Dnes a zítra probíhá vývojářská konference Google I/O 2025. Sledovat lze na YouTube a na síti 𝕏 (#GoogleIO).
V Bostonu probíhá konference Red Hat Summit 2025. Vybrané přednášky lze sledovat na YouTube. Dění lze sledovat na síti 𝕏 (#RHSummit).
Společnost Red Hat oficiálně oznámila vydání Red Hat Enterprise Linuxu 10. Vedle nových vlastností přináší také aktualizaci ovladačů a předběžné ukázky budoucích technologií. Podrobnosti v poznámkách k vydání.
Tuto sobotu 24. května se koná historicky první komunitní den projektu Home Assistant. Zváni jsou všichni příznivci, nadšenci a uživatelé tohoto projektu. Pro účast je potřebná registrace. Odkazy na akce v Praze a v Bratislavě.
Troy Hunt představil Have I Been Pwned 2.0, tj. nový vylepšený web služby, kde si uživatelé mohou zkontrolovat, zda se jejich hesla a osobní údaje neobjevili v únicích dat a případně se nechat na další úniky upozorňovat.
Microsoft představil open source textový editor Edit bežící v terminálu. Zdrojové kódy jsou k dispozici na GitHubu pod licencí MIT.
V Seattlu a také online probíhá konference Microsoft Build 2025. Microsoft představuje své novinky. Windows Subsystem for Linux je nově open source. Zdrojové kódy jsou k dispozici na GitHubu pod licencí MIT.
Z příspěvku Turris Sentinel – co přinesl rok 2024 na blogu CZ.NIC: "Za poslední rok (únor 2024 – únor 2025) jsme zachytili 8,3 miliardy incidentů a to z 232 zemí a z jejich závislých území. Tyto útoky přišly od 6,2 milionu útočníků (respektive unikátních adres). SMTP minipot je stále nejlákavější pastí, zhruba 79 % útoků bylo směřováno na tento minipot, 16 % útoků směřovalo na minipot Telnet, 3 % útoků směřovaly na minipot HTTP a 2 % na minipot FTP. Dále jsme zaznamenali 3,2 milionu unikátních hesel a 318 tisíc unikátních loginů, které útočníci zkoušeli."
Byla vydána (Mastodon, 𝕏) nová verze 3.0.4 svobodné aplikace pro úpravu a vytváření rastrové grafiky GIMP (GNU Image Manipulation Program). Přehled novinek v oznámení o vydání a v souboru NEWS na GitLabu. Nový GIMP je již k dispozici také na Flathubu.
Byla vydána nová stabilní verze 7.4 webového prohlížeče Vivaldi (Wikipedie). Postavena je na Chromiu 136. Přehled novinek i s náhledy v příspěvku na blogu.
Nejprve se ponořme do dávné historie, doby středověku linuxového desktopu. Tehdy vznikla dnes již klasická hra Tux Racer. Původně šlo o školní projekt studenta Jasmina Patryho, který usiloval o kariéru v herním průmyslu. Nedlouho poté se Patry společně s několika bývalými spolužáky — říkali si Sunspire Studios — začal věnovat Tux Raceru intenzivněji. Ještě v roce 2000 hru nejen vydali jako svobodný software pod GNU GPL, ale začali pracovat také na její uzavřenou, komerční verzi pro několik platforem včetně herních konzolí. Ta sice šla v roce 2002 na trh, ovšem v roce následujícím Sunspire Studios přestali existovat. Tím by příběh mohl skončit (a asi bych ho zde nevyprávěl), projevila se však síla open source…
Prvním forkem Tux Raceru byl projekt Open Racer, který ale neměl dlouhého trvání a upadl do zapomnění. Zastoupil ho ovšem jiný fork, pojmenovaný PlanetPenguin Racer… tedy alespoň na nějaký čas, protože i jeho vývoj ustal. To už jsme se posunuli do roku 2005. Stagnace trvala dva roky, než světlo světa spatřil další fork, tentokrát Extreme Tux Racer (dále jen ETR). Ten je stále s námi, ačkoliv se již více než rok taktéž nerozvíjí. Kdo se chopí otěží jako další? Určitý potenciál by se mohl ukrývat v projektu Bunny Hill, ale kdo ví…
Pokud se vám nechce překládat ze zdrojových kódů nevydanou vývojovou verzi 0.5, která obsahuje především opravy některých chyb, jež dále zmíním, budete se muset spokojit se starší verzí 0.4 — právě tu pravděpodobně najdete v distribučních repozitářích. Samotná hra má zhruba 30 MiB, přitom už budete muset mít v systému již funkční 3D akceleraci (ETR používá OpenGL). Není problém zahrát si ve vysokém rozlišení (FullHD) na poměrně moderní integrované grafické kartě, jestliže máte korektně funkční ovladače — v mém případě jde o AMD Radeon HD 6310 s fglrx
(výkon s open-source ovladači je zatím ve 3D diskutabilní). Rozlišení (a zda má hra běžet v okně), grafické efekty a zvuk si samozřejmě můžete poměrně detailně nastavit.
Nakousl jsem grafiku. Pokud hra běží plynule, vypadá docela hezky, zvláště se zapnutými odlesky a mlhou. Jinak jsou textury velmi jednoduché, což (aspoň mně) vůbec nevadí, vyhnete-li se bližším pohledům např. na stromy. Postavička Tuxe působí taktéž poněkud minimalisticky, ale co už… Zvuk jsem rychle raději vypnul, a to z toho prostého důvodu, že hudební doprovod je velmi specifický — a po jisté době také neskutečně otravný. Asi nejlepší představu získáte z obrázků nebo některého videa na YouTube.
ETR není přeloženo do češtiny, nejbližší překlad je slovenský — nebo možná raději zůstanete u angličtiny…?
Cíl hry je prostý: v co nejlepším čase se přemístit z horního konce svahu na ten spodní a sebrat přitom co nejvíce sleďů. ETR má dva herní režimy, totiž „kampaň“ a trénink. Zatímco v případě závodu, který je součástí kampaně, budete muset splnit požadavky na čas a počet posbíraných ryb, trénink žádné takové požadavky neklade, navíc si na něm můžete nastavit počasí, resp. hlavně část dne, což ovlivňuje viditelnost (v noci nebo v mlze toho není vidět tolik jako za slunečného dne, překvapivě). Nejlepší výsledky se ukládají v podobě jakéhosi skóre, které zahrnuje jak čas, tak sebrané ryby.
Sjezd komplikují kromě překážek (především stromů, do nichž není radno narážet) rozdílné povrchy. Na holé zemi Tux zpomaluje, na sklovitém ledě naopak značně zrychluje (stejně jako v letu — ne že by tučňáci uměli sami o sobě létat, ale terénní překážky k tomu mohou pomoci). Ve vysoké rychlosti se pochopitelně hůře zatáčí, takže v závislosti na tvaru trati a povrchu budete muset brzdit, nebo naopak se odrážet křidélky (čímž se dá i tak trochu brzdit, protože při rychlostech nad 60 km/hod je roztahování končetin na překážku). Ovládání je velmi snadné. Jsou to šipky (do stran pro zatáčení, dopředu/dozadu pro odrážení/brzdění) a tři další klávesy pro skok, přesun zpět na trať (pokud někde uváznete) a trik ve vzduchu (praktický význam to nemá žádný, ale ve skoku se můžete pro zábavu různě točit). V nabídce se ovšem bohužel bez myši obejít nejde. Alternativně je možné použít joystick.
Tratí je přes čtyřicet. Neoficiální tratě (např. na Ubuntu extremetuxracer-extras
) toto číslo mohou zvednout o nejméně pětadvacet, ale jejich kvalita je vesměs pochybná, ba až zoufalá. Můžete se na ně podívat, třeba vás některá zaujme, nicméně zde se budu věnovat tratím oficiálním.
Každá trať má něco specifického, co ji odlišuje od ostatních. Bývá to specifický tvar a délka „sjezdovky“, četnost ryb, míra znepříjemnění života překážkami, zastoupení skoků aj. Některou sjedete za minutu, jinou za minuty čtyři. Tu pojedete pomalý slalom mezi stromy, tam zase Tux poletí ohromnou rychlostí po něčem, co by mohlo být zamrzlé jezero, kdyby to náhodou bylo vodorovně. Občas budete muset sledovat vytyčenou dráhu se sledi. Ovšem společné všem tratím je to, že jsou velmi dobře zpracované a často do cíle vede více cest, mezi nimiž jde občas i přejíždět.
Výše jsem zmínil jakési kampaně. ETR skutečně obsahuje několik turnajů, nebo jak to nazvat. Skládají se z několika tratí, které budete muset postupně sjet tak, abyste splnili zadané požadavky (časový limit, počet sebraných ryb), přičemž máte omezený počet pokusů. Bohužel většinou (snad s výjimkou kampaně Herring Run) jsou požadavky nastaveny velmi mírně, takže jsem téměř všechny tratě projel na první pokus.
Toužíte-li po vyšší obtížnosti, budete si muset kampaně ručně upravit, resp. v případě ETR 0.4 vás taková úprava čeká v každém případě, protože v jednom případě jsou požadavky na projetí tratě nastaveny zcela absurdně. Takový zásah je poměrně snadný, stačí v souboru /usr/share/games/extremetuxracer/courses/events/název_kampaně/event.tcl
upravit parametry herring
a time
dané tratě, zde příklad s opravou tratě Ice Pipeline:
-course events/c-mountain_mania/ice_pipeline \ -name "Ice Pipeline" \ -description "A short, slippery ice-trough with herring scattered throughout." \ -herring { 30 30 30 30 } \ -time { 0 120 0 0 } \ -score { 0 0 0 0 } \ -mirrored no -conditions sunny \ -windy no -snowing no
Taková úprava se vám bude také hodit, pokud se projeví jiná, tentokrát těžko předvídatelná chyba — při předčasném ukončení závodu se občas trať označí jako úspěšně projetá, načež není možné ji opakovat, aniž byste zahájili celý turnaj odznova.
Extreme Tux Racer je velmi příjemná, propracovaná hra s jednoduchým principem a ovládáním. Rozhodně má potenciál nabídnout několik desítek hodin hraní. Bohužel dojem kazí stagnující vývoj — bylo by žádoucí, aby se do stabilního vydání dostaly alespoň opravy chyb v kampaních; některé grafické prvky (namátkou model Tuxe nebo animace nárazu do stromu) by si zasloužily vylepšení… prostor pro novinky by se také jistě našel. Škoda.
Nástroje: Tisk bez diskuse
Tiskni
Sdílej:
~/.etracer/options
, já tam mám
# fullscreen # # If true then the game will run in full-screen mode. # set fullscreen false # x_resolution # # The horizontal size of the Tux Racer window # set x_resolution 800 # y_resolution # # The vertical size of the Tux Racer window # set y_resolution 600
+1 , hra spíše jako demoverze
nevyvážené tratě, někdy zcela šílené a nehratelné
Co si pod tím představit? Ve starších verzích byla v kampani nabízena hned ze začátku namátkou třeba Mt. Satan. Ano, tyto trati jsou velmi obtížné a vyžadují trénink. Já to však nevidím jako nevýhodu, jak píšu výše.
Pokud si dobře vzpomínám, demo komerční verze jsem také hrál, ovšem zdá se mi zpětně spíše barvité, leč snadné.