Canonical vydal (email) Ubuntu 25.10 Questing Quokka. Přehled novinek v poznámkách k vydání. Jedná se o průběžné vydání s podporou 9 měsíců, tj. do července 2026.
ClamAV (Wikipedie), tj. multiplatformní antivirový engine s otevřeným zdrojovým kódem pro detekci trojských koní, virů, malwaru a dalších škodlivých hrozeb, byl vydán ve verzi 1.5.0.
Byla vydána nová verze 1.12.0 dynamického programovacího jazyka Julia (Wikipedie) určeného zejména pro vědecké výpočty. Přehled novinek v příspěvku na blogu a v poznámkách k vydání. Aktualizována byla také dokumentace.
V Redisu byla nalezena a v upstreamu již opravena kritická zranitelnost CVE-2025-49844 s CVSS 10.0 (RCE, vzdálené spouštění kódu).
Ministr a vicepremiér pro digitalizaci Marian Jurečka dnes oznámil, že přijme rezignaci ředitele Digitální a informační agentury Martina Mesršmída, a to k 23. říjnu 2025. Mesršmíd nabídl svou funkci během minulého víkendu, kdy se DIA potýkala s problémy eDokladů, které některým občanům znepříjemnily využití možnosti prokázat se digitální občankou u volebních komisí při volbách do Poslanecké sněmovny.
Společnost Meta představila OpenZL. Jedná se o open source framework pro kompresi dat s ohledem na jejich formát. Zdrojové kódy jsou k dispozici na GitHubu.
Google postupně zpřístupňuje českým uživatelům Režim AI (AI Mode), tj. nový režim vyhledávání založený na umělé inteligenci. Režim AI nabízí pokročilé uvažování, multimodalitu a možnost prozkoumat jakékoliv téma do hloubky pomocí dodatečných dotazů a užitečných odkazů na weby.
Programovací jazyk Python byl vydán v nové major verzi 3.14.0. Podrobný přehled novinek v aktualizované dokumentaci.
Bylo oznámeno, že Qualcomm kupuje Arduino. Současně byla představena nová deska Arduino UNO Q se dvěma čipy: MPU Qualcomm Dragonwing QRB2210, na kterém může běžet Linux, a MCU STM32U585 a vývojové prostředí Arduino App Lab.
Multiplatformní open source voxelový herní engine Luanti byl vydán ve verzi 5.14.0. Podrobný přehled novinek v changelogu. Původně se jedná o Minecraftem inspirovaný Minetest v říjnu loňského roku přejmenovaný na Luanti.
Zůstal jsem dneska doma, protože mi nebylo dobře, a tak jsem si řekl „co kdybych napsal nějaký článek/seriál o hrách pro mého miláčka?“. Pokud to bude možné, pokusím se napsat víc částí vždy o 2-3 kouscích, dohromady skončíme na 11 hrách.
The PrisonPamatujete na Breakouty a Arkanoidy? Tak přesně o tomhle The Prison je. Ostatní v mém věku, ať holky nebo kluci, se mi smějou, že hraju tak primitivní hru. Ale kdo nepoznal kdysi na DOSu, ten asi nikdy nepochopí.
Základní level pack obsahuje 60 levelů, přičemž je možné – a to preferuji – nastavit levely náhodně, aspoň unikneme stereotypu, takže se to klidně dá hrát celou matematiku.
V levelech narazíte jak na jednoduché poskládání, jako je např. celý level plný stejných jen různě barevných kostiček, ale i na složité, jako je třeba level, ve kterém jsou po každé straně 3 odpuzující magnety a uprostřed asi pět urychlovacích kostek – to už je pak docela slušný záhul
Z bonusů jmenuji např. velmi důležité Zpomalení, Výbušný nebo Kostkami-procházející míček (je to kostrbaté spojení, ale lepší mě nenapadlo...) nebo život navíc.
Je to fakt návykovka, kterou jsem schopen hrát třeba celý den
Kdysi na Windowsu jsem moc rád hrával Elasto Maniu. Ve zkratce, ovládáte motocykl s hodně brutální fyzikou a jezdíte po kostrbatém térénu, sbíráte něco a musíte dojet k cíli – teď si už nevzpomenu, co bylo jako checkpointy a co byl cíl. Bike or Die nahrazuje motorku kolem, „něco“ vlajkami a cíl vlajkou „finálovou“ (tj. ta kostkovaná), fyzika je ovšem stejně brutální jako v Elasto Manii. První levely jsou sice hračka, ale kolem 5. - 8. levelu už začne přituhovat. Naštěstí lze vždy po jednom dokončeném levelu jeden přeskočit (myslím, že to tak je). Taky jsem se jí nahrál, ale když mi přestala jít (= levely byly těžší a já byl pořád stejná lama), přestal jsem. Ale dvojité salto vzad na kole, to je krásný pohled
What are you waiting for, christmas? Let's rock!
Tyhle a další hlášky v nás, abadonistech (ach jo, ta češtinoangličtina aneb jak je snadné vymyslet nové slovo...), zanechaly velmi mnoho. I po letech se člověk rád vtělí do role blonďatého zachránce světů Duka Nukema, chrlícího hlášky stejně rychle jako kulky z „trojky“ (chaingun cannonu) nebo raket z „elektrických rukavic“ (devastatoru) – omluvte ty názvy, stará pojmenování z doby kdy mi bylo tak 12 se nedají zapomenout...
Duka Nukema přivedla na svět tuším firma Apogee (a i staré Duke 1 a Duke 2 byly fakt někdy záhul), ale až 3D Realms mu daly 3D kabátek a poslaly ho do nejlepšího dobrodružství (spolu s Doomem, Hexenem, Hereticem a Quakem ). A firma Metaview software (nebo team?
) ho přivedl(a) do rukou a kapes nás Palmistů. Nejde o nějaké předělávky, jako je např. Duke Nukem for Java, kterou měl brácha na svém mobilu, ale o úplný port enginu. CON a GRP stačí někde vyštrachat a nakopírovat na kartu do složky /PALM/Programs/Duke3D spolu s DUKE3D.zdk (ten je v packu se hrou). Pro hudbu je ještě potřeba nainstalovat timidity, ale to už snad zvládne každý sám
A bohužel, na Treu 650 (a dalších s malou heap pamětí) je UDMH od Dmitriho Grinberga nutností. (nemám ho sice koupený, ale ani cracknutý, mažu mu každý týden preference
pokud to chcete vědět tak jsou to psys 25 a psys 30020).
Myslím, že by měl fungovat i se soubory z Atomicu, ale ten nevlastním, takže jsem nezkoušel.
Pro dnešek jsme u konce, doufám, že se vám recenze líbily. A pokud ne? Nikdo vás nenutí moje kydy číst
Your face, your ass. What's the difference?
Tiskni
Sdílej: