Oficiálně byl vydán Android 16. Detaily na blogu a stránkách věnovaných vývojářům.
Byla vydána nová verze 14.3 svobodného unixového operačního systému FreeBSD. Podrobný přehled novinek v poznámkách k vydání.
CSIRT.CZ upozorňuje, že na základě rozhodnutí federálního soudu ve Spojených státech budou veškeré konverzace uživatelů s ChatGPT uchovávány. Včetně těch smazaných.
Ač semestr ve škole právě končí, bastlíři ze studentského klubu Silicon Hill neodpočívají a opět se jako každý měsíc hlásí s pravidelným bastlířským setkáním Virtuální Bastlírna, kde si můžete s ostatními techniky popovídat jako u piva o novinkách, o elektronice, softwaru, vědě, technice obecně, ale také o bizarních tématech, která se za poslední měsíc na internetu vyskytla.
Z novinek za zmínku stojí Maker Faire, kde Pájeníčko předvedlo … více »Na WWDC25 byl představen balíček Containerization a nástroj container pro spouštění linuxových kontejnerů na macOS. Jedná se o open source software pod licencí Apache 2.0 napsaný v programovacím jazyce Swift.
Do 16. června do 19:00 běží na Steamu přehlídka nadcházejících her Festival Steam Next | červen 2025 doplněná demoverzemi, přenosy a dalšími aktivitami. Demoverze lze hrát zdarma.
Apple na své vývojářské konferenci WWDC25 (Worldwide Developers Conference, keynote) představil řadu novinek: designový materiál Liquid Glass, iOS 26, iPadOS 26, macOS Tahoe 26, watchOS 26, visionOS 26, tvOS 26, nové funkce Apple Intelligence, …
Organizátoři konference LinuxDays 2025, jež proběhne o víkendu 4. a 5. října 2025 v Praze na FIT ČVUT, spustili přihlašování přednášek (do 31. srpna) a sběr námětů na zlepšení.
Po roce byla vydána nová stabilní verze 25.6.0 svobodného multiplatformního multimediálního přehrávače SMPlayer (Wikipedie).
DNS4EU, tj. evropská infrastruktura služeb DNS založená na vysoce federovaném a distribuovaném ochranném ekosystému, byla spuštěna v testovacím režimu [𝕏]. Na výběr je 5 možností filtrování DNS.
Tento blog se věnuje P2P sítím, konkrétněji jedné z nejrozšířenější větvi Direct Connect, tedy DC++. Určitě jste o tom někdy slyšeli, a hodně z Vás, včetně mne, by se bez této "pomůcky" asi neobešlo. Ale teď k věci ..
Kdysi dávno před par lety jsem se rozhodnul napsat vlastní server, využívající NMDC (NeoModus) protokol, dále jen HubSoft. Vedlo mně k tomu hlavně to, že jsem se chtěl naučit lépe programovat aplikace pro internet.
Začátky byly otřesné, pořádně jsem nevěděl co dělám, s trochou pomocí pár článků jsem to ale dotáhl až k projektu xHub. Tento se pyšní velice dobrým výkonem a velmi malými požadavky na připojení, cpu i ram.
Jenže člověk je bytost líná, tak jsem před par měsíci oprášil znalosti jazyka C++ a pustil se do zcela nové aplikace, která nese jméno LamaHub.
Název byl přidělen z principu, takže je patrné, že bude mít prvky, jenž jsou zcela pochopitelné pro začátečníka bez znalostí.
Vyznačuje se enormně malými nároky na celý hardware a spolu s kompresí dat tak činí velmi efektivní nástroj pro provozování hubu. Další vlastností je flexibilita, ta je podpořena skriptovacím jazykem Lua a pluginy, které mohou byt stejně jako skripty kdykoliv zapnuty či naopak vypnuty.
Konec přednášky, jdeme na věc !
Co budeme potřebovat ?
Potřebovat budeme hlavně nainstalované balíčky nutné ke kompilaci .. A které že to jsou ?
Tyto balíčky některé distribuce, jako třeba Gentoo už mají. U Debianu/Ubuntu je situace jiná, nainstalovat je můžete snadno:
apt-get install g++ make zlib1g-dev
Instalace nebude nijak složitá, což je prioritní.
Nyní uvedu celý instalační postup nezávislý na distribuci ...
Zákrok budeme provádět pod uživatelem zvaným root, neboli administrátor. Celý tento postup musí být psán postupně, jak je psán o řádek níže.
cd
Přesuneme se do domovského adresáře uživatele root (složka '/root')
wget http://ovh.dl.sourceforge.net/sourceforge/lamahub/LamaHub-0.0.5.5.tar.gz
Tímto stáhneme archív se zdrojovým kódem aplikace LamaHub.
gunzip LamaHub-0.0.5.5.tar.gz
Extrahujeme gzip (část archívu).
tar xvf LamaHub-0.0.5.5.tar
Nyní se rozbalí celý balíček.
cd 0.0.5.5
Vstoupíme do složky se zdrojovým kódem.
make
Nejdůležitější bod - kompilace, tedy překlad zdrojového kódu.
./server prezdivka heslo
Zde si vytvoříme účet správce hubu, tedy ten nejhodnotnější, poslouží nám k ovládání celého hubu. Na místo 'prezdivka' napiste váš nick, který na DC++ používáte. Jeste si vymyslete nejaké heslo, a nahraďte jim slovo v příkazu 'heslo'.
./server
Spustí hubsoft, a vy se můžete připojit přez DC++ clienta (klasicky port 411). Je-li vaše práce správně odvedena, mnělo by se vám zobrazit něco takového:
> init () -> OK
> started on port -> 411
Jestli vyskočí nějaký ERROR, zkontrolujte zda spouštíte aplikaci jako root, nebo zda není port 411 obsazen jinou aplikací.
Pokud hodláte spustit hub na pozadí, budete nuceni použít argument -d
Takže hub spustíte takto: ./server -d
Jediná nevýhoda tohohle spuštění je, že neuvidíte je-li vše v pořádku, tedy žádné hlášení. Takže je lepší na poprvé hub spustit klasickým způsobem ;)
Toť je celý postup .. Pokud jste zaznamenali při nekterém kroku jakoukoli chybu, byla vaše snaha marná, nesnažte se ji ignorovat, postup dále nebude fungovat.
V tom lepším případě se na hub budete moci připojit, a můžete začít nastavovat. Asi si řeknete jak na to ?!help
na hlavním chatu, jež vám prozradí všechny dostupné příkazy (před ně se zadává vykřičník či znak plus)
Tiskni
Sdílej:
tar -xvzf LamaHub-0.0.4.9.tar.gz
Opravdu to musí běžet s rootovskými právy?
Nebylo by v tom případě lepší dodat script co to pustí v chrootu?