Rodina počítačů Raspberry Pi se rozšířila o jednočipový počítač Raspberry Pi Pico v ceně 4 dolary s vlastním procesorem RP2040. Představení na YouTube.
Společnost Red Hat na svém blogu oznámila, že Red Hat Enterprise Linux (RHEL) bude možné provozovat zdarma na 16 serverech.
Pod společným názvem DNSpooq byly zveřejněny informace o 7 bezpečnostních chybách v DNS caching a DHCP serveru dnsmasq. Jedná se o cache poisoning (CVE-2020-25686, CVE-2020-25684, CVE-2020-25685) a buffer overflow (CVE-2020-25687, CVE-2020-25683, CVE-2020-25682, CVE-2020-25681). Jejich kombinací lze dosáhnout závažnosti CVSS 9.8. Chyby jsou opraveny v dnsmasq 2.83.
Byla vydána nová stabilní verze 19.07.6 (Changelog) linuxové distribuce primárně určené pro routery a vestavěné systémy OpenWrt (Wikipedie). Řešena je také řada bezpečnostních chyb. Především v dnsmasq (DNSpooq).
Google Chrome 88 byl prohlášen za stabilní (YouTube). Nejnovější stabilní verze 88.0.4324.96 přináší řadu oprav a vylepšení. Vylepšeny byly také nástroje pro vývojáře (YouTube). Opraveno bylo 36 bezpečnostních chyb. Nálezci nejvážnější z nich (CVE-2021-21117) bylo vyplaceno 30 000 dolarů.
Byla vydána nová verze 4.4.2 svobodného programu pro skicování, malování a úpravu obrázků Krita (Wikipedie). Přehled novinek i s náhledy v poznámkách k vydání.
Vedle Hectora "marcan" Martina a Asahi Linuxu portují Linux na Apple Silicon aneb na počítače Apple s novým ARM procesorem M1 také lidé ze společnosti Corellium. V sobotu se na Twitteru pochlubili bootováním Linuxu na M1. Dnes zveřejnili zdrojové kódy (Preloader-M1 a Linux-M1).
CSIRT.CZ upozorňuje na kritické zranitelnosti v Orbit Fox pluginu pro WordPress. Správci CMS WordPress, kteří mají nainstalované rozšíření Orbit Fox, by měli provést co nejdříve upgrade rozšíření na poslední verzi 2.10.3. Dvě nedávno nalezené zranitelnosti, stored XSS a možnost eskalace oprávnění, umožňují útočníkovi kompletní ovládnutí webové stránky.
bladeRF-wiphy je open source IEEE 802.11 / Wi-Fi kompatibilní SDR VHDL modem pro bladeRF 2.0 micro xA9. Zdrojové kódy jsou k dispozici na GitHubu pod licencí GPLv2.
V sobotu brzo ráno někdo naboural administrátorský účet diskusního fóra OpenWrt a odcizil citlivá data uživatelů (emailové adresy, API klíče, statistiky, ...).
Pokud máte zájem o IPv6, ale nemůžete mít z nějakého důvodu nativní konektivitu, můžete si buďto vybrat z osvědčených tunnel brokerů a nebo zkusit něco jiného ..
Tenhle zapisek je trochu strucnejsi .. Chtel bych se zeptat, zda-li nekdo nema nevyuzity server s konektivitou na IPv4 a IPv6 internet ?
Po delší odmlce jsem se jal napsat nový zápisek, tento krát o novém projektu Tunnel6...
Již delší dobu jsem nenapsal zápisek týkající se mého operačního systému, respektive vývoje.
Proto jsem se odvážil zase shrnout, co nového přibylo, jak to vůbec funguje a co můžeme očekávat v budoucnu.
Poslední zápisek byl psán v souvislosti s vydáním verze 0.6.0. Na první pohled se zdá, že vývoj jde pomalejším tempem - ve skutečnosti tomu tak není, pouze se spomalilo číslování (s předchozí rychlostí bychom už byli možná u 1.0.0).
Tento operační systém je neustále ve vývoji, pracuje se na něm v podstatě každý den, pojďme se tedy podívat na věci, které přibyly a na ty, které přibudou ..
Už delší dobu používám IPv6 na svém desktopu, problém je v tom, že pouze tam ..
Jsem před koupí nového pc a vzhledem k tomu, že na svém desktopu používám pouze Linux bych chtěl vědět jak je to s podporou chipsetů a jejich vlastností ...
Ačkoliv se hra Racer v podstatě přestala vyvíjet, je jedna z mála automobilových simulátorů ve světě Linuxu, které za něco stojí.
Od poslední doby, kdy jsem psal zápisky Proč bych si měl napsat vlastní OS ? a Čarujeme aneb uplácej si svůj OS se v mém operačním systému změnilo už hodně. Shrnu tedy vetšinu hlavních změn od verze 0.5.4.
Tak a mame tady druhe pokracovani blogu, zabyvajici se tvorbou operacniho systemu ..
Je to uz priblizne pul roku, co jsem si zacal psat muj operacni system, jez dostal jmeno ZeX/OS a vyvoj jde stale kupredu. Prace je porad spousta, ale jsem presvedcen, ze to nejhorsi mam za sebou a ackoliv se to nemusi zdat, je to docela zabavne a hlavne zajimave a lecos uz jsem se noveho naucil, co by mne nikdy nic nenaucilo.
Za dob, co jsem psal prvni blog, venujici se teto problematice, byl vlastne jeste nic neumejici, ted uz by se dalo rici, ze za urcitych podminek je mozno ho nasadit na nejaky ten pc. Podminek ale takovych, ze by si dotycny uzivatel musel dopsat potrebnou aplikaci :-B Cela vec se ma tak, ze je system relativne pripraven ale nejsou programy, ktere by na nem bylo mozno provozovat.
Už od malička jsem neustále něco vymýšlel a konstruoval, bavilo mně vytvářet vlastní věci, postupem času se tato vlastnost přenesla do programování, dlouho jsem bádal, jak který program funguje, hrál si se zdrojovým kódem, kompiloval.
Nyní, když mám schopnosti v širším spektru, se snažím o něco více, tj. napsat si operační systém. Někteří říkají, že je to stráta času, já si to ale nemyslím a snažím se ze všech sil aby z toho něco bylo.
Tento blog se věnuje P2P sítím, konkrétněji jedné z nejrozšířenější větvi Direct Connect, tedy DC++. Určitě jste o tom někdy slyšeli, a hodně z Vás, včetně mne, by se bez této "pomůcky" asi neobešlo. Ale teď k věci ..
Kdysi dávno před par lety jsem se rozhodnul napsat vlastní server, využívající NMDC (NeoModus) protokol, dále jen HubSoft. Vedlo mně k tomu hlavně to, že jsem se chtěl naučit lépe programovat aplikace pro internet.