abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
AbcLinuxu hledá autory!
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×
    dnes 18:33 | IT novinky

    Google představil telefon Pixel 10a. S funkci Satelitní SOS, která vás spojí se záchrannými složkami i v místech bez signálu Wi-Fi nebo mobilní sítě. Cena telefonu je od 13 290 Kč.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    dnes 16:22 | Komunita

    Byl publikován přehled dění a novinek z vývoje Asahi Linuxu, tj. Linuxu pro Apple Silicon. Fedora 43 Asahi Remix s KDE Plasma už funguje na M3. Zatím ale bez GPU akcelerace. Vývojáře lze podpořit na Open Collective a GitHub Sponsors.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    dnes 14:00 | IT novinky

    Red Hat představil nový nástroj Digital Sovereignty Readiness Assessment (GitHub), který organizacím umožní vyhodnotit jejich aktuální schopnosti v oblasti digitální suverenity a nastavit strategii pro nezávislé a bezpečné řízení IT prostředí.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    dnes 12:22 | Zajímavý software

    BarraCUDA je neoficiální open-source CUDA kompilátor, ale pro grafické karty AMD (CUDA je proprietární technologie společnosti NVIDIA). BarraCUDA dokáže přeložit zdrojové *.cu soubory (prakticky C/C++) přímo do strojového kódu mikroarchitektury GFX11 a vytvořit tak ELF *.hsaco binární soubory, spustitelné na grafické kartě AMD. Zdrojový kód (převážně C99) je k dispozici na GitHubu, pod licencí Apache-2.0.

    NUKE GAZA! 🎆 | Komentářů: 0
    včera 17:00 | IT novinky

    Podvodné reklamy na sociálních internetových platformách, jako je Facebook, Instagram nebo X, vytvořily loni v Česku jejich provozovatelům příjmy 139 milionů eur, tedy zhruba 3,4 miliardy korun. Proti roku 2022 je to nárůst o 51 procent. Vyplývá to z analýzy Juniper Research pro společnost Revolut. Podle výzkumu je v Česku zhruba jedna ze sedmi zobrazených reklam podvodná. Je to o 14,5 procenta více, než je evropský průměr, kde je podvodná každá desátá reklama.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 3
    včera 15:44 | Nová verze

    Desktopové prostředí KDE Plasma bylo vydáno ve verzi 6.6 (Mastodon). Přehled novinek i s videi a se snímky obrazovek v oficiálním oznámení. Podrobný přehled v seznamu změn.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 03:22 | Nová verze

    Czkawka a Krokiet, grafické aplikace pro hledání duplicitních a zbytečných souborů, byly vydány ve verzi 11.0. Podrobný přehled novinek v příspěvku na Medium. Od verze 7.0 je vedle frontendu Czkawka postaveného nad frameworkem GTK 4 vyvíjen nový frontend Krokiet postavený nad frameworkem Slint. Frontend Czkawka je už pouze v udržovacím módu. Novinky jsou implementovány ve frontendu Krokiet.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 25
    včera 02:00 | Zajímavý článek

    Jiří Eischmann na svém blogu publikoval článek Úvod do MeshCore: "Doteď mě radioamatérské vysílání úplně míjelo. Když jsem se ale dozvěděl, že existují komunity, které svépomocí budují bezdrátové sítě, které jsou nezávislé na Internetu a do značné míry taky elektrické síti a přes které můžete komunikovat s lidmi i na druhé straně republiky, zaujalo mě to. Když o tom přede mnou pořád básnili kolegové v práci, rozhodl jsem se, že to zkusím taky.

    … více »
    Ladislav Hagara | Komentářů: 4
    16.2. 22:55 | Nová verze

    Byla vydána verze 0.5.20 open source správce počítačových her na Linuxu Lutris (Wikipedie). Přehled novinek v oznámení na GitHubu. Instalovat lze také z Flathubu.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    16.2. 12:44 | IT novinky

    Peter Steinberger, autor open source AI asistenta OpenClaw, nastupuje do OpenAI. OpenClaw bude převeden pod nadaci a zůstane otevřený a nezávislý.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    Které desktopové prostředí na Linuxu používáte?
     (19%)
     (6%)
     (0%)
     (11%)
     (27%)
     (3%)
     (4%)
     (2%)
     (12%)
     (26%)
    Celkem 899 hlasů
     Komentářů: 25, poslední 3.2. 19:50
    Rozcestník

    Škatule hejbejte se!

    27.8.2008 13:29 | Přečteno: 2010× | poslední úprava: 27.8.2008 13:48

    Po roce a něco jsem opět obměnit svůj hardwarový park. Škatule se hejbaly celkem tři.

    Před rokem jsem si pořídil po mnoha a mnoha letech na AthlonuXP 2400+ nový stroj. Klasické doujádro od Intelu a 4GB paměti na desce Gigabyte.

    Stařičký Athlon šel sloužit jako servřík. Již tehdy bylo jasné, že ne na dlouho. Tři disky různé velikosti neposkytovali mnoho prostoru (do LVM "stripe setu" se mi spojovat nechtělo). Málo paměti (i přes deklarovaných 3GB se mi tam podařila narvat polovina) a výkon nic moc.

    Tak jsem nakoupil tři disky, pak ještě jeden a desku od Intelu. Čtyřjádro a 8GB paměti.

    Nové čtyřjádro a paměti putovaly do desktopu; disky, intel mb, šly do nového case Chieftec společně s dvoujádrem a pamětmi z desktopu. No a Athlon udělal velkou radost sestře, která jela na PII a Windows 98. Teď to má i s Atinou a XP.

    Disky WD 1TB nejsou moc rychlé (76MB/s), F1 od Samsungu jezdí až 109MB/s. V RAID 5 (přes mdadm) je to stejně jedno, max zápis jsem v dstatu viděl 168MB/s.

    Intelácká deska šlape dobře, nefunguje lm_sensors (dá se dokompilovat modul coretemp, ale ten poskytuje divná čísla). Nestabilitu se zdrojem Chieftec 400W jsem nezaznamenal (jak kdosi napsal do hw záznamu), běhá dobře i na Fortronu. Obsazené a hojně vytížené čtyři ze šesti SATA II slotů také OK. "Hardwarový" raid jsem nezkoušel. Jen pozor, deska nemá PS2 kontektor na klávesnici, musí se použít USB.

    Radost mi dělá integovaná intelácká síťovka, o tom jsem tu již psal.

    Jako FS jsem vybral ext3. V CentOSu taky toho na výběr moc není. Hlavní úložiště má přes tera (TB i TiB ;-) ) a kromě značné čekací doby na fsck jsem problémy s touto velikostí nezaznamenal.

    Na abclinuxu se často řeší spotřeba, takže celá sestava na zdoji Fortron a UPS APC, čtyři disky a S3 PCI grafika má v idle 64W (měřeno za UPS zásuvkovým spotřeboměrem). Což je slušné ušetření oproti 100W sestavě s Athlonem.

           

    Hodnocení: 75 %

            špatnédobré        

    Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

    Komentáře

    Vložit další komentář

    27.8.2008 13:56 BMX
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Škatule hejbejte se!
    Můžu se zeptat na důvody pro volbu Intelu jako výrobce základní desky? Takový Gigabyte (například) by byl IMHO lepší a možná i levnější.
    Heron avatar 27.8.2008 14:10 Heron | skóre: 53 | blog: root_at_heron | Olomouc
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Škatule hejbejte se!
    Když se podíváš na cenu téhle desky v porovnání s gigabytem v desktopu tak Intel vychází levněji.

    Intel proto, že to je server (byť desktopová deska) a máme s nimi nejlepší zkušenosti právě v tomto nasazení. Na té desce není nic (ale vůbec :-D). Na rozdíl od narvané gigabyte obsahuje takhle jen to co musí = hodně volných IRQ. Navíc intel chipset, intel procesor, intel siťovka. Na GB je poťouchlý Realtek.

    27.8.2008 14:31 BMX
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Škatule hejbejte se!
    No jo. Intel síťovka. To mě nenapadlo :-D To je pak jasné.
    Heron avatar 27.8.2008 14:34 Heron | skóre: 53 | blog: root_at_heron | Olomouc
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Škatule hejbejte se!
    To zní skoro jako ironie ;-). Nebýt na desce, tak ji dám do PCI-E jako na desktopu, ale proč si to komplikovat?
    27.8.2008 14:46 disorder | blog: weblog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Škatule hejbejte se!
    mozno aj je, zacul som nejake problemy s tym e1000 driverom, alebo ako sa vola...
    Heron avatar 27.8.2008 14:56 Heron | skóre: 53 | blog: root_at_heron | Olomouc
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Škatule hejbejte se!

    Tu je nový e1000e

    The e1000e driver, instead, supports PCI-Express adapters. It is a newer driver which is seen as being better written and easier to maintain. It is intended that all new hardware will be supported by this driver, and that, in particular, all PCI-Express hardware will use it.
    27.8.2008 14:53 BMX
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Škatule hejbejte se!
    Ne. myslel jsem to vážně. Intel síťovky jsou naprostá špíčka! A jestli to je na server, Proč kupovat za 1000,- PCIe síťovku, když ji dostanu v ceně desky za 2200,-. Až budu stavět domácí server, šáhnu taky po Intelu. Díky, tohle mě nikdy nenapadlo :-D
    Heron avatar 27.8.2008 14:59 Heron | skóre: 53 | blog: root_at_heron | Olomouc
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Škatule hejbejte se!
    JJ, to jsou. Uvažuji o té čtyřportové verzi (na jiné nasazení, doma mám switch :-D), máš s tím nějaké zkušenosti?
    27.8.2008 15:18 pasmen | skóre: 45 | blog: glob | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Škatule hejbejte se!
    Nevím jak u Intel 4-portovky, ale já jsem si kdysi koupil nějakou od RouterBoardu a na desce jsem neměl 5V PCI slot.
    27.8.2008 15:37 BMX
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Škatule hejbejte se!
    Bohužel ne.
    27.8.2008 17:34 Non_E | skóre: 24 | blog: hic_sunt_leones | Pardubice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Škatule hejbejte se!
    Jak jsi měřil rychlost zápisu? Já dal dva 640GB wd do raid0 a efektivně se na takové hodnoty nedostanu.
    Only Sith deals in absolutes.
    27.8.2008 17:39 Non_E | skóre: 24 | blog: hic_sunt_leones | Pardubice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Škatule hejbejte se!
    Přehlédl jsem zmínku o dstatu…
    Only Sith deals in absolutes.
    27.8.2008 18:52 Robert Krátký | skóre: 94 | blog: Robertův bloček
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Škatule hejbejte se!
    Chápu to dobře, že máš tohle železářství jen pro osobní potřebu doma? Na co to používáš (např. tak nadupaný server)?
    Heron avatar 27.8.2008 19:11 Heron | skóre: 53 | blog: root_at_heron | Olomouc
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Škatule hejbejte se!
    Desktop je pro mou osobní potřebu, na server se připojuje víc lidí. Ten jim slouží hlavně jako storage.

    Server: Až "tak" nadupaný mi nepřijde, vždyť je to HW (bez disků) za 5tis. No kromě toho storage pro ostatní je to webový server - ostrý a testovací (ano vím, neříkejte to). Testovací část chci přesunout do vmware. Celkem mi běží nontostop tři virt. stroje. Jeden pro jiného člověka. K tomu si tam zkouším distra a další OS (OpenSolaris). Toto se dříve dělo na desktopu, kde jsem se toho rád zbavil. Dále testovací DB s 30GB dat.

    Desktop: Zápasím s Blenderem, dřívě (no hodně dříve) Maxko. Proč to neříct, taky si rád zahraji. Hodně paměti se hodí na úpravu fotografií ve vysokém rozlišení. Ono 7-10Mpx na několika vrstvách si řekne své. Sem tam něco napíšu v javě. A je docela příjemné, když se eclipse nastartuje hned a neehrká diskem, protože to je ještě v cache od včerejška. Čtyřjádro a 8GB se může zdát overkill, ale přiznivý dolar, nutnost nového serveru a paměti na historickém minimu mě přesvědčili.
    27.8.2008 20:03 JS
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Škatule hejbejte se!
    Nejsou ceny pameti skoro porad na historickem minimu?
    David Watzke avatar 27.8.2008 20:17 David Watzke | skóre: 74 | blog: Blog... | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Škatule hejbejte se!
    S tou RAM nemůžu než souhlasit, do novýho kompu dám možná i 16GB RAM (teda ne rovnou, ale postupně, zas takovej zavodář nejsem), vyjde to (dnes) pouze na 8k (4x4GB). Ale moc na to nespěchám, zatím jsem celkem spokojenej s tím co mám. Dokonce přemejšlím, že ještě vrazím 2k do 4GB DDR1 pro tenhle komp... před velkym nákupem bych ještě mohl koupit novou GPU (udělal jsem průser-koupi - 8600GT), ta by potom šla do novýho kompu, ale to ještě uvidím.
    “Being honest may not get you a lot of friends but it’ll always get you the right ones” ―John Lennon
    Heron avatar 27.8.2008 20:28 Heron | skóre: 53 | blog: root_at_heron | Olomouc
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Škatule hejbejte se!
    Která deska umí 16GB? Nebo myslíš na serverovou? U tý mý je napsáno max. 8GB.
    David Watzke avatar 27.8.2008 20:29 David Watzke | skóre: 74 | blog: Blog... | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Škatule hejbejte se!
    To nevim která, za rok to ale doufám už nebude problém...
    “Being honest may not get you a lot of friends but it’ll always get you the right ones” ―John Lennon
    Heron avatar 27.8.2008 20:40 Heron | skóre: 53 | blog: root_at_heron | Olomouc
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Škatule hejbejte se!
    To takhle :-). No to taky doufám.
    27.8.2008 20:41 disorder | blog: weblog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Škatule hejbejte se!
    to akoze svet prejde na 64b vistu? alebo ako si predstavujes tento nahly posun?
    David Watzke avatar 27.8.2008 23:17 David Watzke | skóre: 74 | blog: Blog... | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Škatule hejbejte se!
    Jak vidíš, tak už je podobných desek docela dost... a za rok budou běžnější. Nemyslím si, že se vývoj hardware řídí podle aktuálních Windows. Kolik Windowsáků používalo 64b OS, když se objevily první AMD64 procáky? No, moc ne a ani dneska jich tak moc není. Já vím, tohle není totéž, ale stejně. Nebo kolik lidí dneska doopravdy využije quad-core procesor? A zas taková rarita to přesto není.
    “Being honest may not get you a lot of friends but it’ll always get you the right ones” ―John Lennon
    Heron avatar 28.8.2008 07:14 Heron | skóre: 53 | blog: root_at_heron | Olomouc
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Škatule hejbejte se!
    Kolik Windowsáků používalo 64b OS, když se objevily první AMD64 procáky?

    Toto mě šokovalo. Já si do 64b stroje automaticky bez přemýšlení pořídil 64b XP. Pak jsem zjistil, že jejich rozšířenost je menší než rozšířenost linuxu. (Nejen) Výrobci sestav do 64b HW prostě dávají 32b OS. Co si o tom myslet?

    David Watzke avatar 28.8.2008 09:35 David Watzke | skóre: 74 | blog: Blog... | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Škatule hejbejte se!
    Nevím, je to divný. Já jsem měl 64b OS (Gentoo) asi 20 dní po tom, co jsme si pořídili novej komp.
    “Being honest may not get you a lot of friends but it’ll always get you the right ones” ―John Lennon
    David Watzke avatar 28.8.2008 09:36 David Watzke | skóre: 74 | blog: Blog... | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Škatule hejbejte se!
    novej = s 64b CPU (A64 3000+)
    “Being honest may not get you a lot of friends but it’ll always get you the right ones” ―John Lennon
    28.8.2008 10:28 disorder | blog: weblog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Škatule hejbejte se!
    ja som si debian kompilovat nemusel, takze som ho tam mal uz v ten isty den
    David Watzke avatar 28.8.2008 11:22 David Watzke | skóre: 74 | blog: Blog... | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Škatule hejbejte se!
    Já měl Gentoo taky hned ten stejnej den a to jsme začli instalovat snad ze stage1 nebo 2, navíc někdy v 5 odpoledne. Teď si ale říkám proč na tohle vůbec reaguju :-D
    “Being honest may not get you a lot of friends but it’ll always get you the right ones” ―John Lennon
    28.8.2008 10:29 disorder | blog: weblog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Škatule hejbejte se!
    ano, je to uplne ine, naco by investovali do zbytocneho vyvoja (vacsina sveta to nevyuzije)

    to nehovorim o specialnych serverovych doskach, ale tych nie je tak vela ako sa snazis presvecit a aj cenova kategoria bude ina
    28.8.2008 10:30 disorder | blog: weblog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Škatule hejbejte se!
    nevyuzije = nemoze vyuzit, lebo ich software na to nema
    27.8.2008 21:02 _radek | skóre: 19
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Škatule hejbejte se!
    Heron avatar 27.8.2008 22:12 Heron | skóre: 53 | blog: root_at_heron | Olomouc
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Škatule hejbejte se!
    Jo, takže chipset P45, díky moc tobě i Davidovi.
    27.8.2008 23:10 _radek | skóre: 19
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Škatule hejbejte se!
    Taky P43/G43, pro AMD to asi umi nektere desky s 790..X.
    David Ježek avatar 28.8.2008 00:41 David Ježek | skóre: 83 | blog: Mostly_IMDB
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Škatule hejbejte se!
    u amd je to spíš otázka procesoru.
    Limoto avatar 28.8.2008 13:15 Limoto | skóre: 32 | blog: Limotův blog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Škatule hejbejte se!
    IMHO je to hlavně věc BIOSu, a ten v procesoru asi není...
    David Ježek avatar 27.8.2008 21:22 David Ježek | skóre: 83 | blog: Mostly_IMDB
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Škatule hejbejte se!
    myslím že ocz to garantuje pro P45, dál moje zkoumání tuhle nešlo
    28.8.2008 10:01 pasmen | skóre: 45 | blog: glob | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Škatule hejbejte se!
    Ty využiješ 16 GB RAM? To snad ne... Tolik máme na terminálovým serveru, kde pracuje současně v průměru 60 lidí. A Firefox + Corel XXX dokáží taky spotřebovat dost, problém zatím není.
    Heron avatar 28.8.2008 13:56 Heron | skóre: 53 | blog: root_at_heron | Olomouc
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Škatule hejbejte se!
    Ano využije.

    60 lidí na jednom terminálu? Proč ne. Já mám v režii server, kde běží 100 webů a pak další, který sotva utáhne ten jeden web. HW jsou na tom úplně stejně. To je vypovídací hodnota, že? Takže buď rád, že nemusíš řešit čtyři podobné stroje v clusteru a nech ostatním jejich vlastní paměťové požadavky.

    Založit nové vláknoNahoru

    ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
    © 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.