Byla vydána (Mastodon, 𝕏) vývojová verze 3.1.4 příští stabilní verze 3.2 svobodné aplikace pro úpravu a vytváření rastrové grafiky GIMP (GNU Image Manipulation Program). Přehled novinek v oznámení o vydání.
Zakladatel ChimeraOS představil další linuxovou distribuci zaměřenou na hráče počítačových her. Kazeta je linuxová distribuce inspirována herními konzolemi z 90. let. Pro hraní hry je potřeba vložit paměťové médium s danou hrou. Doporučeny jsou SD karty.
Komunita kolem Linuxu From Scratch (LFS) vydala Linux From Scratch 12.4 a Linux From Scratch 12.4 se systemd. Nové verze knih s návody na instalaci vlastního linuxového systému ze zdrojových kódů přichází s Glibc 2.42, Binutils 2.45 a Linuxem 6.15.1. Současně bylo oznámeno vydání verze 12.4 knih Beyond Linux From Scratch (BLFS) a Beyond Linux From Scratch se systemd.
Organizátoři konference LinuxDays ukončili veřejné přihlašování přednášek. Teď je na vás, abyste vybrali nejlepší témata, která na letošní konferenci zaznějí. Hlasovat můžete do neděle 7. září. Poté podle výsledků hlasování organizátoři sestaví program pro letošní ročník. Konference proběhne 4. a 5. října v Praze.
Byla vydána verze 11.0.0 vizuálního programovacího jazyka Snap! (Wikipedie) inspirovaného jazykem Scratch (Wikipedie). Přehled novinek na GitHubu.
Na čem aktuálně pracují vývojáři GNOME a KDE Plasma? Pravidelný přehled novinek v Týden v GNOME a Týden v KDE Plasma. Vypíchnout lze, že v Plasmě byl implementován 22letý požadavek. Historie schránky nově umožňuje ohvězdičkovat vybrané položky a mít k ním trvalý a snadný přístup.
Wayfire, kompozitní správce oken běžící nad Waylandem a využívající wlroots, byl vydán ve verzi 0.10.0. Zdrojové kódy jsou k dispozici na GitHubu. Videoukázky na YouTube.
Před necelými čtyřmi měsíci byl Steven Deobald jmenován novým výkonným ředitelem GNOME Foundation. Včera skončil, protože "nebyl pro tuto roli v tento čas ten pravý".
Nové číslo časopisu Raspberry Pi zdarma ke čtení: Raspberry Pi Official Magazine 156 (pdf).
Armbian, tj. linuxová distribuce založená na Debianu a Ubuntu optimalizovaná pro jednodeskové počítače na platformě ARM a RISC-V, ke stažení ale také pro Intel a AMD, byl vydán ve verzi 25.8.1. Přehled novinek v Changelogu.
Po delší odmlce jsem se jal napsat nový zápisek, tento krát o novém projektu Tunnel6...
Vzhledem k tomu, že předminulý týden proběhla konference IT'10 a často diskutované téma bylo spojeno s protokolem IPv6, řekl jsem si, že bych mohl taky trochu přispět k rozšíření "dostupnosti" mezi veřejnost.
Na nic jsem nečekal a po menším rozjímání začal psát kód. O dva dny později jsem měl funkční koncept tunelovacího software (klient a server).
Tento sw nepoužívá žádný standardizovaný mechanismus, tj. navrhl jsem si svůj. Nejedná se o nic sofistikovaného, chtěl jsem něco podobného AYIYA a Teredo. Narozdíl od nich je méně náročný jak na linku tak hw zdroje. IPv6 paket se přenásí podobně po UDP. Hlavním důvodem bylo, že "to musí fungovat všude" - je jedno za kolika NATy a firewally je klient. Podobně jako AYIYA také dovoluje přihlášení. Podle toho vždy klient dostane stejnou IPv6, popř. routovaný prefix a je jedno, jestli změní IPv4. Důvodem proč to všechno také je, že pro AYIYA, pokud je mi známo, neexistuje veřejně dostupný server (sw).
Tunnel6 server běží na Linux distrech, klient funguje oficiálně na GNU/Linux, Windows XP, Vista, 7. Neoficiálně (experimentálně) na BSD klonech a Mac OS X.
Do budoucna plánuji i nějaké klikací GUI, ale věřím, že zadat tři hodnoty do configu (nebo parametr) klienta jako je login, heslo a adresa serveru zvládne asi každý. Na straně serveru je nastavení také velmi triviální. Pro poskytování tunelu je nutná alespoň jedna volná (nepoužitá) IPv6 adresa - pro každého klienta. Každému můžete individuálně nastavit také jeho vlastní routovaný přefix o libovolné délce.
Vše potřebné pro instalaci klienta i serveru je v INSTALL*, takže v případě otázek je dobré využít README a INSTALL.
Je velmi pravděpodobné, že se někde najde nějaký problém, vzhledem k tomu jak je projekt nový. Vše se bude postupně vylepšovat, ale řekl bych, že už je ve stavu, kdy se dá veřejně nasadit. Propostnost i odezva dosahuje velmi podobných výsledků jako při tunelování pomocí 6in4.
V případě specifických dotazů doporučuji navštívit IRC kanál #tunnel6 na freenode.net serveru.
Projekt je opensource pod GPL3, binárky i kód lze stáhnout ZDE, GIT repo.
Pokud by někdo chtěl otestovat, jak to funguje ve skutečnosti, nechť mě kontaktuje. Testavací server je nevytížen
Tiskni
Sdílej: