V Redisu byla nalezena a v upstreamu již opravena kritická zranitelnost CVE-2025-49844 s CVSS 10.0 (RCE, vzdálené spouštění kódu).
Ministr a vicepremiér pro digitalizaci Marian Jurečka dnes oznámil, že přijme rezignaci ředitele Digitální a informační agentury Martina Mesršmída, a to k 23. říjnu 2025. Mesršmíd nabídl svou funkci během minulého víkendu, kdy se DIA potýkala s problémy eDokladů, které některým občanům znepříjemnily využití možnosti prokázat se digitální občankou u volebních komisí při volbách do Poslanecké sněmovny.
Společnost Meta představila OpenZL. Jedná se o open source framework pro kompresi dat s ohledem na jejich formát. Zdrojové kódy jsou k dispozici na GitHubu.
Google postupně zpřístupňuje českým uživatelům Režim AI (AI Mode), tj. nový režim vyhledávání založený na umělé inteligenci. Režim AI nabízí pokročilé uvažování, multimodalitu a možnost prozkoumat jakékoliv téma do hloubky pomocí dodatečných dotazů a užitečných odkazů na weby.
Programovací jazyk Python byl vydán v nové major verzi 3.14.0. Podrobný přehled novinek v aktualizované dokumentaci.
Bylo oznámeno, že Qualcomm kupuje Arduino. Současně byla představena nová deska Arduino UNO Q se dvěma čipy: MPU Qualcomm Dragonwing QRB2210, na kterém může běžet Linux, a MCU STM32U585 a vývojové prostředí Arduino App Lab.
Multiplatformní open source voxelový herní engine Luanti byl vydán ve verzi 5.14.0. Podrobný přehled novinek v changelogu. Původně se jedná o Minecraftem inspirovaný Minetest v říjnu loňského roku přejmenovaný na Luanti.
Byla vydána nová stabilní verze 6.10 (YouTube) multiplatformního frameworku a GUI toolkitu Qt. Podrobný přehled novinek v poznámkách k vydání.
Netwide Assembler (NASM) byl vydán v nové major verzi 3.00. Přehled novinek v poznámkách k vydání v aktualizované dokumentaci.
Následující obsah je © KernelTrap.
4. květen, originál
Tak tohle začleňovací okno bylo poněkud drsné ve smyslu, že se o něm vedlo hodně hádek, ale já osobně si zároveň myslím, že z technického úhlu pohledu bylo v poslední době pravidlem, že se děly méně děsivé věci, psal v oznámení jádra 2.6.26-rc1 Linus Torvalds.
Spousta změn, ale nic na mě nepůsobí přespříliš těkavě. Úžasná poslední slova před smrtí. Očekávám, že podpora PAT pro x86 (na které se pracovalo dlouho) může vykazovat problémy, ale ty nejzávaznější byly rozsekány už dávno a ačkoliv začleňovací okno již odhalilo jednu chybu, byla poměrně nezávažná a rychle byla opravena.
Další vlastnost, která není významná svou velikostí, ale tím, že lidé se mě snažili přimět začlenit ji už dlouho, je podpora pro kgdb. Ten se ukázal být poměrně malý a čistý ve chvíli, kdy se lidé začali snažit o to, aby tomu tak bylo. Tak vzhůru a testujte. Diffstat a zkrácený log jsou oba příliš velké na to, abych je sem přidával (7500+ commitů a zkomprimovaný kompletní patch má 8,5 MB), ale objevila se jedna zajímavá hodnota - během tohoto "jednoho" začleňovacího okna přispělo téměř 800 různých autorů, uzavřel Linus svůj příspěvek.
LKML je jáma pekelná a její odstup signálu od šumu je horší než na slashdotu.
Christoph Hellwig, zpráva z 28. dubna 2008 na Linux kernel mailing list.
13. květen, originál
Okolo 45 % aktualizací v architekturách (počítají se v to include soubory), okolo 30 % ovladačů a 25 % zbytky. Mezi zbytky se řadí hlavně Documentation, souborové systémy (hlavně cifs) a jádro jádra [core kernel] (aktualizace plánovače atd.), psal Linus Torvalds v oznámení jádra 2.6.26-rc2. Kdybyste si přečetli zkrácený log a měli pocit, že jsou tam pěkně nudné malé detaily, měli byste pravdu. Nic vzrušujícího tam není.
Vcelku malá část změn, ale dost pravděpodobně ta nejvýraznější, je způsob, jakým změny v semaforech ovlivnily BKL (pro vás, kdo se nezabýváte jádrem jádra - starý 'big kernel lock', který se stále používá ve starém kódu), jenž měl v minulosti několik různých verzí ('běžná', 'preemptivní'). Před několika měsíci jsme zahodili běžnou verzi BKL, ale v 2.6.25-rc1 jsme potom měli problémy s výkonností (a korektností) při interakci mezi implementací semaforů a preemptivním BKL, takže teď zase používáme starou běžnou verzi.
Použil bych silnější slova, ale Al Viro by se se mnou soudil kvůli porušení autorských práv.
H. Peter Anvin, zpráva z 28. dubna 2008 na Linux kernel mailing list.
14. květen, originál
S potěšením vám oznamuji vysoce výkonný POHMEL síťový souborový systém. POHMELFS je zkratka pro Parallel Optimized Host Message Exchange Layered File System, psal Jevgenij Poljakov.
Je to vysoce výkonný síťový souborový systém s lokální koherentní cache dat a metadat. Jeho hlavním cílem je distribuované paralelní zpracování dat. Bylo dokázáno, že POHMELFS protokol je lepší než NFS v mnoha (pokud ne ve všech, tak na tom budeme pracovat) operacích.
Nejnovější vydání podnítilo k odpovědi Jeffa Garzika: Tento projekt je neustále hezký a zajímavý :). Nové vlastnosti zahrnují rychlé transakce, round-robin přepínání při selhání [failover] a limit výkonu blížící se limitu drátů. To se přidává k již existujícím vlastnostem, které zahrnují lokální koherentní cache dat a metadat, synchronní zpracování většiny událostí a rychlý a škálovatelný vícevláknový server v uživatelském prostoru. Plánované vlastnosti zahrnují rozšíření serveru, aby se umožnilo zrcadlení dat přes několik zařízení, silnou autentizaci a možnost šifrování dat při přenosu přes síť. Jevgenij do svého blogu vložil několik odkazů na benchmarky.
Jsi génius. Jsem poctěn, že patříme ke stejnému živočišnému druhu.
Paul Jackson, zpráva z 28. dubna 2008 na Linux kernel mailing list.
15. květen, originál
Jak již někteří latenční závisláci ví, commit 8e3e076 ve verzi 2.6.26-rc2 odstranil z BKL preemptivnost a z velkého jaderného zámku [Big Kernel Lock] udělal spinlock, čímž z něj opět udělal nepreemptivní kód. V podstatě tak vrátil kód BKL do stavu věcí v 2.6.7, psal Ingo Molnár. Poznamenal, že tohle mělo velmi negativní vliv na snahy o realtimové jádro, a dodal, že Linus Torvalds naznačil, že jediná přijatelná cesta kupředu je úplné odstranění BKL. Ingo vysvětlil:
To vůbec není jednoduchý úkol. 12 let poté, co byl Linux změněn na SMP operační systém, máme pořád 1300+ zastaralých míst, která používají BKL. Je to 400+ lock_kernel() kritických sekcí a 800+ ioctl. Jsou rozházené přes poněkud obtížnější oblasti často zastaralého kódu, kterému málokdo rozumí a málokdo se odváží na něj sáhnout. Zmapování sémantiky a odstranění BKL kódu vyžaduje špičkové lidi jako je Alan Cox a dokonce i pro Alana (který pracuje na TTY kódu) je to složitá a dlouhodobá práce.
Pak Ingo pokračoval vysvětlením, jak BKL funguje, jak se liší od ostatních zamykacích mechanismů a proč to komplikuje jeho permanentní odstranění z jádra. Poznamenal, že různé věci, které na zámku závisejí, jsou ztraceny v bludišti 15 let změn v kódu. Tohle všechno vytvořilo okolo BKL určitý druh Strachu, Nejistoty a Pochybností: nikdo ho skutečně nezná, nikdo se neodvažuje na něj sáhnout a když BKL zamykání funguje špatně, kód se může rozbít potichu a nenápadně. Poté navrhl "změnu pravidel hry" a vytvořil větev "zabte-BKL" [kill-the-BKL], ve které se BKL změní na obyčejný i když poněkud velký mutex s poněkud podivným zamykacím/odemykacím rozhraním nazývaným 'lock_kernel()' a 'unlock_kernel()'.
Ingo poznamenal, že nový strom již odhalil v jádře vážnou regresi a pokračoval:
Jakmile se tento strom stabilizuje, eliminace BKL může být provedena obvyklým a velmi známým způsobem eliminace velkých zámků: jejich vytlačením do subsystémů a nahrazením subsystémovými zámky, rozdělením těchto zámků a jejich eliminací. Tohle jsme dělali nesčetněkrát a je spousta schopných vývojářů, kteří na takové problémy mohou zaútočit.
Linus reagoval příznivě: OK, samozřejmě jsem rád. To je přesně ten druh věcí, které bych chtěl vidět. Pokračoval tím, že navrhl nějaká zlepšení nové větve "zabte-BKL", aby bylo jednoduší vytahovat z ní zjevné opravy a umožnit tak testování změn v hlavní řadě jádra.
O těchto plánovaných změnách proběhla mnohem větší diskuze, jejíž výňatky jsou zahrnuty v originálu tohoto článku.
Opravdu si musíš uvědomit, že realita je ošklivá a věci nemůžou být perfektní. Taky si musíš uvědomit a pochopit, že snažit se o 'dobré' je ve skutečnosti mnohem LEPŠÍ, než snažit se o 'perfektní'. Perfektní je nepřítelem dobrého.
Linus Torvalds, zpráva z 2. května 2008 na Linux kernel mailing list.
Nástroje: Tisk bez diskuse
Tiskni
Sdílej:
V nadpisku o POHMELFS uteklo O, jinak dík moc, další dobrý díl :)
Perfektní je nepřítelem dobrého.Linusova oblíbená věta. Už jsem ji u něj zaznamenal nejméně jednou, ale spíše víckrát.