abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
AbcLinuxu hledá autory!
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×
    dnes 02:33 | Nová verze

    Po více než roce vývoje od vydání verze 5.40 byla vydána nová stabilní verze 5.42 programovacího jazyka Perl (Wikipedie). Do vývoje se zapojilo 64 vývojářů. Změněno bylo přibližně 280 tisíc řádků v 1 500 souborech. Přehled novinek a změn v podrobném seznamu.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    dnes 01:33 | Nová verze

    Byla vydána nová stabilní verze 7.5 webového prohlížeče Vivaldi (Wikipedie). Postavena je na Chromiu 138. Přehled novinek i s náhledy v příspěvku na blogu.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 16:33 | Zajímavý software

    Sniffnet je multiplatformní aplikace pro sledování internetového provozu. Ke stažení pro Windows, macOS i Linux. Jedná se o open source software. Zdrojové kódy v programovacím jazyce Rust jsou k dispozici na GitHubu. Vývoj je finančně podporován NLnet Foundation.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 12:33 | Nová verze

    Byl vydán Debian Installer Trixie RC 2, tj. druhá RC verze instalátoru Debianu 13 s kódovým názvem Trixie.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 03:33 | Komunita

    Na čem pracují vývojáři webového prohlížeče Ladybird (GitHub)? Byl publikován přehled vývoje za červen (YouTube).

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 02:33 | Nová verze

    Libreboot (Wikipedie) – svobodný firmware nahrazující proprietární BIOSy, distribuce Corebootu s pravidly pro proprietární bloby – byl vydán ve verzi 25.06 "Luminous Lemon". Přidána byla podpora desek Acer Q45T-AM a Dell Precision T1700 SFF a MT. Současně byl ve verzi 25.06 "Onerous Olive" vydán také Canoeboot, tj. fork Librebootu s ještě přísnějšími pravidly.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 01:33 | Komunita

    Licence GNU GPLv3 o víkendu oslavila 18 let. Oficiálně vyšla 29. června 2007. Při té příležitosti Richard E. Fontana a Bradley M. Kuhn restartovali, oživili a znovu spustili projekt Copyleft-Next s cílem prodiskutovat a navrhnout novou licenci.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    2.7. 16:55 | Nová verze

    Svobodný nemocniční informační systém GNU Health Hospital Information System (HIS) (Wikipedie) byl vydán ve verzi 5.0 (Mastodon).

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    2.7. 16:22 | Komunita

    Open source mapová a navigační aplikace OsmAnd (OpenStreetMap Automated Navigation Directions, Wikipedie, GitHub) oslavila 15 let.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 1
    2.7. 11:55 | Zajímavý software

    Vývojář Spytihněv, autor počítačové hry Hrot (Wikipedie, ProtonDB), pracuje na nové hře Brno Transit. Jedná se o příběhový psychologický horor o strojvedoucím v zácviku, uvězněném v nejzatuchlejším metru východně od všeho, na čem záleží. Vydání je plánováno na čtvrté čtvrtletí letošního roku.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 38
    Jaký je váš oblíbený skriptovací jazyk?
     (59%)
     (28%)
     (7%)
     (2%)
     (0%)
     (1%)
     (3%)
    Celkem 347 hlasů
     Komentářů: 16, poslední 8.6. 21:05
    Rozcestník

    Java Native Interface: propojujeme Javu a C/C++ – 3

    7. 12. 2010 | Luboš Doležel | Programování | 3161×

    Tentokrát si předvedeme lokální, globální a slabé globální reference na javovské objekty.

    Obsah

    Reference

    link

    Protože javovský garbage collector (GC) nevidí do našeho nativího kódu, je dobré mu pomáhat se správou paměti. Do určité úrovně složitosti kódu ale není zapotřebí se správou referencí zabývat. Pokud vytváříme jen málo objektů a nechceme si je uchovávat "na později", můžeme se spokojit jen s tím, že GC naše objekty zruší po návratu z nativní funkce zpět do Javy. Jakmile objekty vytváříme cyklicky nebo je potřebujeme při dalších voláních, tématika referencí je pro nás důležitá.

    Máme tři typy referencí:

    • lokální reference – ruší se buď ručně, při pop-nutí javovského zásobníku lokálních referencí nebo nejpozději při návratu do JVM, které naší funkci zavolalo
    • globální reference – jejich správa je plně v našich rukou; co zapomeneme zrušit, to bude únik paměti
    • slabé globální reference – speciální typ globální reference, která bude mít hodnotu null, jakmile jsou zrušeny všechny lokální a obyčejné globální reference

    Správné používání lokálních a globálních referencí

    link

    První pravidlo je, že všechna volání JNI, se kterými získáváme nový objekt, vracejí lokální referenci. Opomenutí této skutečnosti má za následek pády nebo nelogické a náhodné chování programu. Toto je tedy zásadní chyba:

    jstring g_myDanglingString = NULL;
    
    void Java_test_TestNative_pokus(JNIEnv* env, jclass myClass, jstring str)
    {
        g_myDanglingString = str; // ŠPATNĚ!
    }
    

    Korektní způsob je vytvořit si vlastní referenci a nezapomenout ji ve správný moment zrušit.

    jstring g_mySafeString = NULL;
    
    void Java_test_TestNative_copy(JNIEnv* env, jclass myClass, jstring str)
    {
        g_mySafeString = env->NewGlobalRef(str);
    }
    void Java_test_TestNative_destroy(JNIEnv* env, jclass myClass)
    {
        env->DeleteGlobalRef(g_mySafeString);
        g_mySafeString = NULL;
    }
    

    Vidíme tedy dvě jednoduché funkce JNI – NewGlobalRef, které nám vytvoří novou globální referenci podle libovolné jiné reference. Protikladem je pak DeleteGlobalRef, kterým naopak reference rušíme (jen ty globální). Ekvivalentem pro lokální reference je dle očekávání NewLocalRef a DeleteLocalRef.

    void Java_test_TestNative_cycle(JNIEnv* env, jclass myClass)
    {
        int count = INT_MAX;
        for (int i=0; i<count; i++)
        {
            jstring str = env->NewStringUTF("cycle");
            // ...pracujeme s objektem
    
            // uděláme si druhou referenci
            jstring theSameStr = env->NewLocalRef(str);
    
            // a uklízíme po sobě
            env->DeleteLocalRef(str);
            env->DeleteLocalRef(theSameStr); // od tohoto momentu je String předmětem GC
        }
    }
    

    Zásobník s lokálními referencemi

    link

    Pokud by count bylo nějaké relativně malé číslo, program by fungoval dobře i bez používání DeleteLocalRef. S velkým číslem (jako INT_MAX) by ale jistě zhavaroval, protože javovský stack lokálních referencí by takové množství referencí nepojmul. Rovnou se podíváme na vytváření vlastních zásobníků referencí a alternativní způsob řešení takového cyklu. Co by se v čistém C++ kódu s lokálními objekty na stacku řešilo pomocí obalení do „{“ a „}“, to v JNI řeší následující pár funkcí:

    • jint PushLocalFrame(jint capacity)

      Vytvoří nám nový scope („{“), neboli zásobník lokálních referencí. Kapacita zásobníku bude alespoň capacity referencí. Pokud operace uspěje, funkce vrátí nulu. V opačném případě došla paměť a čeká na nás výjimka OutOfMemoryException, kterou bychom měli zpracovat. O výjimkách si povíme v některém z dalších dílů.

    • jobject PopLocalFrame(jobject result)

      Zruší poslední vytvořený scope („}“). Všechny lokální reference vytvořené od příslušného volání PushLocalFrame budou zrušeny garbage collectorem. Pokud rušíme zásobník po volání funkce, která vrací nějaký Object, předáme tento jako volitelný argument a z druhé strany nám vyleze lokální reference na tuto návratovou hodnotu s platností v tomto scope.

    Naší funkci s cyklem tedy můžeme přepsat takto:

    void Java_test_TestNative_cycle(JNIEnv* env, jclass myClass)
    {
        int count = INT_MAX;
        for (int i=0; i<count; i++)
        {
            env->PushLocalFrame(10);
    
            jstring str = env->NewStringUTF("cycle");
            // ...pracujeme s objektem
    
            // uděláme si druhou referenci
            jstring theSameStr = env->NewLocalRef(str);
    
            env->PopLocalFrame(NULL); // lokální reference od předchozího PushLocalFrame se zruší
        }
    }
    

    Předvedeme si volání funkce s použitím její návratové hodnoty:

    void Java_test_TestNative_outer(JNIEnv* env, jclass myClass)
    {
        // děláme nějakou práci
        // .....
        // a rozhodneme se zavolat jinou funkci
    
        env->PushLocalFrame(10);
        jobject retval = native_inner();
        retval = env->PopLocalFrame(retval);
    
        // Nyní můžeme retval bezpečně používat
        // objekt bude zrušen, jakmile Java_test_TestNative_outer skončí svou práci
    }
    

    Pokud bychom „neprohnali“ retval přes PopLocalFrame, měli bychom pak v rukou neplatnou referenci.

    Slabé globální reference

    link

    Abych pravdu řekl, nikdy jsem slabé globální reference nepoužil, a to ani ze strany C/C++, tak ani ze strany Javy (java.lang.ref.WeakReference). Díky nim se můžeme dozvědět, kdy byl nějaký objekt zrušen, a dokud existuje, tak jej můžeme používat. Toto chování může najít využití například při cachování.

    V moment, kdy budou všechny lokální a běžné globální reference zrušeny, naše slabá reference bude ekvivalentní k null. Toto se ale může stát naprosto kdykoliv (na pozadí), proto není spolehlivé předpokládat, že reference nebude nulová, když ještě o řádek výš nebyla. Proto, než začneme nad slabou referencí provádět nějaká volání javovských metod, je pro odolnost proti race conditions nezbytné vytvořit si lokální či globální referenci. V případě, že bude objekt zrušen ještě před voláním NewLocalRef nebo NewGlobalRef na slabou referenci, vrátí tyto funkce NULL.

    Samotnou slabou referenci pak musíme sami také zrušit, a to pro uvolnění paměti spojené s touto referencí na straně JNI; kvůli opomenuté slabé referenci ale nikdy nehrozí únik paměti na straně odkazovaného javovského objektu.

    jweak g_myWeakRef = NULL;
    
    void Java_test_TestNative_call1(JNIEnv* env, jclass myClass, jobject someObject)
    {
        // Vytvoříme si slabou globální referenci a objekt si mezitím bude žít
        // vlastním životem
    
        g_myWeakRef = env->NewWeakGlobalRef(env, someObject);
    }
    
    void Java_test_TestNative_call2(JNIEnv* env, jclass myClass)
    {
        // Podíváme se, jestli je reference nulová a objekt už tedy neexistuje
        if (env->IsSameObject(myWeakRef, NULL) == JNI_TRUE)
        {
            cout << "Objekt uz neexistuje\n";
        }
        else
        {
            // Víme, že objekt existoval v době volání IsSameObject
            // Teď už tomu ale může být jinak
    
            // Pokud chceme s objektem pracovat, můžeme přeskočit
            // volání IsSameObject a rovnou si vytvořit referenci
    
            jobject thatObject = env->NewLocalRef(g_myWeakRef);
            if (thatObject)
                cout << "Objekt nahle prestal existovat\n";
            else
                ; // Můžeme bez obav pracovat s referencí
        }
    
        // Zrušíme naší slabou referenci
        env->DeleteWeakGlobalRef(g_myWeakRef);
    }
    

    Usnadňujeme si práci v C++

    link

    Jazyk C++ má tu výhodu, že si v něm můžeme snadno ulehčit práci s referencemi. Můj vlastní přístup je takový, že mám obalující třídu JObject, která se o reference stará automaticky. U podobných wrapper tříd je vždy nutné používat globální reference: jednak proto, že objekty v C++ mohou putovat volně mimo aktuální scope (dynamicky alokované objekty) a druhak pak nemusíme řešit nějaké místo na zásobníku lokálních referencí. Vše za nás vyřeší konstruktor, destruktor a kopírovací operátor. Takto by mohla vypadat zjednodušená kostra naší třídy:

    
    class JObject
    {
    public:
        JObject(jobject obj = NULL)
        : m_obj(0)
        {
           if (obj)
               m_obj = env->NewGlobalRef(obj);
        }
    
        JObject(const JObject& that)
        : m_obj(0)
        {
            if (that.m_obj)
                m_obj = env->NewGlobalRef(that.m_obj);
        }
    
        virtual ~JObject()
        {
            if (m_obj)
                env->DeleteGlobalRef(m_obj);
        }
        
        JObject& operator=(jobject obj)
        {
            if (m_obj)
                env->DeleteGlobalRef(m_obj);
            if (obj)
                m_obj = env->NewGlobalRef(obj);
            else
                m_obj = 0;
            return *this;
        }
    
        // a tak dále...
    private:
        jobject m_obj;
    };
    
    

    Co bude příště

    link

    V příštím díle se vrhneme na načítání javovských tříd z nativního kódu a vytváření jejich instancí.

           

    Hodnocení: 100 %

            špatnédobré        

    Nástroje: Tisk bez diskuse

    Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

    Komentáře

    Vložit další komentář

    Jardík avatar 7.12.2010 00:38 Jardík | skóre: 40 | blog: jarda_bloguje
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Java Native Interface: propojujeme Javu a C/C++ – 3
    To už jsem někde jednou četl ...
    Věřím v jednoho Boha.
    Jardík avatar 7.12.2010 00:40 Jardík | skóre: 40 | blog: jarda_bloguje
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Java Native Interface: propojujeme Javu a C/C++ – 3
    Sakra, nevyšlo to už minule?
    Věřím v jednoho Boha.
    Luboš Doležel (Doli) avatar 7.12.2010 03:02 Luboš Doležel (Doli) | skóre: 98 | blog: Doliho blog | Kladensko
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Java Native Interface: propojujeme Javu a C/C++ – 3
    Chybou se tenhle článek už jednou krátce na úvodní stránce objevil, těžce jsem se popral s redakčním systémem a málem jsem to musel opravovat v databázi.
    Jardík avatar 7.12.2010 13:11 Jardík | skóre: 40 | blog: jarda_bloguje
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Java Native Interface: propojujeme Javu a C/C++ – 3
    Aha, tak to bude ono, já tu vždycky o půlnoci sedím a čekám, co vyjde :-)
    Věřím v jednoho Boha.
    7.12.2010 18:45 jekub
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Java Native Interface: propojujeme Javu a C/C++ – 3
    V tom poslednim prikladu (trida JObject) je operator= "volaaky cudny". Vypada jako zkombinovany ze dvou a prehlidnutim pri oprave.
    Luboš Doležel (Doli) avatar 7.12.2010 20:49 Luboš Doležel (Doli) | skóre: 98 | blog: Doliho blog | Kladensko
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Java Native Interface: propojujeme Javu a C/C++ – 3
    Nevidím na něm nic špatně.
    Jardík avatar 7.12.2010 20:52 Jardík | skóre: 40 | blog: jarda_bloguje
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Java Native Interface: propojujeme Javu a C/C++ – 3
    Já jo:
    JObject obj(jobj);
    obj = obj; // tady může být problém, protože nejprve vezmeš referenci a pak ji přidáš
    
    Věřím v jednoho Boha.
    Jardík avatar 7.12.2010 20:54 Jardík | skóre: 40 | blog: jarda_bloguje
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Java Native Interface: propojujeme Javu a C/C++ – 3
    Aha, přehlídnul jsem se, takový operátor tam není. Ale každopádně není zakázané v metodě třídy JObject provést *this = m_obj.
    Věřím v jednoho Boha.
    7.12.2010 22:59 jekub
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Java Native Interface: propojujeme Javu a C/C++ – 3
    nerozumim tomu, kde se vezme to "that". nemelo by tam byt misto
    env->NewGlobalRef(that.m_obj);
    env->NewGlobalRef(obj);
    ?

    Luboš Doležel (Doli) avatar 7.12.2010 23:01 Luboš Doležel (Doli) | skóre: 98 | blog: Doliho blog | Kladensko
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Java Native Interface: propojujeme Javu a C/C++ – 3
    Jo, pravda. Už je to dobře.
    Jardík avatar 8.12.2010 00:07 Jardík | skóre: 40 | blog: jarda_bloguje
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Java Native Interface: propojujeme Javu a C/C++ – 3
    A ještě bych to celý dal do bloku if (m_obj != obj) { /* ... */}, nebo ještě lépe jako argument dal const JObject& (to tam možná dříve bylo, vysvětlilo by se tím to that). Ale ono je to stejně jedno, protože java nemá neznaménkové typy a je tedy nepoužitelná :-)
    Věřím v jednoho Boha.

    Založit nové vláknoNahoru

    ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
    © 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.