abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
AbcLinuxu hledá autory!
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×
    včera 19:44 | Zajímavý software

    Společnost Kagi stojící za stejnojmenným placeným vyhledávačem vydala (𝕏) alfa verzi linuxové verze (flatpak) svého proprietárního webového prohlížeče Orion.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 3
    včera 19:11 | IT novinky

    Firma Bose se po tlaku uživatelů rozhodla, že otevře API svých chytrých reproduktorů SoundTouch, což umožní pokračovat v jejich používání i po plánovaném ukončení podpory v letošním roce. Pro ovládání také bude stále možné využívat oficiální aplikaci, ale už pouze lokálně bez cloudových služeb. Dokumentace API dostupná zde (soubor PDF).

    NUKE GAZA! 🎆 | Komentářů: 0
    včera 14:22 | Zajímavý článek

    Jiří Eischmann se v příspěvku na svém blogu rozepsal o open source AdGuard Home jako domácí ochraně nejen před reklamou. Adguard Home není plnohodnotným DNS resolverem, funguje jako DNS forwarder s možností filtrování. To znamená, že když přijme DNS dotaz, sám na něj neodpoví, ale přepošle ho na vybraný DNS server a odpovědi zpracovává a filtruje dle nastavených pravidel a následně posílá zpět klientům. Dá se tedy používat k blokování reklamy a škodlivých stránek a k rodičovské kontrole na úrovni DNS.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 5
    včera 03:33 | Zajímavý software

    AI Claude Code od Anthropicu lépe rozumí frameworku Nette, tj. open source frameworku pro tvorbu webových aplikací v PHP. David Grudl napsal plugin Nette pro Claude Code.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 1
    včera 00:11 | Nová verze

    Byla vydána prosincová aktualizace aneb nová verze 1.108 editoru zdrojových kódů Visual Studio Code (Wikipedie). Přehled novinek i s náhledy a videi v poznámkách k vydání. Ve verzi 1.108 vyjde také VSCodium, tj. komunitní sestavení Visual Studia Code bez telemetrie a licenčních podmínek Microsoftu.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    8.1. 20:44 | IT novinky

    Na lasvegaském veletrhu elektroniky CES byl předveden prototyp notebooku chlazeného pomocí plazmových aktuátorů (DBD). Ačkoliv se nejedná o první nápad svého druhu, nepochybně to je první ukázka praktického použití tohoto způsobu chlazení v běžné elektronice. Co činí plazmové chladící akční členy technologickou výzvou je především vysoká produkce jedovatého ozonu, tu se prý podařilo firmě YPlasma zredukovat dielektrickou

    … více »
    NUKE GAZA! 🎆 | Komentářů: 8
    8.1. 16:33 | Zajímavý projekt

    Patchouli je open source implementace EMR grafického tabletu (polohovací zařízení). Projekt je hostován na GitLabu.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    8.1. 14:11 | IT novinky

    Český Nejvyšší soud potvrdil, že česká právní úprava plošného uchování dat o elektronické komunikaci porušuje právo Evropské unie. Pravomocným rozsudkem zamítl dovolání ministerstva průmyslu a obchodu. To se teď musí omluvit novináři Českého rozhlasu Janu Cibulkovi za zásah do práv na ochranu soukromí a osobních údajů. Ve sporu jde o povinnost provozovatelů sítí uchovávat údaje, ze kterých lze odvodit, kdo, s kým a odkud komunikoval.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 16
    8.1. 02:11 | Komunita

    Google bude vydávat zdrojové kódy Androidu pouze dvakrát ročně. Ve 2. a 4. čtvrtletí.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 1
    7.1. 17:22 | Zajímavý článek

    Bezpečnostní specialista Graham Helton z Low Orbit Security si všímá podezřelých anomálií v BGP, zaznamenaných krátce před vstupem ozbrojených sil USA na území Venezuely, které tam během bleskové speciální vojenské operace úspěšně zatkly venezuelského diktátora Madura za narkoterorismus. BGP (Border Gateway Protocol) je 'dynamický směrovací protokol, který umožňuje routerům automaticky reagovat na změny topologie počítačové sítě' a je v bezpečnostních kruzích znám jako 'notoricky nezabezpečený'.

    NUKE GAZA! 🎆 | Komentářů: 13
    Které desktopové prostředí na Linuxu používáte?
     (3%)
     (5%)
     (0%)
     (9%)
     (21%)
     (4%)
     (5%)
     (3%)
     (11%)
     (53%)
    Celkem 318 hlasů
     Komentářů: 7, poslední 8.1. 15:35
    Rozcestník
    Štítky: není přiřazen žádný štítek


    Vložit další komentář
    lukve avatar 17.12.2008 21:25 lukve | skóre: 29 | blog: Lukove | Prešov
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Domácí Fileserver II

    Ja by som použil 5 variantu namiesto usb kluca variatnu s 8GB flaskou na ktorej by bol system. a 2x sata disky v raide. je to najlepsie riesenie. USB disky su poruchove .. flasky teda ssd disky toho uz dnes vydrzia dost. zalezi kolko do toho chces investovat. dvdromku by som nedaval vobec. tu len pri instalacii

    linux user more than 20y
    17.12.2008 21:36 Wire64 | skóre: 7 | blog: wireblog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Domácí Fileserver II

    No stojí pár korun a jinde PATA mechaniku nevyužiju.. Myslel jsem, že ji tam nechám na furt, jen ji odpojím od napájení.

    17.12.2008 21:40 Wire64 | skóre: 7 | blog: wireblog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Domácí Fileserver II

    Problém s Flashkou bude také v tom, že /var a /tmp to bude chtít asi připojit jinam. Flashka nesnese neustálé přepisování.

    17.12.2008 22:34 grim
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Domácí Fileserver II

    >> Flashka nesnese neustálé přepisování.

    a) logy muzes presunout na datovy disk

    b) nemam prakticke zkusenosti, ale je to s tim nicenim pri prepisovanim opravdu tak horke? Nevydrzela by to treba dva tri roky? Pak by mozna nevadilo, kdybys musel koupit za par desetikorun novou flashku (s mnohem vyssi kapacitou, takze i jenom tim (vyssi kapacitou) by se prodlouzila jeji zivotnost)

     

    17.12.2008 22:57 Wire64 | skóre: 7 | blog: wireblog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Domácí Fileserver II

    Možná to budu muset vyzkoušet :-D

    19.12.2008 15:44 Haaja | skóre: 25 | blog: haaja | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Domácí Fileserver II

    Ano, je.

    Pouzivam CF na hodne mistech (routery, domaci servery, vpn klienti atd..) a vsude kde nebyl system upraven aby nelogoval na CF a data se nezapisovala take co nejmene, CF odesla do pulroku. (z nasazenych CF kde nebylo nic upravovano, jen nainstalovana distribuce jsem nasadil 20 x CF a z toho 10 odeslo do pul roku)

     

    Pokud se na CF nezapisuje, je to jasna volba, ale pro data ne.

    18.12.2008 07:24 pasmen | skóre: 45 | blog: glob | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Domácí Fileserver II

    Nesmysl. Driv te podela neco jineho nez flashka kvuli limitu zapisu. Mam na CF web server neco pres rok a pul, vse vcetne logu se uklada tam, jsme na 80% kapacity v podstate od zacatku provozu a neni jediny problem.

    18.12.2008 11:03 Kvakor
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Domácí Fileserver II
    Problém s Flashkou bude také v tom, že /var a /tmp to bude chtít asi připojit jinam. Flashka nesnese neustálé přepisování.
    Pokud je dost pameti, neni problem mit /var a /tmp namountovane na tmpfs. v HTPC to presne takhle mam (i kdyz /tmp je jen symlink do /var/tmp), protoze system jede ze SSD (resp. z IDE Flashdisku). Jedine, co je treba udelat pri startu, je vytvorit prislusne adresare (ja to delam rozbalenim tar archivu) a pripadne uschovat logy pri ukonceni (pokud je vsechny neposilate na jiny stroj).

    hikikomori82 avatar 17.12.2008 21:46 hikikomori82 | skóre: 18 | blog: foobar | Košice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Domácí Fileserver II
    mozem pripomenut moju skrinku, je tam 300W pasiv zdroj, sata CDROM normalna velkost, jeden 3.5" sata disk, 1GB ram, a bohuzial 2 ventilatory (ale zase to ma do 50˚C bez ohladu na zataz, inak cca 70-85˚C)

    openarena s default nastavenim + rozlisenie 1280x1024 to da v singleplayeri 15-20 FPS
    17.12.2008 21:52 Wire64 | skóre: 7 | blog: wireblog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Domácí Fileserver II

    kolik že ti to žere s tím jediným 3.5 diskem? Předpokládám, že právě na něm je systém...

    hikikomori82 avatar 17.12.2008 21:54 hikikomori82 | skóre: 18 | blog: foobar | Košice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Domácí Fileserver II
    asi 50 W, presne cislo si uz nepamatam
    17.12.2008 22:16 MartinK | skóre: 10 | blog: Blogik
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Domácí Fileserver II

    Co varianta 5, ale trochu upravená:

    System na IDE Flash Disku - malá spotřeba

    Data 2xSATA v RAID 1

    a mechaniku vyhodit úplně? Bude potřeba, nebo je to jen zbytečný luxus a za ušetřené peníze koupit větší disky?

    17.12.2008 22:31 Wire64 | skóre: 7 | blog: wireblog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Domácí Fileserver II

    mechanika stojí 300-400. to už mě nevytrhne. Chci ji  tam mít. Instalace z CD/DVD je vždy nejjednodušší a s odpojeným napájením nic žrát nebude.

    17.12.2008 23:18 D-Evil | skóre: 25 | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Domácí Fileserver II

    Nesouhlasim, nejjednodušší je obvykle boot z PXE a instalace z internetu :-)

    18.12.2008 02:36 Jimmy
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Domácí Fileserver II

    Variantu 5 s úspěchem provozuji už přes rok a proto jsem ji i v předchozím blogu navrhoval.

    CF místo 2,5" disku skoro nic nepřinese. Rozdíl v průměrné spotřebě bude tak 0,5 - 1 W, ale zato bude třeba řešit umístění /var a /tmp. Pokud budou zápisy přesměrované na datové disky, tak průměrná spotřeba naopak naroste.

    Navíc za stejnou cenu bude CF menší. Pokud bude ten disk mít alespoň 20-30GB, tak lze i různé stahování torentů atd. ukládat na něj a na datové disky ukládat jen dotažené věci a tím jednak v navýšit typickou dostupnou rychlost datových disků (zápis nějakých 0,5MB/s současnému čtení moc nepřidá) a pak v průměru snížit celkovou spotřebu.

    DVD bych si odpustil. Systém se jednou nainstaluje a pak se několik dalších let bude provádět update a upgrade přes internet.

    18.12.2008 06:22 Wire64 | skóre: 7 | blog: wireblog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Domácí Fileserver II

    Teď je jenom otázka, zda kvůli tomu kupovat 2.5 IDE HDD, který je technologicky už zaostalý než jeho SATA kolegové. Když koupím SATA, a budu chtít někdy dělat RAID, jediná možnost bude boot z tohoto disku přes USB.

    18.12.2008 07:16 Jimmy
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Domácí Fileserver II

    K čemu RAID na systém pro domácí server ? Užitečných dat vhodných na zálohu tam bude několik málo MB nebo desítek MB (např. www stránky), které lze zálohovat jinam. Samotný sytém jsou bezcená data. Pokud za 2 roky disk odejde, zatlačím slzu, koupím za 500 - 1000 Kč disk jiný a z vypálené instalačky naistaluji sytém znovu. To že budu bez domácího serveru 1 - 3 dny, mě trápit moc nebude, protože to není produkční stroj. A protože pro systém je potřeba asi 10 GB, pro jistotu dalších 10 GB pro balíčky a tak, tak netřeba kupovat disk nový, ale stačí za pár korun koupit starší o velikosti 20 GB +.

    RAID má smysl pro uživatelská data. Pro svoje vlastní fotky zce určitě, pro sbírku mp3 také, ale zálohování běžných filmů, seriálů a HD filmů je na zvážení, protože zálohování pro nás v zásadě dělá komunita sdílečů ;-)

    Tedy pokud má zvolená deska 2 SATA porty, tak raději zvolím systém na PATA, abych případně mohl RAID nad datovými disky.

    BTW existují i převodníky PATA/SATA a to jedním i druhým směrem.

    18.12.2008 08:09 Wire64 | skóre: 7 | blog: wireblog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Domácí Fileserver II

    Ano. Takto to bylo myšleno. Momentálně mám asi 150GB multimédií, které bych rád nabízel ostatním uživatelům doma a toto číslo od nákupu účtu na rapidshare neustále narůstá. Záměr byl, 2 datové HDD v RAID 1. Samozřejmě, můžu mít jen jeden datový HDD, a na druhý synchronizovat data externe pres USB rsnycem jako dodatečnou zálohu. Myslel jsem spíše, že si taky vyzkouším porvoz RAID pole v praxi. Pokud to ale nepůjde, vždy si můžu hrát s RAIDem ve virtuální mašině.

    21.12.2008 17:27 trekker.dk | skóre: 72
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Domácí Fileserver II
    K čemu RAID na systém pro domácí server ?
    Vzhledem k tomu, že jde o domácí fileserver, tak mít data nějak jištěná proti havárii disku bych považoval za základní podmínku
    Quando omni flunkus moritati
    21.12.2008 17:29 trekker.dk | skóre: 72
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Domácí Fileserver II
    Aha, beru zpět, pochopil jsem "systém" jinak, než autor příspěvku...
    Quando omni flunkus moritati
    18.12.2008 11:21 Kvakor
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Domácí Fileserver II
    DVD bych si odpustil. Systém se jednou nainstaluje a pak se několik dalších let bude provádět update a upgrade přes internet.
    DVD ma smysl jen pokud se bude aktivne vyuzivat. Jen kvuli instalaci je to zbytecne, protoze i nebezici mechanika ma nenulovou spotrebu, obzvlast pri startu, kdy se roztoci motor (doporucuju kouknou na udaje na stitku). U desktopu je to jedno, ale u trvale beziciho serveru se pocita kazdy watt.

    Na instalaci (ktera se stejne dela jen zridka) staci dnes USB flashdisk, vetsina distribuci umoznuje i instalaci pres sit. Pokud je mechanika nutne vyzadovana, staci docasne pripojit nejakou jinou mechaniku (treba z hlavniho pocitace) a po instalaci ji zas vratit.

    Posledni system, ktery mechaniku tvrde vyzadoval, byly Win98 :-) (a i tam to slo upravou v registru a nakopirovani instlaacnich souboru do urciteho adresare obejit).

    Osobne bych v podobne konfiguraci pouzil 2.5" PATA nebo SSD (nejspis CF kartu v redukci) na system a dva SATA disky na data, klidne i pomale notebookove 2.5" disky - pokud tam nebude 1Gb sitova karta, je to jedno, uzkym hrdlem bude sitova karta a ne disk.
    18.12.2008 11:46 Wire64 | skóre: 7 | blog: wireblog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Domácí Fileserver II

    Pokud bych použil 2 x 2.5 sata disk, vůbec bych neměl žádný problém, protože tyto mají tam malou spotřebu, že mohou jet non-stop v RAID 1 a systém z nich ukousně malinkatou část. Problém je, že když použiji 320GB HDD což je dnes téměř maximum (a ty už dneska zvládnou i 80MB/s), budu mít pro data reálně nějakých 280GB, a to asi rychle zaplním. Proto se mi zdá, že jeden nebo dva 3.5 HDD budou z kapacitních důvodů nutností, a protože žerou více, je třeba je uspat.

    18.12.2008 18:18 MartinK | skóre: 10 | blog: Blogik
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Domácí Fileserver II

    Jako disk pro systém používám druhým rokem http://interlink.tsbohemia.cz/default.asp?cls=stoitem&stiid=47029 a zatím jsem se s problémem nesetkal.

    Limoto avatar 18.12.2008 12:29 Limoto | skóre: 32 | blog: Limotův blog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Domácí Fileserver II

    A to ti nevadí, že to nemá Gbit ethernet?

    18.12.2008 13:16 hruskin | skóre: 3 | blog: martaskuv_blogisek
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Domácí Fileserver II

    19.12.2008 10:46 Alex63
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Domácí Fileserver II

    Já teď dávám dokupy domácí server a zárověň router s touto deskou Asus I220gc http://www.cdr.cz/a/24273, stejný chipset, formát mATX, ale 4xSATA. Systém Ubuntu 8.10 mám na 2,5" PATA disku a data na SW RAID 5 3x500 GB 3.5". 4. SATA má 400GB na data, která mohu oželet. Internet na onboard ethernetu. Lan na PCI 1Gb kartě. DVD připojuji podle potřeby přes usb.

     

     

    19.12.2008 18:20 Roger
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Domácí Fileserver II

    Ta onboard sitovka je gigabit? Nasel jsem trochu rozporne informace, takze overeni od nekoho, kdo ji ma v ruce, by se mi hodilo - chci si tuhle desku poridit na server taky (mam uz jeden Little Valley 2 a chybejici Gbit me celkem stve).

    A co spotreba?

    Limoto avatar 19.12.2008 19:43 Limoto | skóre: 32 | blog: Limotův blog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Domácí Fileserver II

    Tady by to zas takovej problém nebyl, má víc slotů...

    20.12.2008 17:32 YYY | skóre: 29 | blog: martinek
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Domácí Fileserver II
    U mne doma mam fileserver 400MHz/256MBRAM/1GB disk system/30GB disk data. A slape to uz snad tri roky naprosto bez problemu. :-) Dokonce i ten 1 GB seagate se systemem, kterej sem tam tenkrat hodil z nouze, slape jako hodinky.

    Založit nové vláknoNahoru

    Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

    ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
    © 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.