abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
AbcLinuxu hledá autory!
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×
    dnes 04:55 | Nová verze

    Bylo oznámeno vydání nové verze 8.1 "Hoare" kolekce svobodného softwaru umožňujícího nahrávání, konverzi a streamovaní digitálního zvuku a obrazu FFmpeg (Wikipedie). Doprovodný příspěvek na blogu Khronosu rozebírá kódování a dekódování videa pomocí Vulkan Compute Shaders v FFmpeg.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 2
    dnes 04:33 | Zajímavý projekt

    Byl představen open-source a open-hardware prototyp nízkonákladového raketometu kategorie MANPADS, který byl sestaven z běžně dostupné elektroniky a komponent vytištěných na 3D tiskárně. Raketa využívá skládací stabilizační křidélka a canardovou stabilizaci aktivně řízenou palubním letovým počítačem ESP32, vybaveným inerciální měřicí jednotkou MPU6050 (gyroskop a akcelerometr). Přenosné odpalovací zařízení obsahuje GPS,

    … více »
    NUKE GAZA! 🎆 | Komentářů: 6
    včera 14:22 | IT novinky

    Vědci z univerzity La Sapienza v Římě vyvinuli systém, který dokáže identifikovat jednotlivce pouze na základě toho, jak narušují signály Wi-Fi. Autoři tuto novou technologii nazvali WhoFi. Na rozdíl od tradičních biometrických systémů, jako jsou skenery otisků prstů a rozpoznávání obličeje, nevyžaduje tato metoda přímý fyzický kontakt ani vizuální vstupy. WhoFi může také sledovat jednotlivce na větší ploše než kamera s pevnou polohou; stačí, je-li k dispozici Wi-Fi síť.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 10
    včera 04:22 | Nová verze

    SuperTux (Wikipedie), tj. klasická 2D plošinovka inspirovaná sérií Super Mario, byl vydán v nové verzi 0.7.0. Videoukázka na YouTube. Hrát lze i ve webovém prohlížeči.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 7
    včera 03:11 | Zajímavý projekt

    Ageless Linux je linuxová distribuce vytvořená jako politický protest proti kalifornskému zákonu o věkovém ověřování uživatelů na úrovni OS (AB 1043). Kromě běžného instalačního obrazu je k dispozici i konverzní skript, který kompatibilní systém označí za Ageless Linux a levné jednodeskové počítače v ceně 12$ s předinstalovaným Ageless Linuxem, které se chystají autoři projektu dávat dětem. Ageless Linux je registrován jako operační

    … více »
    NUKE GAZA! 🎆 | Komentářů: 9
    15.3. 15:33 | Humor

    PimpMyGRC upravuje vzhled toolkitu GNU Radio a přidává alternativní barevná témata. Primárním cílem autora bylo pouze vytvořit tmavé prostředí vhodné pro noční práci, nicméně k dispozici je nakonec celá škála barevných schémat včetně možností různých animací a vizuálních efektů (plameny, matrix, bubliny...), které nepochybně posunou uživatelský zážitek na zcela jinou úroveň. Témata jsou skripty v jazyce Python, které nahrazují

    … více »
    NUKE GAZA! 🎆 | Komentářů: 3
    15.3. 14:33 | Nová verze Ladislav Hagara | Komentářů: 1
    15.3. 12:33 | Zajímavý projekt

    FRANK OS je open-source operační systém pro mikrokontrolér RP2350 (s FRANK M2 board) postavený na FreeRTOS, který přetváří tento levný čip na plně funkční počítač s desktopovým uživatelským rozhraním ve stylu Windows 95 se správcem oken, terminálem, prohlížečem souborů a knihovnou aplikací, ovládaný PS/2 myší a klávesnicí, s DVI video výstupem. Otázkou zůstává, zda by 520 KB SRAM stačilo každému 😅.

    NUKE GAZA! 🎆 | Komentářů: 5
    14.3. 22:55 | IT novinky

    Administrativa amerického prezidenta Donalda Trumpa by měla dostat zhruba deset miliard dolarů (asi 214 miliard Kč) za zprostředkování dohody o převzetí kontroly nad aktivitami sociální sítě TikTok ve Spojených státech.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 2
    14.3. 21:33 | Nová verze

    Projekt Debian aktualizoval obrazy stabilní větve „Trixie“ (13.4). Shrnuje opravy za poslední dva měsíce, 111 aktualizovaných balíčků a 67 bezpečnostních hlášení. Opravy se týkají mj. chyb v glibc nebo webovém serveru Apache.

    |🇵🇸 | Komentářů: 2
    Které desktopové prostředí na Linuxu používáte?
     (16%)
     (7%)
     (0%)
     (11%)
     (29%)
     (2%)
     (5%)
     (1%)
     (13%)
     (24%)
    Celkem 1096 hlasů
     Komentářů: 26, poslední 12.3. 08:56
    Rozcestník


    Vložit další komentář
    18.1.2006 22:25 Michal Vyskočil | skóre: 60 | blog: miblog | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Plan 9 - návrat do budúcnosti Unixu
    Nedá mi to, než sem přihodit odkaz na školičku 28.
    When your hammer is C++, everything begins to look like a thumb.
    Yin avatar 18.1.2006 22:31 Yin | skóre: 39 | blog: Yinotopia | Slovesnko, Košice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Plan 9 - návrat do budúcnosti Unixu
    Z ktorého je to roku? Je to zaujímavé, ale asi staré...
    Nikdy nie je tak zle, aby to jeden poharik nemohol ešte zhorsiť.
    18.1.2006 22:40 Michal Vyskočil | skóre: 60 | blog: miblog | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Plan 9 - návrat do budúcnosti Unixu
    Tipuju kolem roku 1996.
    When your hammer is C++, everything begins to look like a thumb.
    Yin avatar 18.1.2006 23:00 Yin | skóre: 39 | blog: Yinotopia | Slovesnko, Košice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Plan 9 - návrat do budúcnosti Unixu
    No... Plan 9 4th Edition je už úplne slodobný v plnej verzii.
    Nikdy nie je tak zle, aby to jeden poharik nemohol ešte zhorsiť.
    alblaho avatar 19.1.2006 00:17 alblaho | skóre: 17 | blog: alblog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Plan 9 - návrat do budúcnosti Unixu

    Ad školička. Tohle mě dostalo, vytrženo z kontextu...

    To ze linker neni linker ale loader ma svuj vyznam. Objekty totiz nejsou objekty.

    18.1.2006 23:18 Clojster | skóre: 4 | blog: clojsterovo | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Plan 9 - návrat do budúcnosti Unixu
    Tak honem honem... nainstaluj a popis jak to funguje, prihod screenshoty atd. Jsem zvedavy...
    18.1.2006 23:22 Käyttäjä 11133 | skóre: 58 | blog: Ajattelee menneisyyttä
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Plan 9 - návrat do budúcnosti Unixu
    Heh si to nainstaluj do qemu ne?
    18.1.2006 23:22 puco
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Plan 9 - návrat do budúcnosti Unixu
    Ak to niekoho zaujima, potom nech si urcite pozrie aj Inferno http://www.vitanuova.com ,nejake info o tom je aj tu http://hysteria.sk/v92/mediawiki/index.php/Hlavn%C3%A1_str%C3%A1nka
    18.1.2006 23:25 VícNežNic | skóre: 42 | blog: Spáleniště | Ne dost daleko
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Plan 9 - návrat do budúcnosti Unixu
    Kdo by to dneska chtěl. Hory existujících aplikací pro Linux nikdo obětovat nechce a výhody všech těchto vymyšleností mohu získat přidáním další vrstvy nad Linux. A ztráty v železe jsou zanedbatelné.
    Copak toho není dost?
    18.1.2006 23:31 Michal Vyskočil | skóre: 60 | blog: miblog | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Plan 9 - návrat do budúcnosti Unixu
    To je fakt. Vždyť ESR píše o tom, že /proc filesystém je jedna z Plan9 myšlenek, které byly zavedeny do FreeBSD a Linuxu. No a nějaká podpora pro 9P je už v jádře taky a knihovny z Plan9 jsem v Portage také někde zahlédl.
    When your hammer is C++, everything begins to look like a thumb.
    Yin avatar 19.1.2006 01:49 Yin | skóre: 39 | blog: Yinotopia | Slovesnko, Košice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Plan 9 - návrat do budúcnosti Unixu
    Áno, súhlasím. Tie dobré veci sa dajú do iných, živších projektov prebrať aj nenásilným spôsobom. Ja si to chcem len odskúšať, aby som to mal z prvej ruky. BTW, Linux, *BSD, Solaris a Mac OS X už majú Plan 9 from User Space.
    Nikdy nie je tak zle, aby to jeden poharik nemohol ešte zhorsiť.
    18.1.2006 23:34 puco
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Plan 9 - návrat do budúcnosti Unixu
    Kazda architektura ma svoje limity. Prikladom moze byt napr. TCP/IP, kde sa pri navrhu na bezpecnost nepozeralo a tak to aj teraz vyzera, len kopa problemov, ktore sa riesia cez vselijake vrstvy. Alebo IMO dalsim prikladom je Windows, na zaciatku blby navrh a nech teraz robia co len mozu, uz sa z toho nevedia vysekat. Nehovorim ze to v sucastnosti niekto chce, ale bral by som to ako viziu, ktora sa mozno bude niekedy hodit.
    18.1.2006 23:38 VícNežNic | skóre: 42 | blog: Spáleniště | Ne dost daleko
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Plan 9 - návrat do budúcnosti Unixu
    No to nemusíme chodit k TCP/IP nebo Windows, takové PC je taky pěkný bastl a stejně se většina problémů a nedostatků nakonec na vyšší úrovni dá řešit. A když to má každý a vyrobí to kdejakej tajwanec za pár korun, proč by kdo chtěl něco jiného.
    Copak toho není dost?
    18.1.2006 23:38 Käyttäjä 11133 | skóre: 58 | blog: Ajattelee menneisyyttä
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Plan 9 - návrat do budúcnosti Unixu
    A ztráty v železe jsou zanedbatelné.
    Myslíš tím ztráty výřivými proudy? :-)
    18.1.2006 23:40 VícNežNic | skóre: 42 | blog: Spáleniště | Ne dost daleko
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Plan 9 - návrat do budúcnosti Unixu
    Ne, ale koukal jsem nedávno do historického sešitu ze zaečka a zrovna tohle se mi hrozně líbilo :-)
    Copak toho není dost?
    vencour avatar 19.1.2006 08:27 vencour | skóre: 56 | blog: Tady je Vencourovo | Praha+západní Čechy
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Plan 9 - návrat do budúcnosti Unixu

    Že by vířiví adventisté sedmého dne?

    Ty nejhlubší objevy nečekají nutně za příští hvězdou. Jsou uvnitř nás utkány do vláken, která nás spojují, nás všechny.
    19.1.2006 14:15 podlesh | skóre: 38 | Freiburg im Breisgau
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Plan 9 - návrat do budúcnosti Unixu
    A ztráty v železe jsou zanedbatelné.
    Myslíš tím ztráty výřivými proudy? :-)
    Jak tam poletují ti výři.
    19.1.2006 15:40 Spike | skóre: 30 | blog: Communicator | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Plan 9 - návrat do budúcnosti Unixu
    Kdo by to dneska chtěl. Hory existujících aplikací pro Windows nikdo obětovat nechce a výhody všech těchto vymyšleností mohu získat přidáním další vrstvy nad Windows. A ztráty v železe jsou zanedbatelné.
    18.1.2006 23:56 Martin Böhm | skóre: 17 | blog: Martinův stánek | Je mi to MFFUK
    Rozbalit Rozbalit vše hnidopichy
    Inu, několik ledabylých detailů : 1. Vaše anketa je dle mého názoru poměrně nejednoznačně a diskutabilně vystavěna.
    1a) Jaký je rozdíl mezi cestou BSD a cestou UNIXu, když pořád můžeme (všechna!) *BSD klasifikovat jako *nixy, které mají poměrně pevné spojení s historii původního UNIXu?
    1b) QNX má sice stabilní mikrokerdnel, ale tvůrci GNU Hurdu se nejspíše právě obracejí ve svých postelích, neboť jste je vložil do jednoho pytle s "nesvobodným" komerčním projektem. :o) 2. Plan9 ( a jiné malé projekty ) trpí především nedostatkem aplikací, které by z výzkumného projektu udělaly i použitelný projekt (omlouvám se za silná slova). Grafické prostředí je poměrně nepraktické, vizuálně zastaralé. Podle mého názoru by mělo být do základního nastavení přidáno více aplikací známých i z nových *nixů ... X11,mc, apod. Jinak hrozí, že uživatelé (jako já) se odvrátí od testování něčeho, co "nejde rozumně používat", i když to má sebevíc krásný teoretický koncept.

    3. Jak jistě víte (ale stojí to za zmínku), GNU/Linux už delší dobu přebírá myšlenky z Plan9 (např. Linux umí jejich filesystém nebo třeba FUSE, resp. sshfs je poměrně silně plan-nine-ovská myšlenka ).
    5 z 0 přetečení bufferu doporučuje Korespondenční seminář z programování (pro středoškoláky programátory).
    18.1.2006 23:58 Martin Böhm | skóre: 17 | blog: Martinův stánek | Je mi to MFFUK
    Rozbalit Rozbalit vše Re: hnidopichy
    ... a říkám nevědomky něco podobného jako ti nade mnou, neb jsem začal psát dříve než oni :o)
    5 z 0 přetečení bufferu doporučuje Korespondenční seminář z programování (pro středoškoláky programátory).
    Yin avatar 19.1.2006 01:56 Yin | skóre: 39 | blog: Yinotopia | Slovesnko, Košice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: hnidopichy
    Súhlasím so všetkými troma bodmi, až na to BSD/Unix, tam súhlasím na 50%.
    Nikdy nie je tak zle, aby to jeden poharik nemohol ešte zhorsiť.
    elviin avatar 19.1.2006 08:28 elviin | skóre: 29 | blog: elviin | Plzeň-Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: hnidopichy
    V ankete je uvedeno QNX jako mikrokernel. To ale tak neni. QNX(v4) samotne neni mikrokernel. To az "QNX(v6) Neutrino" je opravdu mikrokernelem.
    19.1.2006 08:44 kotyz
    Rozbalit Rozbalit vše Re: hnidopichy
    nebudem se hadat prece o slovicka ne ? je-litam qnx jako microkernel jiste je tim mysleno neutrino ktere jim opravdu je.historii qnx tak dobre nastudovanou nemam, jinou verzi nez 6ku sem nemel/nevidel/nepouzival.

    hezky den ;)
    19.1.2006 08:41 kotyz
    Rozbalit Rozbalit vše Re: hnidopichy
    souhlasim, plan9 me odradil od hlubsiho zkouseni svym ovladanim, qnx s bsd se mi libil mnohem vic. gnu/hurd sem jeste na pc nemel.

    s malyma projektama taky souhlasim - zajimavy myslenky ale k pouziti jinymu nez experimentalnimu to neni - treba visopsys, menuetos(na jednu disketu a cely v assembleru, 32 i 64bit verze), reactos, syllable a plno dalsich. hodne jich kopiruje osvedceny *nixovy postupy (adresarova struktura a podobne) a nektery dou svou vlastni cestou. ale nemyslim si ze z plan9 nebo plno dalsich by neco bylo v tom smyslu ze by se ten system zacal masove pouzivat, spis se dobre veci budou portovat do jiz existujicich systemu ktere jen tak nezahodme kdyz nam fungujou a staci (nekdy).

    nic novyho nepisu nez co uz to bylo receno, ale (jako sberatel a milovnik vsemoznych systemu) jsem neodolal ;)
    19.1.2006 08:59 paskma | skóre: 13 | blog: Paskmův blog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Plan 9 - návrat do budúcnosti Unixu
    Unix je mrtev. Jako takový už se vyvíjet nebude (už se ani nevyvíjí), protože to, co máme teď je "dostatečně dobré". Pro současnou HW architekturu nemá cenu zavádět něco nového. Jen pomalá evoluce bude fungovat pořád.

    Nějaké nápady z takových projektů se budou dostávat do vyšších vrstev. Příkladem budiž VFS z KDE nebo GNOME.

    Možná uspěje něco jako Singularity/JNode - psané ve vyšších a bezpečnějších jazycích. Rozhodně ne nějaké derivace céčka z Planu9 - to patří do 80. let a nyní je těžce z módy.
    19.1.2006 09:02 White Raven | skóre: 10 | Bratislava
    Rozbalit Rozbalit vše Pravopis

    Jaj, len keby sa ten pravopis zlepšil ;) "servéry" -> "servery", "súbormy" -> "súbormi" (2x), "zabespečuje" -> "zabezpečuje", "servre" -> "servery", "top" malo byť asi "to", "neboljte" -> "nebojte", "skúsim čo to má do" -> "skúsim, čo to má do", "nesúhlasíme" asi "nesúhlasíte". Nad tým, že nové vety sa začínajú veľkým písmenom a ani nad slangovými výrazmi sa pozastavovať nebudem... ;)

    Na druhú stranu - článok ma extrémne zaujal a idem sťahovať ;)

    Yin avatar 19.1.2006 12:32 Yin | skóre: 39 | blog: Yinotopia | Slovesnko, Košice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Pravopis
    Tri bodky podľa mňa vetu nekončia a v mojom texte slúžia skôr ako silnejšia čiarka. Pokiaľ viem, súbor má tvar dub (o súbore, o dube, o stroji) - takže po update zostanú súbory.
    Nikdy nie je tak zle, aby to jeden poharik nemohol ešte zhorsiť.
    19.1.2006 13:39 White Raven | skóre: 10 | Bratislava
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Pravopis

    O troch bodkách a ich vetotvornej úlohe sa nebudem hádať, pravidlá si nepamätám. Myslím však, že môžu spĺňať ako úlohu nedokončenia vety (potom po nich nasleduje veľké písmeno), tak aj vynechania slova (potom ide malé)...

    Slovo "súbori" som ti ani nanútiť nechcel. Išlo o slovo "súbormy" v slovnom spojení "vzdialenými súbormy" - tam asi patrí mäkké i. A nepýtaj sa ma, kde som nabral pocit, že to tam bolo 2x :))

    Yin avatar 19.1.2006 16:19 Yin | skóre: 39 | blog: Yinotopia | Slovesnko, Košice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Pravopis
    Aha... :|
    Nikdy nie je tak zle, aby to jeden poharik nemohol ešte zhorsiť.
    19.1.2006 12:29 Mr.
    Rozbalit Rozbalit vše Plan 9 - Plan B
    http://lsub.org/ls/planb.html - odvozeno z Plan 9 a off++
    19.1.2006 16:38 washeck | skóre: 4
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Plan 9 - návrat do budúcnosti Unixu
    Plan9 mě docela zaujal, shodou okolností jsem na článek "Plan 9: The Way the Future Was" narazil před pár dny. Souhlasím s názorem, že cesta budoucnosti (současnosti) je přejímají dobrých nápadů z Plan9 do Unixu.

    Když už jsme to načali, moc se mi nelíbí otevírání spojení zápisem stringu typu "connect 135.104.9.52!23" do nějakého souboru. Předpokládám, že je v tom nějaký principiální problém, ale proč by to nemohlo být něco na způsob open(/net/connect/tcp/135.104.9.52/23) pro klienta, resp. open(/net/listen/tcp/135.104.9.52/23) pro server? Pochopitelně existují odlišnosti v semantice práce se souborem a síťovým socketem, ale jako správný unixový přístup mi připadá takové řešení, které umožní použití síťových spojení jako standardních vstupů a výstupů.

    Založit nové vláknoNahoru

    Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

    ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
    © 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.