Devadesátková hra Brány Skeldalu prošla portací a je dostupná na platformě Steam. Vyšel i parádní blog autora o portaci na moderní systémy a platformy včetně Linuxu.
Lidi dělají divné věci. Například spouští Linux v Excelu. Využít je emulátor RISC-V mini-rv32ima sestavený jako knihovna DLL, která je volaná z makra VBA (Visual Basic for Applications).
Revolut nabídne neomezený mobilní tarif za 12,50 eur (312 Kč). Aktuálně startuje ve Velké Británii a Německu.
Společnost Amazon miliardáře Jeffa Bezose vypustila na oběžnou dráhu první várku družic svého projektu Kuiper, který má z vesmíru poskytovat vysokorychlostní internetové připojení po celém světě a snažit se konkurovat nyní dominantnímu Starlinku nejbohatšího muže planety Elona Muska.
Poslední aktualizací začal model GPT-4o uživatelům příliš podlézat. OpenAI jej tak vrátila k předchozí verzi.
Google Chrome 136 byl prohlášen za stabilní. Nejnovější stabilní verze 136.0.7103.59 přináší řadu novinek z hlediska uživatelů i vývojářů. Podrobný přehled v poznámkách k vydání. Opraveno bylo 8 bezpečnostních chyb. Vylepšeny byly také nástroje pro vývojáře.
Homebrew (Wikipedie), správce balíčků pro macOS a od verze 2.0.0 také pro Linux, byl vydán ve verzi 4.5.0. Na stránce Homebrew Formulae lze procházet seznamem balíčků. K dispozici jsou také různé statistiky.
Byl vydán Mozilla Firefox 138.0. Přehled novinek v poznámkách k vydání a poznámkách k vydání pro vývojáře. Řešeny jsou rovněž bezpečnostní chyby. Nový Firefox 138 je již k dispozici také na Flathubu a Snapcraftu.
Šestnáctý ročník ne-konference jOpenSpace se koná 3. – 5. října 2025 v Hotelu Antoň v Telči. Pro účast je potřeba vyplnit registrační formulář. Ne-konference neznamená, že se organizátorům nechce připravovat program, ale naopak dává prostor všem pozvaným, aby si program sami složili z toho nejzajímavějšího, čím se v poslední době zabývají nebo co je oslovilo. Obsah, který vytvářejí všichni účastníci, se skládá z desetiminutových
… více »2. ze to navigova horsie nebude, no... na to by som vela nestavil, starsie telefony s Mdiatek chipsetom nielen ze naviguju kade-tade, ale casto aj na volnom priestranstve dlhe minuty nenajdu ziadnu polohu.Jde o to, že už jsem dostal zadarmo dva Androidí telefony, případně můžu zkusit nějaký za pár stovek. Tedy za minimální náklady můžu zkoušet tak dlouho, dokud se jeden nebude aspoň trochu hezky chytat.
MapFactor + přehledné ovládání (menu je složeno z velkých dlaždic), slušná navigace + přehledná mapa + TomTom mapy i OSM, minimálně OSM je často atualizované + navigace pro různá vozidla, detailní nastavení navigace (omezení rychlostí, silnic atd) - mapa nevypadá nic moc (ale zase je asi nejpřehlednější ze všech) - hlasová navigace by mohla hlásit odbočky častěji Nokia Here + vlastní mapy (mají věci chybící na OSM) + přehledné mapy + rychlé + snadný výběr z více tras + dobrá hlasová navigace - vlastní mapy (občas chybí věci, které už jsou na OSM) - naprosto pitomé ovládání, které se v autě blbě používá (menu je prostě rolovací menu), divné změny chování při přepnutí mezi normálním režimem a navigací - v offline režimu nefunguje úplně dobře (kolikrát se mi stalo, že navigace v offline režimu nenašla adresu, kterou v online režimu našla) Be On Road + výběr z více vozidel (ale nemá tolik možností omezení jako MapFactor) + přehledné ovládání jako u MapFactoru + OSM mapy i placené mapy od různých dodavatelů + dobrá hlasová navigace (na výběr dokonce ze dvou českých hlasů) - méně přehledné mapy (i když dost se dá nastavit) - nepříliš časté aktualizace OSM map OsmAnd + dá se nastavit snad úplně všechno + vhodné spíš pro turistiku + nástroje pro úpravy OSM --- navigace vyžírá baterku rychleji než se stihne nabíjet - mizerná hlasová navigace - nepochopitelné nastavení navice - komplikované ovládání Sygic + dobrá hlasová navigace + náhledy křižovatek + výběr z více tras - příšerné ovládání (do auta asi ještě horší než Nokia Here) - moc barviček (mapa vypadá pěkně, ale je méně přehledná) - jenom placené (mapy od TomTom)
Možná jsem tu poznámku ohledně datového plánu nepochopilTa poznámka byla směrem k motivaci, proč použít tebou navrhované možnosti místo toho seznamu. Jak je to s dostupností obou software? Můžu oba stáhnout a nahodit je na libovolný Android? Jak se díváš na ten Osmand?
Jak je to s dostupností obou software?Nemyslím, že by některý ze jmenovaných měl nějaké zvláštní požadavky ať už na HW nebo SW. Konkrétně MapFactor, Be-On-Road a Osmand mám otestované na Huawei Y300 s Androidem 4.1.1 a na Samsungu S4 mini s Androidem 4.2 (origo od Samsungu) a neofiko 4.4.1 a nikdy jsem neměl problém.
Jak se díváš na ten Osmand?Osmandu hodně fandím, protože je opensource, má výborné možnosti nastavení renderování map a celkově si myslím, že má budoucnost, ale spíše jako turistická navigace. Osobně osmand stále rád použiji v případě, kdy jdu na kratší (protože žere baterku) pěší túru, jelikož má pěkné turistické zobrazení a rád ho používám i na zmapování nových cest. Zrovna turistické stezky bývají často nekompletní. Většinou ale navigaci používám v autě a tam jsem z čistě pragmatických důvodů Osmand přestal používat. Nejvíc mi asi vadil zmiňovaný problém s baterkou (dal jsem mobil do nabíječky, zapnul navigaci se záznamem trasy a po několika hodinách mi chcípnula baterka, pak už jsem to nikdy nenechal zajít tak daleko). Navigace a obecně nastavení vůbec jsou pro použití v autě podle mě překomplikované – např. když z nějakého důvodu chci upravit trasu tak chci mít ovládání dost jednoduché na to, abych zastavil u silnice, něco rychle změnil a během pár desítek sekund pokračoval v jízdě (v tom mi nejvíce vyhovuje MapFactor následovaný Be-On-Road). Bohužel s Osmandem to pro mě obvykle znamenalo zastavit, vyndat mobil z držáku, protože ovládací prvky jsou na trefování se prstem do mobilu uchyceného na předním skle malá, chvíli hňápat po displeji a pak teprve pokračovat v cestě. Krom toho mě osobně při navigaci v autě vyhovuje 3D pohled, který Osmand jako jediný ze mnou popisovaných aplikací nemá. Hlasová navigace u Osmandu je docela bída – TTS pro češtinu není a nahraný hlas působí nepřirozeně a při jízdě mě občas poměrně dost rušil. Relativní drobností už je to, že výpočet trasy je poměrně pomalý.
Ohledně hlasové navigace, OsmAnd si "rozumí" se soubory pro TomTom, konkrétně třeba s Eliškou. Podmínkou je, že se soubor musí rozbalit. Na Google Play bývala aplikace OsmAnd Voice Import, která to uměla, ale zdá se, že už jí někdo odstranil
Rozbalit by to měl dokázat snad jakýkoli program na tvorbu hlasů pro TomTom. Možná by se dalo domluvit s Navigovat.cz. A v nejhorším případě mám Elišku někde rozbalenou
Ohledně hlasové navigace, OsmAnd si "rozumí" se soubory pro TomTom, konkrétně třeba s Eliškou.Díky, o Elišce jsem nevěděl, to na co jsem narazil dřív bylo něco extrahovaného přímo z TomTomu, což asi nebylo úplně legální.
No nevím, to s tou baterkou u OsmAndu se mi nějak nezdá. Baterka v mym střepu mi při navigaci vydrží asi dvě hodiny (100% -> 0%) a nikdy se mi nestalo, že by se mi baterka při nabíjení vybíjela.
Takže asi žravější telefon
Kdoví co to dělá na pozadí, ale chápu. Pod frází "žravější telefon" jsem narážel na to, že můj se dokáže dobíjet i když pracuje na 100%, takže to moje CPU nejspíš nebude zrovna rychlík
Mno, je pravda že si vykreslí určitě všechny dlaždice po obvodu, ale nikam dál nemá důvod jít. Samozřejmě je problém když se mapa zoomuje podle rychlosti, potom ten nárůst výpočtů může být hodně znát. Ale i tak, jakmile má vykresleno, tak by měl zastavit (v růžku je animace ukazující jestli vykresluje nebo čeká) a uklidnit se. Zítra půjdu po práci na poštu, tak to zkusím prozkoumat, natáčení podle pohybu beru jako samozřejmost a používám ho pořád.
A kdyby se to chovalo divně, tak bych teoreticky moh přibastlit k mobilu ampérmetr
I kdyby se splet, tak už (hurá!) stačí podržet prst na mapě a přidat průjezdní bod Hlavně že už jsou pryč ty doby, kdy se 100km trasa počítala 10 minut.
Je pravda že kdysi mi to taky dělal, ale od vylepšení plánovače (opravdu už nevím kdy to bylo) už se mi to snad nestalo.
Tehdy to bylo horší v tom, že vyhnutí se znamenalo několik minut přepočítávání trasy. S rodiči jsem se takhle jednou (asi dva roky zpátky) snažil dostat z Prahy, na křižovatce jsme špatně odbočili, jeli krokem v koloně někam do horoucích pekel, tam jsme se otočili a jeli v koloně zpátky. Dostat se zpátky na křižovatku trvalo několik minut a ani za tu dobu nestihnul OsmAnd trasu přepočítat, takže jsme jeli naslepo. Najednou se chytnul, uznal že jedeme trochu jinak než navrhoval a začal počítat znova. To už jsme ho vypnuli a jeli radši podle značek. Když jsem podle něj jel před pár měsíci, tak už počítal rychle a bez chyb.
Co ovšem není offline, je ta navigace.Offline není navigace, ale vyhledávání už ano. Pro jízdu autem je to asi stále k ničemu, ale na pěší navigaci po městě je to docela dobře použitelné.
k tomu si musí udržovat model oběhu satelituTím myslím přesně tohle. Ale ohledně složitosti mě to přijde jen o málo náročnější než realtime GSM (frequency hopping, kódování hlasu/dat apod.), ale spotřeba vf části bude u vysílače mnohem vyšší než u přijímače (GSM navíc potřebuje obojí). U mobilu to GPS jinak nefunguje? (pokud k tomu neběží GSM?). Jestli jo, tak ano bude to žrát víc, ale takovej bazmek bych v mobilu nechtěl
Tak si počkáš o chvilku déle, než to trasu upočítá.Nebo než se to upeče, ne? Zkusit to samozřejmě můžu, ale ten seznam tam běhal úplně hladce, když v tom ještě byla simka.
Netuším co máš za stroj, já jedu na úplně prvním Samsung Galaxy Ace (bez "i"), mám tam CyanogenMod 11 a Osmand funguje "použitelně". Pravda, spuštění trvá pár vteřin, mapa se taky nevykreslí okamžitě, ale vzhledem ke stáří telefonu je to pořád fofr. Pro ty co chtějí navrhnout Sygic - ten mi tam pro jistotu nechtěl stáhnout mapy a klidně při pohybu v menu spadnul. Netuším proč, ale to rozhodlo pro Osmand, který prostě funguje.
Naschvál jsem teď zkusil přesunout OsmAnd do interní paměti (sbohem několik aplikací) a je to o něco rychlejší. Ale musel bys vyzkoušet, třeba ti to pojede líp, třeba hůř.
Při prohlížení mapy to vykreslování trochu brzdí, ale při navigování je to v pohodě - mám nastaveno aby se mapa podle rychlosti odzoomovala, takže stíhá vykreslovat i když se telefon zamyslí.
Kdyby ti náhodou vadilo omezení na 3 mapy, tak pohledej verzi z F-droid
Našel jsem akorát tohle, třeba by to fungovalo, zmínka o Trendu tam je.
A jinak závidím ty údajně 4GB interní paměti, já se se svýma 160MB můžu jít klouzat. Jen OsmAnd mi teď bere 40MB a tak mi tam zbývá místo jen na pár aplikací.
Naprosto chápu, já se dost zapotil, když jsem po jednom zásahu získal softbrick a pak hledal cesty, jak tu cihličku zachránit. Kupodivu nejhorší bylo držet dvě nebo tři tlačítka najednou a přitom zastrčit baterku.
Pro ty co chtějí navrhnout Sygic - ten mi tam pro jistotu nechtěl stáhnout mapy a klidně při pohybu v menu spadnul.Sygic je podle mě strašně přeceňovaná navigace. Z vlastností by se dal vyzdvihnou asi jen náhled křižovatky a možnost výběru mezi alternativními trasami. Ale nakonec navigaci v pruzích by měly s placenými mapami umět i ostatní navigace (akorát já jsem si zatím vystačil s OSM a když OSM nestačilo, tak jsem aspoň silnici zmapoval), alternativní trasu si člověk snadno vyrobí vložením průjezdního bodu/zakázáním cesty/změnou parametrů navigace a zbytek jsou kraviny typu head-up display nebo texturované 3D modely budov, se kterými se v mapě nedá vůbec vyznat.
Sice jsem Sygic viděl jen z rychlíku, ale podle popisu očividně o nic nepřicházím. Díky
To já zase slyšel, že třeba na Rusko je OSM nejlepší, protože je tam zakreslená každá cesta, zatímco třeba TomTom tam má pár lepších silnic a jinak nic.
+1
koupil jsem si tech veci od garminu uz nekolik a radu cizich jsem take pouzival - o kvalite zarizeni, ktere jsem mel v ruce (cca 10 garminich pristroju ruzneho typu), nemam nejmensich pochybJestli chceš, prodám ti ten svůj za 70% kupní ceny.
a) outdoorova rada je vyrazne kvalitnejsi nez ta "do auta" - to by asi i davalo smyslTo je pravděpodobné, ale podle mě to dostatečně nevysvětluje situaci.
b) pokles kvality v posledni dobe - ale to by se asi projevovalo jinakPokles kvality může být i selektivní. Jsou firmy, které si dobrovolně kazí jméno tím, že prodávají levné šmejdy pod hranicí použitelnosti, a zároveň se snaží prodávat premiové řady na zcela jiné kvalitativní úrovni.
c) chyba uzivatele - to je dost mozne, pouzivat navigaci neni trivialniVyloučeno. Tato navigace má triviální ovládání, nemá prakticky žádná pokročilá nastavení, je aktualizovaná, při reklamaci byla stále zapnutá bez změny nastavení po cestě, na které se chyba rovněž projevila, v Alze navigaci pouze vypli a předali servisu Garminu. Ve stejném autě předchozí navigace i mobilní telefon fungovaly přinejmenším podstatně lépe, navíc obojí morálně zastaralé přístroje. Tudíž měli v Garminu všechny potřebné informace a vyjádřili se pouze ve smyslu, že navigace funguje zcela správně.
d) mas proste vadny kus a u garminu to kontrolovala nejaka demotivovana levna pracovni sila, jak je v korporacich bezneTo je asi nejpravděpodobnější vysvětlení. Ovšem i na to jsou opravné prostředky a já jsem využil všech, které mám při kontaktu s prodejcem. Jestli máš nějaký tip, kde se bavit s někým kompetentním přímo z Garminu, asi by to stálo za pokus. Jednak by dostali šanci napravit chybu reklamačního technika a jednak mi ovládání té navigace velmi vyhovuje.
ta navigace neumoznuje ani volbu souradnicoveho systemu?Nejsem si toho vědom a nevím, proč bych to měl potřebovat.
v tom pripade bych to snad ani nenazyval navigaci :)Tak můžeš tomu říkat třeba autobus, ale lidi ti asi budou špatně rozumět.
K tomu aby ses dostal na správné místo nebo věděl kde jsi, kdyz mas mapu či souřadnice v jiném než defaultnim systémuNevidím důvod takové věci řešit, když mám celou konfiguraci i mapy od výrobce a navíc to zjevně sedí.
pavlix: zkusil bych vypnout „keep on road“Pokud vím, tak tam taková volba není, hledal jsem ji, abych ji zapnul, když se mi zdálo, že se to málo snaží zůstat na cestě oproti předchozí navigaci.
a pokud není, tak bych to vyhodil/prodal :)Já jsem si kdysi říkal, proč je cokoli, co koupím na Aukru totální shit, i když je to třeba úplně nové. :)
imho nejlepsi z bezne dostupnych navigaci (ovsem zasadne pouzivam outdoorovou radu)Bejvavalo (viz foto)
pouzivam v lese, v aute i na mori, kde je na spravne navigaci clovek zavisly zivotem (i kdyz samozrejme pro pripad vypadku techniky umim navigovat i neelektronicky)Pri prochazce po jihomoravskych loukach clovek nastesti na outdoorove navigaci zavisly neni.
V autě ji nepoužívám, stačí mi varování některých známých, kteří podle pokynu zahnuli někde do pole, aniž by se dívali na cestu.Tak s tím bych se moc nechlubil, ale je fakt, že jsem výjimečně nemohl jet z Brna vlakem kvůli blbému času a Student Agency s náma taky vjeli do pole.
Na mobilu Samsungu to je někdy dobré, když potřebuju dohledat něčí adresu a nejsem si jist jednosměrkami.Mimochodem to mě taky mrzelo, než jsem zjistil, že to je úplný šmejd, že ta navigace nezobrazuje jednosměrky. Takovéty androidí navigace, zobrazují všechny jednosměrky?
že se pomalu jeden odnaučí koukat kolem sebe.To mi nehrozí, ještě jsem nezačal koukat kolem sebe v tom smyslu, ve kterém píšeš, a ztratit se dokážu i na známé trase.
Tiskni
Sdílej: