Grafická aplikace Easy Effects (Flathub), původně PulseEffects, umožňující snadno povolovat a zakazovat různé audio efekty v aplikacích používajících multimediální server PipeWire, byla vydána ve verzi 8.0.0. Místo GTK 4 je nově postavená nad Qt, QML a Kirigami.
Na YouTube lze zhlédnout Godot Engine – 2025 Showreel s ukázkami toho nejlepšího letos vytvořeného v multiplatformním open source herním enginu Godot.
Blíží se konec roku a tím i všemožná vyhlášení slov roku 2025. Dle Collins English Dictionary je slovem roku vibe coding, dle Dictionary.com je to 6-7, …
Cloudflare Radar: podíl Linuxu na desktopu dosáhl v listopadu 6,2 %.
Chcete vědět, co se odehrálo ve světě techniky za poslední měsíc? Nebo si popovídat o tom, co zrovna bastlíte? Pak doražte na listopadovou Virtuální Bastlírnu s mikrofonem a kamerou, nalijte si něco k pití a ponořte se s strahovskými bastlíři do diskuze u virtuálního piva o technice i všem možném okolo. Mezi nejvýznamnější novinky patří Průšovo oznámení Core One L, zavedení RFID na filamentech, tisk silikonu nebo nový slicer. Dozvíte se ale i
… více »Vývojáři OpenMW (Wikipedie) oznámili vydání verze 0.50.0 této svobodné implementace enginu pro hru The Elder Scrolls III: Morrowind. Přehled novinek i s náhledy obrazovek v oznámení o vydání.
Komunita kolem Linux Containers po roce vývoje představila (YouTube) neměnný operační systém IncusOS speciálně navržený pro běh Incusu, tj. komunitního forku nástroje pro správu kontejnerů LXD. IncusOS poskytuje atomické aktualizace prostřednictvím mechanismu A/B aktualizací s využitím samostatných oddílů a vynucuje zabezpečení bootování pomocí UEFI Secure Bootu a modulu TPM 2.0. Postaven je na Debianu 13.
Mozilla začne od ledna poskytovat komerční podporu Firefoxu pro firmy. Jedná se o podporu nad rámec stávající podpory, která je k dispozici pro všechny zdarma.
V Bolzanu probíhá konference SFSCON (South Tyrol Free Software Conference). Jean-Baptiste Kempf, zakladatel a prezident VideoLAN a klíčový vývojář VLC media playeru, byl na ní oceněn cenou European SFS Award 2025 udělovanou Free Software Foundation Europe (FSFE) a Linux User Group Bolzano‑Bozen (LUGBZ).
Open-source minimalistický trackball Ploopy Nano byl po modelech modelech Classic a Thumb Trackball také aktualizován. Nová verze Nano 2 používá optický senzor PAW3222 a k původně beztlačítkovému designu přidává jedno tlačítko, které ve výchozí konfiguraci firmwaru QMK přepíná režim posouvání koulí. Sestavený trackball nyní vyjde na 60 kanadských dolarů (bez dopravy a DPH).
"Ten šikula opravdu byl schopný zpracovat heapdump v paměti, která je menší, než ten dump samotný."Inu, já jen dodám, že dbm-like knihovny, databázové servery, implementace souborových systémů a mmap jsou další příklady neprasáckého SW, který nemusí mít celý svůj dataset v paměti.
), objektové databáze mají přesně charakter perzistentního heapu, takže buď objektové databáze nejsou databáze (podle vašich představ), nebo je analýza heapu databázovou aplikací. Nevím, jak Vy, ale já volím to druhé.
Mimochodem, video se v polovodičové paměti (načtené celé) editovat opravdu nedá. Při seriózní práci je leckdy těžké nacpat to i třebas do diskového pole, viz Quantel. A na páskách snad editovat nechcete.
Ovšem databáze ani souborový systém se nestará jen o uložení dat, to zvládne jádro opravdu samo, ale hlavně má indexy, podle kterých je možné ta data rychle hledat. To má dump taky? A platí u něj, že jednoúčelová aplikace dokáže k datům z dumpu přistupovat výrazně efektivněji přímo, než pokud jádro načítá stránky do paměti dle obecných algoritmů?
Přístup do paměti z aplikace nemá s polovodičovou pamětí zas až tolik společného – je věcí jádra, zda data ponechá v polovodičové paměti nebo budou na swapu. Pokud dnes programátor uvažuje o rozdílech mezi malloc a open primárně jako o rozdílech mezi polovodičovou pamětí (rychlou a malou) a diskem (velkým a pomalým), je to podle mne špatně. Protože ona ta paměť může být taky pomalá, protože je uložena ve swapu, nebo disk může být rychlý, protože je to ramdisk. Do paměti podle mne patří datové struktury "rozbalené" tak, jak se používají během provozu aplikace. Na disk se pak uloží v "zabalené" formě, přenositelné na jinou platformu nebo do jiné aplikace. Samozřejmě, není to striktní rozdělení, někdy má aplikace tak specifický přístup k datům, že opravdu výkonově strčí jádro do kapsy. Ale myslet si u obecných dat, že vývojáři jádra jsou hlupáci a já ten swap naprogramuju daleko lépe, to je myslím trochu mimo.
Tiskni
Sdílej: