Dlouholetý balíčkář KDE Jonathan Riddell končí. Jeho práci na KDE neon financovala firma Blue Systems, která ale končí (Clemens Tönnies, Jr., dědic jatek Tönnies Holding, ji už nebude sponzorovat), někteří vývojáři KDE se přesunuli k nově založené firmě Techpaladin. Pro Riddella se již nenašlo místo. Následovala debata o organizaci těchto firem, které zahraniční vývojáře nezaměstnávají, nýbrž najímají jako kontraktory (s příslušnými důsledky z pohledu pracovního práva).
V Amsterdamu probíhá Blender Conference 2025. Videozáznamy přednášek lze zhlédnout na YouTube. V úvodní keynote Ton Roosendaal oznámil, že k 1. lednu 2026 skončí jako chairman a CEO Blender Foundation. Tyto role převezme současný COO Blender Foundation Francesco Siddi.
The Document Foundation, organizace zastřešující projekt LibreOffice a další aktivity, zveřejnila výroční zprávu za rok 2024.
Byla vydána nová stabilní verze 7.6 webového prohlížeče Vivaldi (Wikipedie). Postavena je na Chromiu 140. Přehled novinek i s náhledy v příspěvku na blogu.
Byla vydána verze 1.90.0 programovacího jazyka Rust (Wikipedie). Podrobnosti v poznámkách k vydání. Vyzkoušet Rust lze například na stránce Rust by Example.
GNUnet (Wikipedie) byl vydán v nové major verzi 0.25.0. Jedná se o framework pro decentralizované peer-to-peer síťování, na kterém je postavena řada aplikací.
Byla vydána nová major verze 7.0 živé linuxové distribuce Tails (The Amnesic Incognito Live System), jež klade důraz na ochranu soukromí uživatelů a anonymitu. Nově je postavena je na Debianu 13 (Trixie) a GNOME 48 (Bengaluru). Další novinky v příslušném seznamu.
Společnost Meta na dvoudenní konferenci Meta Connect 2025 představuje své novinky. První den byly představeny nové AI brýle: Ray-Ban Meta (Gen 2), sportovní Oakley Meta Vanguard a především Meta Ray-Ban Display s integrovaným displejem a EMG náramkem pro ovládání.
Po půl roce vývoje od vydání verze 48 bylo vydáno GNOME 49 s kódovým názvem Brescia (Mastodon). S přehrávačem videí Showtime místo Totemu a prohlížečem dokumentů Papers místo Evince. Podrobný přehled novinek i s náhledy v poznámkách k vydání a v novinkách pro vývojáře.
Open source softwarový stack ROCm (Wikipedie) pro vývoj AI a HPC na GPU od AMD byl vydán ve verzi 7.0.0. Přidána byla podpora AMD Instinct MI355X a MI350X.
Tiskni
Sdílej:
Kdyz srovnam ogg ~50kbps a mp3 na podobny bitrate, je mp3 temer neposlouchatelny a ogg v naprosty pohode a zabira minimum.hm, to je zajímavé ... mp3 cca 24 kbit abr běžně poslouchám, zatímco ogg-vorbis ~50 kbps mi rozhodně "naprosto v pohodě" nepřijde, neboť má zkreslení jak prase ... žeby záleželo na konkrétní situaci? když si mptrosky Kryla atp. zkompresím lamem s nejlepší kvalitkou do mona na těch 24 kbps, tak je to tak akorát na poslech v městským provozu (z headsetu na telefonu) když si zkompresím Carminu Buranu v nahrávce R. Mutti z roku 1982 do ogg-vorbisu při poměrně slušné kvalitce (kolem 150 kbps - tedy slušné dle výše uvedených měřítek o srovnání 50kbps ogg-mp3) a chci si to přehrát doma v klidu na "velkejch bednách", tak je mi na blití a dám si tam do přehrávače radši originální CD například ... případně mptrosky zkompresené na 128 kbps Xingem a totéž lamem je nebe a dudy ...
Novy veci jedine do oggu, kvalita je fakt o dost lepsi ;)byl by pro toto tvrzení nějaký důkaz nebo je to jen dramatický výžblept založený na srovnávání hrušek s jablky dle výše naznačeného?
No tak samozrejme zalezi na typu hudby. Na tom co jsem zkousel ja byl ogg opravdu vyrazne lepsi, ale nemusi to platit vzdycky.mno, nevím, jak se přesně liší vhodnost oggu a mp3 pro ruzné typy hudby, narážel jsem tím spíše na tu bitrate, že komprese akustické kytary a hlasu je mnohem jednodušší, nežli komprese orchestru se sborem ... nicméně pro srovnávání ogg a mp3 na stejné nahrávce je poměrně důležité, čím a s jakým nastavením to bylo zakódováno - mp3 je pouze formát, algoritmus si může každý vymyslet vlastní ... obdobně jako třeba jpeg, foťák mi na "střední" kvalitu ukládá cca půlmegové soubory, zatímco stejně velké fotky uložené GIMPem (při mém oblíbením nastavení) mají kolem 200 KB aniž by měly (subjektivně) větší zkreslení ...
V případě kapesního přehrávače to ještě jde, viděl jsem nějaký za 7000kč. Ale v autě přehrávač ogg?hm, tak když "to ještě jde", tak si kup ten kapesní; do auta si pořiď nějaký pořádný zesilovač a na vstup připoj výstup z toho kapesního přehrávače - nač bys měl kupovat dvě věci dělající totéž, když jednu můžeš používat v obou případech?
Ale v poslední době čím dál víc preferuji věci určené ke konkrétnímu účelu.ehm, a doporučuji snad něco jiného?
Takže už nepoužívám nůž místo šroubováku, desítku klíč nenahrazuji kleštěmi (a už vůbec ne hasákem- tohle opravdu nejsou adekvátní příklady),
jako router preferuji HW řešení oproti starému PC atd.no to by bylo na obsáhlou debatu
Proto chci mít v autě jedině autorádio, ke kterému už nechci nic dalšího připojovat. Někdo jiný může mít opačnýá názor, ale já mám tento.mno, asi jsem tedy nepochopil tu neodolatelnou touhu po autorádiu - myslel jsem, že jde o přehrávání ogg, proto jsem doporučil pouze zesilovač, který je opravdu určen k tomu, aby se na jeho vstup něco připojilo, tak jako šroubovák ke šroubování
Licencni,FUD
patentovyFUD
a kvalitativni.otázka k diskusi ... mohl bych poprosit o konkrétní čísla patentů, případně jaké licence užití mp3 brání? co se týče té kvality - velmi by mě zajímalo, dle jakých kriterií se hodnotí; aplikoval bych je pak na vzorky ze své hudební sbírky a vyvodil z toho patřičné důsledky ...?
[178] # df -h Filesystem Size Used Avail Use% Mounted on /dev/sdd2 107G 107G 0 100% /opt/trance ...a teď to vypadá následovně:
[501] # df -h Filesystem Size Used Avail Use% Mounted on /dev/sdd2 107G 47G 46G 45% /opt/trance ...