Národní identitní autorita, tedy NIA ID, MeG a eOP jsou nedostupné. Na nápravě se pracuje [𝕏].
Americký výrobce čipů Nvidia se stal první firmou na světě, jejíž tržní hodnota dosáhla pěti bilionů USD (104,5 bilionu Kč). Nvidia stojí v čele světového trhu s čipy pro umělou inteligenci (AI) a výrazně těží z prudkého růstu zájmu o tuto technologii. Nvidia již byla první firmou, která překonala hranici čtyř bilionů USD, a to letos v červenci.
Po Canonicalu a SUSE oznámil také Red Hat, že bude podporovat a distribuovat toolkit NVIDIA CUDA (Wikipedie).
TrueNAS (Wikipedie), tj. open source storage platforma postavená na Linuxu, byl vydán ve verzi 25.10 Goldeye. Přináší NVMe over Fabric (NVMe-oF) nebo OpenZFS 2.3.4.
Byla vydána OpenIndiana 2025.10. Unixový operační systém OpenIndiana (Wikipedie) vychází z OpenSolarisu (Wikipedie).
České základní a střední školy čelí alarmujícímu stavu kybernetické bezpečnosti. Až 89 % identifikovaných zranitelností v IT infrastruktuře vzdělávacích institucí dosahuje kritické úrovně, což znamená, že útočníci mohou vzdáleně převzít kontrolu nad klíčovými systémy. Školy navíc často provozují zastaralé technologie, i roky nechávají zařízení bez potřebných aktualizací softwaru a používají k nim pouze výchozí, všeobecně známá
… více »Během tradiční ceremonie k oslavě Dne vzniku samostatného československého státu (28. října) byl vyznamenán medailí Za zásluhy (o stát v oblasti hospodářské) vývojář 3D tiskáren Josef Průša. Letos byly uděleny pouze dvě medaile Za zásluhy o stát v oblasti hospodářské, druhou dostal informatik a manažer Ondřej Felix, který se zabývá digitalizací státní správy.
Tor Browser, tj. fork webového prohlížeče Mozilla Firefox s integrovaným klientem sítě Tor přednastavený tak, aby přes tuto síť bezpečně komunikoval, byl vydán ve verzi 15.0. Postaven je na Firefoxu ESR 140.
Bylo oznámeno (cs) vydání Fedora Linuxu 43. Ve finální verzi vychází šest oficiálních edic: Fedora Workstation a Fedora KDE Plasma Desktop pro desktopové, Fedora Server pro serverové, Fedora IoT pro internet věcí, Fedora Cloud pro cloudové nasazení a Fedora CoreOS pro ty, kteří preferují neměnné systémy. Vedle nich jsou k dispozici také další atomické desktopy, spiny a laby. Podrobný přehled novinek v samostatných článcích na stránkách Fedora Magazinu: Fedora Workstation, Fedora KDE Plasma Desktop, Fedora Silverblue a Fedora Atomic Desktops.
Elon Musk oznámil (𝕏) spuštění internetové encyklopedie Grokipedia (Wikipedia). Zatím ve verzi 0.1. Verze 1.0 prý bude 10x lepší, ale i ve verzi 0.1 je podle Elona Muska již lepší než Wikipedia.
V tomto zápisku vám představím skriptovací jazyk (včetně jeho interpretu), který byl důvodem pro vytvoření generátoru překladačů yapgen. Jazyk se jmenuje uclang a popisuji jej jako dynamicky typovaný, objektově orientovaný, vysokoúrovňový, programovací jazyk.
Tento zápisek obsahuje jen ukázky některých základních vlastností skriptovacího jazyka. Nechci se v něm podrobně rozepisovat o implementačních detailech a motivaci k jeho vytvoření. Zmíním pouze v odrážkách několik bodů týkajících se motivace a zacílení jazyka:
Zde uvádím výčet několika základních vlastností jazyka uclang, které jej charakterizují.
Syntaxe jazyka uclang je odvozena od syntaxe jazyka C/C++ s prvky vypůjčenými z jazyka Java. Prvky syntaxe převzaté z jazyka Java se týkají převážně dědičnosti a zápisů týkajících se dědičnosti.
class Main
{
static fact(num)
{
result = 1;
while (num > 1) result *= num--;
return result;
}
static public main(argv)
{
("fact(10): %d\n" % fact(10)).print();
}
}
Výstup skriptu:
fact(10): 3628800
Jazyk je silně objektově orientovaný. Všechny hodnoty v jazyce jsou reprezentovány objekty a je s nimi jako s objekty zacházeno.
class Main
{
static public main(argv)
{
"String is object\n".print();
num = new Float(9);
("9.0.sqrt(): %f\n" % 9.0.sqrt()).print();
("num.sqrt(): %f\n" % num.sqrt()).print();
}
}
Výstup skriptu:
String is object
9.0.sqrt(): 3.000000
num.sqrt(): 3.000000
Jazyk neobsahuje globální funkce, všechny operace realizované skriptem jsou prováděny metodami jednotlivých objektů. Je definováno několik globálních operací, které není možné realizovat prostřednictvím metod objektů, mezi tyto patří například: new, free a type, které slouží k vytvoření nového objektu, okamžitému uvolnění reference na objekt, a získání identifikace typu objektu.
class Main
{
static public main(argv)
{
integer = new Integer("0xff");
("integer: %d\n" % integer).print();
variable = 10;
("variable: %s\n" % variable.to_string()).print();
free variable;
("variable: %s\n" % variable.to_string()).print();
"types:".print();
(" %s" % (type 1000000).to_string()).print();
(" %s" % (type 10000.0).to_string()).print();
(" %s" % (type "Hello").to_string()).print();
(" %s" % (type [1,2,3]).to_string()).print();
"\n".print();
}
}
Výstup skriptu:
integer: 255
variable: 10
variable: <blank>
types: Integer Float String Array
Popis tříd je oddělen od jejich instancí. Při běhu programu zůstává popis tříd neměnný, obdobně jako v jazyce C/C++. Při překladu zdrojového souboru a následném generování byte kódu proběhne statická analýza založená na výše uvedené vlastnosti jazyka.
class RightName
{
public RightName() {}
}
class Main
{
static public main(argv)
{
right_object = new RightName(); // - OK -
wrong_object = new WrongName(); // - ERROR -
}
}
Chybový výstup (při překladu skriptu):
----------------------------------------
1. ERROR: in file: "_modules/docu.ucl" on line: 11
wrong_object = new WrongName(); // - ERROR -
Class name WrongName cannot be resolved
----------------------------------------
Dědičnost v jazyce uclang je implementována pomocí klíčového slova extends v rámci deklarace třídy. Klíčovým slovem abstract je možné definovat třídy reprezentující rozhraní s abstraktními metodami. Metody je možné proti přepsání (overload) chránit klíčovým slovem final.
class Parent {}
class Child extends Parent {}
abstract class StorageBase
{
abstract public size();
abstract public used();
final public dummy() {}
}
class StorageNull extends StorageBase
{
public size() { return 0; }
public used() { return 0; }
public dummy() {} // - ERROR -
}
class Main
{
static public main(argv) {}
}
Chybový výstup (při překladu skriptu):
----------------------------------------
1. ERROR: in file: "_modules/docu.ucl" on line: 15
public dummy() {} // - ERROR -
^
Class StorageNull cannot override final method StorageBase.dummy#0
----------------------------------------
Jazyk provádí dynamickou typovou kontrolu. Interpret jazyka neprovádí žádné implicitní konverze dat, např.: mezi řetězci, číselnými typy apod. V případě, že je metodě předán parametr, který neumí zpracovat je vyhozena výjimka informující o chybě.
class Main
{
static public main(argv)
{
number = 0;
string = "Hello";
number += 10; // - OK -
number += "10"; // - ERROR -
string += " world!"; // - OK -
string += 10; // - ERROR -
}
}
Výstup skriptu:
----------------------------------------
Exception: ERROR: in file: "_modules/docu.ucl" on line: 9
number += "10"; // - ERROR -
Method Integer.operator_binary_plus_equal#1 is not defined for parameter/s: (String)
----------------------------------------
Jak je pravděpodobně zřejmé z již uvedených příkladů, chybové operace v jazyce uclang vyhazují výjimky. Vyhazované výjimky obsahují popis chyby, která nastala a informace umožňující lokalizaci zdroje této chyby.
class Main
{
static public main(argv)
{
str = "Number: %d,%d,%d" % [1,2,3,4];
}
}
Výstup skriptu:
----------------------------------------
Exception: ERROR: in file: "_modules/docu.ucl" on line: 5
str = "Number: %d,%d,%d" % [1,2,3,4];
Not all arguments converted during string formatting
----------------------------------------
Interpret jazyka umožňuje běh skriptu ve více vláknech, jejichž synchronizaci musí zajistit programátor pomocí standardních prostředků. Interpret jazyka uclang neobsahuje žádný GIL (Global Interpreter Lock). Nové vlákno se spouští zavoláním statické funkce označené klíčovým slovem parallel.
static public parallel do_work(a_count)
{
result = 0;
idx = 0;
while (idx < a_count)
{
result += idx++;
}
return result;
}
static public main(argv)
{
thread = do_work(100);
...
result = thread.join();
("result: %d\n" % result).print();
}
Výstup skriptu:
result: 4950
Modulový systém umožňuje vytvářet moduly v jazyce C/C++, reprezentované dynamickými knihovnami operačního systému. Vestavěné typy jazyka jsou implementovány v rámci modulu base, který je importován při každém spuštění interpreta. Práce s vestavěnými datovými typy (v rámci interpretu) je shodná s prací s jinými datovými typy implementovanými v C/C++ modulech.
import containers;
class Main
{
static public main(argv)
{
dict = new Dict();
dict[1] = "Number";
dict["Hello"] = "String";
dict[[1,2,3,4]] = "Array";
dict[new Dict([1,2,3,4])] = "Dict";
("%s\n" % dict[1]).print();
("%s\n" % dict["Hello"]).print();
("%s\n" % dict[[1,2,3,4]]).print();
("%s\n" % dict[new Dict([1,2,3,4])]).print();
}
}
Výstup skriptu:
Number
String
Array
Dict
Všechny objekty tříd implementujících metodu compare#1 porovnávající objekt s objektem stejného typu, jsou porovnatelné se všemi definovanými objekty. Implementace datových typů Tree, Set a Dict využívají red-black strom pro uložení jednotlivých prvků, respektive klíčů.
import containers;
class Key
{
m_id;
public Key(a_id) { m_id = a_id; }
public compare(a_second)
{
return m_id.compare(a_second.m_id);
}
public to_string()
{
return "Key(%d)" % m_id;
}
}
class Main
{
static public main(argv)
{
dict = new Dict();
idx = 0;
do {
dict[new Key(idx)] = "*"*idx;
} while(++idx < 7);
("dict: %s\n" % dict.to_string()).print();
}
}
Výstup skriptu:
dict: [Key(0):,Key(1):*,Key(2):**,Key(3):***,Key(4):****,Key(5):*****,Key(6):******]
Interpret jazyka byl zamýšlen pro běh na embedded zařízeních s operačním systémem linux či podobným. Interpret samotný a jeho základní moduly nejsou závislé na žádných knihovnách třetích stran. Interpret a jeho základní moduly jsou multiplatformní, doposud testováno na platformách: linux (x86, arm, mpc5200), android (arm), raspberry pi (arm) a win (xp,7).
Jazyk a jeho interpret jsem ze začátku tvořil ze zvědavosti, ale později se ukázal i jako vhodný nástroj pro lepení C/C++ knihoven a při řešení některých úloh. Pokud by vám to nevadilo, občas by jsem se tu upsal o nějaké jeho zajímavé vlastnosti, případně o problému, který jsem musel při implementaci řešit, apod.
Odkazy na zdrojové soubory interpretu jazyka uclang.
Demonstrace použití některých modulů prostřednictvím samostatných skriptů. Embryonální fáze dokumentace. Dokumentace některých modulů prostřednictvím skriptů demonstrujících jejich vlastnosti.
Překladač, který je součástí interpretu jazyka uclang byl vygenerován programem yapgen. Implementace interpretu jazyka uclang byla realizována nad kontejnery generovanými programem cont.
Tiskni
Sdílej:
Tak je to takove horsi D a s mensim vykonem. Kazdopadnej zajimavej projekt.
zato U++ je orientované na programátorov C++ ktorí chcú niečo naviacNevim o tom, že by U++ poskytovalo něco navíc. IMHO všechno, co v U++ prezentují jako velkou revoluci, je v C++ bežná praxe (RAII, apod.).
Inak tento rok vyšila po odmlke nová verzia.
GTK delsi a hnusnejsi
takze tak neco mezi.
Nemám Arch, ale toto nefunguje? TheIde je Idečko a upp je framework, je tam verzia aj bez GTK.Aha, dík, nenapadlo mě hledat
upp...
Mrkni na príklady, vyber si niektorý z nich hoď do vyhľadávača QT názov aplikácie, alebo GTK názov aplikácie a porovnaj si kód.Já na ty příklady koukal onehdá. Jako není to špatný, vypadá to relativně dobře (když jim odpustim to naprosto haluzný použití operátorů), ale není tam nic, co by mě fakt nějak zaujalo - to "Radical and innovative" tam úplně nevidim
Memory management je v porovnání s Qt nebo C++11 IMHO méně vymakaný. Ale jak říkám, špatný to není a v zásadě je i obdivuhodný, že to někdo stále ještě píše (nevypadá to na moc lidí, co by za tim stáli).
Ale v konkurenci Qt, GTK, apod. to neobstojí, se obávám.
Pohľad autorov, stojí za prečítanie.
Ku QT sa radšej nebudem vyjadrovať to je na flame.
Ešte by som dopnil prístup k vyhýbaniu sa omylom, vrátane minimalizácie používania pointrov, ale to je vlastne v tom linku čo som dával.
Pohľad autorov, stojí za prečítanie.Jo, to jsem čet. Vlastní kontejnery nemám rád ani u Qt ani u víceméně jakýhokoli jinýho projektu, zas někdo znovuvynalézá kolo. "Všechno někam patří" - tím mají na mysli, že všechno se narve na stack. "Kód vlastní widgety" - ditto. Ta callback syntaxe se mi nelíbí hlavně pro to, že z toho kódu vůbec není jasné, jaká událost ten callback vyvolá.
Ešte by som dopnil prístup k vyhýbaniu sa omylom, vrátane minimalizácie používania pointrov, ale to je vlastne v tom linku čo som dával.Jo, tím, že všechno narvou na stack, to je teda řešení...
U++ je proste o priečku vyššie nad C++To ani náhodou.
a stále je to C++ a môžeš si ďalej písať častí programov ako si bol zvyknutý, no môžeš využiť práve tie vychytávky ktoré sa tebe nepáčiaNejde o to, že by se mi nepáčily vychytávky, jde o to, že tam IMHO žádný nejsou
Inak pripomenul si mi nepriamo kolegu, keby ten Linux za niečo stál tak by ho väčšina ľudí používala. Odpovedal som mu že väčšina volila Fica a nestojí za nič.
Ja viem že si to priamo nenapísal, ale každý máme iný názor čo je fajn vďaka skúsenostiam, len mám pocit že by ľudia mali vedieť o niečom lepšom ako tu väčšina deklaruje
).
Eliminácie pointrovU++ "eliminuje pointery" tím, že všechno narve na stack. V C++11 máš samozřejmě možnost dávat věci na stack taky, ale krom toho máš k dispozici smart pointery, které se dají použít i v situacích, kde striktně stack-based alokace nestačí (sdílený přístup apod.). Qt dále kromě zmíněného nabízí thread-safe COW (QSharedData). Až bude mít U++ něco z toho, dej mi vědět...
Nejdůležitějším je, že Ultimate++ nevyžaduje aby byly widgety alokované na haldě.Qt tohle taky nevyžaduje, widgety si můžeš dát na stack. Nicméně v Qt je zvyk (ne nutnost) dávat widgety na heap, protože jejich lifetime se spravuje tím jejich QObject stromem, což osobně filosoficky vzato moc nemusim, nicméně v praxi tofunguje poměrně dobře.
Tak schvále napíš tie Bohoušovi lívance na ten príklad čo som tu odkazoval, ten prvý kód v QT.Ok, tady to máš
Napsal jsem to bez raw pointerů, aby se ti nedělaly pupínky
K tomu příkladu, který jsi odkázal, bych měl dvě otázky:
1) Co dělá ~date1 ? Netušim, co tam ten operátor ~ dělá.
2) Když mám kód nejakyWidget <<= THISBACK(nejakaFunkce); , jak poznám, kdy se ta funkce zavolá?
Dík za snahu toto ma dosť presvedčilo na tvoju stranu.
Co dělá ~date1 ? Asi nejaký zbytočný destructor?
Když mám kód nejakyWidget <<= THISBACK(nejakaFunkce); Neviem či chápem otázku, ale podľa "events widget".
Ja tam furt nevidim to pravidlo, proc by kod v Qt mel byt delsi. Spis naopak.
Spustim QtCreator. Nakreslim GUI v navrhari, kliknu pravym na tlacitko, dam jit na slot clicked, vyplnim co se stane v vygenerovanem kodu prehledym C++. Hotovo, zbyde mi main.cpp, .h s tridou, .cpp s funkci clicked, .ui s GUI a .pro pro qmake. Ty C++ zdrojaky dohromady stejne dlouhy jako ekvivalent s U++. Ale napsal jsem jen vnitrek ty funkce clicked.
Nechci se v něm podrobně rozepisovat o implementačních detailech a motivaci k jeho vytvoření.To by mě ale zrovna docela zajímalo, zejména ta motivace