Podpora Windows 10 končí 14. října 2025. Připravovaná kampaň Konec desítek (End of 10) může uživatelům pomoci s přechodem na Linux.
Již tuto středu proběhne 50. Virtuální Bastlírna, tedy dle římského číslování L. Bude L značit velikost, tedy více diskutujících než obvykle, či délku, neboť díky svátku lze diskutovat dlouho do noci? Bude i příští Virtuální Bastlírna virtuální nebo reálná? Nejen to se dozvíte, když dorazíte na diskuzní večer o elektronice, softwaru, ale technice obecně, který si můžete představit jako virtuální posezení u piva spojené s učenou
… více »Český statistický úřad rozšiřuje Statistický geoportál o Datový portál GIS s otevřenými geografickými daty. Ten umožňuje stahování datových sad podle potřeb uživatelů i jejich prohlížení v mapě a přináší nové možnosti v oblasti analýzy a využití statistických dat.
Kevin Lin zkouší využívat chytré brýle Mentra při hraní na piano. Vytváří aplikaci AugmentedChords, pomocí které si do brýlí posílá notový zápis (YouTube). Uvnitř brýlí běží AugmentOS (GitHub), tj. open source operační systém pro chytré brýle.
Jarní konference EurOpen.cz 2025 proběhne 26. až 28. května v Brandýse nad Labem. Věnována je programovacím jazykům, vývoji softwaru a programovacím technikám.
Na čem aktuálně pracují vývojáři GNOME a KDE Plasma? Pravidelný přehled novinek v Týden v GNOME a Týden v KDE Plasma.
Před 25 lety zaplavil celý svět virus ILOVEYOU. Virus se šířil e-mailem, jenž nesl přílohu s názvem I Love You. Příjemci, zvědavému, kdo se do něj zamiloval, pak program spuštěný otevřením přílohy načetl z adresáře e-mailové adresy a na ně pak „milostný vzkaz“ poslal dál. Škody vznikaly jak zahlcením e-mailových serverů, tak i druhou činností viru, kterou bylo přemazání souborů uložených v napadeném počítači.
Byla vydána nová major verze 5.0.0 svobodného multiplatformního nástroje BleachBit (GitHub, Wikipedie) určeného především k efektivnímu čištění disku od nepotřebných souborů.
Na čem pracují vývojáři webového prohlížeče Ladybird (GitHub)? Byl publikován přehled vývoje za duben (YouTube).
Jádro 4.12 bylo vydáno 2. července. Linusovy komentáře najdete v oznámení. Některé z hlavních novinek ve 4.12 zahrnují plánovače blokového I/O BFQ a Kyber, busy-polling síťových soketů v epoll_wait(), model hybridní konzistence pro patchování za chodu, framework pro TEE (trusted execution environment) a další. Stránka KernelNewbies 4.12 již obsahuje bližší přehled.
V době psaní tohoto článku se otevřelo začleňovací okno pro cyklus 4.13. Více informací o začleňovacím okně přineseme v příštím překladu LWN.
Stabilní aktualizace: 4.11.8, 4.9.35, 4.4.75 a 3.18.59 byly vydány 29. června. Následovaly je aktualizace 4.11.9, 4.9.36, 4.4.76 a 3.18.60, které byly vydány 5. července.
Jak bylo zmíněno minulý týden, příběh chyby Stack Clash stále pokračuje. V tomto díle Ben Hutchings hlásí několik nových regresí, způsobených opravami začleněnými do jádra 4.12 a portovanými zpět do stabilních stromů. Ty vedly k nové řadě oprav – a zpochybnění celého úsilí některými vývojáři.
První regrese nastane s programy v Rustu na architektuře PowerPC. Vypadá to, že Rust přidává zásobníku vlastní ochrannou stránku, která brání zásobníku v rozšiřování v důsledku interakce s relativně velkou (16MB) mezerou zásobníku, která se na této architektuře používá. Oprava bude v tomto případě nejspíš zahrnovat explicitní povolení rozšíření zásobníku přes mapování PROT_NONE (což je v podstatě ochranná stránka), které stojí v cestě.
Další problém ovlivňuje kód v Javě běžící v LibreOffice na 32bitových systémech. Příčinou by mohla být stará obezlička týkající se konfliktu s mechanismem Exec Shield. Napravit tenhle problém bude složitější. Může být zapotřebí umožnit nastavení mezer zásobníků pro jednotlivé procesy a poté sdělit distributorům, kteří nadále dodávají 32bitovou verzi, aby pro LibreOffice (a možná ještě další programy, které používají Javu) přidali speciální wrapper zmenšující mezeru.
To vše vedlo Andyho Lutomirského k tomu, aby si postěžoval, že všechna ta práce na mezerách zásobníku je změnou ABI způsobující regrese, což by se nemělo dít. „Všichni si uvědomujeme, že tento problém je přetrvávající chybou *GCC*, ale chováme se, jako by šlo Významnou ® chybu jádra, kterou Je Nutné Opravit®, takže se může rozbít ABI.“ Navrhl změny zcela odstranit a přehodnotit celý problém v kontextu tvrzení jádra, zatímco se bude čekat na opravu překladače. Takto velká změna je v tomto okamžiku nepravděpodobná, ale pokud se budou regrese dále hromadit, je možné, že se postoje vývojářů ještě mohou změnit.
'struct troll_entry' má něco do sebe.
„Orel“ (eagle) je podle mého názoru ještě lepší: větší než trpaslík, ale o mnoho rychlejší – a orli jsou krásní! Navíc je to jméno o dvě písmena kratší než „undwarf“, takže výhra pro všechny.
Poté, co jsem provedl nějaký ten průzkum (prošel jsem si národy Středozemě na Wikipedii), mým favoritem je „Skřet“ (orc). Nemám k tomu jiný důvod, než že „orc unwinder“ zní drsně. A je to krátké. A také, skřeti jsou nepřítelem trpaslíků
Líbila se mi symbolika „Orla“, ale bohužel i náš vesmír má orly, což zakrývá spojitost s Tolkienem a germánskou mytologií. A myslím, že se všichni shodneme, že takové konotace jsou pro datový formát odvíjení (unwinder data format) velmi důležité.
Pokud vyřešíte světový hlad a napíšete ovladač, který léčí rakovinu, určitě ho povolte jako výchozí.
Linus Torvalds 2. července vydal jádro 4.12 a uzavřel tak jeden z nejrušnějších vývojových cyklů v historii jádra. Tradice si žádá, abychom zveřejnili přehled o tomto vydání jádra a kdo do něj přispěl. Cyklus 4.12 byl v mnoha ohledech poměrně běžný, ale je na něm vidět růst komunity, která se na vývoji podílí.
Jádro 4.12 obsahuje 14 821 neslučovacích sad změn od celkem 1825 vývojářů. Nejde o nejvyšší počet změn, jaké jsme kde viděli – vydání 4.9 si tento rekord zřejmě ještě nějaký čas udrží – ale jedná se o solidní druhé místo. Vydání 4.12 nicméně nastavilo nový rekord v počtu vývojářů a v počtu vývojářů, kteří přispěli vůbec poprvé (334). Jedná se také o významné vydání, co do růstu objemu jaderného kódu: 4.12 má o milion řádků kódu více než jeho předchůdce.
Nejaktivnější vývojáři cyklu 4.12 byli:
Nejaktivnější vývojáři cyklu 4.12 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
|
|
Již druhý cyklus v řadě přispěl nejvíce sad změn Chris Wilson, z toho téměř všechny se týkaly grafického ovladače Intel i915. Al Viro jako obvykle pracoval na vrstvě virtuálního souborového systému, ale většina jeho patchů tentokrát pochází z přepracovaného nízkoúrovňového kódu přístupu uživatelského prostoru – což byla práce, která vyžadovala docela dost změn v kódu závislém na architektuře. Christoph Hellwig učinil řadu vylepšení blokové vrstvy a vrstvy souborového systému. Tobin Harding se soustředil na opravy připravených změn a Johan Hovold velmi intenzivně pracoval na subsystému USB a dalších věcech.
V cyklu, kdy jádro roste o milion řádek, lze očekávat, že někteří vývojáři přidají hodně kódu. Alex Deucher přidal více definic registrů do grafického ovladače AMD: drivers/gpu/drm/amd/include nyní obsahuje přes 800 tisíc řádek těchto definic. Alan Cox přidal ovladače fotoaparátů Intel „atomisp“ do stromu připravených změn. Hans de Goede přidal ovladač WiFi rtl8723bs (a další věci), Hans-Christian Egtvedt narušil trend odstraněním neudržované architektury AVR32 a Gilad Ben-Yossef přidal ovladače šifrovacích akcelerátorů ARM TrustZone CryptoCell C7XX.
Práci na vývoji jádra 4.12 podporovalo 233 zaměstnavatelů, což je počet, který více méně odpovídá předchozím vydáním. Mezi ty nejaktivnější patřili:
Nejaktivnější zaměstnavatelé cyklu 4.12 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
|
|
V této tabulce se v posledních letech nekonají žádná velká překvapení. Vývoj jádra se hýbe kupředu rychle, ale komerční ekosystémy kolem něj se mění spíše pomalu.
Na jiný pohled vede otázka, na čem společnosti vlastně pracují. Když se podíváme na data od vydání 4.7 (v podstatě data za rok) a vybereme si jen příspěvky Intelu, uvidíme něco takového:
Intel (celkem 9192) | ||
---|---|---|
Procent | Adresář | Poznámky |
38,3 % | drivers/gpu | 32 % drivers/gpu/drm/i915 |
10,2 % | include | |
9,6 % | driver/net | |
5,4 % | drivers/staging | vesměs souborový systém Lustre |
4,5 % | arch/x86 | |
4,0 % | drivers/infiniband | |
3,5 % | sound | |
3,4 % | drivers/usb | |
3,1 % | tools |
Práce Intelu se tedy soustředí hlavně na podporu vlastního hardwaru, žádné velké překvapení. Intel je pravidelně největším přispěvatelem do jádra, ale ponechává vývoj ústředních částí jádra na ostatních.
Výsledky pro Red Hat vypadají jinak (opět jde o patche od vydání 4.7):
Red Hat (celkem 4947) | ||
---|---|---|
Procent | Adresář | Poznámky |
15,8 % | include | |
14,8 % | fs | |
11,8 % | tools | vesměs perf |
10,6 % | net | |
10,3 % | arch/x86 | |
9,3 % | drivers/gpu | |
8,1 % | kernel | |
5,5 % | drivers/net | |
4,0 % | drivers/md | |
2,6 % | arch/arm |
Red Hat má jednoznačně obecnější roli ve vývoji jádra, dělá změny napříč celým stromem a ústředními částmi.
Další dva řádky v tabulce představují dobrovolníky a neznámé přispěvatele. Následující ukazuje, na čem pracují:
Neznámé zařazení (celkem 5080) | ||
---|---|---|
Procent | Adresář | Poznámky |
22,6 % | drivers/staging | |
7,8 % | net | |
7,2 % | include | |
6,6 % | drivers/net | |
5,3 % | arch/arm | |
5,3 % | drivers/gpu | |
5,3 % | Documentation | vesměs vazby mezi zařízeními a stromem |
4,7 % | sound |
Bez zařazení (4277 celkem) | ||
---|---|---|
Procent | Adresář | Poznámky |
14,5 % | drivers/net | |
12,1 % | drivers/staging | |
10,7 % | net | vesměs netfilter a batman-adv |
7,6 % | include | |
6,7 % | drivers/media | |
5,8 % | Documentation | |
5,4 % | arch/arm | |
4,9 % | drivers/gpu | |
3,4 % | fs |
Zde jsou výsledky dalších společností pro doplnění:
IBM (2605 celkem) | ||
---|---|---|
Procent | Adresář | Poznámky |
35,4 % | arch/powerpc | |
17,0 % | arch/s390 | |
7,7 % | drivers/s390 | |
5,9 % | tools | |
5,7 % | include | |
5,5 % | drivers/net | |
5,2 % | kernel |
AMD (celkem 1788) | ||
---|---|---|
Procent | Adresář | Poznámky |
82,7 % | drivers/gpu/drm/amd | |
4,6 % | drivers/gpu/drm/radeon | |
4,6 % | include | |
2,6 % | arch/x86 |
Linaro (celkem 4084) | ||
---|---|---|
Procent | Adresář | Poznámky |
31,7 % | drivers/staging | vesměs greybus |
7,7 % | arch/arm | |
6,7 % | include | |
5,4 % | arch/arm64 | |
4,3 % | drivers/net | |
4,0 % | Documentation | vazby mezi zařízeními a stromem |
3,6 % | drivers/gpu | |
2,6 % | drivers/mmc |
Google (celkem 1956) | ||
---|---|---|
Procent | Adresář | Poznámky |
17,4 % | net | především core a ipv4 |
14,7 % | include | |
11,1 % | drivers/staging | greybus |
10,2 % | drivers/pci | |
9,1 % | drivers/net | |
8,6 % | fs | |
5,6 % | arch/x86 | |
4,5 % | drivers/input | |
4,3 % | Documentation | |
3,7 % | mm |
SUSE (celkem 1896) | ||
---|---|---|
Procent | Adresář | Poznámky |
28,4 % | fs | 15 % btrfs |
16,5 % | include | |
11,1 % | mm | |
8,4 % | sound | |
8,3 % | arch/x86 | |
6,8 % | drivers/scsi | |
6,3 % | drivers/md | |
4,2 % | kernel | |
4,0 % | Documentation |
Je zřejmé, že každá společnost přispívá do jádra z vlastních důvodů a podle toho se také věnuje určitým částem. Hardwarové firmy mají tendenci nehledět příliš nad rámec podpory vlastních produktů, zatímco společnosti pracující přímo s koncovými uživateli mají obecnější zaměření. Tak nějak se jim všem daří pracovat dohromady, udržovat proces vývoje jádra v chodu a konzistentně a předvídatelně rozšiřovat komunitu.
Nástroje: Tisk bez diskuse
Tiskni
Sdílej:
Alex Deucher přidal více definic registrů do grafického ovladače AMD: drivers/gpu/drm/amd/include nyní obsahuje přes 800 tisíc řádek těchto definic.aaaaaaaaaarrrrggghhhhhh!