O víkendu probíhá konference OpenAlt 2025. Na programu je spousta zajímavých přednášek. Pokud jste v Brně, stavte se. Vstup zdarma.
Josef Průša představil novou velkoformátovou uzavřenou CoreXY 3D tiskárnu Prusa CORE One L a nový open source standard chytrých cívek OpenPrintTag i s novou přepracovanou špulkou.
Na GOG.com běží Autumn Sale. Při té příležitosti je zdarma hororová počítačová hra STASIS (ProtonDB: Platinum).
Ubuntu 25.10 má nově balíčky sestavené také pro úroveň mikroarchitektury x86-64-v3 (amd64v3).
Byla vydána verze 1.91.0 programovacího jazyka Rust (Wikipedie). Podrobnosti v poznámkách k vydání. Vyzkoušet Rust lze například na stránce Rust by Example.
Ministerstvo průmyslu a obchodu vyhlásilo druhou veřejnou soutěž v programu TWIST, který podporuje výzkum, vývoj a využití umělé inteligence v podnikání. Firmy mohou získat až 30 milionů korun na jeden projekt zaměřený na nové produkty či inovaci podnikových procesů. Návrhy projektů lze podávat od 31. října do 17. prosince 2025. Celková alokace výzvy činí 800 milionů korun.
Google v srpnu oznámil, že na „certifikovaných“ zařízeních s Androidem omezí instalaci aplikací (včetně „sideloadingu“) tak, že bude vyžadovat, aby aplikace byly podepsány centrálně registrovanými vývojáři s ověřenou identitou. Iniciativa Keep Android Open se to snaží zvrátit. Podepsat lze otevřený dopis adresovaný Googlu nebo petici na Change.org.
Byla vydána nová verze 18 integrovaného vývojového prostředí (IDE) Qt Creator. S podporou Development Containers. Podrobný přehled novinek v changelogu.
Cursor (Wikipedie) od společnosti Anysphere byl vydán ve verzi 2.0. Jedná se o multiplatformní proprietární editor kódů s podporou AI (vibe coding).
Google Chrome 142 byl prohlášen za stabilní. Nejnovější stabilní verze 142.0.7444.59 přináší řadu novinek z hlediska uživatelů i vývojářů. Podrobný přehled v poznámkách k vydání. Opraveno bylo 20 bezpečnostních chyb. Za nejvážnější z nich bylo vyplaceno 50 000 dolarů. Vylepšeny byly také nástroje pro vývojáře.
Musím se přiznat - mám rád objektové programování. Objekty pro mně představují spojení s reálným světem, jsou to "živé" útvary - mají své vlastnosti a chování, každý objekt (instance) má svoji "individualitu".
Před několika lety jsem se naučil Javu (konečně "pořádný" objektový jazyk), po nějakých těch desktopových aplikacích ve Swingu jsem potřeboval začít i s webovými aplikacemi. Hledal jsem tedy ten "svůj" framework, a našel jsem - Tapestry. Tapestry mě zaujalo - čistě navržené prostředí (samozřejmě open-source), webové stránky buduje z komponent. Tedy zjevně objektový princip, říkal jsem si.
Jaké bylo ovšem mé překvapení, když jsem zjistil, že např. v objektu reprezentujícím html stránku nemůžu prostě nastavit instační proměnnou na nějakou hodnotu (jako u desktopové aplikace) s tím, že po návratu na tuto stránku si ji zase přečtu - nastavená hodnota zmizela! Bylo pro mně obtížné smířit se s principem, že tyto proměnné je potřeba definovat v dodatečných XML souborech, že objekt reprezentující html stránku "nežije" se stránkou (v rámci session). Takto jsem si objektové programování webových aplikací nepředstavoval.
A pak - díky článku Squeak Smalltalk slaví 10 let - jsem objevil Squeak, Smalltalk a zejména Seaside.
A najednou to šlo - objekty už neztrácely hodnoty svých instančních proměnných, nebylo potřeba žádných triků s XML soubory. Seaside mi otevřelo bránu do úplně nového světa, do světa skutečně objektového programování webových aplikací.
Tiskni
Sdílej:
I já byl koneckonců dlouho v takové situaci.
a na tom jsem skončil. Jistě, byl tam i nějaký class browser (který byl pro mě asi tak užitečný, jako find /usr/src -printf %f\\n | sort -u) a dalo se v tom i trochu malovat a pouštět videa.
Chtěl bych se vás ostatních na něco zeptat – když jste si poprvé, nebo třeba i podruhé, potřetí
sedli ke Smalltalku, pochopili jste opravdu o co jde? Chci jen vědět, zda je chyba mezi židlí a klávesnicí
Zkus knihu Squeak by Example. U Smalltalku je alfa-omega naučit se používat Browser a další nástroje, protože pak člověku stačí jen minimum znalostí a všechno si najde nebo odvodí.
Křivka osvojování znalostí je pro Smalltalk vůbec zajímavá, protože většinou chvíli trvá, než se podaří prolomit tu počáteční bariéru (něco, jako tohle
). Samé kratičké metody, co prakticky nic nedělají a nikde žádný zdroják. Ne nadarmo se říká, aby byl člověk produktivní, musí se C++ učit rok a Smalltalk 365 dnů 
Ad Video: aspoň že to oba piloti přežili, doufám, že se mi to také podaří
Pro rychlý start se Squeak Smalltalkem a Seaside doporučuji série článků, které vyšly na serveru root.cz. Já jsem začal (netrpělivě
) rovnou se Seaside a průběžně si doplňoval mezery ve znalostech ze seriálu o Squeak Smalltalku. Víceméně jsem ve Squeaku ignoroval vše, co přímo nesouviselo se Seaside.
S možnostmi samotného prostředí Squeaku se postupně seznamuji dodnes. Squeak sice na jedné straně působí dojmem dětské hračky, na druhou stranu je to ale značně komplexní prostředí typu "all in one", které v sobě skrývá spousty na první pohled netušených možností.