abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×
    dnes 00:33 | Nová verze

    Webový prohlížeč Dillo (Wikipedie) byl vydán ve verzi 3.1.0. Po devíti letech od vydání předchozí verze 3.0.5. Doména dillo.org již nepatří vývojářům Dilla.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 15:00 | Komunita

    O víkendu probíhá v Bostonu, a také virtuálně, konference LibrePlanet 2024 organizovaná nadací Free Software Foundation (FSF).

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 13:22 | Nová verze

    Nová vývojová verze Wine 9.8 řeší mimo jiné chybu #3689 při instalaci Microsoft Office 97 nahlášenou v roce 2005.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    3.5. 13:11 | Nová verze

    Coppwr, tj. GUI nástroj pro nízkoúrovňové ovládání PipeWire, byl vydán v nové verzi 1.6.0. Zdrojové kódy jsou k dispozici na GitHubu. Instalovat lze také z Flathubu.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    2.5. 22:33 | Nová verze

    Byla vydána dubnová aktualizace aneb nová verze 1.89 editoru zdrojových kódů Visual Studio Code (Wikipedie). Přehled novinek i s náhledy a animovanými gify v poznámkách k vydání. Vypíchnout lze, že v terminálu lze nově povolit vkládání kopírovaného textu stisknutím středního tlačítka myši. Ve verzi 1.89 vyjde také VSCodium, tj. komunitní sestavení Visual Studia Code bez telemetrie a licenčních podmínek Microsoftu.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 26
    2.5. 21:22 | Nová verze

    Proton, tj. fork Wine integrovaný v Steam Play a umožňující v Linuxu přímo ze Steamu hrát hry určené pouze pro Windows, byl vydán ve verzi 9.0-1 (𝕏). Přehled novinek se seznamem nově podporovaných her na GitHubu. Aktuální přehled her pro Windows běžících díky Protonu také na Linuxu na stránkách ProtonDB.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 2
    2.5. 19:33 | Nová verze

    Byla vydána verze 1.78.0 programovacího jazyka Rust (Wikipedie). Podrobnosti v poznámkách k vydání na GitHubu. Vyzkoušet Rust lze například na stránce Rust by Example.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    2.5. 11:22 | Bezpečnostní upozornění

    Služba Dropbox Sign (původně HelloSign) pro elektronické podepisování smluv byla hacknuta.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 3
    2.5. 11:00 | Nová verze

    Byla vydána nová major verze 8.0 textového editoru GNU nano (Wikipedie). Podrobný přehled novinek a oprav v oznámení v diskusním listu info-nano nebo v souboru ChangeLog na Savannah. Volbou --modernbindings (-/) lze povolit "moderní" klávesové zkratky: ^C kopírování, ^V vložení, ^Z vrácení zpět, … Tato volba je aktivována také pokud binárka s nano nebo link na ni začíná písmenem "e".

    Ladislav Hagara | Komentářů: 4
    1.5. 23:22 | IT novinky

    Před 60 lety, 1. května 1964, byl představen programovací jazyk BASIC (Beginners' All-purpose Symbolic Instruction Code).

    Ladislav Hagara | Komentářů: 23
    Podle hypotézy Mrtvý Internet mj. tvoří většinu online interakcí boti.
     (60%)
     (11%)
     (16%)
     (13%)
    Celkem 85 hlasů
     Komentářů: 8, poslední včera 08:25
    Rozcestník

    Uclang - použití modulů v C/C++

    21.7.2015 11:25 | Přečteno: 996× | Vývoj software | Výběrový blog | poslední úprava: 21.7.2015 11:26

    Několikrát jsem se v předcházejících zápiscích zmínil o možnosti využití modulů jazyka uclang v programovacím jazyku C/C++. Za tímto účelem obsahuje kompilace jazyka uclang knihovnu libnode a modul node, které v C/C++ umožňují napojení na ostatní moduly jazyka uclang, a jejich využití při implementaci aplikací.

    Mějte prosím na paměti, že níže uvedený text popisuje fungující koncept, který ještě není promyšlený do nejpodrobnějších detailů.

    Základní princip

    Program napsaný v jazyce C/C++ využívá hlavičkový soubor p.ucl_libnode.h, který obsahuje informace potřebné pro práci s proměnnými jazyka uclang. Proměnné jsou v programu používány prostřednictvím objektů třídy UclVar (uclang variable), které se samy starají o správu dynamické pamětí, počítání referencí na data a jiné detaily, o které se programátor využívající modul starat nemusí.

    Inicializace modulů

    Pro inicializaci a uvolnění vybraných modulů se využívá globální objekt g_UclNode třídy UclNode, reprezentující napojení na vlákno interpretu, které je sdílené všemi objekty třídy UclVar.

    Inicializace globálního vlákna interpretu se provede zavoláním metody Initialize objektu g_UclNode:

    g_UclNode.Initialize(modules);

    Výše uvedená metoda akceptuje parametr typu const char **, reprezentující ukazatel na řetězce, obsahující jména modulů, které mají být v rámci inicializace interpretu importovány. Seznam jmen modulů je ukončen nulovým ukazatelem. Seznam identifikující importované moduly může být vytvořen následujícím způsobem:

    // - select modules to import -
    const char *modules[] = {"sys","containers","json",NULL};

    Uvolnění modulů

    Uvolnění globálního vlákna interpretu se provede zavoláním metody Clear objektu g_UclNode. V rámci tohoto volání jsou uvolněny všechny proměnné, které byly doposud aktivní (tj. počítadlo referencí na tuto proměnnou bylo nenulové).

    g_UclNode.Clear();

    Chyby a výjimky

    Metody objektů jazyka uclang vyhazují výjimky stejným způsobem, jako při jejich volání v rámci interpretace zdrojového kódu. S tímto je potřeba počítat a při každém použití objektu třídy UclVar tyto výjimky odchytávat.

    Výjimky se vyskytují na dvou úrovních, na úrovni jazyka uclang a na úrovni jazyka C/C++. V případě vyhození výjimky v jazyce uclang je tato výjimka popsána objektem, který je součástí vlákna interpretu. Jazyku C/C++ je informace o existenci výjimky předána vyhozením řetězce "Exception". Po odchycení C/C++ výjimky je možné informace o uclang výjimce vytisknou zavoláním metody PrintExceptionMessage.

    g_UclNode.PrintExceptionMessage();

    Objekty třídy UclVar vyhazují jako výjimky i řetězce, jejichž obsah popisuje chybu, která nastala. Aktuálně existuje pouze jedna událost generující takovouto výjimku, a tou je požadavek na získání C/C++ datového typu z UclVar proměnné, která neobsahuje odpovídající data.

    UclVar num = 1024;
    const char *data = num.__str();

    Příklady programů

    Zde uvedu několik jednoduchých programů demonstrujících použití proměnných UclVar.

    Slovník jazyka uclang

    Zdrojový soubor dict.cc obsahuje implementaci programu demonstrujícího využití slovníku z modulu containers v jazyce C/C++. Kromě kroků popsaných v rámci základních principů provádí i následující operace:

    Vytvoření pole obsahujícího čtyři celé čísla.

    // - create simple array -
    UclVar array_data[] = {1,2,3,4};
    UclVar array(ARRAY_LENGTH(array_data),array_data);

    V případě, že byl uclang kompilován překladačem podporujícím C++11 je možné výše uvedené provést následovně:

    UclVar array = {1,2,3,4};

    Vytvoření nového slovníku prostřednictvím jeho konstruktoru.

    // - create new dictionary -
    UclVar dict = UclVar::Dict();

    Nastavení několika hodnot slovníku, kde klíče jsou tvořeny proměnnými různých datových typů.

    // - fill dictionary with data -
    dict[1]       = "Number";
    dict["Hello"] = "String";
    dict[array]   = "Array";
    dict[UclVar::Dict(array)] = "Dict";

    Vytisknutí obsahu slovníku na standardní výstup.

    // - print dictionary content -
    printf("dict: %s\n",dict.to_string().__str());

    Odpovídající výstup programu.

    dict: [1:Number,Hello:String,[1,2,3,4]:Array,[1:2,3:4]:Dict]

    Vytisknutí nastavených položek slovníku na standardní výstup.

    // - access dictionary data -
    printf("%s\n",dict[1].__str());
    printf("%s\n",dict["Hello"].__str());
    printf("%s\n",dict[array].__str());
    printf("%s\n",dict[UclVar::Dict(array)].__str());

    Odpovídající výstup programu.

    Number
    String
    Array
    Dict

    Modul json

    Zdrojový soubor json.cc obsahuje implementaci programu demonstrujícího využití modulu json v jazyce C/C++. Kromě kroků popsaných v rámci základních principů provádí i následující operace:

    Vytvoření pole pro uložení seznamu osob.

    // - create persons array -
    UclVar persons = UclVar::Array();

    Vytvoření objektů reprezentujících osoby a jejich vložení do seznamu osob.

    UclVar person = UclVar::Dict();
    person["name"] = "Avone";
    person["surname"] = "Barksdale";
    persons.push(person);
    
    person = UclVar::Dict();
    person["name"] = "Omar";
    person["surname"] = "Little";
    persons.push(person);
    
    person = UclVar::Dict();
    person["name"] = "Frank";
    person["surname"] = "Sobotka";
    persons.push(person);

    Vytvoření slovníku reprezentujícího objekt, který bude převáděn do JSON řetězce.

    // - create object dictionary -
    UclVar data = UclVar::Dict();
    data["count"] = persons.length();
    data["persons"] = persons;

    V případě, že byl uclang kompilován překladačem podporujícím C++11 je možné výše uvedené vytvoření objektu zapsat následovně:

    UclVar persons = {
      UclVar::Dict({"name","Avone","surname","Barksdale"}),
      UclVar::Dict({"name","Omar","surname","Little"}),
      UclVar::Dict({"name","Frank","surname","Sobotka"})
    };
    
    UclVar data = UclVar::Dict({"count",persons.length(),"persons",persons});

    Následuje vytvoření JSON řetězce a jeho vytištění na standardní výstup.

    // - create json string from data -
    UclVar json_str = UclVar::Json::create(data);
    printf("json_str: %s\n",json_str.__str());

    Odpovídající výstup programu.

    json_str: {"count":3,"persons":[{"name":"Avone","surname":"Barksdale"},{"name":"Omar","surname":"Little"},{"name":"Frank","surname":"Sobotka"}]}

    Vytvoření objektu (slovníku) z JSON řetězce, jeho převedení na řetězec a vytištění na standardní výstup.

    // - parse json string -
    UclVar json_data = UclVar::Json::parse(json_str);
    printf("json_data: %s\n",json_data.to_string().__str());

    Odpovídající výstup programu.

    json_data: [count:3,persons:[[name:Avone,surname:Barksdale],[name:Omar,surname:Little],[name:Frank,surname:Sobotka]]]

    Modul jit

    Zdrojový soubor jit.cc obsahuje implementaci programu demonstrujícího využití modulu jit v jazyce C/C++. Kromě kroků popsaných v rámci základních principů provádí i následující operace:

    Vytvoření nového JIT kontextu.

    // - create jit context -
    UclVar jit_ctx = UclVar::JitContext();

    Vytvoření JIT funkce počítající nerekurzivní faktoriál.

    // - create factorial function -
    UclVar fact_fun = jit_ctx.create_fun(
    "i64 fact(i64 a_num)\n"
    "{\n"
    "  i64 result = 1;\n"
    "  while (a_num > 1) result *= a_num--;\n"
    "  return result;\n"
    "}\n"
    );

    Zavolání funkce počítající faktoriál.

    {
      GET_ARRAY(args,{(long long int)10});
      printf("fact(10): %s\n",fact_fun.call(args).to_string().__str());
    }

    Odpovídající výstup programu.

    fact(10): 3628800

    Vytvoření JIT funkce, která volá výše vytvořenou funkci počítající faktoriál pro posloupnost čísel od 1 do a_cnt a výsledek ukládá do paměti identifikované ukazatelem.

    // - create jit function -
    UclVar jit_fun = jit_ctx.create_fun(
    "i32 test(u64 a_ptr,i64 a_cnt)\n"
    "{\n"
    "  i32 *ptr = (i32 *)a_ptr;\n"
    "  i32 *ptr_end = ptr + a_cnt;\n"
    "\n"
    "  i32 idx = 1;\n"
    "  if (ptr < ptr_end)\n"
    "  {\n"
    "    do {\n"
    "      *ptr = fact(idx++);\n"
    "    } while(++ptr < ptr_end);\n"
    "  }\n"
    "\n"
    "  return 0;\n"
    "}\n"
    );

    Vytvoření prázdného bloku paměti, a výpis jeho obsahu. Zavolání výše vytvořené funkce a opětovný výpis obsahu bloku.

    int num_cnt = 10;
    int nums[num_cnt];
    
    memset(nums,0,num_cnt*sizeof(int));
    for (int idx=0;idx<num_cnt;idx++) printf("%d, ",nums[idx]); printf("\n");
    
    {
      GET_ARRAY(args,{(long long int)nums MP_COMMA num_cnt});
      UclVar res = jit_fun.call(args);
    }
    
    for (int idx=0;idx<num_cnt;idx++) printf("%d, ",nums[idx]); printf("\n");

    Odpovídající výstup programu.

    0, 0, 0, 0, 0, 0, 0, 0, 0, 0, 
    1, 2, 6, 24, 120, 720, 5040, 40320, 362880, 3628800, 

    Další informace

    Je zřejmé, že výpočet realizovaný voláním metod nad zásobníkem vlákna interpretu bude z principu podstatně pomalejší než výpočet realizovaný v C/C++. Proto není vhodné takto implementovat složité algoritmy provádějící náročné výpočty. Hlavní motivace spočívá ve využití ověřených modulů, volání kódu zapsaného ve skriptovacím jazyce a sdílení dat mezi C/C++ a interpretem skriptovacího jazyka.

    Otestování jazyka uclang v jazyce C/C++

    Otestovat jazyk uclang, včetně jeho použití v jazyce C/C++ je možné prostřednictvím skriptu try_uclang.sh. Tento skript naklonuje a zkompiluje interpret jazyka uclang, včetně příkladů uvedených v tomto zápisku. Aby bylo možné zkoušet jednotlivé skripty, nebo pouštět programy využívající moduly jazyka uclang je potřeba nastavit proměnnou prostředí LD_LIBRARY_PATH, tak aby obsahovala adresář uclang/uclang_build. Způsob nastavení této proměnné je možné vyčíst ze skriptu try_uclang.sh.

           

    Hodnocení: 100 %

            špatnédobré        

    Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

    Komentáře

    Vložit další komentář

    Bedňa avatar 21.7.2015 22:55 Bedňa | skóre: 34 | blog: Žumpa | Horňany
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Uclang - použití modulů v C/C++
    Thanks for hacks! Nice.
    KERNEL ULTRAS video channel >>>
    23.7.2015 20:45 Miriam | skóre: 3 | blog: zivot
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Uclang - použití modulů v C/C++
    skrytý komentář Náš administrátor shledal tento komentář závadným.

    trolling mimo téma

    Zobrazit komentář
    ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
    © 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.