abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
AbcLinuxu hledá autory!
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×
    dnes 10:00 | Komunita

    V Brně na FIT VUT probíhá třídenní open source komunitní konference DevConf.CZ 2025. Vstup je zdarma, nutná je ale registrace. Na programu je celá řada zajímavých přednášek, lightning talků, meetupů a workshopů. Přednášky lze sledovat i online na YouTube kanálu konference. Aktuální dění lze sledovat na Matrixu, 𝕏 nebo Mastodonu.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    dnes 09:44 | IT novinky

    Vyloučení technologií, které by mohly představovat bezpečnostní riziko pro stát, má umožnit zákon o kybernetické bezpečnosti, který včera Senát schválil spolu s novelami navazujících právních předpisů. Norma, kterou nyní dostane k podpisu prezident, počítá rovněž s prověřováním dodavatelů technologií pro stát. Normy mají nabýt účinnosti od třetího měsíce po jejich vyhlášení ve Sbírce zákonů.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 6
    dnes 01:11 | Nová verze

    Open source platforma Home Assistant (Demo, GitHub, Wikipedie) pro monitorování a řízení inteligentní domácnosti byla vydána v nové verzi 2025.6.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    dnes 00:55 | Nová verze

    Po Red Hat Enterprise Linuxu a AlmaLinuxu byl v nové stabilní verzi 10.0 vydán také Rocky Linux. Přehled novinek v poznámkách k vydání.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 22:55 | Nová verze

    Bylo vydáno Eclipse IDE 2025-06 aneb Eclipse 4.36. Představení novinek tohoto integrovaného vývojového prostředí také na YouTube.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 22:33 | IT novinky

    Americká filmová studia Walt Disney a Universal Pictures podala žalobu na provozovatele populárního generátoru obrázků pomocí umělé inteligence (AI) Midjourney. Zdůvodňují to údajným porušováním autorských práv. V žalobě podané u federálního soudu v Los Angeles označují firmu za „bezednou jámu plagiátorství“, neboť podle nich bez povolení bezostyšně kopíruje a šíří postavy z filmů jako Star Wars, Ledové království nebo Já, padouch, aniž by do nich investovala jediný cent.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 1
    včera 18:33 | IT novinky

    Ultra Ethernet Consortium (UEC), jehož cílem je optimalizace a další vývoj Ethernetu s důrazem na rostoucí síťové požadavky AI a HPC, vydalo specifikaci Ultra Ethernet 1.0 (pdf, YouTube).

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 13:00 | IT novinky

    Francouzský prezident Emmanuel Macron chce zakázat přístup na sociální sítě pro děti do 15 let. Francie podle něj tento krok udělá sama do několika měsíců, i pokud se na něm neshodnou další státy Evropské unie. Reaguje tak na úterní vraždu vychovatelky, kterou ve východofrancouzském městě Nogent pobodal 14letý mladík. Jednotlivé sociální sítě podle něj mají možnost věk ověřit a vymáhat zákaz pomocí systémů na rozpoznávání tváří.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 9
    včera 05:11 | IT novinky

    Byl aktualizován seznam 500 nejvýkonnějších superpočítačů na světě TOP500. Nejvýkonnějším superpočítačem zůstává El Capitan od HPE (Cray) s výkonem 1,742 exaFLOPS. Druhý Frontier má výkon 1,353 exaFLOPS. Třetí Aurora má výkon 1,012 exaFLOPS. Nejvýkonnější český počítač C24 klesl na 165 místo. Karolina, GPU partition klesla na 195. místo a Karolina, CPU partition na 421. místo. Další přehledy a statistiky na stránkách projektu.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    10.6. 22:33 | Nová verze

    Oficiálně byl vydán Android 16. Detaily na blogu a stránkách věnovaných vývojářům.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 4
    Jaký je váš oblíbený skriptovací jazyk?
     (55%)
     (31%)
     (7%)
     (2%)
     (0%)
     (1%)
     (3%)
    Celkem 254 hlasů
     Komentářů: 16, poslední 8.6. 21:05
    Rozcestník

    Java Native Interface: propojujeme Javu a C/C++ – 3

    7. 12. 2010 | Luboš Doležel | Programování | 3158×

    Tentokrát si předvedeme lokální, globální a slabé globální reference na javovské objekty.

    Obsah

    Reference

    link

    Protože javovský garbage collector (GC) nevidí do našeho nativího kódu, je dobré mu pomáhat se správou paměti. Do určité úrovně složitosti kódu ale není zapotřebí se správou referencí zabývat. Pokud vytváříme jen málo objektů a nechceme si je uchovávat "na později", můžeme se spokojit jen s tím, že GC naše objekty zruší po návratu z nativní funkce zpět do Javy. Jakmile objekty vytváříme cyklicky nebo je potřebujeme při dalších voláních, tématika referencí je pro nás důležitá.

    Máme tři typy referencí:

    • lokální reference – ruší se buď ručně, při pop-nutí javovského zásobníku lokálních referencí nebo nejpozději při návratu do JVM, které naší funkci zavolalo
    • globální reference – jejich správa je plně v našich rukou; co zapomeneme zrušit, to bude únik paměti
    • slabé globální reference – speciální typ globální reference, která bude mít hodnotu null, jakmile jsou zrušeny všechny lokální a obyčejné globální reference

    Správné používání lokálních a globálních referencí

    link

    První pravidlo je, že všechna volání JNI, se kterými získáváme nový objekt, vracejí lokální referenci. Opomenutí této skutečnosti má za následek pády nebo nelogické a náhodné chování programu. Toto je tedy zásadní chyba:

    jstring g_myDanglingString = NULL;
    
    void Java_test_TestNative_pokus(JNIEnv* env, jclass myClass, jstring str)
    {
        g_myDanglingString = str; // ŠPATNĚ!
    }
    

    Korektní způsob je vytvořit si vlastní referenci a nezapomenout ji ve správný moment zrušit.

    jstring g_mySafeString = NULL;
    
    void Java_test_TestNative_copy(JNIEnv* env, jclass myClass, jstring str)
    {
        g_mySafeString = env->NewGlobalRef(str);
    }
    void Java_test_TestNative_destroy(JNIEnv* env, jclass myClass)
    {
        env->DeleteGlobalRef(g_mySafeString);
        g_mySafeString = NULL;
    }
    

    Vidíme tedy dvě jednoduché funkce JNI – NewGlobalRef, které nám vytvoří novou globální referenci podle libovolné jiné reference. Protikladem je pak DeleteGlobalRef, kterým naopak reference rušíme (jen ty globální). Ekvivalentem pro lokální reference je dle očekávání NewLocalRef a DeleteLocalRef.

    void Java_test_TestNative_cycle(JNIEnv* env, jclass myClass)
    {
        int count = INT_MAX;
        for (int i=0; i<count; i++)
        {
            jstring str = env->NewStringUTF("cycle");
            // ...pracujeme s objektem
    
            // uděláme si druhou referenci
            jstring theSameStr = env->NewLocalRef(str);
    
            // a uklízíme po sobě
            env->DeleteLocalRef(str);
            env->DeleteLocalRef(theSameStr); // od tohoto momentu je String předmětem GC
        }
    }
    

    Zásobník s lokálními referencemi

    link

    Pokud by count bylo nějaké relativně malé číslo, program by fungoval dobře i bez používání DeleteLocalRef. S velkým číslem (jako INT_MAX) by ale jistě zhavaroval, protože javovský stack lokálních referencí by takové množství referencí nepojmul. Rovnou se podíváme na vytváření vlastních zásobníků referencí a alternativní způsob řešení takového cyklu. Co by se v čistém C++ kódu s lokálními objekty na stacku řešilo pomocí obalení do „{“ a „}“, to v JNI řeší následující pár funkcí:

    • jint PushLocalFrame(jint capacity)

      Vytvoří nám nový scope („{“), neboli zásobník lokálních referencí. Kapacita zásobníku bude alespoň capacity referencí. Pokud operace uspěje, funkce vrátí nulu. V opačném případě došla paměť a čeká na nás výjimka OutOfMemoryException, kterou bychom měli zpracovat. O výjimkách si povíme v některém z dalších dílů.

    • jobject PopLocalFrame(jobject result)

      Zruší poslední vytvořený scope („}“). Všechny lokální reference vytvořené od příslušného volání PushLocalFrame budou zrušeny garbage collectorem. Pokud rušíme zásobník po volání funkce, která vrací nějaký Object, předáme tento jako volitelný argument a z druhé strany nám vyleze lokální reference na tuto návratovou hodnotu s platností v tomto scope.

    Naší funkci s cyklem tedy můžeme přepsat takto:

    void Java_test_TestNative_cycle(JNIEnv* env, jclass myClass)
    {
        int count = INT_MAX;
        for (int i=0; i<count; i++)
        {
            env->PushLocalFrame(10);
    
            jstring str = env->NewStringUTF("cycle");
            // ...pracujeme s objektem
    
            // uděláme si druhou referenci
            jstring theSameStr = env->NewLocalRef(str);
    
            env->PopLocalFrame(NULL); // lokální reference od předchozího PushLocalFrame se zruší
        }
    }
    

    Předvedeme si volání funkce s použitím její návratové hodnoty:

    void Java_test_TestNative_outer(JNIEnv* env, jclass myClass)
    {
        // děláme nějakou práci
        // .....
        // a rozhodneme se zavolat jinou funkci
    
        env->PushLocalFrame(10);
        jobject retval = native_inner();
        retval = env->PopLocalFrame(retval);
    
        // Nyní můžeme retval bezpečně používat
        // objekt bude zrušen, jakmile Java_test_TestNative_outer skončí svou práci
    }
    

    Pokud bychom „neprohnali“ retval přes PopLocalFrame, měli bychom pak v rukou neplatnou referenci.

    Slabé globální reference

    link

    Abych pravdu řekl, nikdy jsem slabé globální reference nepoužil, a to ani ze strany C/C++, tak ani ze strany Javy (java.lang.ref.WeakReference). Díky nim se můžeme dozvědět, kdy byl nějaký objekt zrušen, a dokud existuje, tak jej můžeme používat. Toto chování může najít využití například při cachování.

    V moment, kdy budou všechny lokální a běžné globální reference zrušeny, naše slabá reference bude ekvivalentní k null. Toto se ale může stát naprosto kdykoliv (na pozadí), proto není spolehlivé předpokládat, že reference nebude nulová, když ještě o řádek výš nebyla. Proto, než začneme nad slabou referencí provádět nějaká volání javovských metod, je pro odolnost proti race conditions nezbytné vytvořit si lokální či globální referenci. V případě, že bude objekt zrušen ještě před voláním NewLocalRef nebo NewGlobalRef na slabou referenci, vrátí tyto funkce NULL.

    Samotnou slabou referenci pak musíme sami také zrušit, a to pro uvolnění paměti spojené s touto referencí na straně JNI; kvůli opomenuté slabé referenci ale nikdy nehrozí únik paměti na straně odkazovaného javovského objektu.

    jweak g_myWeakRef = NULL;
    
    void Java_test_TestNative_call1(JNIEnv* env, jclass myClass, jobject someObject)
    {
        // Vytvoříme si slabou globální referenci a objekt si mezitím bude žít
        // vlastním životem
    
        g_myWeakRef = env->NewWeakGlobalRef(env, someObject);
    }
    
    void Java_test_TestNative_call2(JNIEnv* env, jclass myClass)
    {
        // Podíváme se, jestli je reference nulová a objekt už tedy neexistuje
        if (env->IsSameObject(myWeakRef, NULL) == JNI_TRUE)
        {
            cout << "Objekt uz neexistuje\n";
        }
        else
        {
            // Víme, že objekt existoval v době volání IsSameObject
            // Teď už tomu ale může být jinak
    
            // Pokud chceme s objektem pracovat, můžeme přeskočit
            // volání IsSameObject a rovnou si vytvořit referenci
    
            jobject thatObject = env->NewLocalRef(g_myWeakRef);
            if (thatObject)
                cout << "Objekt nahle prestal existovat\n";
            else
                ; // Můžeme bez obav pracovat s referencí
        }
    
        // Zrušíme naší slabou referenci
        env->DeleteWeakGlobalRef(g_myWeakRef);
    }
    

    Usnadňujeme si práci v C++

    link

    Jazyk C++ má tu výhodu, že si v něm můžeme snadno ulehčit práci s referencemi. Můj vlastní přístup je takový, že mám obalující třídu JObject, která se o reference stará automaticky. U podobných wrapper tříd je vždy nutné používat globální reference: jednak proto, že objekty v C++ mohou putovat volně mimo aktuální scope (dynamicky alokované objekty) a druhak pak nemusíme řešit nějaké místo na zásobníku lokálních referencí. Vše za nás vyřeší konstruktor, destruktor a kopírovací operátor. Takto by mohla vypadat zjednodušená kostra naší třídy:

    
    class JObject
    {
    public:
        JObject(jobject obj = NULL)
        : m_obj(0)
        {
           if (obj)
               m_obj = env->NewGlobalRef(obj);
        }
    
        JObject(const JObject& that)
        : m_obj(0)
        {
            if (that.m_obj)
                m_obj = env->NewGlobalRef(that.m_obj);
        }
    
        virtual ~JObject()
        {
            if (m_obj)
                env->DeleteGlobalRef(m_obj);
        }
        
        JObject& operator=(jobject obj)
        {
            if (m_obj)
                env->DeleteGlobalRef(m_obj);
            if (obj)
                m_obj = env->NewGlobalRef(obj);
            else
                m_obj = 0;
            return *this;
        }
    
        // a tak dále...
    private:
        jobject m_obj;
    };
    
    

    Co bude příště

    link

    V příštím díle se vrhneme na načítání javovských tříd z nativního kódu a vytváření jejich instancí.

           

    Hodnocení: 100 %

            špatnédobré        

    Nástroje: Tisk bez diskuse

    Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

    Komentáře

    Vložit další komentář

    Jardík avatar 7.12.2010 00:38 Jardík | skóre: 40 | blog: jarda_bloguje
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Java Native Interface: propojujeme Javu a C/C++ – 3
    To už jsem někde jednou četl ...
    Věřím v jednoho Boha.
    Jardík avatar 7.12.2010 00:40 Jardík | skóre: 40 | blog: jarda_bloguje
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Java Native Interface: propojujeme Javu a C/C++ – 3
    Sakra, nevyšlo to už minule?
    Věřím v jednoho Boha.
    Luboš Doležel (Doli) avatar 7.12.2010 03:02 Luboš Doležel (Doli) | skóre: 98 | blog: Doliho blog | Kladensko
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Java Native Interface: propojujeme Javu a C/C++ – 3
    Chybou se tenhle článek už jednou krátce na úvodní stránce objevil, těžce jsem se popral s redakčním systémem a málem jsem to musel opravovat v databázi.
    Jardík avatar 7.12.2010 13:11 Jardík | skóre: 40 | blog: jarda_bloguje
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Java Native Interface: propojujeme Javu a C/C++ – 3
    Aha, tak to bude ono, já tu vždycky o půlnoci sedím a čekám, co vyjde :-)
    Věřím v jednoho Boha.
    7.12.2010 18:45 jekub
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Java Native Interface: propojujeme Javu a C/C++ – 3
    V tom poslednim prikladu (trida JObject) je operator= "volaaky cudny". Vypada jako zkombinovany ze dvou a prehlidnutim pri oprave.
    Luboš Doležel (Doli) avatar 7.12.2010 20:49 Luboš Doležel (Doli) | skóre: 98 | blog: Doliho blog | Kladensko
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Java Native Interface: propojujeme Javu a C/C++ – 3
    Nevidím na něm nic špatně.
    Jardík avatar 7.12.2010 20:52 Jardík | skóre: 40 | blog: jarda_bloguje
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Java Native Interface: propojujeme Javu a C/C++ – 3
    Já jo:
    JObject obj(jobj);
    obj = obj; // tady může být problém, protože nejprve vezmeš referenci a pak ji přidáš
    
    Věřím v jednoho Boha.
    Jardík avatar 7.12.2010 20:54 Jardík | skóre: 40 | blog: jarda_bloguje
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Java Native Interface: propojujeme Javu a C/C++ – 3
    Aha, přehlídnul jsem se, takový operátor tam není. Ale každopádně není zakázané v metodě třídy JObject provést *this = m_obj.
    Věřím v jednoho Boha.
    7.12.2010 22:59 jekub
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Java Native Interface: propojujeme Javu a C/C++ – 3
    nerozumim tomu, kde se vezme to "that". nemelo by tam byt misto
    env->NewGlobalRef(that.m_obj);
    env->NewGlobalRef(obj);
    ?

    Luboš Doležel (Doli) avatar 7.12.2010 23:01 Luboš Doležel (Doli) | skóre: 98 | blog: Doliho blog | Kladensko
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Java Native Interface: propojujeme Javu a C/C++ – 3
    Jo, pravda. Už je to dobře.
    Jardík avatar 8.12.2010 00:07 Jardík | skóre: 40 | blog: jarda_bloguje
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Java Native Interface: propojujeme Javu a C/C++ – 3
    A ještě bych to celý dal do bloku if (m_obj != obj) { /* ... */}, nebo ještě lépe jako argument dal const JObject& (to tam možná dříve bylo, vysvětlilo by se tím to that). Ale ono je to stejně jedno, protože java nemá neznaménkové typy a je tedy nepoužitelná :-)
    Věřím v jednoho Boha.

    Založit nové vláknoNahoru

    ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
    © 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.