komprese a podobne na nekolika distrech s hypotezou, ze by mel ziskat odlisne vysledky, je blazen. Z hlediska testu Phoronixu jsou na tom vsechna distra +/- stejne, protoze Linux...
    21.5.2010 13:07 kralyk z abclinuxu | skóre: 29 | blog:
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Proč neinstalovat Arch
    +1 Přesně tak.
    21.5.2010 17:14 Andrej | skóre: 51 | blog: Republic of Mordor
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Proč neinstalovat Arch

    Na Phoronixu jsem viděl taky test Reiser4 za použití patche, který byl neoficiální a o kterém se už měsíc vědělo, že nemůže fungovat, protože ho vytvořili dřevorubci od Zen patchsetu bez znalosti potřebných detailů.

    V testech, které čirou náhodou fungovaly, stejně natrhl Reiser4 těm ostatním prdel, ale poznámky o jeho údajné nefunkčnosti jsou to nejhorší, co může souborový systém potkat. O týden později vydal Edward Shishkin svůj oficiální patch, který samozřejmě funguje bez problémů.

    A po těchto úletech někdo věří Phoronixu? :-D

    21.5.2010 17:10 Andrej | skóre: 51 | blog: Republic of Mordor
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Proč neinstalovat Arch

    Binární balíčky v Archu jsou kompilované pro 14 let staré (32-bit), případně 8 let staré (64-bit) procesory. Čemu se tedy divíte?

    Systém zkompilovaný z ABS, který prošel prelinkem, je pochopitelně něco zcela jiného.

    21.5.2010 17:08 Andrej | skóre: 51 | blog: Republic of Mordor
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Proč neinstalovat Arch

    To nejpodstatnější, co se mi na Archu líbí, je ABS.

    Zkuste se podívat pohledem začátečníka na ebuildy v Gentoo nebo na Source Juicer v OpenSolarisu. To asi nerozdýcháte zrovna rychle. Seznámení s ABS je otázkou čtvrthodiny.

    A jakmile si můžete celý systém (včetně kernelu) překompilovat s -march=native a navíc nezapomenete na prelink, poznáte i na těch 64 bitech pořádný rozdíl v rychlosti.

    Vytvořit vlastní balíček je relativně snadné. Zkopírujete nějakých dvacet řádků skriptu, nastavíte několik proměnných a hotovo. Pokud nejde o něco speciálního, tento postup zpravidla stačí. Dostat balíčky do AUR je rovněž jednoduché. Když už ten balíček vytvářím, bylo by hloupé ho nesdílet.

    22.5.2010 09:58 Miloš Kozák | skóre: 18 | blog: jentak
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Proč neinstalovat Arch
    Naprosto souhlasím, evidentně se změnilo naprosté minimum od té doby co jsem jej přestal používat.. (jsou to již téměř 3roky a používal jsem ho do té doby více jak 2 roky..)

    V té době jsem po příchodu ze školy dal pacman -Syu a následně jsem si hodinu a někdy i více hrál..

    Ale jinak pro naučení je to opravdu dobrý systém. Nikdy nevíte co se Vám rozbije a někdy se rozbijí i věci, které byste nečekali :-)

    Založit nové vláknoNahoru

    Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

    ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
    © 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.