abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
AbcLinuxu hledá autory!
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×
    dnes 10:33 | Komunita

    Dánské ministerstvo pro digitální záležitosti má v plánu přejít na Linux a LibreOffice [It's FOSS News].

    Ladislav Hagara | Komentářů: 3
    dnes 09:22 | Komunita

    V úterý Google vydal Android 16. Zdrojové kódy jsou k dispozici na AOSP (Android Open Source Project). Chybí (zatím?) ale zdrojové kódy specifické pro telefony Pixel od Googlu. Projekty jako CalyxOS a GrapheneOS řeší, jak tyto telefony nadále podporovat. Nejistá je podpora budoucích Pixelů. Souvisí to s hrozícím rozdělením Googlu (Google, Chrome, Android)?

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 20:22 | Nová verze

    Byla vydána (𝕏) květnová aktualizace aneb nová verze 1.101 editoru zdrojových kódů Visual Studio Code (Wikipedie). Přehled novinek i s náhledy a videi v poznámkách k vydání. Ve verzi 1.101 vyjde také VSCodium, tj. komunitní sestavení Visual Studia Code bez telemetrie a licenčních podmínek Microsoftu.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 10:00 | Komunita

    V Brně na FIT VUT probíhá třídenní open source komunitní konference DevConf.CZ 2025. Vstup je zdarma, nutná je ale registrace. Na programu je celá řada zajímavých přednášek, lightning talků, meetupů a workshopů. Přednášky lze sledovat i online na YouTube kanálu konference. Aktuální dění lze sledovat na Matrixu, 𝕏 nebo Mastodonu.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 09:44 | IT novinky

    Vyloučení technologií, které by mohly představovat bezpečnostní riziko pro stát, má umožnit zákon o kybernetické bezpečnosti, který včera Senát schválil spolu s novelami navazujících právních předpisů. Norma, kterou nyní dostane k podpisu prezident, počítá rovněž s prověřováním dodavatelů technologií pro stát. Normy mají nabýt účinnosti od třetího měsíce po jejich vyhlášení ve Sbírce zákonů.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 4
    včera 01:11 | Nová verze

    Open source platforma Home Assistant (Demo, GitHub, Wikipedie) pro monitorování a řízení inteligentní domácnosti byla vydána v nové verzi 2025.6.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 00:55 | Nová verze

    Po Red Hat Enterprise Linuxu a AlmaLinuxu byl v nové stabilní verzi 10.0 vydán také Rocky Linux. Přehled novinek v poznámkách k vydání.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    11.6. 22:55 | Nová verze

    Bylo vydáno Eclipse IDE 2025-06 aneb Eclipse 4.36. Představení novinek tohoto integrovaného vývojového prostředí také na YouTube.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    11.6. 22:33 | IT novinky

    Americká filmová studia Walt Disney a Universal Pictures podala žalobu na provozovatele populárního generátoru obrázků pomocí umělé inteligence (AI) Midjourney. Zdůvodňují to údajným porušováním autorských práv. V žalobě podané u federálního soudu v Los Angeles označují firmu za „bezednou jámu plagiátorství“, neboť podle nich bez povolení bezostyšně kopíruje a šíří postavy z filmů jako Star Wars, Ledové království nebo Já, padouch, aniž by do nich investovala jediný cent.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 1
    11.6. 18:33 | IT novinky

    Ultra Ethernet Consortium (UEC), jehož cílem je optimalizace a další vývoj Ethernetu s důrazem na rostoucí síťové požadavky AI a HPC, vydalo specifikaci Ultra Ethernet 1.0 (pdf, YouTube).

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    Jaký je váš oblíbený skriptovací jazyk?
     (55%)
     (31%)
     (7%)
     (2%)
     (0%)
     (1%)
     (3%)
    Celkem 256 hlasů
     Komentářů: 16, poslední 8.6. 21:05
    Rozcestník

    Velká voda?

    2.4.2006 20:20 | Přečteno: 1487×

    Po zimě plné sněhu přišlo teplo, déšť a voda v řekách.

    1.4.2006

    Bydlím v Olomouci, která v roce 1997 zažila pětisetletou vodu. Nikdo nevěděl co má dělat, nic nebylo připravené. Zmatek v informacích. Nedostatek techniky. Neexistující protipovodňová opatření. Náš panelák byl zatopen do 1m, takže to odnesly jen sklepy -- no co, alespoň se tam konečně uklidilo. Ostatní lidé na tom byli o poznání hůře. Spoustě lidem spadl dům, do kterého vložili celoživotní úspory, dost firem to položilo. Já osobně jsem s taťkou rozvážel na (vlastních) lodích potraviny a vodu lidem z nejhůře postižené části města - Lazce - a hned jak to bylo možné, pracovali jsme na rychlé obnově zámečnictví našeho známého.

    V současné době se voda v Moravě zvedá až k třetímu stupni, tj. ohrožení. Zatím se rozlila jen na pole a do záhrádek (kam se koneckonců rozlévá každý rok), a do několika sklepů domů sousedicích s řekou. Zatím nic moc zvláštního.

    Můj dobrý kamarád bylí v domě asi 100m od řeky, který byl v roce 1997 zatopen asi do jednoho metru. I přesto, že si myslím, že se letos voda do jejich domu nedostane, šel jsem jim pomoci. Potřebovali spíš psychickou podporu, protože všechno důležité z domu odstěhovali předem (dnes jsme stěhovali poslední těžké věci).

    2.4.2006

    Včera večer (nebo dnes brzo ráno) měla dorazit do Olomouce vlna z protržené hráze z Horky nad Moravou (řeku Moravu mám několikrát sjetou na kajaku a žádné větší hráze jsem si nikdy nevšiml). Z tohoto důvodu byly evakuovány městské části Lazce, Červonír a dokonce Nové Sady -- tam bydlí můj kamarád. Když chtěl vyjít v noci ven k Moravě, zastavila ho hlídka policie, chtěla po něm občanku a doprovodila ho domů s tím, že se řítí METROVÁ VLNA. Kua, on tam bydlí, vyjde ven před svůj dům a grosstapo po něm chce OP a ještě ho straší nesmysly? Očekáváné zvýšení hladiny se nekonalo, podle webu Povodí moravy stoupla voda jen o 27cm. Bylo zatopeno pár sklepů v Černovíře, Lazce, Nové Sady NIC.

    ...

    A pointa toho celého? V podstatě (+/-) totéž zvýšení hladiny se odehrává každý rok. Přede dvěma lety jsme dokonce bruslili na poli (asi 200m od domu mého kamaráda), kde zamrzla rozlitá voda z Moravy. Tehdy ale nikdo nevyhlašoval evakuaci městkých částí, nikdo nesliboval finanční pomoc postiženým lidem. Ani nikdo nelétal vrtulníkem do vesnic, kterou se prohnalo bahno z pole (které není obehnáno příkopem). Čím to je? Že by se blížily volby?

    Co mě na tom nejvíc zaraží: Od 1997 se v protipovodnových opatřeních neudělalo prakticky nic; Policie hlídá třeba 500m úsek ulice (po dvoučlenné hlídce na každé straně); Prakticky nikdo nemá relevatní informace (hehe, reportérka ČT1 ve 14.00 neměla informace o situaci v Horce nad Moravou, kde se v 6.00 měla přetrhnout ta hráz, na kole se tam dá dostat do 40 minut -- což dnes tatík udělal a přivezl +/- optimistické informace.); Stav vody se měří manuálně a to jestě na pár stanicích po celém toku řeky (v roce 2006 kdy je na sít napojený kdejaký automatický výměník tepla), copak tam nejde dát 30 automatických sensorů hladiny?

           

    Hodnocení: 71 %

            špatnédobré        

    Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

    Komentáře

    Vložit další komentář

    2.4.2006 20:25 lojza
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Velká voda?
    Samozrejme, ze se na tom prizivi politici. A treba fotky ze znojma na internetu z nejakych zahadnych duvodu poradne nejsou.
    2.4.2006 21:21 Jiří Lisický | skóre: 31 | blog: JIL_blog | Olomouc
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Velká voda?

    Ahoj, v 97 byla povodeň teda větší, ale určitě bych netvrdil, že letos je to +/- stejné jako minulé roky. Rozhodně je té vody letos ale daleko víc.

    Jiná věc, je to co se v médiích říká. Ony nám ty média tak nějak bleskovatí ;-)

    elviin avatar 2.4.2006 23:09 elviin | skóre: 29 | blog: elviin | Plzeň-Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Velká voda?

    Neberte to jako obhajobu pripadnych neschopnych zastupitelu vaseho mesta, ale mam konstruktivni dotaz: Co vlastne chcete?

    Chcete idealni zastupitele? Ve volbach jste si zvolili ty nejidealnejsi. V Olomouci mate koalici ODS, CSSD, KDU-CSL, takze bych ty aktivity, se kterymi souhlasite/nesohlasite bych nevidel jako predvolebni boj. Je to asi nejlepsi reseni krize, jake si mesto diky svym zastupcum muze dovolit.

    To, ze vas kontroluji policajti si myslim, ze je spravne pokud je v zatopene oblasti opusteny majetek. To, ze vam relkli, ze prijde metrova vlna a prisla 27 cm? A co kdyby rekli, ze prijde 27 cm a prisla by metrova? A nebo vam mohli rict, ze prijde 27,325656cm vlna, to by vas asi uspokojilo:) Tady v Praze dokonce zatykaji, protoze zabrany jsou hlinikove a nektere zivly jsou proste silnejsi.

    Ze je televize neinformovana. A kdy byla informovana? Podle detailni zpravodajstvi se neda poskytnout, pokud se neznama/nejista fakta nemaji zamlcet, nebo by zpravy nemely trvat 3 hodiny.

    S temi senzory by me to taky zajimalo, proc neni nebo jestli je tohle reseni v provozu.

    Zrejme se bude behem dalsich let zlepsovat presnost predpovedi pocasi & hladiny rek. Zpevni, zvetsi se hraze. Klesne cena majetku v tech oblastech, kde je opakovane voda a nebudou existovat zadna opatreni. Pripomina mi to snehova zpravodajstvi: lidi by si nejvice prali, aby na silnicich nebyla ani vlocka a na sjezdovkach po pas. To same s vodou. Je to prijemne zit u reky, ale nejlepe za vysokym a pevnym valem. Coz si myslim, ze je vzorovy priklad solidarity s temi, kdo si postavili dum na miste, kde by to citlivejsi predkove neudelali. Neco jako pomahat kurakovi, ikdyz cely zivot vedel, ze koureni skodi.

    Urcite je tam vice problemu, o kterych nevim, takze by mne to urcite zajimalo, abych si udelal presnejsi obrazek.

    Heron avatar 2.4.2006 23:49 Heron | skóre: 53 | blog: root_at_heron | Olomouc
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Velká voda?
    Neberte to jako obhajobu pripadnych neschopnych zastupitelu vaseho mesta, ale mam konstruktivni dotaz: Co vlastne chcete?

    Především chci PRAVDIVÉ a RYCHLÉ informace. V roce 2006 by to snad neměl být problém.

    Chcete idealni zastupitele? Ve volbach jste si zvolili ty nejidealnejsi. V Olomouci mate koalici ODS, CSSD, KDU-CSL, takze bych ty aktivity, se kterymi souhlasite/nesohlasite bych nevidel jako predvolebni boj. Je to asi nejlepsi reseni krize, jake si mesto diky svym zastupcum muze dovolit.

    Na zastupitelých mi moc nesejde a současná radnice se o město docela dobře stará. Jsem s nimi spokojený. Záplavy se netýkají jen radnice jednoho města. Musí to řešit celý kraj (zastupitelé všech postižených měst), správa vodního toku a hlavně experti a především stát. Paroubek opravdu ničemu nepomůže tím, když přiletí do vesnice a nechá se tam natočit jak třese rukou starostovi obce, co už je pod vodou. Teda ano, prospěje. Vlastní straně.

    To, ze vas kontroluji policajti si myslim, ze je spravne pokud je v zatopene oblasti opusteny majetek. To, ze vam relkli, ze prijde metrova vlna a prisla 27 cm? A co kdyby rekli, ze prijde 27 cm a prisla by metrova? A nebo vam mohli rict, ze prijde 27,325656cm vlna, to by vas asi uspokojilo:) Tady v Praze dokonce zatykaji, protoze zabrany jsou hlinikove a nektere zivly jsou proste silnejsi.

    Kdyby nad Olomoucí byla přehrada typu Orlík s 200m výškou vodního sloupce, tak bych se nedivil, kdyby evakuovali celé město k vuli podezření, že hráz může praskout. Nic takového tu ale není. V noci houkali sirény. Byla to evakuace dvou částí. Ráno na kole projedu řeku ve městě od začátku až do konce a nikde nic není (uznávám, pár sklepů je pod vodou). Já se ptám: Proč ten poplach? Odkud by mohlo přitéct tolik vody? Ale hlavně, proč houkají sirény ve chvíli, kdy se od nikud nic nevalí? Když už tam nejsou automatické sensory, to je takový problém zaplatit pár chlapů aby jezdili kontrolovat stav vody teba každou půlhodinu?

    Btw: To neřekli mně ale člověku, který tam bydlí. Přímo v té oblasti. Nenechali ho se jít podívat 150m k řece a místo toho mu poskytli informace, které nemůžou být pravda ani kdyby si to přál sám papež.

    S temi senzory by me to taky zajimalo, proc neni nebo jestli je tohle reseni v provozu.

    Více co? 1) by to stálo peníze, ale hlavně za 2) by se museli vyhodit ti zbyteční manuální měřiči. Teď vážně, tohle jde mimo moje chápání.

    Pripomina mi to snehova zpravodajstvi: lidi by si nejvice prali, aby na silnicich nebyla ani vlocka a na sjezdovkach po pas. To same s vodou. Je to prijemne zit u reky, ale nejlepe za vysokym a pevnym valem. Coz si myslim, ze je vzorovy priklad solidarity s temi, kdo si postavili dum na miste, kde by to citlivejsi predkove neudelali. Neco jako pomahat kurakovi, ikdyz cely zivot vedel, ze koureni skodi.

    Upřímě řečno, tohle si myslím taky. Ale ty domy tam stojí už opravdu dlouho. A poprvé byly zatopeny až v roce 1997 a některé i dnes (tj po devíti letech). Každému je snad jasné, že pokud se to bude opakovat častěji, tak na tom místě nemůžou dále bydlet.

    Urcite je tam vice problemu, o kterych nevim, takze by mne to urcite zajimalo, abych si udelal presnejsi obrazek.

    Pokud zjistím další informace, napíšu je sem.

    3.4.2006 09:07 Milan Jurik | skóre: 21 | blog: Komentare | Ova
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Velká voda?
    Maly technicky dotaz - nerozhoduje nahodou o evakuaci mesto a ne stat?

    Mi prijde, ze zase nekteri drzkuji jen vuci statu (presneji vuci jedne, i mnou neoblibene, osobe), ktery ma samozrejme take sve maslo na hlave (pres spravy povodi, ktera obcas se opravdu na nejaka pomocna reseni vy.....), ale stat neni vse.

    A "manualni merici" jsou mozna v krizi prece jen spolehlivejsi nez elektronika v zaplavene oblasti.
    Heron avatar 3.4.2006 09:20 Heron | skóre: 53 | blog: root_at_heron | Olomouc
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Velká voda?
    Tak já doufám nepatřím k těm, kteří jen kritizují a nepřiloží ruku k dílu. O evakuaci samozřejmně rozhoduje město, ale na základě informací, které má "odjinud".

    Ad Manuální měřiči. Nevím, jak přesné a rychlé informace má krizový štáb. Já jako obyvatel ohrožené oblasti bych byl velmi rád, kdybych se o stavu vody doveděl prakticky realtime (a to nikoliv tak, že se tam půjdu podívat). Na webu povodí Moravy grafy jsou, ale údaje se tam zadávají s několikahodinovým zpožděním. Na tohle právě chci automatické měření a web (rádio, tv), kde se to bude realtime zveřejnovat. A nemusí to být barevné grafy ve flashy a s použitím JS. Stačila by obyčejná tabulka.
    elviin avatar 3.4.2006 09:58 elviin | skóre: 29 | blog: elviin | Plzeň-Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Velká voda?

    Asi to neni cernobily. Jsou veci, ktere nejsou jen veci statu nebo jen veci obce. Jsou proste problemy, ktere se musi resit spolecne.

    Nechci primo obvinovat Herona. Vidi neco, co ho stve. Ale jen tak mimo tema. Je skupina lidi (hejtmani), kteri si stoji na tom, ze lekarska pece neni veci statu, viz nemocnice jako akciovky a pak ta sama skupina (zase vetsinou hejtmani) dokaze mluvit o tom, ze povodnova protiopatreni jsou veci statu. Tohle mi prijde jako nic neresici obvineni. Jadrem problemu u povodni je komunikace, prevence a prelivani penez do rozpoctu obci, aby mohli ochranit stavby, ktere jsou postavene v nevhodnych mistech. Ale vzdycky je nejjednodussi obvinit ty nejvyssi. Jenze jak odhadnout, z jake vysky to hovno pada.

    Heron avatar 3.4.2006 10:49 Heron | skóre: 53 | blog: root_at_heron | Olomouc
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Velká voda?
    Je skupina lidi (hejtmani), kteri si stoji na tom, ze lekarska pece neni veci statu, viz nemocnice jako akciovky a pak ta sama skupina (zase vetsinou hejtmani) dokaze mluvit o tom, ze povodnova protiopatreni jsou veci statu

    Lékařská péče nejsou záplavy. O tom jestli ve mestě bude 40 nemocnic, nebo třeba žádná by IMHO měli rozhodovat zastupitelé města, které si zvolili občané kteří tam bydlí. Na druhou stranu řeka není a nikdy nebude problém jednoho města. Např. vesnice pod Orlíkem nemůže samostatně rozhodnout o vypuštění přehrady, protože na tom toku je spousta dalších měst.

    elviin avatar 3.4.2006 10:57 elviin | skóre: 29 | blog: elviin | Plzeň-Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Velká voda?
    Jj souhlas. Jen si myslim, ze kvalita zdravotni pece ovlivnuje celou oblast, takze by to nebyla jen zalezitost zastupitelu. Ale mate pravdu, ze reka ma deleko vetsi dopad.
    3.4.2006 10:21 Milan Jurik | skóre: 21 | blog: Komentare | Ova
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Velká voda?
    Nu, tohle uz je mnohem klidnejsi prispevek nez ty prvni rozcilene ;-)

    Ano, tyhle povodne spravy povodi nezvladly asi optimalne (byl jsem pres vikend v Usti a sledoval, jak kazdy den o den oddalili kulminaci a zvedli ji o dalsiho pres pulmetra). Nevim, co je pricinou, ze se takhle srubly. Prvni sef jednoho povodi uz to odnesl, uvidime, co bude dal. Cert vi, kde kdo selhal, zda tok informaci od meteorologu, ti by snad meli mit odhady rychlosti "premeny snehu ve vodu", zda od povodi, ci mesto nezvladalo informace a delalo prehnanou prevenci. Ale s tou spinou jednim smerem na pocatku radsi opatrne a obhajovani jineho, ono se to pak spatne bere zpet.

    Take nevim, jak spolehlive informace ma krizovy stab, ale snad by rvali nahlas, kdyby nemeli. Co se tyce elektroniky, ono to opravdu nemusi byt trivialni zajistit provoz v zaplavene oblasti. Snad je to ale opravdu jen tak, ze na web nemaji cas.
    3.4.2006 15:52 jozka
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Velká voda?
    Rychlost premeny snehu ve vodu dost dobre odhadnout nejde. Nikdy neodhadnete kdy a kolik presne naprsi (hint: aprilove pocasi). Prvni odhad byl nadstreleny, pro jistotu, navic se cekaly silnejsi deste, bylo to lepsi nez pred ctyrmi lety, kdy se rikalo, "az sem bude voda, tak pytlujte pisek", lidi cely den pytlovali, vecer padli drzkama do posteli a v sest rano je zvedli s tim, ze "toho bude o metr a pul vic, tak zmizte, ne na nabytek uz neni cas"... Ta posunuta kulminace v Usti je diky kaskade. Tusim v patek se dohodly krizove staby a Povodi Vltavy a to priskrtilo Orlik. Vcera uz zase jel podle puvodniho planu, jenze mezitim uz klesaji Sazava s Luznici, takze toho z Vltavy do Labe netece tolik.
    3.4.2006 11:31 xxxxxxxx | skóre: 16 | blog: mrtvy blog | v nebi
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Velká voda?
    alespon to splachne ten bordel ...........

    Založit nové vláknoNahoru

    ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
    © 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.